УРОК для учнів 7 класу
Дата проведення 24.01.2019
Тема. Уміння вчитися. Умови успішного навчання. Розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей.
Мета: розширення уявлення учнів про ознаки інтелектуального та емоційного розвитку підлітків; ознайомити з прийомами кращого запам’ятовування; вчити прийомам активізації своїх інтелектуальних здібностей.
Завдання:
-ознайомити учнів з умовами успішного навчання та методами і
прийомами розвитку сприйняття, уваги, пам’яті, творчих
здібностей;
-дати уявлення про індивідуальні особливості пізнавальних
процесів особистості;
-розширити знання про психічну складову здоров’я та створювати і
підтримувати мотивацію до навчання;
-сприяти формуванню навичок активізації своїх інтелектуальних
здібностей;
-розвивати вміння вчитися, працьовитість, уміння планувати свою
діяльність, ураховуючи аналіз можливостей і обставин,
зосереджуватися на досягненні мети, розвивати пам'ять, увагу,
уяву, творчі здібності;
-виховувати установку на успіх та віру в себе, потребу у всебічному
саморозвитку й самовдосконаленні, силу волі, наполегливість,
рішучість, бажання вчитися.
Тип уроку: засвоєння нових знань та формування вмінь і навичок.
Обладнання: мультимедійний проектор, презентація, музичний запис рухавки, спокійна музика, корзини пластикові, листи паперу формату А4, маркери, фарби, роздаковий матеріал для завдань, заготовки шкільної газети.
Хід уроку
(Діти заходять до класу і одержують від учителя кольорові паперові квітки)
І. Організаційний момент
1. Привітання, створення позитивного настрою
Щире слово серце гріє —
І чарівним все стає.
Встали вранці — усміхніться,
День чудовий настає.
Доброго дня! Сподіваюсь, що настрій у всіх гарний! І бажаю всім плідної праці!
Епіграф:
«Скажіть мені, і я забуду, покажіть мені, і я запам’ятаю, залучіть мене,
і я зрозумію»
(Конфуцій 450 р. до н.е.)
Як ви розумієте цей вислів? (відповіді учнів). В епіграфі до нашого уроку криєтьсся тема уроку. Ми сьогодні будемо працювати в групах, їх 3. Об’єднайтесь у три групи за кольрами. Пропоную визначити правила роботи на сьогодні, які будуть допомагати нам працювати (обирають по 3 правила із запропонованих) і прикріпити їх на дошці:
- Співчуваємо
- Жартуємо
- Аналізуємо
- Позитивно налаштовані
- Випромінюємо впевненість
- Демонструємо відкритість
- Дослухаємося
- Слухаємо і чуємо
- Навчаємося разом
- Навчаємося з натхненням
- Радіємо успіхам
- Не критикуємо
- Посміхаємося
- Гендерно рівні
- Тут і зараз
- Доброзичливі
- Правило піднятої руки
- Пунктуальні
- Говоримо по черзі
- Правило "СТОП"
- Правило добровільної активності
- Говорити від свого імені
- Цінування часу
2. Перевірка домашнього завдання (§ 14, питання 5,6 на вибір; вправа № 9 доробити на с. 74).
3. «Знайомство»
Всі ми різні, а цікаво, які… Продовжити речення: «Я добре вмію…», передаючи м’яч-смайлик один одному.
ІІ. Активізація опорних знань і практичного досвіду учнів
Притча про таланти
Один чоловік, відбуваючи в чужу країну, покликав рабів своїх і доручив їм своє майно. Одному він дав п`ять талантів, другому два таланти, іншому ж один талант, кожному за його можливостями; і відразу ж виїхав.
Той, хто отримав п`ять талантів, використав їх для справи і набув на них ще п`ять талантів. Так само вчинив і той, хто отримав два таланти, набувши на них ще два. Той же, хто отримав один, не побажав трудитися, пішов і закопав його в землю, і сховав срібло господаря свого.
Після довгого часу повернувся господар рабів своїх і вимагав від них звіту. Той, хто отримав п`ять талантів, приніс ще п`ять і, підійшовши до нього, сказав: "Господарю, п`ять талантів ти дав мені; ось ще п`ять талантів, які я здобув на них".
Господар сказав йому: "Гаразд, добрий і вірний рабе! У малому ти був вірним, над великим тебе поставлю; увійди в радість господаря свого".
Підійшов також і той, хто отримав два таланти, і сказав: "Господарю, два таланти дав ти мені; ось інші два таланти, що я здобув на них".
Господар сказав йому: "Гаразд, добрий і вірний рабе! У малому ти був вірним, над великим тебе поставлю; увійди в радість господаря свого".
Підійшов і той, хто отримав один талант, і сказав: "Господарю! Я знав тебе, жорстоку людину, жнеш, де не сіяв, і збираєш, де не розсипав; і, побоявшись, пішов і заховав талант твій у землю; ось тобі твоє".
А господар сказав йому у відповідь: "Лукавий рабе і лінивий! Ти знав, що я жну, де не сіяв, і збираю, де не розсипав; тоді треба було тобі віддати срібло моє купцям, і я, прийшовши, одержав би моє з прибутком. Отже, візьміть у нього талант і дайте тому, хто має десять талантів. Бо кожному, хто має, дасться і примножиться; а в того, хто не має, відніметься і те, що має. А негідного раба вкиньте у пітьму непроглядну; там буде плач і скрегіт зубів".
2. Запитання
1. Хто вчинив краще?
2. Який висновок можна зробити з цієї притчі?
3. Яку особливу нагороду може отримати той, хто наполегливо працює над розвитком своїх здібностей?
3.Техніка «Активна уява»
Я пропоную пограти у гру “Хто я?”, вам потрібно відгадати професію та назвати, що необхідно учню для того, щоб набути цієї професії (грають).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Уявіть, що ви проходите кастинг до конкурсу «Найталановитіший семикласник». Якими якостями ви володієте, щоб перемогти в ньому?
- Що треба здобути, розвинути, виховати?
- Опишіть вашу участь у конкурсі.
- Які питання вам можуть поставити члени журі?
- Які завдання можуть поставити учасникам конкурсу?
На столах ви бачите кольорові подушки. Ті, хто готовий відповісти на запитання, беріть подушечку і виходьте до дошки (відповідають на питання та складають гусінь). Символом нашого уроку буде гусінь.
Чому? Як ви вважаєте? Уявіть собі, що коли ви приходите до школи, ви подібні гусені. Вам необхідно багато над собою попрацювати, щоб перетворитися на прекрасного метелика. Обрати свій життєвий шлях, свою професію і жити щасливо. Тож мої очікування, що ця гусінь (показує) в кінці уроку перетвориться на гарного метелика.
Висновок. У класному колективі кожен із вас особливий, тобто є особистістю і має свій талант. Для реалізації таланту люди обирають певну професію. Звичайно, це важливо. Але без внутрішнього вдосконалення не можна досягти максимальної ефективності.
ІV. Повідомлення учням теми, мети та завдань уроку
Хтось народжений бути митцем, хтось – фінансовим генієм, а хтось – майбутнім олімпійцем. Та більшість людей можуть почуватися щасливими, лише виконавши особливе призначення. А хто ти?
Сьогодні на уроці ми з’ясуємо для чого треба вчитися, які існують умови успішного навчання, як подужати складний предмет, розпізнати і виявити свої творчі здібності та розвивати сприйняття, увагу, пам'ять.
На столі у кожної групи є стикери у вигляді квітки. Напишіть кожний своє очікування від уроку та прикріпить на дошку знизу, промовляючи.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя
Кожна людина має певні фізичні й психічні здібності. Існують здібності, які вчені називають інтелектуальними.
Інтелект — це здатність людини думати, мислити, тобто її розум, здатність до пізнання. Кожна людина має певні інтелектуальні здібності, тому вона вміє вчитися.
Вільям Шекспір використовував свій інтелект для написання геніальних п’єс, Альберт Ейнштейн — для створення теорії відносності, Володимир Вернадський — для розробки вчення про біосферу. Якщо ви робите уроки, уважно слухаєте вчителя, запам’ятовуєте навчальний матеріал, відповідаєте на запитання, то ви тренуєте свою увагу, пам’ять та інтелект. Як наслідок, ваше вміння вчитися стає кращим, розвивається.
3. Умови успішного навчання. Давайте попрацюємо з підручником і з’ясуємо, які умови необхідно виконкувати для успішного навчання (с……., обговорення)
4. Розвиток сприйняття
Для того щоб жити і діяти в навколишньому світі, ми повинні його сприймати.
Сприйняття — це психічний процес, спрямований на відображення в нашій свідомості предметів навколишнього світу. Розрізняють наступні види сприймання: естетичні, зорові, слухові, дотикові, нюхові, смакові. Залежно від провідних аспектів об’єкта, що сприймається, виділяють також такі класи сприймань: - сприймання простору, часу, руху, об’єктів. Процес сприйняття характеризується певною вибірковістю. Наприклад, світлі предмети на темному тлі всім і завжди здаються більшими, а темні на світлому — меншими.
Є й інші ілюзії, пов’язані, наприклад, з перспективою.
Білий квадрат здається нам значно більшим за чорний на білому тлі, хоча насправді вони однакові
Ілюзія Еббінгауза. Яке коло більше: те, яке оточене маленькими колами, чи те, яке оточене великими?
Т
Також необхідно пам’ятати, що людину оточує безліч інформації, в тому числі в мережі інтернет. І навчитися орієнтуватися в цьому потоці інформації (бути медіаграмотною людиною) – важливе і нелегке завдання.
5.Розвиток уваги
Увага – це форма психічної діяльності людини, яка полягає в її спрямованості і зосередженості на певних предметах і явищах.
Розрізняють мимовільну, довільну, після довільну увагу. Мимовільна увага виникає ненавмисно, без будь - яких зусиль з боку людини. Просто нам цікаво, тому ми уважні. Довільна увага виникає навмисно, унаслідок свідомо поставленої мети і вимагає певних вольових зусиль. Післядовільна увага – увага, що виникає на основі інтересу до процесу діяльності.
6.Розвиток пам’яті
Пам'ять – психічний процес, який полягає в закріпленні, збереженні та наступному відтворенні минулого досвіду, дає можливість його повторного застосування в життєдіяльності людини.
Розрізняють такі види пам’яті: рухова – пам'ять на рухи та їх системи; - емоційна – пам'ять на почуття, які є стимулом до діяльності; - образна – пам'ять на уявлення: зорова, слухова, нюхова, смакова, дотикова; словесно-логічна – специфічна людська, запам’ятовується думка у формі понять.
Властивості пам’яті: запам’ятовування, збереження, відтворення інформації, забування (захисна функція)
7.Розвиток здібностей.
Крім пам’яті, треба розвивати й свої здібності. Здібності — індивідуально стійкі психічні властивості людини, що визначають її успіхи в різних видах діяльності або це здатність людини робити щось дуже успішно.
VІ. Первинне застосування знань
1.Експеримент «Хто я: мислитель чи митець?»
Ще коли ви ходили в дитячий садок, напевно чули: «він (вона) здібний, йому буде легко вчитися в школі». Здібності пов’язували зі школою, тобто з необхідністю добувати знання.
Давайте дізнаємось, до чого ви маєте вроджені нахили. Проведемо тестування.
1. Поплескайте в долоні. Яка долоня зверху – права чи ліва?
2. Схрести руки на грудях. Яка рука зверху – права чи ліва?
3. Переплети пальці рук. Який палець зверху – правий чи лівий?
4. Витягни вперед руку і наведи вказівний палець на будь-який предмет. Потім по черзі закривай одне і друге око. При закритті якого ока – правого чи лівого – ти помічаєш, що палець переміщується відносно предмета?
(вправа № 11 в підручнику на с. )
2.Вправи на розвиток уваги.
1)Подивіться на запропоновану репродукцію впродовж 3–4 секунд.
Назвіть деталі (предмети), які ви запам’ятали.
Якщо ви запам’ятали:
• менше ніж 5 деталей — ваша увага слабка;
• від 5 до 9 деталей — увага гарна; • понад 9 деталей — увага відмінна.
Якщо ви вважаєте рівень своєї уваги незадовільним, то вам слід виконати наведені нижче вправи.
2) Подивіться на малюнок упродовж 3–4 секунд, а потім назвіть предмети, які ви запам’ятали (робота в парах)
3) « Кольорові слова»
На слайді записані слова, що означають назви кольорів. Вони зображені різними кольорами. Треба назвати не записане слово, а колір букв у ньому.
Мета: профілактика перевтоми учнів, розвиток рухової та зорової пам’яті.
1) Цю вправу потрібно виконувати разом із друзями. Перший учасник називає будь-яке слово. Наприклад, «річка». Наступний учасник гри повторює слово, що було назване, і вимовляє будь-яке своє слово. Наприклад, «човен». Третій учасник гри повторює вже два попередніх слова («річка», «човен») і додає своє слово. І так далі. Найкраща пам’ять у того, хто запам’ятав найбільшу кількість слів.
2) Прочитайте їх і намагайтеся запам'ятати. На це дається 1 хвилина. Якщо вам важко запам'ятовувати – прочитайте тихенько. Читати можна тільки раз.
Пригадайте слова і запишіть їх. Намагайтеся не переплутати послідовність слів. Порівняйте свою відповідь із написаним. Якщо бракує слова або воно не на своєму місці – це помилка. Підрахуйте свої відповіді.
Не засмучуйтесь, якщо маєте низький бал. Існують способи покращення процесів запам’ятовування.
Сподіваємось, що ці вправи будуть сприяти поліпшенню вашої пам’яті та уваги!
«Чарівні плями»
Учні роблять кілька плям: на середину аркуша паперу виливають трохи фарби, і аркуш складають навпіл. Потім аркуш розгортають, і починають уявляти по черзі хто що бачить.
«Завершення розповіді»
Учням пропонують початок будь-якого оповідання. Наприклад: «Був ясний сонячний день. Вулицею йшла дівчинка і вела на повідку смішне цуценя. Раптом…». Треба продовжити розповідь.
VІІ. Формування навичок у стандартних ситуаціях (тренувальні вправи)
Вправи на розвиток творчих здібностей
Зараз уявіть, що ви редактори шкільної електронної газети. Вам необхідно скласти рекомендації для учнів “Умови успішного навчання” для того, щоб добре вчитись, стати успішним, обрати цікаву професію. Для цього представник групи обере картки з групами професій, для яких ви будете складати рекомендації. На столах є заготовки електронної газети “…” та рекомендації. Оформіть, будь, ласка кожний свою сторінку газети та презентуйте її.
Професії:
1 група (лікар, вчитель, викладач, бухгалтер, програміст)
2 група (футболист, боксер, гонщик, плавець, гімнаст)
3 група (художник, письменник, актор, співак)
Рекомендації
1. Дотримання режиму дня
Раціональний розподіл часу впродовж дня, чергування роботи та відпочинку, легких та важких предметів під час виконання домашніх завдань, порядок на робочому місці – все це економить сили, створює творче задоволення від навчального процесу.
2.Упевненість у своїх силах
Не обминати труднощі, того, чого боїшся. Соромитесь виступати перед аудиторією – шукайте можливості робити це частіше. Є страх перед чимось чи кимось – шукайте можливості частіше зустрічатися з ними.
3.Розвиток сили волі
Успіх приходить лише до тих, хто його прагне, докладає максимум зусиль. Не чекайте, що хтось «відкриє» вас, відкривайте себе самі.
4.Уважність під час навчання
Не відволікайтесь під час занять ні на товаришів, ні на сонячних зайчиків, ні на телевізор чи на телефон або планшет, ні на приємні чи гіркі спогади, інакше можна пропустити щось важливе, через що навчальний матеріал одразу стане нудним і незрозумілим.
5.Намагатися осмислювати та розуміти навчальний матеріал
Не покладайтеся лише на механічну пам'ять, не «зазубрюйте» матеріал, намагайтеся зрозуміти причинно-наслідкові зв’язки, визначати головне та другорядне. У цьому вам можуть допомогти складання плану, конспекту, логічних схем, узагальнених таблиць, діаграм.
6.Самостійність у навчанні
Не чекайте, поки вчитель «розжує» і вкладе у вашу свідомість той чи інший матеріал. Найміцніше засвоюється те, що здобуде ціною власних розумових зусиль, тому ще вдома намагайтесь уявно «зазирнути» на наступний урок, прогляньте новий матеріал, складіть власну думку про нього. Ніколи не покладайтеся на списування і підказки.
7.Практичне застосування знань та умінь
Потрібно більше розв’язувати задач та вправ; працювати не лише головою, а й руками; передавайте свої знання товаришам і самі вчіться в тих, хто вже досяг успіху.
8.Розширення свого кругозору
Пробуйте свої сили в різноманітних видах діяльності і пам’ятайте: по-справжньому навчається лише той, хто вдумливо читає багато розумних книг.
9.Самовиховання кращих людських якостей
Духовний розвиток, самовдосконалення, розвиток естетичних смаків, культура поведінки, небайдужість до навколишнього життя – реальна мета самовдосконалення.
10. «Товаришувати» з усіма навчальними предметами
У школі вивчають багато дисциплін, усі вони потрібні кожному, незалежно від уподобань і майбутньої професії.
- Отже, недарма раціональний розподіл часу та дотримання режиму дня
займають першу позицію серед умов успішного навчання.
ІХ. Підбиття підсумків уроку
Продовжіть, будь, ласка, фразу “Сьогодні на уроці я…” на стикерах у вигляді метеликів (якщо ви вважаєте, що може і повинна гусінь перетворитись на гарного метелика) та неклейте їх, проговорюючи, на дошку.
Подивіться, яка чудова галявина з’явилась на дошці: квіти, над ними порхають різнокольорові метелики. І наша гусінь перетворилась на казкового метелика (побажання учням)
Хто з учнів класу, на вашу думку, працював на уроці краще? «Нагородіть» їх відповідними епітетами та порівняннями.
Х. Домашнє завдання
Обов’язкове: опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ 15-16);
Додаткові ( на вибір, за бажанням): написати есе «Якби я був(була) тваринкою, то…»;
Вправа № 10 в підручнику на с. …«Відпрацювання навичок планування часу»
ХІ. Колективне проговорювання слогана