Урок "Умовні рефлекси. Формування поведінкових реакцій організму"

Про матеріал

Розробка уроку з використанням ігрових моментів. На уроці впроваджуються життєві компетенції. Учні аналізують факти, порівнюють, наводять приклади, роблять висновки. Урок формує в учнів вміння працювати в колективі, розвитку комунікативності, культури міжособистісних взаємин, здатності приймати спільні рішення; розвивати вміння самостійно працювати з підручником, виділяти головне; використовувати додаткову інформацію. Вмяння характеризувати роль звичок і навичок у поведінці людини.

Перегляд файлу

 

 

Розробка  уроку

Умовні рефлекси. Формування поведінкових реакцій людини.

8 клас

До підручника Н.Ю.Матяш

C:\Users\Sergey87\Desktop\загружено.jpg

 

 

                                             

                                                          Вчитель біології

                                                        ЗОШ І-ІІI ст. № 3

м. Краматорськ

Зотова Ірина Леонідівна

 

МЕТА: сформувати уявлення про динамічний стереотип, його значення для формування навичок і звичок; узагальнити знання про процеси збудження й гальмування; з’ясувати значення природжених і набутих реакцій організму;

  • формуванню в учнів вміння працювати й співробітничати в колективі,

розвитку комунікативності, культури міжособистісних взаємин, здатності приймати спільні рішення;

  • розвивати вміння самостійно працювати з підручником, виділяти головне, складати схеми.
  • використовувати додаткову інформацію.

Обладнання: таблиці: «Безумовний рефлекс», «Умовний рефлекс»,      «Інстинкти у тварин», «Гальмування умовного рефлексу», пов'язка на очі, в'язальні спиці з нитками;

Тип уроку: комбінований.

Терміни та поняття: умовний рефлекс, тимчасовий нервовий зв´язок, збудження, гальмування, іррадіація, концентрація.

Методи та методичні прийоми: інформаційно-рецептивний, експериментальний.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя; інформаційно-цифрова компетентність; уміння вчитися впродовж життя.

Наскрізні змістовні лінії: «Здоров'я і безпека»

                                                 План   уроку

  1. Організаційний момент.

Привітання учнів, створення позитивного настрою.

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Робота з термінами.

Дидактична гра "Ромашка".

На "пелюстках" із картону (кольоровий папір) написано терміни ("пелюстки" кріпляться на магнітній дошці так, щоб назву назва терміну була на іншій стороні, тобто учень її не бачив).

 

 

Терміни:

• Вища нервова діяльність;

 • Рефлекс;

 • Подразник;

 • Безумовний рефлекс;

 • Інстинкт;

Учні (за бажанням або на розсуд учителя) виходять до дошки і обираючи будь-яку пелюстку, дають визначення терміну, який обрав.

Всі терміни, які ми з вами розглянули відносяться до нервової системи. Які ми можемо зробити висновки?

Учні під керівництвом учителя роблять такі висновки:

1. Нервова система утворена нервовою тканиною, вона здатна відтворювати подразнення і проводити збудження.

2. В основі нервової діяльності лежать рефлекси.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель звертає увагу учнів на те, що безумовні рефлекси не можуть  забезпечувати пристосування до змінених умов життя, а тільки допомагають виживати організму, тому постає запитання: яким чином людина пристосовується до змінених умов життя?

Повідомляються тема і мета уроку.

IV.  Засвоєння нових знань.

1. Розглядаються такі питання.

1. Що таке умовні рефлекси, їхнє біологічне  значення (термінологічна робота, записи в зошиті, бесіда).

2. Порівняльна характеристика безумовних і умовних рефлексів (бесіда).

3. Умови утворення умовних рефлексів (розповідь з елементами бесіди, заповнення схеми).

4. Механізм утворення умовних рефлексів (розповідь з елементами бесіди, робота з підручником).

З'ясовуючи перше питання, учитель пояснює етимологію і семантику терміну "умовний рефлекс".

Учні записують у зошитах визначення поняття.

Далі звертається увага учнів на те, що поняття умовного рефлексу значно ширше, і для його розкриття треба порівняти безумовні й умовні рефлекси.

Учитель корегує відповіді, узагальнює спільні й відмінні ознаки умовних і безумовних рефлексів. Заповнення таблиці разом з учнями на дошці, учні записують її у зошити.

Види рефлексів

Безумовні рефлекси

Умовні рефлекси

  • Вроджені
  • Постійні
  • Видоспецифічні
  • Виникають на специфічний подразник
  • Рефлекторні центри знаходяться на рівні спинного мозку та у стволі головного мозку
  • Забезпечують виживання
  • Набуті
  • Індивідуальні
  • Непостійні
  • Виникають на будь-який подразник
  • Рефлекторні центри знаходяться в корі головного мозку
  • Забезпечують пристосування до змін зовнішнього середовища

 

Далі розглядаються умови, необхідні для утворення умовних рефлексів.

Механізм утворення умовних рефлексів розглядається за таким планом:

  • Роль І. П. Павлова у дослідженні умовних рефлексів.
  • Що лежить в основі утворення умовних рефлексів?   

Тимчасовий зв'язок.

Формування передачі інформації:

За першим пунктом пропонується прослухати коротке повідомлення учня, заздалегідь підготовленого під керівництвом учителя. Учень може використовувати таблицю "Утворення і гальмування умовних рефлексів". Рефлекторне виділення слини на світло пояснюється на основі знань із теми "Травлення в ротовій порожнині".

Заслухавши повідомлення, учні класу разом з учителем роблять такі висновки.

1. Слина виділяється на подразнення органів чуття рефлекторно.

2. Дослідження рефлексів можна покласти в основу діяльності кори великих півкуль.

Що лежить в основі утворення умовних рефлексів? Що таке тимчасовий зв'язок? Де утворюються тимчасові зв'язки і які докази?

Для відповіді учні можуть користуватися підручником.

Учні за допомогою вчителя роблять висновки:

---- Утворення тимчасових зв'язків властиве не лише корі великого мозку, а й іншим відділам НС

Висновок  записуються в зошиті.

2. Експериментальний дослід.

І. Учневі зав’язують очі і підводять до початку проходу між партами. За командою він повинен якомога швидше пройти до кінця ряду; фіксують час. Потім із цієї точки учень повинен пройти спиною вперед; фіксують час. Учням пропонується пояснити результати досліду. (Навичка ходьби вперед перетворилася у стійку програму поведінки динамічний стереотип              і може виконуватися автоматично, навіть із заплющеними очима. Ходьба спиною вперед вироблення нової рухової навички — потребує більше часу. Через іррадіацію збудження і гальмування в корі людина робить невпевнені рухи, нерівно йде.) Можна запропонувати продовжити експеримент «Ходьба спиною вперед за найменший час» удома. (З кожним тренуванням час буде скорочуватися.)

ІІ. Учениця, яка може в'язати, виходить до класу и показує, як швидко вона це робить. За бажанням будь - який учень виходить і також намагається опанувати роботу спицями. Звісно, що після перших пояснень у нього виходить погано, але через кілька повторень вправи він розуміє, що вже вдається легше опанувати майстерство в'язання.

Також учням пропонується згадати, як вони вчилися грати на музичних інструментах, шити, їздити на велосипеді, роликах, ковзанах, тощо.

Отже, висновок: при  неодноразовому повторенні одних і тих же дій у людини формується умовний рефлекс, а коли ці дії виконуються автоматично, це називається – динамічний стереотип.

Розповідь з елементами бесіди

 Динамічний стереотип, навички, звички — все це певні програми поведінки людини. Щоб дізнатися, як вони утворюються і що лежить у їх основі, пригадаймо запрограмовану поведінку тварин — інстинкт — на таких прикладах:

а) риюча оса сфекс запасає коників, причому затягує до свого гнізда за вусики; якщо вусики у коника відрізати, оса його кидає;

б) очеретянка вигодовує зозуленя, хоча воно втричі більше за неї;

в) курка продовжує насиджувати яйця, навіть якщо їх замінити на камінці.

— Уявіть собі, що у людини зникла здатність до утворення нових програм поведінки, а є тільки природжені інстинкти. Яким було б життя людини? (Можлива відповідь: людина не змогла б пристосуватися до будь-яких змін середовища, до нових умов. Вона була би нездатна до навчання і мала низький розумовий розвиток та культуру тощо.)

Формування комунікативної компетентності:

-  Робота у творчих групах (за підручником).

1-ша група. Що таке динамічний стереотип, яке значення він має?

2-га група. Як формуються навички? Скласти схему «Етапи формування навички» (див. схему 1).

3-тя група. Що таке звички? Чим звичка відрізняється від навички?

Формування обробки інформації:

Презентація роботи кожної групи (у будь-якій формі лідер або кілька членів).

1-ша група

Динамічний стереотип це система послідовних закріплених тимчасових нервових зв’язків (умовних рефлексів), що утворилися у відповідь на постійно повторювану систему умовних подразників. Це спосіб життя і мислення людини за певними правилами чи розпорядком. При утворенні динамічних стереотипів нервові процеси в мозку відбуваються              легко,що не перенапружує нервову систему і дає можливість звільнитися корі від зайвого напруження. Вони здатні змінюватися за потреби і мають важливе пристосувальне значення, оскільки збережений досвід може бути використаний у майбутньому.

2- га група

Навички — це такі способи виконання дій, за яких вони завдяки багаторазовому повторенню стають автоматичними, тобто виконуються підсвідомо Наприклад, ходьба, біг, письмо, гра на музичному інструменті.

Схема 1

Етапи  формування навички

оволодіння окремими елементами

(іррадіація)

об’єднання елементів у дію

(концентрація}

закріплення, повторення дій

(автоматизація)

навичка

3-тя група

Звички — це типові для людини дії або особливості поведінки, які стали її потребою. І навички, і звички формуються на базі динамічних стереотипів, але навички в основному пов'язані з руховими реакціями, з виконанням дій чи якоїсь роботи, а звички — це особливості щоденної поведінки людини, пов’язані з її характером і вихованням. Навички і звички складають різні аспекти життєдіяльності людини.

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! Для утворення умовного рефлексу потрібна дія байдужого подразника, а також обов’язкове виконання таких умов:

• дія умовного подразника має передувати дії безумовного;

• сила дії та біологічне значення умовного подразника повинні бути слабшими, ніж безумовного;

• умовний подразник має неодноразово підкріплюватися дією безумовного;

• потрібно періодично повторювати дію умовного рефлексу, його закріплення.

IV. Узагальнення та систематизація знань

Може проводитися  у вигляді інтерактивної гри «Бумеранг».

Інтерактивна гра «Бумеранг»

Запитання записується на дошці. До кожного ключового запитання учні складають конкретизовані запитання і направляють «бумеранг» комусь із однокласників, слухають відповідь. Якщо відповідь неточна, «бумеранг» повертається до того, хто його пускав, цей школяр дає відповідь. Учень, що «піймав» бумеранг, посилає його іншому. Кожне розумно складене запитання — 1 бал, кожна правильна відповідь на просте запитання — 1 бал, об’ємне — 2 бали.

Ключові запитання:

  1. Безумовні рефлекси;

     2. Умовні рефлекси;

     3. Внутрішнє гальмування умовних рефлексів;

     4. Зовнішнє гальмування умовних рефлексів;

     5. Навички;

     6. Звички;

     7. Динамічний стереотип;

V.  Підсумки уроку

Аналізується і враховується запитання, відповіді кожного учня з вивченої теми, аргументується оцінювання навчальних досягнень учнів.

VI. Рефлексія. Продовжити речення

«На сьогоднішньому уроці я дізнався що….»

«Я хотів би ще дізнатися про….»

«Мене сьогодні вразило…»

VII. Домашнє завдання

1. Вивчити § 48 підручника         

2.Скласти таблицю «Власні звички», поділивши їх на корисні та шкідливі.

3. Написати механізм утворення навички їзди на велосипеді, закінчити почате на уроці дослідження.

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
18 березня 2018
Переглядів
9807
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку