Урок "Урок літератури рідного краю. Світлана Костюк. Збірка «Траєкторія самоспалення». Пам’яті Небесної Сотні."

Про матеріал
Конспект уроку літератури рідного краю допомагає учителю засобами мистецтва слова митців-земляків виховувати особистість, свідомого громадянина України.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Урок літератури рідного краю. Світлана Костюк. Збірка «Траєкторія самоспалення». Пам’яті Небесної Сотні.

 

                                                                                     Підготувала 

                                                                                     викладач української мови

                                                                                     та літератури

                                                                                     Волинського коледжу НУХТ

                                                                                     Герасимчук Т.П.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: познайомити учнів з творчістю Світлани Костюк, її збіркою «Траєкторія   

           самоспалення»; стимулювати до самостійної пошукової роботи  

           розвивати навички виразного читання та  розуміння ліричних  творів;

           навчити  відчувати духовний зв'язок поколінь, розвивати   логічне  та  

           творче   мислення,   увагу, спостережливість; виховувати національну 

           свідомість, любов до рідної землі, до тих, хто віддав своє життя за

           справедливість, Батьківщину, за наше майбутнє.

            .

                                                                                   Інтуїція серця

                                                                                 бо життя – тільки мить
                                                                                 тільки сонцем осяяна мить
                                                                                 до тієї пори
                                                                                 доки куля до серця дістане…

                                                                                 (С. Костюк, «світ – це ліс…»)

 

Хід заняття                                                                                              

І. Актуалізація опорних знань.

Що ви знаєте про Революцію Гідності?

 ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Розповідь про події Майдану учнем (випереджувальне завдання) .

Період осінь 2013- весна 2014 рр. став трагічним  в історії нашої країни і отримав назву – Революція Гідності.

За даними Міністерства охорони здоров'я України з 30 листопада 2013 р. по 14 квітня 2014 р. під час акцій протесту в Києві і у регіонах України загинуло 106 осіб. 21 лютого 2014 р. офіційна влада України юридично визнала жертвами    загиблих на Майдані.   Цього дня  у  м. Києві відбулося прощання з загиблими українськими патріотами, яких у жалобних промовах назвали "Небесною Сотнею".

На ці страшні часи відгукнулася поезією Світлана Костюк, видавши збірку «Траєкторія самоспалення».

Світлана Костюк — людина особливої енергетики і особливого серця. А, отже, й особливої долі, яка є в тих, хто іде непроторенним шляхом, прагнучи збалансувати світові енергії, уберігаючи людство і планету від знищення.

 12 березня 2015 року у видавництві «Букрек» побачила світ нова книжка поезій Світлани Костюк «Траєкторія самоспалення», написана у формі «щоденникових записів у віршах» протягом 2013 — початку 2015 років. Сама автор вважає цю збірку поезій дещо «пророчою і навіть фатальною...»

Ця збірка незвична: у час жахливої війни, переживши трагедію Майдану 2013-2014 років, Світлана Костюк утверджує своє поетичне слово як молитву, і в такий спосіб продукується особливе світло життя, для народження якого потрібно було вичерпати себе до знемоги. Безсмертний той, хто колись помер. Щоб відчути вертикаль світу, потрібно спуститися на дно, пройти через величезні внутрішні психологічні потрясіння. Лише тоді перед людиною відкривається шосте чуття, здатність віщувати і передбачати. Бо той, хто бачить глибини світу, кому даровано можливість рентгенно сканувати найтонші матерії Всесвіту, обов’язково має побачити і те зло, яке є в нашому світі. І поетична душа не може не відгукнутися на цей вимір буття, який часто прагне підкорити собі людські душі. І часом зла стає так багато, що його починають бачити інші, не наділені шостим чуттям.

2. Повідомлення учнів про життєвий і творчий шлях Світлани Костюк (презентація)

Світлана Костюк (народилася 30.11.1964 в селі Кукли Маневицького району Волинської області. Померла 6 січня 2017 у Нововолинську). Місцеву десятирічку закінчила із золотою медаллю. Освіта вища філологічна – Волинський університет ім. Лесі Українки (місто Луцьк). Проживала в місті Нововолинську. 

Працювала у «забрудненій» чорнобильській зоні кореспондентом районної газети, директором школи у Іваничівському районі, викладачем української мови та літератури. Була головою районної ГО "Спілка «Чорнобиль України».

Брала участь у Міжнародному польсько-українському проекті «Школа в громаді, громада в школі» (2004), у Міжнародному конгресі «Література та мир» в Пакистані (2013).

Автор збірок поезій «Спалахи душі» (1998), «Наодинці зі світом» (2012), «Маленьке диво» (для дітей, 2012), «Листи без конвертів» (2013) (книга презентувалася на 20- му Міжнародному форумі видавців у Львові). Друкувалася у колективних збірниках «Перевесло», «Мамина криниця», «Натхнення», «Мелодії осіннього дощу», «Вінтаж», «Сто творів, які варто прочитати цього літа», «Чатує в століттях Чернеча гора», «Небесна сотня», в альманахах за рубежем: «Погляд» (США), «Русское литературноe эхо» (Ізраїль), в журналах «Дзвін», «Дивослово», «Педагогічний пошук», «Дніпро», «Ангелятко», «Український вісник», «Світ дитини». Книга для дітей «Про що шепотіли листочки» перекладена польською мовою.

Переможець літературного конкурсу ім. Леся Мартовича, дипломант Міжнародного конкурсу «Зірка Полин», лауреат Міжнародного літературного конкурсу «Чатує в століттях Чернеча гора» («Склянка часу»), переможець конкурсів «Сто творів, які варто прочитати цього літа», «Викрадення Європи» та інших. Учасник Всеукраїнських фестивалів та форумів.

Є автором понад сорока пісень, написаних разом з композиторами О.Каліщуком, О. Первовою-Рошкою, О. Охріменком, О. Пенюк-Водоніс. Готувала до видання збірку літературних пародій. 

Померла після тривалої хвороби.

Себе письменниця охарактеризувала так

3. Декламація напам’ять поезії « Про себе».

  • Послухайте і скажіть, якою була поетеса.
  • Яким постає світ у цій поезії?
  • Що її вбиває? Чи поділяєте таку думку письменниці?

 

Про себе 

Я безпритульна вітру течія…
Крізь хащі, пробиваючи дорогу,
Іду вже не «на Ви», іду на «Я»...
Карбую над собою перемогу
У цьому світі, де банкнотів шал
Заволодів піснями й молитвами,
Де править зло якийсь відьомський бал,
Відверто насміхаючись над нами.
Де плачуть зорі та кровить блакить,
А спокій справжній лиш на кладовищі.
І де душа нестерпно так болить,
Немов жаринка десь на попелищі…
І де зігрітись навіть не дають,
Бо ніби між людей, але самотній…
І де щодня твою вбивають суть,
(І не лякає навіть суд Господній).
Де правді народитись не дано,
Добро наївне прихистку шукає…
А всім буває просто все одно…
...І це вбиває…

4. Слово викладача.

Пропоную вашій увазі презентацію на тему «Герої Небесної Сотні родом з Волині» (Готують учні)

Герой Небесної Сотні -

Василь Мойсей – 22 роки.

Військовослужбовці:

Володимир  Зародюк  – 23 роки  

Дмитро  Йовзик   - 31 рік

Віталій Махновець   - 33 роки   (учень коледжу)

Володимир Прокопчук   – 23 роки

Рустам Хамраєв   – 39 років

Сергій Шостак   – 42 роки

Сергій Гулюк   - 33 роки  

Артем Карабан    – 21 рік

Ігор  Філіпчук   – 32 роки

Сергій Климчук – 45 років

Роман Лучук, - 20 років

Максим Шульга -23 роки (учень коледжу)

Думки учнів про Героїв Небесної Сотні

   1. Небесна сотня – це не просто більше сотні людей, вбитих тодішнім  режимом під час Революції Гідності. Це - герої, які віддали своє життя за всіх нас, за загальнолюдські цінності, за захист прав людини.

   Люди, які протестували проти злочинних дій режиму, походили зі всіх регіонів України; вони були дуже різними: і за релігійними вподобаннями, і за політичними переконаннями, і за соціальним статусом. Але було у них і дещо спільне: всі вони мріяли жити у незалежній, вільній Україні, у країні, де кожен має право на вільне висловлення власної думки, де всі поважають закон і права людини. Ці люди відчували себе європейцями та мріяли про європейське майбутнє своєї країни.  

   Трагічні події на майдані Незалежності увійшли до новітньої історії України і стали символом всенародного опору беззаконним діям тодішньої владі.

2.   Зараз дуже актуальні слова з пісні відомої артистки Лами «Знаєш як болить, ніяк не пройде!!!!!»….БОЛИТЬ….так сильно і невимовно важко витримати цей біль…БОЛИТЬ…і хочеться плакати що є сили і безперестанку, тому що клубок в горлі стоїть такий, що здається,  якщо не виплакатися, то можна просто в один момент задихнутися від того страшного БОЛЮ…….!!!!!!! 18-20 лютого  найстрашніші дні і ночі Революції Гідності, саме тоді душі наших Героїв НЕБЕСНОЇ СОТНІ відійшли у вічність через секундний постріл у груди, спину, голову, а разом з тим у саме серце України і кожного українця зокрема!!!!

3.  Як говорив один із Герой Небесної Сотні словами Т.Г. Шевченка «Борітеся й поборите, Вам Бог помагає!» Саме ці слова ми маємо взяти за основу і боротися до кінця за свою Україну, щоб Герої, які віддали своє життя за нас, не вмерли безслідно на сторінках нашої історії, а жили вічно у нашій пам’яті і у наших серцях

4.   Пам’ятати – це обов’язок кожного свідомого українця, пам’ятати тих Героїв, які прагнули зробити усе, щоб у нас було достойне майбутнє, вони віддали за цю мрію найдорожче – своє життя. Всі ми стали свідомі того, що за мрію потрібно боротися до кінця, і цього навчив нас подвиг Небесної Сотні.

5. Аналіз поезії  «пір'їнку з крилець янгола зніму…»

Пропоную вашій увазі поезію «пір'їнку з крилець янгола зніму…»

пір'їнку з крилець янгола зніму
таку напрочуд ніжно голубину
і обезболю серденько йому-
чиємусь закривавленому сину
торкнуся до невистиглих зіниць
і вуст що неціловані ще зовсім
як хлопчик той упав на землю ниць-
то золотом заголосила осінь
то хмари зворохоблені умить
застигли серед неба у мовчанні
а янгол зойкнув : де тобі болить?
і миттю обезкровив рани рвані
і плакала росою далечінь
відтоді дотепер і без упину
хрещатий слід ...
промолене "амінь"
і сивий стогін:
сину
сину
сину

6. Слово викладача .

  • Відсутність (або мінімум) у вірші розділових знаків – літературний прийом із досить очевидною функцією. Вірш – схвильований, невпинний потік слів ліричної героїні, що перебуває у стані високої психологічної напруги, афекту. Героїні не до розділових знаків, бо у неї одне прагнення – висловитись.
  • Які почуття викликає цей вірш? Роздуми?
  • Послухайте ще одну поезію і скажіть, яким постає генерал у

«Посланні…», чому він зрадник?

  • Про яких хлопці тут ідеться?


Послання до штабного генерала - зрадника 

Пихатий генерале, як живеш?
Я вчителька, що того хлопця вчила,
В якого свіжовирита могила,
В яку ти і сльозинки не проллєш...
Бо що для тебе сльози матерів,
Хлоп`ята, що ішли "живцем на міни"...
Тих броників хватало половини 
Аби ти свій мільйончик заробив...
Жорстокий генерале, як ти міг
На нари запроторити хлоп`яток.
Що п’ятий місяць вчились воювати
Без сну і їжі, падаючи з ніг...
Вітання ще від сивих матерів
Тих пацанів, яких ти підло зрадив,
Яких дотла чужі палили гради,
Бо ціль по них хтось все-таки навів...
Пихатий генерале, зручно так
В тоновано- броньованій машині...
У сина твого очі також сині,
І спить він, як і той, мабуть, навспак?..
Ти знаєш, що у кожному селі
Тепер щодня чекають похоронок?..
Ти вміло прикриваєшся законом,
Що не проб`ють ні кулі, ні жалі...
Як найманець на цій святій землі...
19.08. 2014

7. Слово викладача.

  • Що ви думаєте про самопожертву? Чи здатні ви на такий вчинок?
  • Послухайте і скажіть, за що загинули хлопці? І що вони заповідають вам?
  • Пропоную вашій увазі поезію « Голос Небесного Сотника»

Голос Небесного Сотника 

Ми знали і розуміли, що всі ми - смертники...
Ще більше скажу, що страшно насправді на смерть іти...
Під кулями снайпера впасти, але не зламатися,
Бо скільки, скажіть, вже можна всього боятися...
Святі небеса назустріч пливли херувимами...
І Ангели в першій колоні у крок із загиблими...
Хтось скаже опісля, що всіх нас, мовляв, підставили,
А ми просто шанс останній для вас зоставили...
Ми знали, за що вмирали, за що не вижили...
Нам буде на небі легко, аби тільки ви жили...
Аби ви жили достойно, бо того варті,
Ми будемо вічно стояти в небесній варті...
Могло все інакше бути, та довго спали ми...
Візьміть же свободу із наших долонь пропалених...
Із наших сердець надії черпніть високої,
А ще...збережіть Україну у мирі та спокої...
Ми знали, за що вмирали...і ми не каємось...
А пильно
у ваші очі 
з небес
вдивляємось

8. Аналіз поезії «Материнські голосіння» 

- Звучить пісня « Мамо, не плач…» на слова Оксани Максимишин – Корабель

- Які думки викликає ця пісня?

- Ким є мама для вас?

- Що ви б сказали матерям загаблих?

- Послухайте поезію «Материнські голосіння» і скажіть, що болить матерям і до чого вони закликають нас.

 

Материнські голосіння 

забіліли сніги
забіліли сніги
заболіли…
на замерзлім асфальті-
сліди закривавлених лиць...
в душах наших дітей розривались гранати
не в тілі
бо тіла чорна сила збивала
і кидала ниць…
ой синочки мої
ой синочки чиїсь
лебедята…
ця кривава свобода гірка і така непроста...
вас матусі нікого
нікого не вчили вбивати
хоч заради Христа...
хоч заради Христа...
а навколо іуди…іуди…
для яких не вартує копійки геройство святе...
сохранімо синів наших
чуєте
чуєте люди
помолімось за те…
помолімось покаймось не даймо себе обдурити
різні ігрища сильних –
то зрада і єресь і гріх...
на холоднім асфальті
лежать неприкаяні діти...
не вдаваймо чужих...
***
ой людоньки 
ой людоньки
ой лю…
гаряча кров нікого ж не зігріє…
і як скажіть я світ цей полюблю
в якому вже сплюндровано надії...

9. Аналіз поезії «наливаються кров’ю очі нової доби…»
- Що ви можете сказати про сучасний світ, людей, молодь, їх поведінку, характер?

- Яким ви бачите майбутнє України?

- Пропоную вашій увазі поезію «наливаються кров’ю очі нової доби…»

- Скажіть, яким постає світ з поезії Світлани Костюк? Чи є надія на спасіння?
 

наливаються кров’ю очі нової доби
щось втрачає душа у скаженій оцій круговерті
і ростуть домовини так рясно як в лісі гриби
і стає страшнувато бо ми вже звикаєм до смерті
якась сила бісівська керує парадом мармиз
боїмося себе і почути не вміємо брата
невблаганно і вперто котимось котимось вниз
під приціл автомата
і кричати буває так важко як інколи в сні
і від тебе уже не залежить в цій гонці нічого
двадцять перше сторіччя
осанна кривавій весні
і єдина надія на вкотре розп`ятого Бога

10.  Аналіз поезії «по чорно-білих клавішах судьби…»
- Коли помирає людина, то її душа, як голубка, відлітає у небо…. Послухайте поезію і скажіть, як автор характеризує «білих голубів»

по чорно-білих клавішах судьби
біда вселенська вдарила зненацька
злетіли в небо білі голуби
бо в них дрімала воля гайдамацька
бо в їхніх генах туга запеклась
за духом що не хилиться не гнеться
ой білі голуби любов чиясь
чиясь надія зраненого серця
попідіймалось чорне вороння
попідіймалось ой попідіймалось
хтось у безсмертя бігав навмання
із полум’я яке Майданом звалось
знов крутить Млин свою одвічну дерть
ростуть терни на паростках свободи
летіли голуби у білу смерть
на тихі зорі і на ясні води
ой як же важко Господи прости
відспівувати тих котрі не з нами
заламуємо руки як хрести
і молимось холодними вустами
по чорно-білих клавішах судьби
ведуть Вкраїну найманці жорстокі
у сивім небі сиві голуби
згубили спокій...

ІV. Закріплення вивченого

  1. Робота над епіграфом.
  2. Прийом «Мікрофон»

Поезії Світлани Костюк це…

  1. Заключне слово викладача.

   Їх назвали Небесною Сотнею, українців, які загинули в Києві на Майдані, вулицях Грушевського та Інститутській. Гинули за честь, за волю, за право бути Українцем і за свою Батьківщину. Героїчна Сотня, зробивши перший крок, журавлиним ключем полинула у вирій вічності, ставши нашими ангелами-охоронцями на небі. Ми на порозі нових змін, нового майбутнього. Але якою ціною? 

   Описати, а тим більше відчути глибину трагедії і болю, які впали невимовним тягарем на Україну, нині не під силу нікому, але хоча б трохи передати тих емоцій змогли поети, зокрема й Світлана Костюк.

   Попри все письменниця наголошує, що вибір за нами у поезії « Вибір є».

   Який же цей вибір, між чим, послухайте, будь ласка

ВИБІР Є

вибір завжди залишається що не кажи
хочеш лети над прірвою хочеш біжи
хочеш рятуй невбитого хочеш вбивай
хочеш топи в надмірностях ниций свій рай
вибір завжди залишається вибір є
здатне в пітьмі світитися серце твоє
може добро ділитися поміж людьми
світ цей змінити можемо тільки ми
може ще нами пишатися батько Тарас
він же і досі ще молиться кревно за нас
в бронзі йому незатишно холодно так
душу свою розхристану носить навспак
рани новітні скапують у блакить
доля "рабів" беззахисних ниє болить
гасла людей не змінюють заклики теж
ангели крила спалюють в пеклі пожеж
вибір завжди залишається що не кажи
тільки
не будьмо схожими
на муляжі...

  • Задумайтесь і зробіть правильний вибір!

V. Домашнє завдання

Написати твір про Героїв Небесної Сотні , використовуючи цитати з поезій Світлани Костюк

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 березня 2019
Переглядів
920
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку