Урок у 6 класі.
Мета: систематизувати та узагальнити вивчений учнями впродовж навчального року матеріал, який стосувався знань про життєвий і творчий шлях письменників, зміст їхніх творів, понять з теорії літератури; розвивати вміння школярів виразно й усвідомлено читати прозові та ліричні твори, коментувати їх зміст і здійснювати ідейно-художній аналіз; розвивати культуру зв'язного мовлення, читацькі навички, збагачувати словник; формувати естетичні смаки, світогляд; виховувати почуття любові шестикласників до книг, рідної мови, культури українців, їх звичаїв, обрядів, пошану до митців слова, відповідальність за доручену справу.
Тип уроку: урок-гра (урок повторення та узагальнення знань).
Предмет _______________________ Клас ___ Урок № ___ Дата___/___/___
Прізвище вчителя __________________
Тема уроку: «Урок-підсумок. Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільше зацікавлення»
Мета: систематизувати та узагальнити вивчений учнями впродовж навчального року матеріал, який стосувався знань про життєвий і творчий шлях письменників, зміст їхніх творів, понять з теорії літератури; розвивати вміння школярів виразно й усвідомлено читати прозові та ліричні твори, коментувати їх зміст і здійснювати ідейно-художній аналіз; розвивати культуру зв’язного мовлення, читацькі навички, збагачувати словник; формувати естетичні смаки, світогляд; виховувати почуття любові шестикласників до книг, рідної мови, культури українців, їх звичаїв, обрядів, пошану до митців слова, відповідальність за доручену справу.
Тип уроку: урок-гра (урок повторення та узагальнення знань).
Обладнання уроку: виставка художніх творів та портретів тих письменників, творчість яких вивчалася впродовж навчального року, учнівські малюнки, музичне оформлення, дидактичний матеріал.
Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, «вільний мікрофон».
Епіграф уроку:
Змолоду набирайся знань, щоб не пуста була твоя власна криниця.
Народна мудрість
План уроку:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Гра « Побажання другу»
На кожну літеру слова « Література» напишіть слово-побажання, а потім підійдіть до друга й подаруйте йому це побажання.
Л – любові
І – інтересу
Т – толерантності
Е – ерудиції
Р – розсудливості
А – активності
Т – товариськості
У – уважності
Р – романтики
А – альтруїзму
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
IІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Прийом « Літературний крос»
1. На уроках літератури ми вивчали теми.. (« Загадково прекрасна і славна давнина України», « Я і світ», « Пригоди і романтика», « Гумористичні твори»).
2. Ми співали народні пісні… (колядки, щедрівки, веснянки, русальні, купальські, жниварські, колискові пісні).
3. Ми ознайомились із творчістю поетів та прозаїків… (М. Вороного, Т. Шевченка, Лесі Українки, В. Винниченка, С. Чернілевського, І. Жиленко, О. Іваненко, Е. Андрієвської, В. Нестайка, Я. Стельмаха, Лесі Ворониної, Л. Глібова, С. Руданського, П. Глазового).
4. Ми вивчали прозові твори… («Федько-халамидник», «Казка про яян», «Говорюща риба», «Тореадори з Ва-сюківки», «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера», «Таємне товариство боягузів…») .
5. Мені запам’ятались поезії…( « Думка», « Мрії», «Теплота родинного інтиму», « Жар-Птиця», « Дивосвіт»).
6. Я мав(ла) гарний настрій, коли читав(ла) гуморески…( «Заморські гості», «Найважча роль», «Похвала», «Еволюція»).
7. Найбільше мені сподобались твори…
Учитель пропонує учням дати визначення основних понять з теорії літератури в алфавітному порядку – скласти словничок літературознавчих термінів.
Алегорія
Анафора
Байка
Гімн – головний герой
Гумор
Епічний твір – інверсія
Ліричний герой
Ліро-етичний твір
Мораль
Народна пісня
Пісня-гімн
Повість
Поема
Порівняння
Пригодницький твір
Притча
Рефрен
Сатира
Співомовка
Строфа
Хорей
Ямб
Завдання. Учень повинен прорекламувати свій улюблений твір. Можна використовувати допомогу інших учнів.
Вгадай вірш, пісню, байку за римами:
І. Жиленко).
8. Ледащиця – подивиться, садок – голосок, сидіти – летіти («Муха й Бджола» Л. Глібова)
5.4. Музична пауза.
Виконання календарно-обрядової пісні (на вибір).
5.6. Кросворд.
Кросворд для першої команди.
1. Прізвище автора твору «Найважча роль». (Глазовий)
2. Жанр гумористичного твору. (Усмішка)
3. Висновок байки. (Мораль)
4. Героїня байки Л. Глібова. (Бджола)
5. Художній троп, який виражає глузливо-критичне ставлення до предмета зображення. (Іронія)
Кросворд для другої команди.
1. Головний герой трилогії В. Нестайка «Тореадори з Васюківки». (Павло)
2. В якій п’єсі брали участь Ява і Павло з твору В. Нестайка «Тореадори з
Васюківки»? (Ревізор)
3. Як звали діда з твору Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера
лісового озера», який потрапив до ями замість чудовиська? (Трохим)
4. Епізод твору. (Фрагмент)
5. Жанр твору В. Близнеця «Звук павутинки». (Повість)
6. Прихований зміст твору. (Підтекст)
7. Герой твору В. Близнеця «Звук павутинки». (Адам)
5.7. Сторінками біографій письменників.
5.8. Сторінками художніх творів.
Рефлексія: «На сьогоднішньому уроці я…».
Відзначення досягнень учнів, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення української літератури у 7 класі; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
Опрацювати список літератури на літо.