Урок: "Утворення Русі-України. Змієві Вали - унікальна оборонна споруда часів Київської Русі"

Про матеріал
В основу розробки цього уроку покладено відео проекту "Шануймося". Про Змієві вали учням Києво-Воскресенського ліцею розповідає Кіборг Олександр Терещенко.
Перегляд файлу

Тема уроку: Утворення Русі-України. Змієві Вали - унікальна оборонна споруда часів Київської Русі

(5 клас. Вступ до історії  7 клас. Історія України (за підручником В.С.Власова) )

 

Мета уроку

 

  • Розповісти, як, ким, коли і яким чином утворена держава Київська Русь (або Русь-Україна), яким було життя у цій країні: чим займались люди, як вони жили, у що вірили й як боронили свою землю від ворогів. Показати, яку роль в історії грали Змієві вали від давнини до нашого часу.
  • Формувати вміння критично осмислювати історичний матеріал, відрізняти факти від гіпотез, висловлювати власні судження, задавати “тонкі” і “товсті” питання. Розвивати творчу уяву та критичне мислення.
  • Виховувати шанобливе ставлення до історичної спадщини нашого народу, бажання подорожувати “мостами часу”. Викликати захоплення древньою історію Русі-України та бажання цікавитись її пам’ятками.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

 

Актуалізація опорних знань

 

Для актуалізації опорних знань можна використати гру “Історична змійка”: вчитель називає питання, яке потрібно розкрити. Учень називає  історичний факт, подію, явище, які розкривають тему. Кожен наступний учень повторює сказане попередніми і додає своє. Так утворюється логічно-тематичний ланцюжок. З гри вибуває той, хто не зміг нічого додати за домовлений час.

 

Питання до гри:

  • Які племена були предками українців?
  • Які історичні джерела свідчать на користь легенди про виникнення Києва?
  • Що таке феодальні відносини, як вони виглядали у житті?
  • Які народи і держави були сусідами східних слов’ян?
  • З ким воювали східні слов’яни?
  • З якими народами вони торгували?

 

 Повідомлення теми та мети уроку. Розповідь вчителя

 

У ІХ столітті на території сучасної України оселились східно-слов’янські племена, Погляньте на мапу і назвіть їх ще раз.

 

 

Основною формою суспільного ладу тоді були об’єднання - спілки - племен. У цих об’єднань часто виникали зіткнення та війни за контроль над річками. Бо саме річки, а не дороги, були торговими шляхами до Візантії та країн Сходу. Особливо агресивними були південні та східні сусіди - хозари, печеніги та булгари. Ці кочові племена часто нападали на землі слов’ян, руйнували поселення, грабували майно, убивали та забирали в рабство людей. Щоб ефективніше протистояти набігам пламенні союзи гуртувались тісніше і виникали князівства. Влада у племенах - князівствах поступово переходила до князя, навколо якого гуртувалась дружина - професійне військо. Дружина охороняла землі від нападників, допомагала князю збирати данину та завойовувати нові землі.  Поради князю вже давали не старійшини, а найбільш знатні дружинники, які отримали за свою службу землю, - бояри. Земля стала основою багатства і почала передаватись у спадок. Люди, що не мали землі називались смердами.

У VI - VII століттях на території нинішньої України виник міцний племінний союз на чолі з князями з племені дулібів. Однак, він не витримав удару кочівників - аварів (обрів) і розпався.

Після цього могутності серед навколишніх племен набирає союз полян, древлян і сіверян з центром у місті Київ. Вченні вважають, що вже у середині ІХ століття у Києві були присутні всі ознаки державності: влада, армія, органи примусу, податкова система, суди тощо.

 

Вступне слово до відео

 

У 860 році київський князь Аскольд здійснив похід на Візантію. В результаті між ним та візантійським імператором була підписана торгова угода, в якій держава Аскольда названа Руссю. Історики називають цю державу Київська Русь, або Русь-Україна.

Наскільки це була могутня держава, про її можливості ви дізнаєтесь з відео.

 

Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=mEE_HqsEPI0&t=143s

 

Обговорення

 

Історичні пам’ятки мають дивовижну здатність прокладати містки у часі і переносити нас у сиву давнину.

 

  • у який час відправляє нас історична пам’ятка, про яку розповідає герой АТО Кіборг Олександр Терещенко?
  • яку інформацію про минуле нам дають Змієві вали?
  • Що найбільше запам’яталось з відео?

 

Завдання

  • Спробуйте поставити “товсті” запитання по темі ролика (товсті - це запитання, на які є безпосередня відповідь у відео)

 

Приклади “товстих” запитань:

  • Хто збудував Змієві вали?
  • Для чого вони слугували?
  • Як виглядали вали у давнину?

 

  • А тепер поставте один одному “тонкі” запитання (не очевидні питання, над якими потрібно замислитись, пофантазувати)

 

Приклади “тонких” запитань:

  • Як виглядала оборона Змієвих валів, коли нападав ворог?
  • Якою, на вашу думку, була держава, яка їх збудувала?
  • Як ви уявляєте собі один день захисника валу?
  • Чому, на вашу думку, Змієві вали порівнюють зі Стоунхенджем і пірамідами Єгипту?

 

Запишіть визначення

 

Фортифікаці́йна спору́да — це інженерна споруда, призначена для підвищення ефективності застосування зброї та військової техніки, забезпечення стійкого управління військами, захисту військ і населення від засобів ураження противника.

 

 

Заключне слово вчителя

 

У кожному регіоні є свої визначні пам’ятки історії — це фортеці, палаци, давні монастирі, храми. Змієві вали належать до унікальних історичних пам’яток. Про що вони нам розповіли сьогодні?

 

 

Загальна довжина — близько 1000 кілометрів, висота 12 метрів і 15—20 метрів товщина. Найбільша пам’ятка Русі є найменш дослідженою. Точно не відомо, хто будував Вали. Та якби не вони, ми б сповідували іслам і розмовляли однією з тюркських мов.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
21 травня 2021
Переглядів
578
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку