(5 клас. Вступ до історії 7 клас. Історія України (за підручником В.С.Власова) )
Мета уроку
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Актуалізація опорних знань
Для актуалізації опорних знань можна використати гру “Історична змійка”: вчитель називає питання, яке потрібно розкрити. Учень називає історичний факт, подію, явище, які розкривають тему. Кожен наступний учень повторює сказане попередніми і додає своє. Так утворюється логічно-тематичний ланцюжок. З гри вибуває той, хто не зміг нічого додати за домовлений час.
Питання до гри:
Повідомлення теми та мети уроку. Розповідь вчителя
У ІХ столітті на території сучасної України оселились східно-слов’янські племена, Погляньте на мапу і назвіть їх ще раз.
Основною формою суспільного ладу тоді були об’єднання - спілки - племен. У цих об’єднань часто виникали зіткнення та війни за контроль над річками. Бо саме річки, а не дороги, були торговими шляхами до Візантії та країн Сходу. Особливо агресивними були південні та східні сусіди - хозари, печеніги та булгари. Ці кочові племена часто нападали на землі слов’ян, руйнували поселення, грабували майно, убивали та забирали в рабство людей. Щоб ефективніше протистояти набігам пламенні союзи гуртувались тісніше і виникали князівства. Влада у племенах - князівствах поступово переходила до князя, навколо якого гуртувалась дружина - професійне військо. Дружина охороняла землі від нападників, допомагала князю збирати данину та завойовувати нові землі. Поради князю вже давали не старійшини, а найбільш знатні дружинники, які отримали за свою службу землю, - бояри. Земля стала основою багатства і почала передаватись у спадок. Люди, що не мали землі називались смердами.
У VI - VII століттях на території нинішньої України виник міцний племінний союз на чолі з князями з племені дулібів. Однак, він не витримав удару кочівників - аварів (обрів) і розпався.
Після цього могутності серед навколишніх племен набирає союз полян, древлян і сіверян з центром у місті Київ. Вченні вважають, що вже у середині ІХ століття у Києві були присутні всі ознаки державності: влада, армія, органи примусу, податкова система, суди тощо.
Вступне слово до відео
У 860 році київський князь Аскольд здійснив похід на Візантію. В результаті між ним та візантійським імператором була підписана торгова угода, в якій держава Аскольда названа Руссю. Історики називають цю державу Київська Русь, або Русь-Україна.
Наскільки це була могутня держава, про її можливості ви дізнаєтесь з відео.
Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=mEE_HqsEPI0&t=143s
Обговорення
Історичні пам’ятки мають дивовижну здатність прокладати містки у часі і переносити нас у сиву давнину.
Завдання
Приклади “товстих” запитань:
Приклади “тонких” запитань:
Запишіть визначення
Фортифікаці́йна спору́да — це інженерна споруда, призначена для підвищення ефективності застосування зброї та військової техніки, забезпечення стійкого управління військами, захисту військ і населення від засобів ураження противника. |
Заключне слово вчителя
У кожному регіоні є свої визначні пам’ятки історії — це фортеці, палаци, давні монастирі, храми. Змієві вали належать до унікальних історичних пам’яток. Про що вони нам розповіли сьогодні?
Загальна довжина — близько 1000 кілометрів, висота 12 метрів і 15—20 метрів товщина. Найбільша пам’ятка Русі є найменш дослідженою. Точно не відомо, хто будував Вали. Та якби не вони, ми б сповідували іслам і розмовляли однією з тюркських мов. |