Конспект уроку засвоєння нових знань з теми "Поверхневі води України" для 8 класу.
ГАННІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І- ІІІ СТУПЕНІВ
Підготував
учитель географії
Маргарид Г. В.
характеристика. Гідрографія і водний режим річок.
МЕТА:
НАВЧАЛЬНА: сформувати в учнів знання про річки, основні річкові басейни та
системи України; дати уявлення про загальні риси гідрографії;
поглибити практичні уміння характеризувати водні ресурси України
та визначати основні проблеми їх використання; формувати вміння
характеризувати річку за типовим планом.
РОЗВИВАЛЬНА: розвивати в учнів пам’ять, увагу, уяву, спостережливість , уміння
знаходити головне в досліджуваному, порівнювати, узагальнювати,
робити висновки.
ВИХОВНА: виховувати відповідальне ставлення до водних багатств, зокрема до
збереження вод річок як основного джерела водопостачання в
Україні.
ОБЛАДНАННЯ: фізична карта України, атласи, контурні карти, підручники, додаткова література, роздатковий матеріал (таблиці), сигнальні картки, маркери, скотч, макет дерева з паперу, комп’ютерна презентація “Річки України”.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь.
І.Організаційний момент.
1.Привітання.
2.Готовність учнів до уроку.
3.Психологічний міні-тест.
(Орієнтуючись на свій настрій учні вибирають відповідне обличчя і сигнальними картками показують свій настрій, зелений –задовільний, червоний – відмінний, жовтий - поганий ).
4.Учитель нагадує і зачитує пам’ятку гарного настрою та пам’ятку роботи на уроці (Додаток 1, 2).
5.Читання девізу учнями напам’ять під яким проводяться всі уроки географії.
Вчитися і не розмірковувати – марно витрачати час.
Конфуцій
6.Географічна розминка
(Кожного уроку учні по черзі готують самостійно блок запитань (10-12) з попередньо вивчених тем 6 - 8 кл.).
7.Учитель зачитує епіграф до уроку.
- Зараз я вам пропоную закрити очі і уявити себе саме в тому місці, про яке я зараз зачитаю і спробуйте визначити якою буде тема нашого уроку, про що ми будемо сьогодні вивчати.
Епіграф:
Тихо над річкою, як зайде сонечко,
Спить зачарований ліс.
Ніжно шепоче він казку таємную,
Сумно зітха верболіз.
Небо розсипало зорі сріблястії –
Он вони в річці, на дні.
Плачуть берези по той бік гіллястії,
Здалека чути пісні.
8. Стратегія “Мікрофон”
(Учні висловлюють свої міркування)
ІІ. Оголошення теми та завдань уроку.
- Отже, тема нашого уроку “ Поверхневі води України. Основні річкові басейни та системи”. Сьогодні ми з вами пригадаємо і поглибимо знання і уміння набуті у попередніх класах, а також познайомимося з новими поняттями та термінами.
(Учитель зачитує нові поняття та терміни, які будуть вивчатися на уроці написані заздалегідь на ватмані) (Додаток 3).
1.Робота в зошитах .
(Учні записують тему та план уроку в зошити ).
1.Загальна характеристика річкової сітки України.
2.Річкові системи.
3.Характеристика водного режиму річок.
4.Екологічні проблеми річок.
- Як завжди у кожного з вас на парті лежать два листочки різних кольорів. Під кінець уроку на зеленому ви пишете ті поняття, які знали раніше, а на червоному ті, які дізналися на сьогоднішньому уроці і ми поповнюємо наше дерево знань.
(Біля дошки на стіні висить дерево виготовлене з паперу, яке розділене на дві половини. Зліва учні чіпляють зелені листочки, справа – червоні).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Дехто з вас може подумати: “А навіщо мені дана тема? Та ми ж стикаємося з нею всюди і я все про неї знаю!”. Однак, послухайте декілька фраз і чи згодні ви зі мною?
- Вода – добре знайома кожному із нас, це безбарвна рідина без запаху та смаку, з нульовою калорійністю. Це найцінніший мінерал на Землі, основа існування будь –якої життєвої форми, будь - якого організму...
1.Стратегія “Мозковий штурм”
(Учні висловлюють свої думки , учитель тезисно записує висловлювання учнів на дошці).
IV.Актуалізація необхідних знань учнів.
1.Геграфічний диктант
1)Природний водний потік, що протікає в зниженнях рельєфу, створених її рухом.
2) Місце на земній поверхні, звідки починається річка.
3) Територія, з якої річка збирає свої води.
4) Місце впадання річки.
5) Заглиблення, по якому тече річка.
6) Найнижчий рівень води в річці.
7) Раптовий підйом рівня води в річці в будь-який час року.
8) Річки, що впадають до головної річки.
9) Рівнина в гирлі річки, створена наносами й прорізана безліччю рукавів і протоків.
10) Зміна рівня води в річці протягом року називається ...
2.Взаємоперевірка.
( Учні попарно міняються зошитами, учитель зачитує правильні відповіді. Учні відповідно ставлять “+”, “-”).
V. Вивчення нового матеріалу
1.Загальна характеристика річкової сітки України.
1.1.Пояснення учителя з використанням схеми.
- На території України нараховується понад 3,3 тис. Річок завдовжки понад 10 км, більшість із них – малі (довжини 10 –100 км), середніх ( 100 –500 км) нараховується 123, а великих (більш ніж 500 км) – 14. Майже всі річки України належать до басейну Чорного і Азовського морів і лише 2 % території країни річки стікають до Балтійського басейну. Це притоки річки Вісла – Західний Буг і Сан (Схема 1).
Водоносність річок насамперед залежить від кількості опадів, тому вона закономірно зменшується з північного заходу на південний схід. Найбільш густа річкова мережа в Україні – в Передкарпатті, а найменш – на півдні й південному сході. Рельєф території України зумовив майже меридіональний напрямок багатьох річок.
1.2.Робота з атласом і контурними картами.
Нанести основні річкові системи України.
2. Річкові системи України.
2.1. Пояснення учителя з використанням плану характеристики річки (додаток 4) та слайдів.
- У кожного з вас як і у мене на дошці, на парті є таблиця (додаток 5), яка називається “Основні річкові системи України ”. Нам потрібно її заповнити. Для прикладу я вам охарактеризую одну з річкових систем, а ви поступово запишете відомості в таблицю.
Біжу через роки,
Біжу через віки...
Людей і міста єдная.
Дніпро – я! Найчудовіша ріка!
Історія України – історія живая.
(Учитель дає характеристику річки Дніпра, учні заповнюють у таблиці перший рядок)
2.2. Творча лабораторія.
(Клас поділяється на чотири групи. Кожна характеризує окрему річку з
використанням атласу. Результати записуються до загальної таблиці).
3.Характеристика водного режиму річок.
3.1.Пояснення учителя.
- Ми з’ясували з вами, що загальний похил поверхні України зумовлює те, що більшість річок течуть до Чорного та Азовського морів. Але для використання річкових вод у господарстві важливо знати падіння і середній похил річок, які залежать від рельєфу, також особливості режиму (характер поведінки річки протягом року – коливання води, терміни замерзання води), який залежить від клімату та живлення; а також формування і розвиток річкової долини. Зараз ми познайомимося з новими поняттями, які характеризують водний режим річок.
3.2.Робота з таблицею (додаток 6), яку учні вклеюють до своїх довідників.
VI . Закріплення нових знань і умінь учнів.
1) Визначте падіння і похил річки завдовжки 54 км з висотою витоку 317 м, а гирла – 42м.
П = 317 м – 42 м =275 м.
Пр = 275 м : 54 км = 509 см/км
2) Визначте витрату води в річці, середня глибина якої 2,6 м; ширина – 40 м, швидкість течії – 2,4 м/с.
Q = FV м3/с
Q = (2,6 Х 40 ) Х 2,4 = 249,6 м3/с
4. Екологічні проблеми річок.
Земля - не рабиня наша, а мати,
Сонце – не вітчим, а рідний батько,
Ліси – наші брати, ріки – сестри.
Дощі, вітри, сніги – добрі гості.
А ми на своїй планеті – лише тимчасові мешканці.
1.Повідомлення учня, що отримав випереджальне завдання.
VII.Підсумок уроку
1.Стратегія “Мікрофон”
- Що запам’яталося і сподобалося найбільше ?
2.Оформлення “Дерева знань”.
3.Оцінювання.
VIII.Домашнє завдання (диференційоване).
І рівень – опрацювати відповідний параграф у підручнику, усно відповісти на питання після параграфа.
ІІ рівень – підготувати 10 запитань з відповідями за текстом параграфа.
ІІІ рівень – розв’язати географічну задачу.
Розрахувати падіння і похил річок Дніпро, Десна.
IV рівень- знайти річки на карті назви яких починаються зі слів “мокрий”, “мокра”, “сухий”, “суха”.
Додаток 1
1.Посміхнись учителю, однокласникам.
2.Будь доброзичливим.
3.Посмішка робить тебе привабливішим.
4.Гарний настрій і володіння собою допоможуть бути тобі активним.
Додаток 2
1.Будь уважний.
2.Не бійся помилитися.
3.Висловлюй свої думки.
4.Слухай і чуй!
5.Роби самостійно висновки
Додаток 3
Падіння річки
Живлення річки
Річний стік
Витрата води
Додаток 4
9.Як використовується в господарстві.
Додаток 5
Основні річкові системи України
Назва річки |
Довжина |
Характер течії |
Притоки |
Місце впадіння |
Використання в господарстві |
Дніпро |
2200 км, 981—Україна |
Рівнинний |
Прип'ять, Рось, ІнгулецЬг Базавлук, Десна, Трубіж, Ворскла, Самара та ін. (близько 150 приток) |
Чорне море
|
Найбільша судноплавна річка України; водопостачання для господарства та населення, джерело енергоресурсів |
Південний Буг |
806 км |
В.-гірський, н.-рівнинний |
Інгул, Синюха, Іква, . Мертвовід, Дахна, Згар |
Чорне море |
Судноплавна (у нижній течії); для зрошення полів |
Дністер |
1362 км 705 - Україна |
В.-гірський, рівнинний |
Бистриця, Стрий, Збруч, Смотрич, Серет |
Чорне море |
Судноплавна (у нижній і середній течії); гідроенергоресурси; водопостачання |
Дунай |
2960 км 175 - Україна |
Рівнинний |
Тиса, Прут |
Чорне море |
Судноплавна; великі водні ресурси; «Річка дружби» |
Сіверський Донець |
1053 км 672 - Україна |
Рівнинний |
Оскіл, Айдар, Лугань, Красна |
У річку Дон, а Дон — в Азовське море |
Джерело водопостачання (канали, водосховища) |
Тиса |
966 км 261 -Україна |
В.-гірський рівнинний |
Чорна Тиса, Теребля |
У р. Дунай, а Дунай — у Чорне море |
Водопостачання; рибництво; рекреація |
Західний Буг |
772 км 392 -Україна |
Рівнинний |
Білосток, Нарев, Рата, Кам'янка |
У Віслу.а Вісла — у Балтійське море |
Водопостачання; судноплавний (у нижній течії) |
Додаток 6
Поняття |
Що означає |
Як обчислюється або інші особливості |
1. Падіння річки |
Перевищення її витоку над гирлом, виражене в метрах |
Падіння Дніпра: h витоку — 253 м, h гирла — 0 м, падіння 253 - 0 = 253 м |
2. Похил річки |
Відношення її падіння (в сантиметрах) до довжини річки (в кілометрах): Пр = П/Д |
Довжина Дніпра — 2201 км, середній похил: 11,5 см/км. Це рівнинна річка. Похил гірських річок значно більше |
3. Твердий стік |
Увесь матеріал, який переноситься річкою, виражають його масою або об'ємом матеріалу, який переносить річка за певний час (наприклад, за рік або сезон) |
Від об'єму твердого стоку залежить мутність води. її вимірюють у грамах речовини, яка міститься у 1 м3 води |
4. Річкова ерозія |
Процес розмивання постійними водотоками гірських порід |
У верхів'ях — переважно поглиблює русло; у середній течії — переносить продукти розмиву; у нижній — відкладає пісок і мул |
5. Базис ерозії |
Рівень водойми, в яку впадає водний потік |
Водний потік не може врізатися глибше, ніж рівень водойми, в яку він впадає |
6. Повінь |
Це період високого і тривалого підняття води, що повторюється з року в рік у один і той же сезон |
Найчастіше причина повені — танення снігів або тривалі дощі, залежно від типу клімату |
7. Паводок |
Швидке і різке підняття рівня води, яке може відбуватися в різні сезони, інколи багато разів протягом року |
Зумовлене як правило випадінням зливових дощів або різкими відлигами |
8. Межень |
Період у житті річки, який характеризується малою вод найнижчим рівнем води в річці |
Взимку причиною межені є морози та утворення льоду на річці, влітку — посуха |
9. Витрата води в річці |
Об'єм води, який протікає за певний час через її поперечний переріз |
Q = FV м3/с, де Q- витрати води; F — поперечний переріз (м2); V— швидкість течії (м/с) |
10. Річковий стік |
Витрата води в річці за рік |
Найбагатоводніша ріка України — Дніпро. її середньорічна витрата води в гирлі — 1700 м3/с; річний стік — 53,5 км3 |
Схема 1
Річкові басейни
3 , 3 т и с. р і ч о к
2 %