Узагальнити, систематизувати й поглибити знання учнів про склад, будову, фізичні й хімічні властивості насичених і ненасичених вуглеводнів, способи їх одержання, сфери застосування; закріпити вміння розв'язувати задачі; розвивати вміння порівнювати, прогнозувати й творчо мислити, міркувати й відстоювати свою точку зору.
Тема. Узагальнення й систематизація знань з теми «Вуглеводні»
Мета: узагальнити, систематизувати й поглибити знання учнів про склад, будову, фізичні й хімічні властивості насичених і ненасичених вуглеводнів, способи їх одержання, сфери застосування; закріпити вміння розв’язувати задачі; розвивати вміння порівнювати, прогнозувати й творчо мислити, міркувати й відстоювати свою точку зору.
Тип уроку: узагальнення і систематизація вмінь і навичок.
Хід уроку
Відгадайте загадку.
На полі родився На заводі
зварився,
А у воді розчинився.
(цукор)
Чому саме цю загадку я обрала? ( цукор це органічна речовина)
А який розділ хімії ми почали вивчати? ( органічна хімія)
1 «Вікторина»
Цікава інформація «Чи знаєте ви
.. .з дерева можна виготовити понад 20 тис видів різної продукції, в тому числі папір і каучук, штучний шовк і ліки, кіноплівку і духи, смолу і пластмаси.
...у майбутньому будинки будуватимуть із полімерних матеріалів, які будуть у 20-25 разів легші за сучасних, цегляних.
2. Практика
(робота з малюнками, додаток)
Давайте згадаємо алгоритм дій.
Зараз виконаємо завдання разом.
С – С – С = С – С
| |
С С
3,4-диметилпент-2-ен
А зараз закріпимо.
| |
С– С С
2) С
|
С – С – С ≡ С– С– С
| |
С С
Взаємоперевірка результатів.
Завдання 2. Напишіть структурну формулу вуглеводнів.
Згадаємо алгоритм Приклад.
2-метилпент-2-ен.
Самостійна робота.
2,2,5,5-тетраметилгепт-3-ин
1 -хлор-2-метил-2-етилпентан
2 - метил-3,3 –диетилокт-4-ен
Завдання 3. «Морський бій»
Першому учневі координати задає вчитель - учень читає формулу і дає назву речовині. Далі цей учень визначає координати і наступного учня. Гра йде доти поки все поле не буде розгадано.
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
С2 Н6 |
С2Н2 |
СзН6 |
С10 Н20 |
С4Н10 |
2 |
С4Н8 |
СН4 |
С5Н10 |
СНз |
С6 Н14 |
3 |
С5 Н12 |
С2Н5 |
С9Н20 |
С2Н4 |
С7Н16 |
Завдання 4. «Здійснити перетворення»
Напишіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити такі перетворення.
СН4 → СН3Сl→ С2Н6 → С2Н5Сl
↓ ↓
С2Н2 С2Н4
Самостійна робота із взаємоперевіркою.
С2Н6 → С2Н4 → С2Н2 → CO2
↓
С2Н5Вг → C4H10
Що таке гомологи? Є ще поняття ізомери. Ізомери - це речовини, які мають однакову молекулярну масу і склад, але відрізняються будовою і властивостями. Приклад C5H10 .
Розв’язування задач.
...чи знаєте ви, що для спалювання 1кг кам’яного вугілля, треба 12 кг повітря.
2. Визначте молекулярну формулу вуглеводню, якщо масова частка Карбону в ньому становить 93,75%, а відносна густина за повітрям дорівнює 4,41. (С10 Н8 Який це вуглеводень? Спробуйте зобразити його структурну формулу)
«Хочу все знати» (робота в міні-групах «Коло ідей»)
Робота з підручником за рядами.
1 - застосування алканів .(одержують синтетичний каучук, пальне для двигунів внутрішнього згоряння, синтетичний бензин, органічні розчинники, друкарську фарбу, гуму; вазелінове масло - в медицині, вазелін, парафін)
Гра «Так чи ні»
1 |
Органічна хімія — це спеціальний розділ хімії, який вивчає речовини, що отримані з організмів |
- |
2 |
До складу органічних речовин обов'язково входить Карбон |
+ |
3 |
Карбон в органічних сполуках завжди чотиривалентний |
+ |
4 |
До елементів-органогеиів належать Карбон, Гідроген, Оксиген, Кальцій, Натрій, Магній, Сульфур і Хлор |
- |
5 |
У молекулах органічних сполук зв'язки переважно йонні та ковалентні сильнополярні. |
- |
6 |
Хімічна будова — це послідовність з'єднання атомів відповідно до їхньої валентності в молекулах |
+ |
7 |
Органічні речовини мають молекулярну будову |
+ |
8 |
Структурні формули можуть мати кратні зв’язки подвійні або потрійні |
+ |
9 |
При повному спалюванні органічних речовин утворюються вуглекислий газ і вода |
+ |
10 |
Гомологи — це сполуки одного класу, що мають подібну будову й не відрізняються за складом |
— |
11 |
В атомі Карбону в збудженому стані міститься 2 неспарених електрони |
— |
12 |
Атоми Карбону здатні утворювати між собою міцні хімічні зв'язки і з'єднуватися в досить довгі ланцюжки або цикли |
+ |
\/І. Підбиття підсумків. Рефлексія .
\/ІІ. Домашнє завдання.
Повторити §, підготуватись до к.р.,написати твір-мініатюру «Світ вуглеводнів навколо нас»
Додаток
Дайте назву речовині
Дайте назву речовині