Предмет: Вступ до історії України та громадянської освіти (5 клас)
Вчитель: Чуб І.М., спеціалізована школа №254
Тема уроку: Узагальнення і тематичний контроль за розділом І «Людина, природа, суспільство та історія»
Перелік термінів та понять: людина, природа, історія, суспільство, навколишнє середовище, діяльність людини, культура, мораль, моральні цінності.
І. Конкурс на знання термінів і понять. Перемогу здобуває той, хто дасть найбільшу кількість правильних відповідей.
Питання:
-
Доведіть, що людина – біосоціальна істота.
-
У чому полягає неповторність людини?
-
Яке природне середовище оточує людину?
-
Як найдавніша людина застосовувала вогонь?
-
Чим займалися і який спосіб життя вели землероби?
-
Чим займалися і який спосіб життя вели скотарі?
-
Назвіть групи, у яких проживають люди.
-
Перерахуйте ознаки держави.
-
Дайте визначення поняття «суспільство». Назвіть ознаки суспільства.
-
Продовжіть речення: Історія – це …
-
Наведіть приклади до твердження: Історія багатоманітна і єдина.
-
Скільки визначень має поняття «культура»? Яке визначення «культура» дав вчений, політичний діяч М.Т.Цицерон?
-
У чому полягає своєрідність української національної культури?
-
Наведіть приклади моральних цінностей.
ІІ. Дидактична гра «ТАК чи НІ». Діти показують відповіді на запитання: лайк – так, дизлайк – ні.
Запитання до гри:
-
У різних людей однакові відбитки пальців. (ТАК чи НІ)
-
Деякі люди є особливими і неповторними. (ТАК чи НІ)
-
Неповторність полягає лише у зовнішності. (ТАК чи НІ)
-
Ми відрізняємося одне від одного:
-
Бажаннями (ТАК чи НІ)
-
Діями (ТАК чи НІ)
-
Творчістю (ТАК чи НІ)
-
Мріями (ТАК чи НІ)
-
Кожна людина не має нічого спільного з іншими людьми. (ТАК чи НІ)
-
На планеті немає двох однакових людей. (ТАК чи НІ)
-
Кожна людина у світі неповторна. (ТАК чи НІ)
-
Людство складається із суспільства і різноманітних груп. Головним в групі є спілкування. (ТАК чи НІ)
-
Історія людства з одного боку – єдина, а з іншого – багатоманітна. (ТАК чи НІ)
-
Історія – це наука і навчальний предмет. Вивчаючи минуле, вона допомагає нам у майбутньому. (ТАК чи НІ)
-
Термін «культура» не має єдиного визначення. Ним пояснюють різні сторони відносин: людина – людина, людина – природа. (ТАК чи НІ)
-
Творення культури – це творення цінностей, які споживає і примножує людина. (ТАК чи НІ)
ІІІ. Дослідницький проєкт «Я – неповторна людина». Діти готують розповідь про себе (захоплення, інтереси, досягнення, мрії). Доводять, що кожна людина є неповторною.
IV. Тестове завдання за розділом І «Людина, природа, суспільство та історія».
-
Людина – біосоціальна істота, бо вона …
А) розмовляє
Б) уміє виготовляти знаряддя праці
В) прямо ходить
Г) здатна до творчості
Д) має розвинений мозок
-
Що, на вашу думку, є зайвим в неповторності людини:
А) поведінка
Б) здібності
В) зовнішність
Г) риси характеру
Д) усвідомлення самої себе
-
Продовжіть речення: Найдавніша людина використовувала вогонь для …
-
Поєднайте цифру з буквою. Який спосіб життя вели племена:
-
Землероби
-
Скотарі
А. Кочовий
Б. Осілий
-
Визначте, за якими ознаками НЕ обирають людей у ВЕЛИКІ групи:
А) Стать
Б) Вік
В) Національність
Г) Освіта
Д) Професія
Є) Місце проживання
Ж) Знання історії
-
Наведіть приклади МАЛИХ груп.
-
Напишіть ознаки держави.
-
Визначте зайве:
А) Розповідь про події минулого
Б) Наука
В) Досвід
Г) Навчальний предмет
Д) Жива пам'ять про минуле
Є) Природа
-
На вашу думку – історія багатоманітна і єдина?
А) Так
Б) Ні
-
Скільки визначень має поняття «культура»?
А) 500
Б) 200
В) 100
-
Визначте, яка культура лежить в основі української національної культури:
А) Народна
Б) Державна
В) Особиста
-
Оберіть моральні цінності
А) Вдячність
Б) Людяність
В) Чесність
Г) Співчуття
Д) Повага