Урок – змагання. Узагальнення теми «Одноклітинні».
Мета: систематизувати та узагальнити знання про особливості будови та життєдіяльність одноклітинних організмів;
розвивати вміння порівнювати біологічні об’єкти, аналізувати, робити висновки та узагальнення, розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, креативне мислення, навички роботи в групі;
виховувати наполегливість, працелюбність, культуру спілкування, формувати екологічний світогляд.
Тип уроку: узагальнення, застосування знань.
Предметна компетентність: узагальнити й скоригувати рівень сформованості предметної компетентності в темі «Одноклітинні організми» - особливості будови та життєдіяльність одноклітинних організмів, застосування знань для профілактики інфекційних та паразитарних захворювань, дотримування правил роботи з мікроскопом.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість.
Обладнання: презентація із завданнями до уроку, відео фрагмент «Одноклітинні», маркери, папір, мікроскопи, постійні мікропрепарати інфузорії.
План уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація діяльності.
Світ – безмежний, життя навколо - вирує, особливо те, яке ми не можемо розглянути без спеціального приладдя. Протягом 10 уроків ми знайомилися з непомітними для нашого ока організмами, життєдіяльність яких має величезний вплив на природу та людину. Аби отримані знання не потонули у безодні інформаційного потоку пропоную підсумковий урок теми провести креативно, яскраво, незабутньо. Для цього необхідно об’єднатися в 3 групи: експерти та дві групи гравців. (Об’єднанння- шляхом розрахунку на «червоний, жовтий, зелений»).
ІІІ. Основна частина: змагання за завданнями.
Команди обирають собі назву відповідно до теми уроку, девіз гри.
Експерти складають завдання про одноклітинних збудників хвороб та заходи захисту від них.
Оцінювання відбувається за двобальною системою: подобається відповідь – 2 бали, менш вдала відповідь – 1 бал, захист творчого продукту оцінюємо позитивно!
Вчитель зачитує запитання; гравці команди, яка першою підняла руку, мають право на відповідь. Експерти слідкують за порядком відповідей. Ціна питання – 1 бал. Якщо гравці не мають відповіді, то експерти можуть відповісти на запитання та отримають бонус.
Команди отримують роздрукований текст з помилками, виправляють їх та зачитують вірний варіант.
Завдання для команди №1
За способом живлення бактерії – автотрофи та гетеротрофи. В залежності від живлення, автотрофи бувають сапротрофами та паразитами. Розмножуються бактерії поділом клітини дуже швидко: кожні 2-3 секунди новоутворені клітини знову діляться. Ядро розташоване в центрі клітини.
«Знайди помилку»:
Завдання для команди № 2
Хламідомонада – морська водорость. На її задній частині розташований один джгутик, за допомогою якого вона ловить здобич. Хламідомонада має синє вічко, яке допомагає їй знаходити їжу. У хламідомонади є два ядра.
Гравці переглядають відео фрагмент про життєдіяльність одноклітинного твариноподібного організму, відгадують його назву і складають сенкан.
Нагадую експертам, що захист творчого продукту оцінюємо позитивно!: подобається відповідь – 2 бали, менш вдала відповідь – 1 бал.
У конкурсі «Дослідників» приймають участь по одному гравцю з команди. Необхідно налаштувати мікроскоп, розглянути мікропрепарат та визначити одноклітинний організм , дати йому коротку характеристику. Враховується швидкість виконання.
У конкурсі «Художники» змагається решта команди: намалювати одноклітинний організм, обмінятися малюнками і зробити позначення органел клітини.
Експерти оцінюють правильність малюнка та відповідність позначень: 1 бал - за малюнок та 1 бал – за позначення.
Хто є збудником хвороби та як уникнути захворювань?
Кожна команда отримує своє завдання, знімаючи органелу з аплікації амеби, (завдання написане на зворотньому боці оганели).
Завдання від експертів:
Хто є збудником дизентерії ? Яких заходів необхідно дотримуватись, щоб не інфікуватись?
Завдання від експертів:
Хто є збудником малярії? Як уникнути цього захворювання?
Завдання від експертів:
Хто є збудником туберкульозу? Яких заходів необхідно дотримуватись, щоб не інфікуватись?
Завдання від експертів:
Хто є збудником холери ? Яких заходів необхідно дотримуватись, щоб не інфікуватись?
Експерти разом з вчителем оцінюють відповіді та рахують бали.
ІУ. Рефлексивно-оцінювальний етап.
* урок важливий тому, що..
* я зрозумів(ла)…
* я змінив(ла) своє ставлення до …
* було складно…
* тепер я можу…
2. Підведення підсумків уроку.