Взаємодія учня і вчителя є однією з самих актуальних проблем сучасної школи. Оцінювання знань ми сприймаємо як необхідне зло, тому, розуміючи, що викликає стрес від незадовільного балу, а також ефект звикання до негативу, максимально обмежили цей фактор як фактор “батога.” Є різні форми і функції контролю знань, які дозволяють виявити типові помилки і внести корективи у поданий матеріал, поглибити ряд понять. Оцінка може виступати стимулом для прояву активності, бути знаряддям заохочення і покарання, виступати сильним коригуючим фактором. Контроль знань на узагальнюючих уроках виступає як фактор стимулювання: можливість поліпшення оцінки – широке поле діяльності, запропоноване вчителем, яке учень може використати для досягнення наступної сходинки на шаблях знань. Так, на уроці узагальнення “Різноманітність рослин ” (6 клас), учні можуть отримати за виконання основних завдань 30 балів. Не всі учні можуть без помилок виконати тестові завдання, біологічні диктанти. В ході уроку їм дається можливість набрати додаткові бали за виконання інших завдань. Набрані бали переводяться у 12-бальну оцінку (за шкалою Дайрі).
Шкала переведення балів в оцінку.
Кількість набраних балів | Оцінка | Рівень навчальних досягнень |
30-29 28-27 26-24 | 12 11 10 | Високий |
23-21 20-18 17-15 | 9 8 7 | Достатній |
14-12 11-9 8-7 | 6 5 4 | Середній |
6-5 4-3 2-1 | 3 2 1 | Початковий |
На такому уроці відчувається тісна співпраця вчителя і учня. Напруга знята, діти себе почувають вільно. Не вчитель викликає учня для виконання додаткового завдання. Учень по мірі своїх можливостей може відповідати на запитання, відповіді на які знає. За це він отримує додатковий бал. За невірну відповідь дитина не отримує додатковий бал, але і не отримує негативну оцінку.
Обов'язкові завдання:
- тести “Морський бій” – 20 балів;
- графічний диктант “Лови помилку” – 10 балів.
При виконанні додаткових завдань вчитель дає можливість відповідати всім учням класу і отримати додаткові бали.
Узагальнення «Різноманітність рослин»
Мета: виявити рівень засвоєння знань і вмінь теми «Різноманітність рослин»; розвивати вміння складати порівняльні характеристики; удосконалювати вміння аналізувати, співставляти; виховувати бажання охороняти живий світ.
Обладнання: таблиці, гербарії, Динамічна модель «Цикл розвитку щитника чоловічого», кубики, дидактичні картки.
Хід уроку.
к – мохоподібні
а – водорості
Б – хвощів
Л – мохів
С – хвощів
П – плаунів
У – мохів
Р – модрина європейська
Е – плаун-баранець
С – папороть
С – стебло
П – листки
У – кореневище
Б – додаткові корені
Л – орляк
І – зозулин льон
К – сфагнум
А – сальвінія плаваюча
Р – ялина колюча
Е – клен гостролистий
С – яблуня домашня
П – горобина звичайна
У – яйцеклітина
Б – спора
Л – спермій
І – мохів
К – хвощів
А – папоротей
П – Хвощеподібні
У – Плауноподібні
Б – Папоротеподібні
Л – Мохоподібні
І – Водорості.
ІІ. Графічний диктант «Лови помилку»:
10.Вищим споровим рослинам для запліднення не потрібна вода. (ні)
Ш. Мудре дерево.
На дошці «Мудре дерево», на листочках написані запитання. Зірвіть листочок і дайте відповідь на запитання.
ІУ. Гра «Впізнай земляка».
Кожному ряду видається гербарій рослин: 1 - мох сфагнум, червона водорість; 2 – гінкго дволопатеве, щитник чоловічий; 3 – шипшина собача, хвощ польовий. Порадившись 1-2 хв., діти повинні назвати представника і дати йому коротку характеристику.
У. Гра «Чарівний кубик».
На столі кубики двох кольорів, кинути кубик, вибрати запитання, на яке потрібно дати відповідь.
Червоний кубик:
Зелений кубик:
УІ. Гра «Ромашка».
Біля дошки два учні.
Завдання:
УІІ. Гра «Динамічна модель».
На магнітній дошці викласти модель «Цикл розвитку щитника чоловічого».
УШ. Гра «Розірвана шпаргалка».
В схемі «Цикл розвитку….» вказати назву рослини, заповнити пропуски.
Спорофіт – багаторічна трав’яниста рослина з кореневищем, додатковими коренями та листками – вайями |
Спорангії зібрані в соруси, розвиваються на нижньому боці листків |
|
Гаметофіт – заросток – зелена серцеподібна пластинка з ризоїдами |
|
|
Статеві органи: архегонії |
Багато джгутикові сперматозоїди
|
|
|
Запліднення
|
|
Спорофіт |
.
ІХ. Гра «Математики».
Задача 1.Запас деревини на 1 га соснового лісу досягає 300 куб.м. З 1 куб. м деревини можна виготовити 200 кг паперу. Скільки тонн паперу можна виробити з 5 га соснового лісу? Чи справді ми рятуємо ліси, коли здаємо макулатуру?
Задача 2. Добова потреба людини у вітаміні С становить 30-70 мг. З однієї сосни збирають 10 кг хвої, з якої отримують 15 г вітаміну. Скільки добових норм вітаміну С можна одержати з хвої 100 дерев? Як виготовляють витяжку вітаміну С в народній медицині?
Х. Гра «Пазл»
Учитель заздалегідь розрізає малюнки представників кімнатних рослин. А на уроці , хто швидше знайде і складе рослини, дасть їм назву.
Домашнє завдання. Повторити § 49.