ВІДДІЛ ОСВІТИ ДОБРОПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Добропільський комунальний заклад
загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 2
Конспект
уроку узагальнення та
систематизації знань
в 10 класі
«Основи МКТ або ох, вже ці молекули.»
Підготувала учитель фізики
Тихонова Ольга Дмитрівна
Добропілля
2020 р.
Мета:
навчальна: узагальнити і систематизувати знання учнів з молекулярної фізики; продовжити формувати математичну компетентність при розв’язуванні фізичних задач, формувати вміння працювати з цифровою інформацією, користуватись новітніми технологіями
розвивальна: розвивати логічне мислення шляхом встановлення зв’язку нового з раніше вивченим, вчити орієнтуватись у нестандартних ситуаціях
виховна: виховувати переконаність у необхідності поглиблювати знання про природу фізичних явищ з метою їх практичного застосування, виховувати культуру мовлення, колективізм, почуття взаємної відповідальності.
Очікувані результати: учні повинні вміти розв’язувати якісні та кількісні фізичні задачі на застосування рівнянь Менделєєва – Клапейрона, Бойля-Маріотта, Гей-Люссака, Шарля, «читати» графіки ізопроцесів.
Тип уроку: урок узагальнення матеріалу.
Обладнання: роздатковий матеріал (завдання на картках для роботи в групах та індивідуальної роботи), тест в цифровому форматі
Методи форми та прийоми навчання: мозковий штурм, індивідуальна робота, практична робота в групі, самостійна робота.
Епіграф «Розум полягає не тільки в знанні, а й в умінні застосовувати знання на ділі»
Аристотель
Хід уроку
1.Організаційний момент. Привітання.
2.Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
Ключове слово сьогоднішнього уроку ви відгадаєте, якщо розгадаєте ребус
Отже ключовим словом буде молекула.
«Нам відомо, що всі тіла складаються з частинок (молекул). А чи замислюємося ми над тим, яку роль в нашому житті відіграють молекули? Ми їмо і п'ємо молекули, спимо на них, укриваємося ними, одягаємо їх. Всі предмети, якими користуємося, теж молекули. Наше життя - це сукупність молекул. Бувають молекули солодкі і гіркі, кислі і солоні, різних запахів і різних кольорів. Є одна з основних наукових теорій про молекули – МКТ (молекулярно-кінетична теорія). Сьогодні ми спробуємо застосувати знання цієї теорії до нашого життя. Перші думки про те, що тіла не суцільні, належать давньогрецькому філософу Демокріту, чиї погляди висловив римський поет Лукрецій Кар у своїй поемі «Про природу речей».
Одяг, розвішаний на узбережжі, де піниться хвиля,-
Вогкий, а вистав на сонце його - за хвилину просохне,
Та не догледіти, як осідає на ньому волога,
Як - утікає, заледве ковзнуть по ній промені сонця.
Отже, вода на такі вже дрібні розпадається крихти,
Що й найзіркіше ніяк їх не зможе помітити око.
Так от і перстень, коли його носиш на пальці постійно,
З року на рік непомітно втрачає щось, робиться тоншим.
Камінь уперта продовбує крапля. Леміш, хоч залізний,
Теж поступово маліє-стирається, краючи землю.
Глянь на дорогу міську: покриття її – тесані плити -
Вичовгав натовп людський. А правиці у бронзових статуй,
Що біля брам височать, наче схудли: до них раз одразу
Кожен, до міста чи з міста йдучи, припадає вустами
Тож очевидно, що все від тертя стає меншим, одначе
Не помічаємо часточок тих, що всякчас одпадають:
Неоціненний внесок у цю теорію внесли Ньютон, Галілей, Торрічеллі, Бойль, Ломоносов. Перемога МКТ відбулася в кінці 19 століття завдяки роботам Менделєєва, Максвелла, Ейнштейна. І ми сьогодні спробуємо згадати і застосувати знання про молекули.
3. Актуалізація опорних знань (вправа «Мікрофон»)
1. Основні положення МКТ?
(всі речовини утворені з найдрібніших частинок — молекул, які самі складаються з атомів. ...
атоми й молекули перебувають у безперервному хаотичному русі;
частинки взаємодіють одна з одною силами, що мають електричну природу.)
2. Одиниця вимірювання абсолютної температури (Кельвін)
3Дифузія-це? (Проникнення молекул однієї речовини в між молекулами іншої внаслідок теплового руху молекул. )
4. Що таке броунівський рух? (Хаотичний рух найдрібніших частинок, завислих у рідині або газі.)
5.Вологість повітря - це( вміст водяної пари в повітрі).
6.Капілярні явища-це (явище підвищення або зниження рівня рідини у капілярах).
7.Деформація-це (зміна форми та розмірів тіла).
4. Застосування знань і вмінь. Розв’язування вправ.
І. 3 учня розв’язують задачі біля дошки по карточкам.
Картка1.Визначте густину вуглекислого газу (СО2), який перебуває під тиском 9120кПа і має температуру 750К.
1. Т = 750 К |
СИ |
Скористаємось рівнянням Менделєєва-Клапейрона рV = і
р = = , звідки = |
- ? |
Картка2. Знайти відносну вологість в 4 м3повітря при температурі 16, в якому знаходиться 40г водяного пара.
2. m = 0, 04 кг |
= з таблиці при t = 16 = 13,6; ρ=
= 100%
|
- ? |
Картка3. Знайти середню кінетичну енергію 1моля одноатомного газу, який має об'єм 0,2 м3 та перебуває під тиском 105Па.
3. V = 0,2 м3 |