Конспект уроку з української мови 3 клас
Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми «Будова слова».
Мета. Систематизувати і узагальнити знання дітей про морфемну будову слова, вдосконалити практичні вміння і навички у словотворчій роботі.
Активізувати і збагатити мовлення дітей новими відтінками слів, які надають суфікси і префікси, формувати культуру каліграфії.
Виховувати любов до рідної мови, увагу до образного слова, здатність відчувати красу зимової природи.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу.
1. Психологічний тренінг «Спіймай свій гарний настрій».
( Дітям пропонується попрацювати в парі і домовитися, хто почне свої дії першим. )
- Коли бачиш усміхнене обличчя, стає тепліше на душі, покращується настрій. Подаруйте одне одному посмішку. Посміхніться і «зніміть» посмішку зі свого обличчя та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку і «прикрасьте» нею своє обличчя. Побажайте успіху один одному на весь день.
II. Актуалізація опорних знань
1.Каліграфічна хвилинка. (Робота над загадкою.)
Кулі снігові катаю
Та докупоньки складаю.
Капелюх – відро стареньке,
Ніс морквяний, червоненький…
Вийде білий чоловік.
Як він зветься?
(Сніговик)
- Доберіть до слова відгадки зменшувано-пестливу форму слова (сніговичок) і каліграфічно запишіть його в зошитах. Зверніть увагу на правильність написання слова. Поділіть слово для переносу.
2. Вправа «Мозкова штурм»
- Повторимо все, що ми вивчили про будову слова.
III. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми закріпимо здобуті знання про морфемну будову слова, узагальнимо знання про спорідненість слів і частини слова: корінь, суфікс, префікс, закінчення . Одночасно ми будемо милуватися красою зимової природи.
IV. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу.
(До слів відгадок дібрати спільнокореневі слова, записати їх і розібрати за будовою.)
У зимову веселу пору
Ми — кращі друзі дітвори.
Вивозять діти нас на гору,
А ми веземо їх з гори. (Санки - саночки, санчата, сани).
Крізь зимові заметілі пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди –
Ніби яблука усюди хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки … (Снігурі - сніг, сніжинка, сніговик, снігуронька).
Все пухнастим снігом вкрила луки, річку, гай, дома…
Білий ліс і поле біле — значить, вже прийшла … (Зима – зимовий, зимувати, зимонька, озимина).
Зимою сонце крізь плач сміється.
Літо збирає, зима з’їдає.
Літо на зиму працює.
Взимку кожух всякому любий.
Місяць січень—зими господар.
Зимове сонце світить, та не гріє.
В теплій зимовій шубці, і морози як жарт.
-Поясни, як ти їх розумієш ці прислів’я.
-Випиши з цих прислів’їв спільнокореневі слова і форми слів у дві колонки.
У володарки Зими трішечки замерзли ми .
Грудень каже: «Пострибай!». Січень просить: «Присідай!»
Встали — сіли, встали — сіли, розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав: «Час нам братися до справ.»
Сіли, діти, всі гарненько, спинки держимо рівненько,
книги розгортаємо — знання здобуваємо.
-Cпишіть з дошки текст. Знайдіть і підкресліть в ньому слова, які відповідають поданим схемам на дошці.
Зима для мене — це пора чарівництва. Морозець розмалював моє вікно химерними візерунками. Яке гарне видовище!
За вікном легко падають з неба пухнасті сніжинки. Перш ніж впасти, вони довго кружляють у повітрі. Всі дерева вкриті блискучим інеєм, наче сріблом, і виглядають дуже урочисто.
(На кольорових картках записано диференційовані завдання. Учні їх виконують, після чого об’єднуються у групи за кольором і спільно перевіряють правильність виконання завдання).
Картка червоного кольору
У якому рядку всі слова спільнокореневі.
1 сніговій, хурделиця, завірюха, заметіль, віхола
2 снігом ,снігу ,сніг, снігу, сніги
3 сніговик, сніжок, сніговий, сніжинка, сніг
Картка жовтого кольору
У якому рядку всі слова мають нульове закінчення.
1 подарунок, ялинка, рік, бурулька, мороз
2 сніговик, холод, кожух, снігур, звичай
3 відлига, свято, підсніжник, коляда, іній
Картка зеленого кольору
У якому рядку всі слова мають суфікс.
1 кожушок, морозище, зимонька, сніговик
2 зимонька, ліс, пеньок, холоднючий
3 годівничка, санки, лід, зайчик
V. Заключна частина
-Погляньте за вікно. Яка сьогодні погода? Зима може бути різною: затишною і ніжною, або сніжною і морозною, сердитою і тріскучою. Хай ваші знання не будуть мінливими, як погода взимку, а постійними і міцними.
Скласти і записати загадку на зимову тематику.
2. Рефлексія
Все вдалося
Було важкувато
Потрібна допомога