Узагальнити й систематизувати знання учнів про початкові хімічні поняття; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, уміння виділяти головней робити висновки,вміння використовуватинабуті знання в нестандартних ситуаціях; формувати навички працювати в групах; виховувати почуттявідповідальності, взаємодопомоги,культуру спілкування.
Узагальнення та систематизація знань з теми
«Початкові хімічні поняття»
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про початкові хімічні поняття; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, уміння виділяти головне й робити висновки, вміння використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; формувати навички працювати в групах; виховувати почуття відповідальності, взаємодопомоги,культуру спілкування.
Обладнання та матеріали: роздаткові матеріали до уроку; комп′ютер, мультимедійний проектор, екран.
Методи навчання: словесні, самостійна робота, інтерактивні (ігрові), наочні (презентація),
Форми навчання: індивідуальна, групова, парна, фронтальна.
Форма проведення уроку: урок-подорож.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань, вмінь і навичок.
Базові поняття та терміни: атом, молекула, коефіцієнт, індекс, хімічні рівняння, фізичні та хімічні явища, відносна молекулярна маса, відносна атомна маса.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя,математична, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Доброго всім дня. Я рада вітати вас на нашому сьогоднішньому уроці.
Ви крок за кроком , по сходах піднімалися вгору, вивчаючи основні поняття хімії. Ця тема дуже важлива для вас, оскільки є основою для подальшого вивчення предмету. Та сьогодні вам належить показати як високо і впевнено ви піднялися вгору.
Повідомлення теми «Узагальнення та систематизація знань з теми «Початкові хімічні поняття» (Запис у зошиті)
ІІ. Актуалізація знань.
Сьогодні ми з вами відправимось у подорож до казкової країни Хіміляндія і спробуємо піднятися на високу гору. Але це зробити буде не просто. Так як на дорозі нас чекаю перешкоди, які можна подолати тільки виконавши певні завдання.
Для того щоб потрапити до чарівної країни, нам потрібно знайти ключ, який зашифровано у кросворді. Обравши правильну відповідь на кожне запитання ми отримаємо ключове слово.
Хімічний кросворд
Запитання:
|
1 |
я |
в |
И |
щ |
а |
|
|||||||||
|
2 |
е |
к |
с |
п |
е |
р |
и |
м |
е |
н |
т |
||||
|
3 |
і |
н |
д |
е |
к |
с |
|
||||||||
|
4 |
н |
а |
т |
р |
і |
й |
|
||||||||
|
5 |
м |
о |
л |
е |
к |
у |
л |
а |
|
||||||
|
6 |
с |
к |
л |
а |
д |
н |
і |
|
|||||||
Ключ: ВПЕРЕД (Підніміть руку в кого вийшло правильне слово).
Хто хоче отримати ключ щоб відкрити чарівну країну? (Бажаючі учні виходять до дошки ). Для вас таке завдання: Напишіть як можна більше символів хімічних елементів за 1 хв той. Хто напише найбільше той і отримає ключ.
Ну, що ж, рушаймо в подорож.
У самого підніжжя гори на вас вже чекає перша перешкода.
ІІІ.Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Зупинка 1.
Встановіть відповідність між назвою посуду та його застосуванням. Результати обчислень потрібно занести в таблицю. Зверніть увагу на виділені комірки таблиці. Це координати, які вам знадобляться на наступній зупинці.
1) 2) 3)4)
5) 6) 7)
8) 9)
А) для вимірювання приблизних об’ємів рідин;
Б) для виміру і відбору строго зазначеного об’єму рідини;
В) для переливання рідин, пересипання порошків, для проведення фільтрування;
Г) для приготування розчинів, для проведення реакцій і зважування речовин;
Д) для проведення дослідів з невеликими кількостями реактивів;
Е)для набирання сипучих речовин;
Є) для проведення реакцій.;
Ж) для приготування і зберігання розчинів;
З) для подрібнення твердих речовин;
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Є |
З |
Ж |
А |
В |
|
Б |
Г |
Д |
Ви добре справилися із цим завданням. Тож не марнуймо часу, мандруймо далі.
Зупинка 2.
Для виконання наступного завдання давайте об’єднаємо клас в три команди. Кожна команда сідає на один ряд. Отримує аркуш чистого паперу на задню парту і завдання: дана речовина – необхідно швидко і найбільш повно описати її фізичні властивості. При цьому треба передавати цей листок вперед по ряду. Кожна парта учнів дописує свою властивість, поки листок доходить до першої парти. Вчитель зачитує вголос опис даної речовини, зроблене кожною командою, і оцінює його.
Завдання командам:
1-а команда — описати фізичні властивості води
2-а команда – описати фізичні властивості кухонної солі
3-я команда – описати фізичні властивості заліза.
Зупинка 3.
Запропонуйте як можна розділити на окремі компоненти суміш.
1-а команда — суміш дерев’яних ошурок, піску і кухонної солі.
2-а команда— суміш шариків пінопласту, залізних ошурок та цукру.
3-я команда— суміш кухонної солі, олії та піску.
Зупинка 4.
Наступне два завдання спільне для всіх команд. Працюємо в робочому зошиті.
Результати обчислень потрібно занести в таблицю. Зверніть увагу на виділені комірки таблиці. Це координати які вам знадобляться на наступній зупинці.
Встановіть відповідність між формулою речовини та її відносною молярною масою.
1) КOH А) 56
2)MgО Б) 40
3) H2SO4 В) 98
4) Ca(OH)2 Г) 64
5) SO2 Д) 28
6) N2 Е) 74
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
А |
Б |
В |
Е |
Г |
Д |
Зупинка 5.
Щоб піднятись вище вам потрібно розв’язати задачі.
1-а команда
1.Відносна молекулярна маса сполуки, хімічна формула якої E2S3, становить 158. Назвіть невідомий неметалічний елемент Е, укажіть, у якій групі він розміщується.
2.Обчисліть масові частки елементів у речовині, формула якої Fe2O3.
2-а команда
1.Відносна молекулярна маса речовини, формула якої Сu(ЕО3)2 становить 188. Установіть елемент Е, укажіть його назву і номер періоду, у якому він розміщений.
2.Обчисліть масові частки елементів у речовині, формула якої Al2O3 .
3-я команда
1.Відносна молекулярна маса сполуки Фосфору із Сульфуром – 222. Відомо, що її склад можна подати формулою P2Sх. Укажіть суму індексів у формулі цієї речовини.
2. Обчисліть масові частки елементів у речовині, формула якої N2O5 .
Зупинка 6.
Завдання класу: кожен учень перетворює схему хімічної реакції на рівняння й обчислює суму коефіцієнтів, із сусідом по парті перевіряють один в одного і складають коефіцієнти разом. З останньої парти на першу передають суму коефіцієнтів, додаючи один до одного. Остання парта шукає в періодичній системі елемент із таким порядковим номером.
(Робота в парах; кожна пара має на своїй парті картку із завданням).
1-а парта
СО + О2 → СО2 (5)
Cr2 O3 + Al →Al 2O3 + Cr (6)
2-а парта
KClO3 → KCl + O2 (7)
NO + O2→ NO2 (5)
3-а третя
Al + O2 → Al2O3 (9)
SO2 + O2→ SO3(7)
(Відповідь – загальна сума коефіцієнтів співпадає з порядковим номером елемент - Ітрій).
Фізкультхвилинка.
Зупинка 7.
Учні зараз на слайдах ми будемо бачити приклади явищ, вам потрібно правильно визначити які фізичні , а які хімічні. Відповіді ви записуєте в робочий зошит.
Зупинка 8.
І щоб піднятися на саму вершину гори нам потрібно сказати пароль. А він зашифрований в цій карті. Нанесіть координати отримані на попередніх зупинках і відгадайте що це.
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Ж |
З |
И |
1 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
2 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
3 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
4 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
5 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
6 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
7 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
8 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
9 |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
ІV. Підведення підсумків . Рефлексія
Метод незакінчених речень.
Сьогодні на уроці було цікаво………
Сьогодні на уроці було важко………
Я навчився…….
Я зрозумів, що……….
Тепер, я можу…..
Мене здивувало……..
Урок дав мені для життя……
V. Підсумок уроку. Оцінювання знань учнів
Слово вчителя:
- Щиро дякую вам за урок. Ви гарно попрацювали.
VІІ. Домашнє завдання
Підгот. до контр. роботи.