Матеріал уроку містить узагальнення по темі "Людина, природа, суспільство та історія" по 4 (чотирьом) зупинкам та тестові завдання до теми.
Урок №7 5 клас
Тема:. Узагальнення за розділом «Людина, природа, суспільство та історія». Тематичний контроль.
Мета: повторити, узагальнити та закріпити знання, перевірити набуті учнями та ученицями впродовж вивчення теми; розвивати вміння та навички, які формувалися на попередніх уроках; виховний аспект – осмислення учнями та ученицями подій минулого України й формування позитивного емоційно-особистісного ставлення до них; спонукати учнів до подальшого поглиблення знань.
Тип уроку: повторювально-узагальнюючий, урок контролю знань, умінь і навичок.
Обладнання: підручник, дидактичні матеріали, презентація. Міжпредметні зв’язки: я досліджую світ, мистецтво, природознавство.
Хід уроку
I. Організація навчальної діяльності.
Повідомлення учням та ученицям теми, основних завдань уроку та заплановані форми уроку.
II. Повторення й узагальнення знань учнів.
1. Терміни і поняття.
2. «Чотири зупинки»: людина, суспільство, історія, культура.
III. Перевірка знань, умінь і навичок.
• Проведення тестування на освітній платформі «Наурок» та на друкованій основі.
IV. Підсумки уроку. Нагадування учням і ученицям основні ідеї матеріалу, розглянутого на уроці. V. Домашнє завдання.
Здійснити самоперевірку та самооцінювання знань, умінь і навичок.
Конспект до уроку №7.
Тема: Узагальнення за розділом «Людина, природа, суспільство та історія». Тематичний контроль.
Терміни і поняття (вміти розрізняти)
Людина — це біосоціальна істота — жива істота, яка веде суспільне життя. Індивід – окремий представник людства.
Спільнота — об’єднання живих істот для спільного проживання, діяльності.
Індивідуальність — сукупність своєрідних і неповторних, унікальних якостей, що відрізняють одну людину від іншої.
Особистість – це усвідомлення людиною своєї індивідуальності.
Ідентичність — сукупність установок, уявлень, пов’язаних із власним усвідомленням (самоідентифікацією) індивіда та його самооцінкою в суспільстві.
Самоідентифікація — ототожнення особою, групою осіб або спільнотою людей себе за певними ознаками; визначення образу себе, своїх моральних орієнтирів і цінностей, що визначають власну поведінку та рішення.
Природа — це весь навколишній світ.
Екологія — наука про взаємовідносини живих істот та навколишнього середовища.
Суспільство - об’єднання людей для здійснення разом певної діяльності або для досягнення мети.
Історія – це наука, що вивчає минуле людства та його розвитку.
Всесвітня історія – історія, що вивчає події та закономірності розвитку людства, формування єдності світу.
Історія України – наука, що вивчає події, пов’язані з розвитком людського суспільства на українських землях відповідно до послідовності, у якій вони відбулись.
Культура – усе те, що є результатом історії людства.
Цінності - усе те, що полегшує працю, прикрашає і робить комфортним побут, спілкування, люди вважають
Національна культура є неповторною та оригінальною.
Моральні цінності – стандарти, які допомагають людині визначати правильне й неправильне, добре й погане.
«Чотири зупинки»: перша «Людина»
• Біологічна основа – природна
• Соціальна основа - суспільне
Періоди втручання людини в природу:
Поява землеробства і скотарства
Винайдення парового двигуна, будівництво фабрик і заводів
Люди використовують 2 шляхи адаптації:
1. змінювати довкіллі для своїх потреб
2. змінювати себе і прилаштовуватись до довкілля
«Чотири зупинки»: друга «Суспільство».
Групи у суспільстві:
• Малі групи передбачають активну участь людей і налічує від 2 і більше міс( вікинсачу֦’я, клас, гуртки тощо).
• Великі (соціальні) групи є численними, утверджують основні звичаї, традиції, цінності і є носіями певної культури. Ознаки: стать, вік, дохід, національність, місце проживання, освіта, професія тощо.
• Постійні групи – спільні інтереси і спілкуються тривалий час.
• Тимчасові групи – спонтанні, утворюються під час певних життєвих обставин.
Закон міжособистісних відносин – те, як інші ставляться до людини, багато в чому залежить від того, як вона ставиться до себе.
«Чотири зупинки»: третя «Історія».
Історія людства – це історія багатьох народів, держав, країн, регіонів. Культур і цивілізацій.
Історія є багатоманітна і єдина одночасно.
1991 року – проголошення незалежності України, вибір європейського шляху розвитку, який раніше був перерваний через перебування українських земель у складі Російської імперії, а згодом і Радянського Союзу.
«Чотири зупинки»: четверта «Культура».
Тематична атестація
Прізвище та ім’я _______________________ Клас _________
1. Кожна людина у світі неповторна.
• Так
• Ні
2. Що пропущено у схемі?
• Здібності
• Наявність тварин
• Зовнішність
3. Як з’ясували вчені, що кількість людських груп перевищує кількість населення світу в 1,5—2 рази. Так, на Землі проживає 7 млрд осіб, а груп — понад 10 млрд. Чим можна пояснити таке співвідношення?
• Так. Одна людина може входити в декілька груп одночасно.
• Ні. Не можу бути груп більше, ніж людей.
• Кількість груп має відповідати кількості людей.
4. Людина пізнає моральні правила та набуває першого досвіду їх застосування в:
• Сім’ї
• Церкві
• Школі
• Дорослому житті
5. Окремого представника людства називають
• Особистістю
• Громадянином
• Індивідом
• Цінністю
6. Для подолання проблем із забрудненням навколишнього середовища людині необхідно
• Активно змінювати довкілля для своїх потреб
• Змінювати себе чи свою поведінку, прилаштовуватись до довкілля
• Ще більше виробляти необхідних речей
• Терміново знайти шляхи для переселення на іншу планету
7. Закінчіть речення. «Історія – це наука, що вивчає….»
• Минуле
• Майбутнє
• Сьогодення
• Все назване
8. Поняття «культура» вживають як синонім
• Освіченості, вихованості людини
• Професійного зростання людини
• Задоволення людських потреб
• Життєвого успіху
9. Хто з українських вчених вперше заявив про єдність людини і природи?
• В. Вернадський
• Г. Сковорода
• М. Грушевський
• В. Винниченко
10. Визначте що це? «Не можна переходити дорогу, якщо пробігла чорна кішка».
• Звичай
• Забобон
• Правило
• Закон
11. Установіть відповідність між терміном і визначенням.
• Індивідуальність -
• Суспільство - • Культура -
• Моральні цінності -
А - об’єднання людей для здійснення разом певної діяльності або для досягнення мети.
Б - усе те, що є результатом історії людства.
В - сукупність своєрідних і неповторних, унікальних якостей, що відрізняють одну людину від іншої.
Г - стандарти, які допомагають людині визначати правильне й неправильне, добре й погане.
12. Твори літератури, мистецтва, музики до якого виду культури відносяться?
• Духовної
• Матеріальної
13. Уявіть: «Ви пішли із своєю сім’єю до кінотеатру для перегляду мультфільму. Відвідати захід прийшли і інші люди». Виберіть 2 типи груп суспільства, до якої Ви потрапили. • Мала
• Велика
• Постійна
• Тимчасова
14. Після проголошення незалежності України було обрано європейського шляху розвитку, який раніше був перерваний через перебування українських земель у складі Російської імперії, а згодом і Радянського Союзу. Якого року Україна отримала свою незалежність? • 1991
• 1996
• 2000
• 2014