Урок узагальнення "Україна в повоєнний період"

Про матеріал
Урок узагальнення до розділу "Україна в повоєнний період". Урок проводиться у формі гри-змагання між двома командами. Учні працюють з картою, історичними джерелами, плакатами, фото історичних діячів, завданнями по хронології подій та упізнають авторів відомих картин митців даного періоду.Урок може бути альтернативою письмової контрольної роботи з цього розділу.
Перегляд файлу

 

 

 

Україна в перші повоєнні роки

Мета:  поглибити  та систематизувати    знання, набуті учнями впродовж вивчення теми; розвивати навички та вміння сформовані на попередніх  уроках ( робота з термінами і поняттями, з історичною картою, хронологічна послідовність,  відстоювання  та аргументація власної точки зору); закріплювати навички роботи в групах; виховувати патріотичні почуття, повагу до минулого своєї держави.

Тип уроку : урок узагальнення і систематизації знань

Форма проведення: урок-гра

Обладнання : мультимедійна презентація (фото С.Бандери, В.Кука, А.Шептицького, Й.Сліпого, Р.Шухевича, О.Довженка; історичні терміни, графічні роботи  (4) Н.Хасевича та його автопортрет та картини К.Білокур (4) та її фото), роздатковий матеріал

Хід уроку

І Організаційний момент

Учні діляться на дві  команди, обирають капітана, назву команди.Попередньо учням було задане домашнє завдання- ознайомитися з творчістю видатних українських художників періоду другої половини1940-початку 1950-х рр.

Вчитель оголошує правила гри.

Гра складається з 7  завдань і конкурсу капітанів. Питання задається кожній команді і оцінюється в 1 бал. Якщо команда не знає відповіді, відповідає інша команда і отримує 2 бали.

ІІ Відтворення  знань, набутих впродовж вивчення теми. Гра .

  1. Впізнай  історичну постать.

 Показ фотографій історичних діячів( по три для кожної команди, використовується презентація). Учні мають назвати ім”я та прізвище, сказати ким була ця людина.          

           

 

2 Робота з історичною картою

Команди отримують по три завдання з історичною картою і відповідають на питання.

 

 

Завдання для 1 команди

  1. Як називалася операція з депортації зображена на карті? Що ви про неї знаєте?

 

C:\Users\PC\Downloads\Карта 1.jpg

 

  1. З якою державою СРСР уклав міжнародний договір про входження до УРСР територій, заштрихованих на картосхемі? Назвіть  цю територію.

А Польщею

Б Румунією

     В Угорщиною

     Г Чехословаччиною

 

 

 

C:\Users\PC\Downloads\Карта 3.jpg

3  Якою цифрою на картосхемі позначено регіон, що увійшов до складу УРСР у 1954 році? Назвіть цей регіон.

 

 

 

C:\Users\PC\Downloads\Карта 5.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для 2 команди

1 Як називалася операція з депортації зображена на карті? Що ви про неї знаєте?C:\Users\PC\Downloads\Карта 2.jpg

2. З якою державою СРСР уклав міжнародний договір про входження до УРСР територій, заштрихованих на картосхемі? Назвіть цю територію.

А Польщею

Б Румунією

В Угорщиною

Г Чехословаччиною

C:\Users\PC\Downloads\Карта 4.jpg

3 Якою цифрою на картосхемі позначено регіон, що увійшов до складу УРСР у 1954р? Назвіть його.

 

C:\Users\PC\Downloads\Карта 5.png

 

3 Історичні терміни. Використовується презентація

Учням на слайдах показують назву  історичних термінів. Учні формулюють визначення.

 Закерзоння, радянізація, депортація, лисенківщина, ждановщина, космополітизм, репатріанти, відбудова.

4 Плакати. Хронологічна послідовність. Робота з історичними джерелами.

Кожна група отримує по три завдання на карточках. Розподіляє між собою, хто які виконує.

 

Плакати

Завдання для 1 команди

 

 

 

 

 

 

 

https://naurok-test2.nyc3.digitaloceanspaces.com/uploads/test/189633/1057193/802953_1632338178.jpg

  1.Із якою метою партійно-радянське керівництво СРСР і УРСР у другій половині 1940 – на початку 1950- рр.. розповсюджувало зображений плакат? Напис на плакаті:«Як у бою – так і в праці»

 

А продемонструвати Заходу готовність до співпраці за «планом Маршалла» 

 

Б закликати солдатів і робітників вступати до створюваних Трудових армій 

 

В мобілізувати суспільство на здійснення відбудови народного господарства 

 

 Г переконати народ у необхідності здійснення форсованої індустріалізації.

 

2 Наведена карикатура висміює        А біологію    Б хімію

 В фізику     Г генетику

https://naurok-test2.nyc3.digitaloceanspaces.com/uploads/test/189633/1057193/133571_1632336108.jpg

 

C:\Users\PC\Downloads\холодна віна 2.jpg

 

Написи на плакатах

В СРСР в 1951-1953рр будівництво міських і сільських шкіл збільшилося приблизно на 70%  в порівнянні з попередньою п”ятирічкою.

   В США виділяється на народну освіту 1% і 74% на військові видатки .В США нараховується понад 10млн неграмотних, близько однієї третьої дітей шкільного віку не вчиться.

3. Плакат створений з метою (3 відповіді)

А агітувати людей виї”зджати за кордон

Б показати переваги життя в СРСР, радянської моделі розвитку

В створити в радянських людей негативний образ капіталістичної моделі розвитку

Д агітувати дітей краще вчитися в школі

Г протиставити високий рівень життя в СРСР злиденному становищу трудового класу в капіталістичних країнах

 

Завдання для 2 команди

https://naurok-test2.nyc3.digitaloceanspaces.com/uploads/test/1582498/1167527/610050_1638713011.jpg

  1. Які судження щодо зображеного плаката є правильними? (3 відповіді)

А Плакат створено після завершення бойових дій у Європі в роки Другої світової війни.

Б Плакат відображає процес депортації кримських татар.

 В Плакат присвячено подіям «радянізації» Західної України.

Г Плакат створено в стилі «соціалістичного реалізму»

Д Плакат присвячено жертвам нацистського «нового порядку»

Е Плакат має викривальний, сатиричний характер.

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\PC\Downloads\Плакат відбудова1.jpg 

2 Задекларовану на радянському плакаті мету досягали

А отриманням фінансової допомоги за «планом Маршалла»

Б впровадженням здобутків науково-технічної революції

В використанням здебільшого власних ресурсів і репарацій

Г відновлення механізмів ринкового регулювання економіки

 

 

 

 

 

C:\Users\PC\Downloads\холодна війна 3.jpg

Напис на плакаті

В країнах капіталізму-безправя праці! В країнах соціалізму-право на працю!

3.З якою метою створено плакат (3 відповіді)

А агітувати людей працювати на заводах

Б критика капіталістичної моделі розвитку

В показати переваги життя в СРСР , соціалістичної моделі розвитку

 Г протиставити високий рівень життя в СРСР злиденному становищу трудового класу в капіталістичних країнах

Д закликати робітничий клас СРСР боротися за свої права

5 Завдання Хронологічна послідовність

Поставте події в хронологічній послідовності (1 команда)

А Львівський собор, ліквідація УГКЦ

Б УРСР стає членом ООН

В вбивство Р.Шухевича

Г грошова реформа

Поставте події в хронологічній послідовності (2 команда)

А  входження Кримської області до складу УРСР

 

Б зміна державних символів УРСР (герб, прапор , гімн)

В повоєнний голод

Г операція «Вісла»

6 Робота з історичними джерелами

Завдання для 1 команди

1.Питання: Про яку міжнародну організацію, членом-засновником якої стала УРСР, йдеться в документі?

  1. «Засідання рекомендує, що Українська Радянська Соціалістична Республіка і Білоруська Радянська Соціалістична Республіка були запрошені стати членами –засновниками Міжнародної Організації»

2.Питання : Про яку подію йдеться в даному документі?

  1. У теперішній ситуації, коли завдяки героїчним подвигам і славній перемозі Радянського Союзу всі українські землі з”єдналися разом… собор постановляє скасувати постанови Берестейського Собору 1596р, ліквідувати унію… і повернутися до нашої батьківської святої православної віри і Руської Православної Церкви»
  2.  Питання: Від чого населення центральних і південних областей втікало у Західну Україну?

3.«Улітку 1946р. потік сільського населення з центральних і південних областей у західні області України не зменшився. У червні органами транспортної міліції УРСР було знято тільки з товарних поїздів 62400 осіб, а за дві останні декади липня 97633 особи»

Завдання для 2 команди

  1. Про кого йдеться в даному документі?

1 « Це один з керівників уніатської церкви на Західній Україні…, що він має ненависть до радянської влади, і що уніатське духовенство заявляло про необхідність відірвати Україну від Москви …, що український народ є давніший від російського , що історія українського народу не має нічого спільного з історією російського народу…»

2. Питання: Про яку подію йдеться і даному документі?

2 «Переселення є наслідком дій УПА. Це важке, але необхідне рішення , яке забезпечить населенню спокійне життя в нових умовах створених владою на інших територіях Речі Посполитої. Ті , хто не підкоряться наказу і залишаться в околицях охоплених переселенською акцією, вважатимуться бандитами»

3.Питання :Яку назву отримала політика радянського керівництва в рамках якої в документі критикується Інститут історії України?

3. «…Незважаючи на своє тринадцятирічне існування Інститут історії України не розробив і не видав… марксистсько-ленінської історії України . Працівники інституту запозичили в істориків Антоновича , Грушевського положення , що… призвело до відродження буржуазних постанов у питаннях історії України»

 

Музична пауза. Вчитель підбиває підсумки – рахує бали обидвох команд. Учні слухають  одну з пісень УПА  або Київський вальс.

7 Домашнє завдання . Художник епохи-хто він? Використовується презентація

Учні переглядають слайди з картинами. Назвати автора картин і розповісти про нього.

 Конкурс капітанів

Запитання

1.Назвіть особливості повоєнної відбудови в Україні.

2. Назвіть причини повоєнного голоду.

3.Завдяки чому УПА , армія без держави , без міжнародної підтримки, належного фінансування, змогла чинити тривалий опір радянській владі аж до кінці 50-х рр?

4 . Радянська влада використовувала термін  «буржуазний націоналізм», розуміючи під ним кожного , хто ставав на захист рідної мови, історії, культури. В комуністичній ідеології термін «буржуазія » мав негативне значення- клас багачів, які знущаються над робочим людом, експлуатують його з метою збагачення.

 На вашу думку, з якою метою до слова «націоналізм» додавали буржуазний? Чи може націоналізм бути буржуазним?

До яких наслідків привела така політика?

ІІ Оголошення результатів .Оцінки за урок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Груша Раїса Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Козирка Лариса Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 вересня 2022
Переглядів
2277
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку