Україна в перші повоєнні роки
Мета: поглибити та систематизувати знання, набуті учнями впродовж вивчення теми; розвивати навички та вміння сформовані на попередніх уроках ( робота з термінами і поняттями, з історичною картою, хронологічна послідовність, відстоювання та аргументація власної точки зору); закріплювати навички роботи в групах; виховувати патріотичні почуття, повагу до минулого своєї держави.
Тип уроку : урок узагальнення і систематизації знань
Форма проведення: урок-гра
Обладнання : мультимедійна презентація (фото С.Бандери, В.Кука, А.Шептицького, Й.Сліпого, Р.Шухевича, О.Довженка; історичні терміни, графічні роботи (4) Н.Хасевича та його автопортрет та картини К.Білокур (4) та її фото), роздатковий матеріал
Хід уроку
І Організаційний момент
Учні діляться на дві команди, обирають капітана, назву команди.Попередньо учням було задане домашнє завдання- ознайомитися з творчістю видатних українських художників періоду другої половини1940-початку 1950-х рр.
Вчитель оголошує правила гри.
Гра складається з 7 завдань і конкурсу капітанів. Питання задається кожній команді і оцінюється в 1 бал. Якщо команда не знає відповіді, відповідає інша команда і отримує 2 бали.
ІІ Відтворення знань, набутих впродовж вивчення теми. Гра .
Показ фотографій історичних діячів( по три для кожної команди, використовується презентація). Учні мають назвати ім”я та прізвище, сказати ким була ця людина.
2 Робота з історичною картою
Команди отримують по три завдання з історичною картою і відповідають на питання.
Завдання для 1 команди
А Польщею
Б Румунією
В Угорщиною
Г Чехословаччиною
3 Якою цифрою на картосхемі позначено регіон, що увійшов до складу УРСР у 1954 році? Назвіть цей регіон.
Завдання для 2 команди
1 Як називалася операція з депортації зображена на карті? Що ви про неї знаєте?
2. З якою державою СРСР уклав міжнародний договір про входження до УРСР територій, заштрихованих на картосхемі? Назвіть цю територію.
А Польщею
Б Румунією
В Угорщиною
Г Чехословаччиною
3 Якою цифрою на картосхемі позначено регіон, що увійшов до складу УРСР у 1954р? Назвіть його.
3 Історичні терміни. Використовується презентація
Учням на слайдах показують назву історичних термінів. Учні формулюють визначення.
Закерзоння, радянізація, депортація, лисенківщина, ждановщина, космополітизм, репатріанти, відбудова.
4 Плакати. Хронологічна послідовність. Робота з історичними джерелами.
Кожна група отримує по три завдання на карточках. Розподіляє між собою, хто які виконує.
Плакати
Завдання для 1 команди
1.Із якою метою партійно-радянське керівництво СРСР і УРСР у другій половині 1940 – на початку 1950- рр.. розповсюджувало зображений плакат? Напис на плакаті:«Як у бою – так і в праці»
А продемонструвати Заходу готовність до співпраці за «планом Маршалла»
Б закликати солдатів і робітників вступати до створюваних Трудових армій
В мобілізувати суспільство на здійснення відбудови народного господарства
Г переконати народ у необхідності здійснення форсованої індустріалізації.
2 Наведена карикатура висміює А біологію Б хімію
В фізику Г генетику
Написи на плакатах
В СРСР в 1951-1953рр будівництво міських і сільських шкіл збільшилося приблизно на 70% в порівнянні з попередньою п”ятирічкою.
В США виділяється на народну освіту 1% і 74% на військові видатки .В США нараховується понад 10млн неграмотних, близько однієї третьої дітей шкільного віку не вчиться.
3. Плакат створений з метою (3 відповіді)
А агітувати людей виї”зджати за кордон
Б показати переваги життя в СРСР, радянської моделі розвитку
В створити в радянських людей негативний образ капіталістичної моделі розвитку
Д агітувати дітей краще вчитися в школі
Г протиставити високий рівень життя в СРСР злиденному становищу трудового класу в капіталістичних країнах
Завдання для 2 команди
А Плакат створено після завершення бойових дій у Європі в роки Другої світової війни.
Б Плакат відображає процес депортації кримських татар.
В Плакат присвячено подіям «радянізації» Західної України.
Г Плакат створено в стилі «соціалістичного реалізму»
Д Плакат присвячено жертвам нацистського «нового порядку»
Е Плакат має викривальний, сатиричний характер.
2 Задекларовану на радянському плакаті мету досягали
А отриманням фінансової допомоги за «планом Маршалла»
Б впровадженням здобутків науково-технічної революції
В використанням здебільшого власних ресурсів і репарацій
Г відновлення механізмів ринкового регулювання економіки
Напис на плакаті
В країнах капіталізму-безправя праці! В країнах соціалізму-право на працю!
3.З якою метою створено плакат (3 відповіді)
А агітувати людей працювати на заводах
Б критика капіталістичної моделі розвитку
В показати переваги життя в СРСР , соціалістичної моделі розвитку
Г протиставити високий рівень життя в СРСР злиденному становищу трудового класу в капіталістичних країнах
Д закликати робітничий клас СРСР боротися за свої права
5 Завдання Хронологічна послідовність
Поставте події в хронологічній послідовності (1 команда)
А Львівський собор, ліквідація УГКЦ
Б УРСР стає членом ООН
В вбивство Р.Шухевича
Г грошова реформа
Поставте події в хронологічній послідовності (2 команда)
А входження Кримської області до складу УРСР
Б зміна державних символів УРСР (герб, прапор , гімн)
В повоєнний голод
Г операція «Вісла»
6 Робота з історичними джерелами
Завдання для 1 команди
1.Питання: Про яку міжнародну організацію, членом-засновником якої стала УРСР, йдеться в документі?
2.Питання : Про яку подію йдеться в даному документі?
3.«Улітку 1946р. потік сільського населення з центральних і південних областей у західні області України не зменшився. У червні органами транспортної міліції УРСР було знято тільки з товарних поїздів 62400 осіб, а за дві останні декади липня 97633 особи»
Завдання для 2 команди
1 « Це один з керівників уніатської церкви на Західній Україні…, що він має ненависть до радянської влади, і що уніатське духовенство заявляло про необхідність відірвати Україну від Москви …, що український народ є давніший від російського , що історія українського народу не має нічого спільного з історією російського народу…»
2. Питання: Про яку подію йдеться і даному документі?
2 «Переселення є наслідком дій УПА. Це важке, але необхідне рішення , яке забезпечить населенню спокійне життя в нових умовах створених владою на інших територіях Речі Посполитої. Ті , хто не підкоряться наказу і залишаться в околицях охоплених переселенською акцією, вважатимуться бандитами»
3.Питання :Яку назву отримала політика радянського керівництва в рамках якої в документі критикується Інститут історії України?
3. «…Незважаючи на своє тринадцятирічне існування Інститут історії України не розробив і не видав… марксистсько-ленінської історії України . Працівники інституту запозичили в істориків Антоновича , Грушевського положення , що… призвело до відродження буржуазних постанов у питаннях історії України»
Музична пауза. Вчитель підбиває підсумки – рахує бали обидвох команд. Учні слухають одну з пісень УПА або Київський вальс.
7 Домашнє завдання . Художник епохи-хто він? Використовується презентація
Учні переглядають слайди з картинами. Назвати автора картин і розповісти про нього.
Конкурс капітанів
Запитання
1.Назвіть особливості повоєнної відбудови в Україні.
2. Назвіть причини повоєнного голоду.
3.Завдяки чому УПА , армія без держави , без міжнародної підтримки, належного фінансування, змогла чинити тривалий опір радянській владі аж до кінці 50-х рр?
4 . Радянська влада використовувала термін «буржуазний націоналізм», розуміючи під ним кожного , хто ставав на захист рідної мови, історії, культури. В комуністичній ідеології термін «буржуазія » мав негативне значення- клас багачів, які знущаються над робочим людом, експлуатують його з метою збагачення.
На вашу думку, з якою метою до слова «націоналізм» додавали буржуазний? Чи може націоналізм бути буржуазним?
До яких наслідків привела така політика?
ІІ Оголошення результатів .Оцінки за урок.