Урок. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВІДОМОСТЕЙ ПРО ВІДОКРЕМЛЕНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ, СИНОНІМІКА ВІДОКРЕМЛЕНИХ І НЕВІДОКРЕМЛЕНИХ ЧЛЕНІВ РЕЧЕННЯ

Про матеріал

Дана розробка входить у систему уроків щодо повторення та узагальнення відомостей із синтаксису простого речення. Метою саме цього уроку є узагальнення відомостей про відокремлені члени речення, розвиток уміння застосовувати набуті знання на практиці, удосконалення вмінь та навичок визначати відтінки лексичних значень у реченнях з ВЧР, аналіз речень з відокремленими членами, постановка розділових знаків; удосконалення комунікативної компетентності; виховання інтересу до рідного слова, любові до рідної землі.

Перегляд файлу

Береза Ірина Вікторівна,

учитель української мови та літератури

НВК «ЗНЗ – Тернівський ліцей»

м. Кривий Ріг

 

Тема:Узагальнення відомостей про відокремлені члени речення, синоніміка відокремлених і невідокремлених членів речення

Мета: узагальнити відомості про відокремлені члени речення, розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці, формувати вміння та навички визначати відтінки лексичних значень у реченнях з ВЧР, аналізу речень з відокремленими членами, постановки розділових знаків; удосконалювати комунікативну компетентність; виховувати інтерес до рідного слова, любов до рідної землі.

 

Обладнання: презентація «Відокремлені члени речення», роздатковий матеріал (вправи).

 

І.Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Вступне слово вчителя. Комунікативна змістовна лінія нашого уроку – „Тепло рідної землі”.

Епіграфом нашого уроку будуть слова І. Бердника:

Земле рідна, з чим тебе зрівняти?

Від любові серцю в грудях тісно.

Як про тебе пісню заспівати,

Коли ти сама – найкраща пісня?!

Батьківщина, Рідна земля... Що означає любити Батьківщину? (любов до мови, народу, рідної мови, місця, де народилися, культури, історична пам’ять і т.п.

Отже, мовний матеріал, який допоможе нам сьогодні узагальнити і закріпити відомості про відокремлені члени речення – це речення і тексти, які допоможуть вам бути уважнішими до того, що нас оточує, до художнього слова видатних українських митців художнього слова, що так майстерно описали красу рідної землі. Адже завдяки вдало дібраним словам навіть пилинка на дорозі здається милою і чарівною.

Відокремлені члени речення (запис теми у зошити, повідомлення навчальної мети: розвивати вміння і навички аналізу речень з відокремленими членами, постановка розділових знаків, конструювання речення з відокремленими членами.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Бліцопитування

1. Чим характеризуються ускладнені прості речення?

2. Дайте визначення однорідним членам речення, назвіть ознаки однорідності.

3. У яких позиціях узгоджені означення бувають однорідними й неоднорідними?

4. Схарактеризуйте узагальнюючі слова та розділові знаки при них.

5. Дайте визначення відокремлених членів речення.

6. Які члени речення можуть бути відокремленими?

7. Назвіть умови відокремлення означень.

8. Назвіть найважливіші випадки відокремлення обставин.

9. Які прийменники вживаються при відокремлених додатках, виражених іменником?

10. Які слова, словосполучення і речення називаються вставними?

11. Якими розділовими знаками виділяються вставні слова та речення?

12. Схарактеризуйте способи вираження звертань та розділові знаки при них.

 

IV. Формування вмінь та навичок

1)Вправа з розрізнення відокремлених членів.

Виписати речення з:

а) відокремленими означеннями;

б) відокремленими прикладками;

в) відокремленими обставинами (вправа виконується за трьома варіантами);

Г) відокремленими додатками.

1. Степ, оповитий тишею, дихав пахощами росяних трав.

2. Солов’ї, нічні товариші мої, у сад злетілись до вікна.

3. Старий Дніпро, розливши плесо сиве, ген-ген в спокійнім мареві дріма.

4. Ніжні зорі, білі, непрозорі, спадали з неба.

5. Дніпро, велична ріка мого дитинства, несе свої могутні хвилі у Чорне море.

6. Усяка пташечка, радіючи, співала.

7. Світла ніч стояла над горами. Чиста, прозора, вона просвічувала наскрізь.

8. Нам, зодчим, вдячна за труди земля.

9. А дуб стоїть незламно, незважаючи ні на що.

10. Скроплений живлющою росою, росток пробився на безмежжі нив.

11. Дуже красиві давні міста України, особливо Київ і Львів.

12.Ви здійснюєте волю Батьківщини. Все відкиньте, все забудьте, крім неї, крім обов’язку

Підготуйте зв’язну відповідь  про правила відокремлення означень, прикладок, обставин, додатків, а як прикладами скористуйтесь виписаними реченнями.

(Відповіді і пояснення учнів.) 

2.  Вправа з конструювання.

Перебудувати речення, щоб член речення став відокремленим

а) означенням.

Рівний, залитий сонцем степ одразу принишк.

Тихий солодкий дощик сіється щедро на вулиці.

Нагріта за день земля дихала теплом.

б) обставиною (одне з дієслів замінити дієприслівником).

Слухаємо розповіді про давні традиції українського народу і проймаємося гордістю за наше славне минуле.

Ми читаємо книги, дізнаємося про історію рідного краю.

Сонце обливало землю рожевим світлом і ніжно цілувало крони дерев.

 

     3) З метою перевірки і поглиблення теоретичних знань після відповідей проводиться гра „Дозвольте запитати”:

        Коли відокремлені означення виділяються тире?

       Чи може відокремлюватися дієприкметниковий зворот, що стоїть перед означуваним словом?

  • Чи завжди при незвичайному порядку слів означення відокремлюються?

         Коли відокремлюється прикладка, що стоїть перед означуваним словом?

  • Коли відокремлюється прикладка із сполучником „як”? (Прич.) Коли відокремлення не відбувається? (= у ролі, в якості)
  •  Коли не відокремлюється одиничний дієприслівник? (обставина способу дії)
  • Коли відокремлюється додаток?

 

 

4) Пояснювальний диктант

Сонце чисте і прекрасне крізь сльози усміх посилає.

Ясні, охоплені багрянцем гори стояли до самого небокраю – далекого, синього, чистого.

Справжній син українського народу, Тарас Шевченко був борцем за його щастя.

Херсонщина як хлібний край давно оспівана в піснях.

Дівчата йшли співаючи.

У прозорому п’янкому повітрі почепився перший срібний дзвоник весни – крихітний жайворонок.

Український поет Тарас Шевченко відомий далеко за межами нашої Батьківщини.

 

 5) Творче завдання.

Скласти речення, щоб подані слова і словосполучення стали відокремленими членами речення. Пояснити розділові знаки.

Облите місячним сяйвом озеро

Високе чисте вечірнє небо

Високі стрімкі київські кручі

Незважаючи на несприятливу погоду

Струснувши з себе росу

Геніальний син українського народу Тарас Шевченко

Столиця нашої Батьківщини Київ.

Крім рідної Батьківщини.

 

6) Робота з текстом.

Прочитайте. Доведіть, що перед вами текст. Яка його тема? Головна думка?

Завдання до тексту: знайти відокремлені члени речення, пояснити умови відокремлення.

Орфографічна робота. Пояснити орфограми у тексті.

 

Краса природи України - в чому вона?

      Для кожної людини, яка щиро любить рідну землю, її природа - найчарівніша у світі. Та мені здається, що немає нічого прекраснішого за українські краєвиди. Яке серце не сповниться радістю, доторкнувшись до краси України? Яка душа не озветься трепетною й щирою любов'ю до неї?

      Пшеничні хвилі, позолочені сонцем, котяться на степових просторах української землі. Чистим блиском сліплять очі під блакитно-бездонним небом, сонячним віддзеркаленням зігрівають кожну твою клітиночку. Душа народжує пісню, і ти раптом розумієш, що мелодія до неї створена дзвінкими потоками великих і малих річок. Вони розкинули свої срібні стрічки серед зелених дібров, серед квітучих степів, у сивих горах. Вдень купається в них сонячне проміння, а вночі зірки милуються в них своєю красою.

      Квіти... Як їх багато на моїй землі! Вони скрізь: і біля охайних осель, і на нивах, і на білих рушниках. Мені навіть здається, що слова "квітка" і "Україна" - це синоніми, бо такої квітучої землі, мабуть, нема ніде.

      З ранньої весни лунають над цим квітучим багатством пташині пісні. Прорізують повітря стрижі та ластівки, поважно пливуть лелеки, неначе граються з морськими хвилями чайки... А соловей, пташиний цар, став беззаперечним символом української мови.

 

7) Синтаксичний розбір.

 - У чому особливості синтаксичного розбору речень з відокремленими членами?

Любов до Вітчизни починається з любові до берізки біля рідної хати, до стежки на городі, втоптаної дитячими ногами.

V. Домашнє завдання.

 - Написати твір-мініатюру „Мій улюблений куточок природи”, використовуючи відокремлені члени речення.

 - Створити опорні конспекти в електронному варіанті «Ускладнене речення»

VІ. Підсумок уроку.

Виставлення оцінок.

Роздатковий матеріал

 

1)Вправа з розрізнення відокремлених членів.

Виписати речення з:

а) відокремленими означеннями;

б) відокремленими прикладками;

в) відокремленими обставинами (вправа виконується за трьома варіантами).

1. Степ, оповитий тишею, дихав пахощами росяних трав.

2. Солов’ї, нічні товариші мої, у сад злетілись до вікна.

3. Старий Дніпро, розливши плесо сиве, ген-ген в спокійнім мареві дріма.

4. Ніжні зорі, білі, непрозорі, спадали з неба.

5. Дніпро, велична ріка мого дитинства, несе свої могутні хвилі у Чорне море.

6. Усяка пташечка, радіючи, співала.

7. Світла ніч стояла над горами. Чиста, прозора, вона просвічувала наскрізь.

8. Нам, зодчим, вдячна за труди земля.

9. А дуб стоїть незламно, незважаючи ні на що.

10. Скроплений живлющою росою, росток пробився на безмежжі нив.

11. Дуже красиві давні міста України, особливо Київ і Львів.

 

2) Вправа з конструювання.

Перебудувати речення, щоб член речення став відокремленим, яка смислова відмінність між невідокремленими і відокремленими членами речення.

а) означенням.

Рівний, залитий сонцем степ одразу принишк.

Тихий солодкий дощик сіється щедро на вулиці.

Нагріта за день земля дихала теплом.

б) обставиною (одне з дієслів замінити дієприслівником).

Слухаємо розповіді про давні традиції українського народу і проймаємося гордістю за наше славне минуле.

Ми читаємо книги, дізнаємося про історію рідного краю.

Сонце обливало землю рожевим світлом і ніжно цілувало крони дерев.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
1.0
Оригінальність викладу
1.0
Відповідність темі
1.0
Загальна:
1.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Костеев Егор
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
docx
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
9119
Оцінка розробки
1.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку