Урок узагальнення з елементами гри. Використано Інтернет-ресурси. У розробці використано ігрові методи . Учням були запропоновані такі завдання : Гра "Впізнай героя", "Весела абетка" ," Відгадай кросворд" ,"Знайди помилку" та ін.
Тема: Урок узагальнення «Виникнення та становлення Русі-України».
Мета: узагальнити та систематизувати знання про становлення державності на українських землях; розвивати вміння аналізувати історичні факти й події ; виховувати толерантне ставлення до думок інших; виховувати повагу до минулого свого народу.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форма уроку: урок-гра.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Оголошення теми, мети уроку, правила поведінки
ІІ. Основна частина уроку.
1. Гра « Впізнай героя»
Правила гри: Клас поділяється на пари. Кожна пара отримує завдання на окремих картках
1) Підступно захоплює Київ, вбивши Київського князя. Розширює владу Києва на землі сусідніх племінних княжінь. В результаті походів уклав вигідні торгівельні угоди із Візантією. Його смерть залишається загадкою для істориків. (Олег)
2) Проводив сміливу і далекоглядну політику, скеровану на зміцнення Київської держави. Прийняв титул кагана. Здійснив походи на Візантію. Перший Київський князь, який прийняв християнство. (Аскольд)
3) Майже все життя провів у походах, метою яких було зміцнення Київської держави та розширення її кордонів. Загинув у битві із печенігами біля порогів Дніпра. (Святослав)
4) Походить із східнослов’янського племені полян. На старокиївській горі засновує місто Київ, яке стає центром об’єднання східнослов’янських племен у єдину державу. (Кий)
5) Здійснював військові походи на древлян та уличів. Поширив владу на Тмутараканське князівство. Збільшив збір данини з населення. Під час збору полюддя знайшов власну смерть. (Ігор)
6) Провела реформи, спрямовані на зміцнення Київської держави. Здійснила візит до Константинополя, де прийняла християнство. (Ольга)
2. Гра « Весела абетка»
Правила гри: Учитель вимовляє будь-яку літеру алфавіту, а учні називають історичний термін, поняття, державного діяча, що починаються з цієї літери, після чого говорять, що воно означає:
Літера К –
Київська Русь – давньоруська держава, яка утворилась в ІХ ст. на східнослов’янських землях
Київ – столиця Київської Русі,
Князь –титул правителя К.Р.
Літера В-, Д-, П-
3. Відгадай кросворд ( кожна пара отримує кросворд на картках. Хто швидше і правильніше.)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
1. Легендарний засновник Києва (Кий).
2. Київський князь 912-945 рр. (Ігор)
3. Головний бог слов'ян (Перун).
4. Форма оподаткування населення (данина).
5. Перший документально засвідчений князь (Аскольд).
6. Кочовий народ, який заселяв степ між Дунаєм та Волгою (печеніги).
7. Масовий збройний виступ (повстання).
8. Спільність людей, що формується в процесі злиття різних племен і її притаманні спільна територія, мова, культура (народність).
9. Столиця древлян (Іскоростень).
10. Діяльність пов'язана з рішенням питань зовнішньої політики (дипломатія).
11. Володар країни (імператор).
12. Воєвода Ігоря (Свенельд).
13. Збір данини (полюддя).
14. Літописець Києво-Печерського монастиря (Нестор).
15. Німецький вчений, родоначальник норманської теорії (Байєр).
16. Народні збори, на яких колективно вирішували різні питання (віче)
17. Рік вдалого походу Олега на Візантію (907).
4. Вікторина «Кому належать слова?»
1. «Се почнемо повість оцю. Після потопу - бо троє синів Ноєвих, Сим, Хай і Яфет, розділили між собою землю» ( Нестор)
2. Я сину пізнала Бога і радуюся, а коли ти пізнаєш Бога, то почнеш радуватись»
(Ольга Святославу)
3. « Коли ти також попостоїш у мене в Почайні, скільки я в Суду, то тоді дам тобі» (Ольга)
4. «Ти, княже, чужу землю шукаєш і глядиш, а свою залишив» (Кияни-Святославу)
5 « Як занадиться вовк по вівці, то переносить усю отару, якщо не вб’ють його» (Деревляни на Ігоря)
6. « Хочу на ви іти» (Святослав)
7. «Хай це буде матір’ю городам руським» (Олег)
8. « Сріблом і золотом не знайду дружини, а з дружиною здобуду і срібло і золото, яке дід мій, батько мій з дружиною дошукувалися» ( Святослав)
5. «Знайди помилку». ( Кожна пара отримує «літопис», де були допущені помилки, які потрібно виправити.)
Син князя Ігоря Олег ( Святослав) був видатним правителем. На знак своєї перемоги над Візантією він прибив щит на воротах Царгорода.( Олег) Святослав походить з династії Києвичів (Рюриковичів). Трагічно для Святослава ( Ігоря) завершилося полюддя 945 року.
6. Завдання «Частина мови»
Підібрати до історичного персонажа (Ольга, Святослав) по 5 іменників, прикметників та дієслів, які б охарактеризували дану особистість та її діяльність
7. Завдання « Збери пазл»
Учні збирають пазл на якому зображена карта Київської Русі ІХ-Х ст..
ІІІ. Підведення підсумків. Оцінювання
ІV. Домашнє завдання
Написати есе про одного з князів вивченого періоду ( на вибір учня)