28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Урок . Узагальнення вивченого матеріалу теми «Розмноження рослин» Тематична атестація. Урок-гра «Подорож»

Про матеріал
Узагальнення вивченого матеріалу теми «Розмноження рослин» Тематична атестація. Урок-гра «Подорож»
Перегляд файлу

Урок з біології 6 класу

підготувала вчитель біології Григорівського НВК (школа-садок) Барвінківської районної ради Харківської області

Ковальова Світлана Миколаївна

 

Тема. Узагальнення вивченого матеріалу теми «Розмноження рослин»

Тематична атестація. Урок-гра «Подорож».                                                        

Мета

Освітня: формувати в учнів знання про розмноження рослин, як одну із особливостей живих організмів, чітке уявлення про способи розмноження рослин, будову генеративних органів та їх функції.

Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати, виділяти головне.

Виховна: виховувати культуру спілкування, інтерес до вивчення предмету.

Тип уроку: урок корекції та контролю знань.

Форма уроку: урок-гра.

Місце уроку в навчальній темі: поточний (останній у темі).
Обладнання та матеріали: атестаційні листи, трафарети з назвами станцій

«Термінологічна», «Перевір себе», «Експериментальна», «Плодова», «Для допитливих», дидактичні картки, картки з тестовими завданнями, насіння рослин, пагони традесканції, борошно, марля, спиртівка, пробіркотримач ,       пробірки, сірники, сухе зерно пшениці, лист білого паперу.


 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційна частина.

ІІ. Урок-гра «Подорож»

Рекомендації до проведення гри

Учнівський колектив заздалегідь об’єднується в  команди. Капітанами команд повинні бути учні, які найкраще знають матеріал даної теми і можуть допомогти членам команди у підготовці до уроку. Перед початком уроку в класі організовуються станції «Термінологічна», «Перевір себе», «Експериментальна», «Плодова», «Для допитливих». На станціях перевіряють виконання завдань учні-контролери, які найкраще володіють матеріалом ( на цю роль можна запросити учнів з інших класів). На уроці члени команд отримують атестаційний лист з яким «подорожують» на станціях та виконують запропоновані завдання. За вірно виконане завдання учасник отримує відповідну кількість балів, які записують до атестаційного листа. Перемагає та команда, члени якої набрали найбільшу кількість балів. По закінченню гри оголошуються результати атестації кожного учня, визначають команду-переможницю шляхом рахування спільних балів членів команди.

 

НАЗВА СТАНЦІЙ                                                   КІЛЬКІСТЬ БАЛІВ

 

«Термінологічна»                                                      1 – 4 бали

«Перевір себе»                                                           1 бал

«Експериментальна»                                                 2 бали

«Плодова»                                                                  2 бали

«Для допитливих»                                                     3 бали

Станція «Термінологічна»

Перевірка знань термінів даної теми. Учень-контролер пропонує дати визначення наступних термінів (за вірне визначення 4-х термінів учень отримує 1 бал).

  1. Квітка – це … (Очікувана відповідь: генеративний орган рослин, який забезпечує статеве розмноження рослин).
  2. Квітконіжка – це … (Очікувана відповідь: тоненьке стебло на якому тримається квітка)
  3. Андроцей – це … (Очікувана відповідь: сукупність тичинок у квітці).
  4. Двостатева квітка – це… (Очікувана відповідь: квітка у якої є тичинки і маточки).
  5. Суцвіття – це … (Очікувана відповідь: група квіток розміщена на стеблі у певному порядку).
  6. Запилення – це … (Очікувана відповідь: процес перенесення пилку з тичинки на приймочку маточки).
  7. Плід – це … (Очікувана відповідь: генеративний орган рослини, що виникає після запліднення у квітці і містить в собі насіння).
  8. Насінина – це … (Очікувана відповідь: утвір у насінних рослин, що містить зародок, за допомогою якого ці рослини поширюються).
  9. Маточка – це …(Очікувана відповідь: орган квітки покритонасінних рослин, який міститься в центрі квітки і складається з приймочки, стовпчика та зав’язі).
  10. Тичинка – це…(Очікувана відповідь: орган квітки в якому утворюються пилкові зерна. У тичинці розрізняють тичинкову нитку та прикріплений до неї пиляк, у якому розвиваються пилкові зерна).
  11. Пиляк – це …(Очікувана відповідь: частина тичинки, в якій утворюється пилок).
  12. Гінецей – це …(Очікувана відповідь: сукупність маточок у квітці).
  13. Ендосперм – це…(Очікувана відповідь: тканина у насінні рослин, в якій відкладаються запасні поживні речовини, що їх використовує зародок під час свого розвитку).
  14. Пилок – це …(Очікувана відповідь: сукупність пилкових зерен насінних рослин).
  15. Гамети – це… (Очікувана відповідь: статеві клітини).
  16. Зав’язь – це… (Очікувана відповідь: нижня частина маточки, в якій містяться насінні зачатки).

 

Станція «Перевір себе»

Учням пропонують вибрати вірну відповідь в тестових завданнях.

 

  1. Квітки в яких є і тичинки і маточки:

а) одностатеві;

б) нестатеві;

в) двостатеві.

 

  1. Покрив квітки, утворений чашолистками та пелюстками:

а) квітколоже;

б) оцвітина;

в) квітконіжка.

3. Сукупність квіток, розташованих на загальній осі в певному порядку:

а) бутон;

б)суцвіття;

в) оцвітина.

4. Подвійне запліднення у квіткових рослин відкрив:

а) К. Лінней;

б) С. Навашин;

в) Л. Пастер.

5. Розкривним плодом є:

а) зернівка;

б) ягода;

в) горіх.

6. Головною запасною речовиною в насінні є:

а) білки;

б) вода;

в) мінеральні речовини.

7. Рослини, на яких розвиваються і маточкові і тичинкові квітки, називаються:

а) дводомними;

б) двостатевими;

в) однодомними.

8. Суцвіття китиця має рослина:

а) ромашка;

б) біла акація;

в) вишня.

9. У маку плід:

а) зернівка;

б) сім’янка;

в) коробочка.

10. Статеве розмноження в рослин здійснюється:

а) частинами тіла;

б) гаметами;

в) спорами.

11. Бульбами розмножується:

а) буряк;

б) нарцис;

в) картопля.

12. Сукупність пелюсток у квітці:

а) чашечка;

б) віночок;

в) оцвітина.

13. Перенесення пилку з тичинки на приймочку маточки:

а) запліднення;

б) запилення;

в) розмноження.

14. Цибулинами розмножуються:

а) нарцис;

б) буряк;

в) конвалія.

15. Частина квітки, яка складається з приймочки, стовпчика, зав’язі:

а) маточка;

б) тичинка;

в) оцвітина.

16. Унаслідок злиття двох статевих клітин утворюється:

а) ендосперм;

б) зигота;

в) яйцеклітина.

 

Станція «Експериментальна»

Учням пропонують застосувати свої теоретичні знання на практиці під час виконання відповідних дослідів.

 

Завдання №1. Здійсніть дослід, який доводить наявність білку та вуглеводів в насінні.

Обладнання та матеріали: борошно, вода, йод, склянка, шматочок марлі.

 

Інструкція проведення досліду

Замісіть невелику кількість тіста. Покладіть в марлю та добре промийте в склянці з водою. Що спостерігаєте? ( Очікувана відповідь: вода стала каламутною).

  Додайте в склянку кілька крапель йоду. Чому вода стала фіолетового кольору? (Очікувана відповідь: йод – індикатор, який підтверджує наявність вуглеводу ). Що залишилося в марлі? (Очікувана відповідь: білок, клейковина).

Завдання №2. Здійсніть висаджування насіння квасолі та пшениці в грунт.

Обладнання та матеріали: лінійка, прозорі пластикові склянки заповнені ґрунтом, вода, насіння пшениці, та квасолі.

Інструкція проведення досліду

Здійсніть висаджування  насіння пшениці та квасолі в грунт. На яку глибину треба закласти насіння в грунт? (Очікувана відповідь: насіння вкривають шаром землі у 2,5 – 3  рази більшим від розміру насінини).

  Для цього візьміть насінину та виміряйте її довжину. Отриманий результат помножте на 3. Це буде величина глибини,  на яку закладають насіння в грунт. Висадіть насіння на необхідну глибину.

 

Завдання№3. Доведіть, що в насінні є жири.

Обладнання та матеріали: насіння соняшника, лист білого паперу

( можна фільтрувальний папір).

Інструкція проведення досліду

Візьміть насіння соняшника та сильно притисніть його до паперу. Що спостерігаєте? (Очікувана відповідь: на папері з’явилася жирна пляма, яка  свідчить про наявність в насінні рослинного жиру – олії).

Завдання№4. Здійсніть висаджування насіння кукурудзи та гарбуза в грунт.

Обладнання та матеріали: лінійка, прозорі пластикові склянки заповнені ґрунтом, вода, насіння кукурудзи та гарбуза.

Інструкція проведення досліду

Здійсніть висаджування насіння кукурудзи та гарбуза в грунт. На яку глибину треба закласти насіння в грунт? (Очікувана відповідь: насіння вкривають шаром землі у 2,5 – 3  рази більшим від розміру насінини).

  Для цього візьміть насінину та виміряйте її довжину. Отриманий результат помножте на 3.  Це буде величина глибини, на яку закладають насіння в грунт.

  Візьміть насіння та висадіть його в грунт.

Завдання№5. Доведіть, що насінні є вода.

Обладнання та матеріали: пробірка, пробіркотримач, спиртівка, сірники, сухе насіння пшениці.

Інструкція проведення досліду

Насипте в пробірку сухого насіння пшениці та обережно підігрійте. Що з’явиться на стінках пробірки? Чому?

Завдання№6. Здійсніть висаджування насіння буряку та моркви в грунт.

Обладнання та матеріали: лінійка, прозорі пластикові склянки заповнені ґрунтом, вода, насіння буряку та моркви.

Інструкція проведення досліду

Здійсніть висаджування насіння буряку та моркви в грунт. На яку глибину треба закласти насіння в грунт? (Очікувана відповідь: насіння вкривають шаром землі у 2,5 - 3 рази більшим від розміру насінини).

  Для цього візьміть насінину та виміряйте її довжину. Отриманий результат помножте на 3.Це буде величина глибини, на яку закладають насіння в грунт.

  Візьміть насіння та висадіть його на необхідну глибину у вологий грунт.

Завдання№7. Здійсніть вегетативне розмноження рослини за допомогою стеблового живця на прикладі традесканції.

Обладнання та матеріали: горщик, заповнений ґрунтовою сумішшю, пагін традесканції, склянка з водою, скляна баночка.

 

Інструкція проведення досліду

Зріжте у пагона традесканції стебловий живець так, щоб на ньому залишилося 3 – 4 листочки. Два нижніх листки зріжте. Живець посадіть похило у зволожений грунт. Полийте посаджений живець і накрийте його скляною баночкою. Які ще рослини можна розмножувати стебловими живцями?(Очікувана відповідь: вербу, розу, пеларгонію).

Звадання№8. Здійсніть вегетативне розмноження за допомогою підземного пагона цибулини на прикладі цибулі ріпчастої.

Обладнання та матеріали: горщик, заповнений ґрунтовою сумішшю, склянка з водою, цибулина.

Інструкція проведення досліду

В горщик, заповнений ґрунтовою сумішшю, висадіть на відповідну глибину цибулину. Потім полийте грунт. Назвіть рослини, які можна розмножувати видозміненими підземними пагонами. (Очікувана відповідь: гладіолус, картопля, тюльпан).

 

Станція «Плодова»

Використовується прийом активізації «Дерево знань». На дошці намальоване дерево (стовбур та крона). Листя та плоди виготовлені з кольорового картону і мають на зворотній стороні кишеньки для завдань, кріпляться на дерево за допомогою магніту. Представники груп отримують з дерева завдання: за малюнком у кишеньці визначити назву плоду.

 

 

 

 

 

GEDC2573

 

                        МАЛЮНОК

ОЧІКУВАНА ВІДПОВІДЬ

Кавун

Соковитий багатонасінний – гарбузиння

Помідор (томат)

Соковитий багатонасінний – ягода

Капуста (качан)

Це не плід, а велетенська брунька

Огірок

Соковитий багатонасінний – гарбузиння

Лимон

Соковитий багатонасінний - ягода

Черешня

Соковитий однонасінний – кістянка

Горох

Сухий багатонасінний – біб

Яблуня

Соковитий багатонасінний – яблуко

Груша

Соковитий багатонасінний – яблуко

Слива

Соковитий однонасінний – кістянка

Соняшник

Сухий однонасінний – сім’янка

Гриб підберезник

Це гриб, а не плід

Ліщина

Сухий однонасінний – горіх

Мак

Сухий багатонасінний – коробочка

Вишня

Соковитий однонасінний – кістянка

Шовковиця

Соковитий багатонасінний збірний плід супліддя

 

Станція «Для допитливих»

  1. Який плід називають простим, а який – складним або збірним? (Очікувана відповідь: у випадку, коли квітка має лише одну маточку, з неї утворюється лише один простий плід ( у пшениці, вишні). За наявності у квітці декількох маточок виникає і відповідна кількість плодиків. Вони разом утворюють збірний, або складний плід – наприклад, у малини, ожини).
  2. Які функції властиві завязі, зеленим та дозрілим плодам? (Очікувана відповідь: зав’язь і зелений плід виконують функцію захисту насінних зачатків та насіння, що розвиваються. Крім того вони забезпечують оптимальні умови для розвитку насіння. Зрілий плід забезпечує розповсюдження насіння).
  3. Виходячи з уявлення про те, що квітка – це видозмінений пагін, назвіть частини квітки, що мають стеблове та листкове походження. (Очікувана відповідь: стеблове походження мають квітконіжка та квітколоже, а чашолистки, пелюстки, маточки та тичинки мають листкове походження).
  4. В яких рослин є найбільші та найменші квітки? (Очікувана відповідь: найбільша квітка у рафлезії. Це рослина Індонезії та Філіппінських островів. Вона паразитує на коренях і стеблах тропічних рослин і назовні випускає лише квітку. Квітка має близько 1м в діаметрі і масу 6кг. Найменша квітка у вольфії, або ряски безкорінцевої, яка живе в стоячих водоймах. Її квітка не більша за голівку шпильки).
  5. Відомо, що еволюція квітки пов’язана з еволюцією способів запилення. Доведи це, наведи приклади пристосувань квітки до агентів запилення. (Очікувана відповідь: будова квітки в багатьох видів рослин пристосована до певних агентів запилення. Так, вітрозапильні квітки, як правило, дрібні, з редукованою оцвітиною або без неї, квітки зібрані в суцвіття.                                                                                                                                       

          Комахозапильні мають яскраву оцвітину, вони добре помітні,       виробляють аромат, нектар. Багато з них мають спеціальні пристосування, що запобігають висиханню нектару (спеціальні вирости – шпори у таких видів як ряст, льонок, ротики), наявність утворення липкого пилку, наприклад, шавлія, півники).

6.  Поясни, у чому полягає значення самозапилення (автогамії) для поширення рослин на великі відстані? (Очікувана відповідь: самозапилення може бути передумовою для поширення рослин на великі відстані, оскільки одиночні особини, будучи віддаленими від вихідних популяцій так, що зворотний генетичний зв’язок неможливий, можуть

Розмножуватися на новій території насіннєвим шляхом лише за допомогою самозапилення).

7.Чи видають рослини звуки? (Очікувана відповідь: деякі рослини під час розпускання квіток видають звуки. На острові Бугенвіль росте дерево – «плакса» - заурауйя. Його квітки під час розпускання наче ридають).

8. Великий пароплав «Харків» йшов із-за кордону до рідних берегів. Всі його трюми були заповнені бобами. Недалеко від Константинополя сталася неприємність: пароплав наскочив на кам’янисту міль. Пароплав пройшовся днищем по дну і, зробивши невелику пробоїну, так би й доплив до Одеси, якби не боби. Пароплав розламався на дві частини. На щастя, ніхто не постраждав. Яка причина аварії? (Очікувана відповідь: до трюмів потрапила вода, боби набухли, їх обєм збільшився).

 ІІІ. Підбиття підсумків уроку та оголошення результатів

ІV. Домашнє завдання: підготувати повідомлення до наступного уроку на тему «Хлорела на службі людині».

Додаток 1

Атестаційний лист

Тематична атестація з теми «Розмноження рослин»

Назва станції

Кількість балів

Підпис контролера

Термінологічна

 

 

Перевір себе

 

 

Експериментальна

 

 

Плодова

 

 

Для допитливих

 

 

 

Загальна кількість балів

Підпис вчителя

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 серпня
Переглядів
20
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку