УрокІнтегрований системно-узагальнюючий урок-проект з елементами тренінгових технологій. Тема. Єдність організму і середовища його існування.

Про матеріал
Урок тренінг проводився в межах Клубу " Батьки і Діти" , а також для вчителів - біологів Нижньосірогозького району. Інтегрований системно-узагальнюючий урок-проект з елементами тренінгових технологій. Тема. Єдність організму і середовища його існування-проводила вчитель Пантелей Г.Г.-робота Майстер-клас
Перегляд файлу

Інтегрований системно-узагальнюючий урок-проект з елементами тренінгових технологій.

 

Тема. Єдність організму і середовища його існування.

 

Мета.Систематизувати й узагальнити знання учнів про організм і середовище його існування.

Формувати життєві  компетентності старшокласників:соціальні(вміння брати відповідальність за збереження довкілля,вміння приймати рішення);саморозвитку,самоосвіти;продуктивної творчої діяльності; інформаційні(вміння здобувати інформацію, опрацьовувати її та використовувати для побудови опорної відповіді,створення мультимедійної презентації);ціннісно-смислові та комунікативні.

Виховувати любов до природи рідного краю, її збереження та примноження.

Розвивати вміння проектувати,досліджувати та спостерігати за живими організмами довкілля.

Тип уроку.Урок-проект з елементами тренінгу.

Методи навчання.Методи творчої діяльності, дослідження, проектування.

Обладнання. ІКТ, Схеми  ялини, берези, тополі, дуба, в´яза

 • Магнитна дошка з картою-схемою.

 

                                         План і хід уроку.

1.Орг.момент.

2.Мотивація навчальної діяльності.

Звучить мелодія, демонструється відеоролик,,Природа рідного краю”.

Вчитель:

-Які фрагменти відеоролика ,ви вважаєте, можуть бути використані до теми інтегрованого системно-узагальнюючого уроку-проекту з елементами тренінгових технологій

 ,,Єдність організму і середовища його існування”?

(Про красу Сірогозького краю)

Тож девізом уроку будуть слова В.О.Сухомлинського:

,, Краса-це кров і плоть людяності, добрих почуттів,сердечного ставлення...”

До вашої уваги - фрагмент відеофільму,,Краса живих організмів і довкілля”

(демонстрація відеофільму,які запропонували учні до даної теми.Результат конкурсу мультимедійних презентацій))

 

У висловлюванні видатних людей нерідко чуємо:

«Радість бачити і розуміти є найпрекраснішим даром природи»

-Обгрунтуйте даний вислів,спираючись на фрагменти відео та розділу теми курсу за вибором та теми розділу навчального предмета біології ,,Адаптаціі організмів до навколишнього середовища”

3.В цьому допоможе Вправа ,,Знайомство”-,,Я відчуваю...”

(Вправу виконаємо,враховуючи взаємозв”язок органів чуттів із оточуючим світом)

Висловлювання старшокласників:,,Красу живої природи я відчуваю серцем”,,Я інтуїтивно відчуваю, прийде вода до става і знов розцвіте все навкруги”..,,Мені подобається запах трави навесні...”;..Чарівний спів птахів, який ми чуємо кожного ранку,заспокоює нервову систему,підбадьорює...)

Підбадьорювати настрій кожного з вас будуть листки самооцінки знань:

Таблиця самооцінки:

Вправа ,,Знайомство

,,Я відчуваю...”

Вправа ,.Очіку-вання”-,,Коло думок”

 

Робота з опорними термінами

Журна-лістське дослі-дження по станціям

екол. стежини  

 

Ін форма-ційне пові-домлення

Викор.

мульт-медійних презент-тацій

Вправа

,,Живе слово”

,,Добро почи-нається з тебе

 

Майбутні фахівці

Вправа

,,Про-щан-ня”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

95-100б.-10-12балів

75-94б. - 7-9 балів,

55-74 б.-5-6 балів...

 

4.Вправа ,.Очікування”-,,Коло думок”

„Духовне життя дитини повноцінне лише тоді ,

коли вона живе у світі гри, музики,

фантазії, творчості. Без цього вона засушена квітка,-стверджує видатний педагог В.Сухомлинський.

-Які незвичайні кроки ви повинні зробити, щоб квіткова рослина ожила?

-Що ви очікуєте від уроку, компасом до якого будуть станції екологічної стежини рідного краю?.”

(Учні тримають один одного за руки, передаючи квіткову рослину,  висловлюють думку)

 

Вчитель:

 Дійсно, Земля — це край, де ти народився і живеш, край неповторної краси і багатства. Кожне дерево, квітка, травинка — це частина природи, частина рідної землі. Природа подарувала їх людям навіки. Людина живе і працює серед природи і тому зобов'язана її зберегти. Україна здавна славиться своїми природними багатствами: лісами, горами, річками, морями. Особливо шанобливо люди ставляться до землі, яку називають годувальницею і до води-найнеобхіднішою речовиною на Землі.і до повітря-життєдайний елемент живої природи.

Тож,подорожуючи в ході уроку на тему,,Єдність організму і середовища його існування”,

з”ясуємо:

-принципи єдності організма і середовища(за І.Сєченовим);

-механізми захисту організмів від біотичного стресу;

-морфологічні та фізіологічні пристосування організмів до середовища існування;

-що є час  як екологічний чинник в існуванні рослин і тварин.

Спробуємо порівняти:

-адаптаційні механізми організмів різних груп;

-життєві форми організмів

Зробити висновок:

- про єдність організму і середовища його існування,

-усвідомлення особливостей зв”язків людини,живої природи в процесі адаптації до середивища існування,

-про роль людини в збереженні природних комплексів.

Подорожуючи,ви,старшокласники.виступаєте в ролі майбутніх фахівців-професіоналів:

-агрономів,

-екологів,

-дослідників,

-істориків.

Ваше завдання  створити спільний проект виживання природних комплексів рідного краю,базуючись на науковості ,професіоналізмі та духовності

 І від того, як ми поставимось  до землі, води, повітря, ліс скверу,парку,става, буде залежати наше майбутнє. Знищити природу легко, а зберегти важко. Провідною зіркою подорожі будуть слова Сухомлинського

,,... человек выделился из мира животных и стал одаренным существом не только потому, что сделал своими руками первое орудие труда, но и потому, что увидел глубину синего неба, мерцание звезд, розовый разлив вечерней и утренней зари, багровый закат перед ветреным днем, безбрежную даль степей, журавлиную стаю в небесной лазури, отражение солнца в прозрачных каплях утренней росы, серые нити дождя в пасмурный осенний день, нежный стебелек и голубой колокольчик подснежника, - увидел и изумился и начал создавать новую красоту.

 

 Остановись и ты в изумлении перед красотой, в твоем сердце тогда тоже расцветет красота.

 

 Человек стал человеком, когда услышал шепот листьев и песню кузнечика, журчание весеннего ручья и звон серебряных колокольчиков жаворонка в бездонном летнем небе, шорох снежинок и завывание вьюги за окном, ласковый плеск волны и торжественную тишину ночи, - услышал и, затаив дыхание, слушает сотни и тысячи лет чудесную музыку жизни. Умей и ты слушать эту музыку, умей наслаждаться красотой» ,беречь ее і приумножать.

 

Компасом дій будуть станції екологічної стежини школи.

Ваше завдання: цілеспрямоване заглиблення, вдивляння в світ довкілляї і виділення окремих значущих деталей і властивостей та емоційно – образне їх позначення мовними  засобами та засобами ІКТ.

Якщо очікування здійсняться, кожна брунька квіткової рослини перетвориться на  неймовірну красу живої природи і тоді...

 На травиночки малі

Крапля сонця впаде,

Ледь торкнеться вона землі —

І земля заграє,перетвориться в справжню музику ,

 

диво природи,  безцінний дарунок,

 

 у „вічнийприродний пам’ятник.

 

Перед стартом-руханка,,Жива система”-елемент йога-терапії

Поетапну подорож по створенню проекту розпочинаємо.Але без знань біологічної термінології,ми не взмозі розпочати проектну діяльність. На допомогу прийде

Ст №1 екологічної стежини-кабінет біології. Теоретична  робота з джерелами інформації дозволить спроектувати групам різні форми роботи з опорними термінами.

Об”єднання учнів в групи за складовими рослинного організму:

-група,,Корінь”,

-група,,Пагін”,

-група,,Листок”,

-група,,Брунька”,

-група,,Вузол”,

-група,,Міжвузля”.

Завдання  групам

Оголошено конкурс,,Створити міні-проект роботи з опорними термінами розділу,,Організм і середовище існування”надзвичайним способом.

група,,Корінь”,

1.Виявити опорні терміни теми,,Екологічні групи організмів по відношенню до вологості”

2.Дати ім означення шляхом розв”язування Термінологічних кросвордів. Побудувати логічну відповідь

 

г

і

д

р

о

б

і

о

н

т

и

 

-група,,Пагін”,

1.Виявити опорні терміни теми,,Екологічні групи організмів по відношенню до освітленості”

2.Дати ім. означення шляхом розв”язування Термінологічних малюнкових загадок Побудувати логічну відповідь.

-група,,Листок”,

1.Виявити опорні терміни теми,,Екологічні групи організмів по відношенню до температури”

2.Дати ім. означення шляхом розв”язування Термінологічних задач. Побудувати логічну відповідь

-група,,Брунька”,

1.Виявити опорні терміни теми,,Екологічні чинники”

2.Дати ім. означення шляхом створення ,,снігового кому” Побудувати логічну відповідь.

-група,,Вузол”,

1.Виявити опорні терміни теми,,Типи відношень між організмами,форми симбіозу”

2.Дати ім. означення шляхом створення термінологічних питань. Побудувати логічну відповідь

-група,,Міжвузля”.

1.Виявити опорні терміни теми,,Різноманітність організмів як прояв адаптації до умов існування”

2.Дати ім. означення шляхом створення термінологічних питань використовуючи рольову гру,.Я-журналіст”.Побудувати логічну відповідь.

 

Ви отримали старт до наступної станції екологічної стежини-№2,.Шкільне подвір”я”,№3,,Алея Пам”яті,Шкільний парк”,№4,,Сквер ім. 19-го танкового корпусу”

О”єднання у групи за життєвими формами організмів(Дерева,кущі.трави)

Проведемо журналістське дослідження.  

Завдання:Надати еколого- біологічну характеристику місцевим життєвим формам, виявити адаптаційні можливості рослинних об”єктів.

 

1 група-,,Дерева”-створює проект відповіді-,Шкільне подвір”я „–характеризує  дерева,кущі

 

2 група-,,Кущі”-готує проект відповіді-,,Алея Пам”яті,Шкільний парк”- характеризує дерева,кущі”,

 

3 група-,,Трави” створює проект -

,№4,,Сквер ім. 19-го танкового корпусу”-  характеризує дерева,кущі

 

Це  живий голос свідків-очевидців  тогочасних подій.Живі Пам”ятки природи.

 

Під час підготовки до створення проектів учні розподіляють ролі у групах для виконання опереджаючого завдання:

 

- поетича группа – підібрати вірші до теми;

 - історична группа – зібрати  материал про мету висаджування даних рослинних об”єктів-пам”яток природи ;

 - фольклорная группа – підібрати материал про цінність живих велетнів.

 - художественная группа – підібрати  ілюстративний матеріал та музичний супровід до уроку.

-група біологів-дати еколого-біологічну характеристику рослинним об”єктам 5-ти станцій екологічної стежини.Результати оформити в таблиці.

№ станції екологічної стежини

Видова назва рослинного об”єкту

Кількість видів

Еколого-біологічна характеристика рослинних об”єктів

Схема станції екологічної стежини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Звіти старшокласників

1 група-,,Дерева”-створює проект відповіді-,Шкільне подвір”я „– дерева,кущі

(Звучить пісня «В лесу»)

Доброю традицією стало у нашого народу: саджати на честь воїнів Великої Вітчизняної війни,ветеранів праці парки,сквери,дерева.Є такі живі об”єкти і на території 2 станції екологічної стежини Нижньосірогозької ЗОШ І-ІІІ ступенів.

(Захист проекту учнями групи №1.)

Деревья тоже воевали

 

 Как стяги, голову подняв.

 

 Где нужно, гордо умирали,

 

 С груди своей листву сорвав…

 

 Земли родной тревоги, беды

 

 По- настоящему поняв,

 

 Они смотрели на свет белый,

 

 Корнями Родину обняв.

Береза повисла та в”яз польовий-посаджені учнями школи на честь вчителя-учасника Великої Вітчизняної війни Дятлова І.І.до 30-річчя перемоги у Великій Вітчизняній війни.

Кленовий сквер посаджено учнями школи за ініціативою директора  школи ,ветерана праці Бабенко В.І.

 

Да что там ветки,

если боль иная Пронзает память -

Сквер до сих пор вздыхает,

вспоминая ту чуткость жизненных сердец.

 

 

 

 

№ станції екологічної стежини

Видова назва рослинного об”єкту

Кількість видів

Еколого-біологічна характеристика рослинних об”єктів

Схема станції екологічної стежини,

Народні прислав”я

№2,,Шкільне подвір”я

Береза повисла, бородавчаста

 (Betula pendula Roth)

Родина: березові – Betulaceae

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 шт.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Морфо-біологічні особливості

 

Дерево до 20-25 м заввишки, з гладенькою білою корою, яка легко розшаровується на окремі тонкі пластинки. У старих дерев біля основи стовбура кора чорна, з глибокими тріщинами. Молоді пагони голі, густо вкриті бородавчастими залозками. Листки яйцевидноромбічні, з країв подвійногострозубчасті, з обох боків гладенькі, черешки удвічі-тричі коротші за пластинку листка. Тичинкові сережки по дві-три на кінцях гілок, 5-6 см завдовжки, маточкові - поодинокі, на коротких бічних гілочках, 2,5-3,0 см завдовжки. Плід - видовженоеліптичний горішок з крилами, удвічі-тричі ширшими за горішок. Цвіте в травні, насіння достигає в серпні-вересні.

 

Лікарської сировиною є бруньки та листки берези повислої (Gemnae, Folia betulae). Заготовляють бруньки до початку розпускання, листки - в період їх повного розвиткуВикористання лікарської сировини

 

Використовують настій і відвар бруньок берези як сечогінний і жовчогінний засіб, а також зовнішньо при порізах і наривах. Для лікування гострих і хронічних екзем роблять гарячу ванну з бруньок берези. Березовий дьоготь з кори берези входить до складу мазей Вишневського і Вількінсона. Очищене березове активоване вугілля застосовують при метеоризмі, інтоксикаціях. Препарати чаги ("березового гриба") - при гастриті і злоякісних пухлинах шлунку [7]. Екстракт кори берези має антистресові, антиексудативні та гастропротекторні властивості . Ефективним є використання сировини берези в акушерсько-гінекологічній практиці: настій листя вживають при гіперменструальному синдромі, набряках у вагітних, клімактеричних неврозах; настойку листя і березовий сік - як загальнозміцнюючий засіб при анемії в післяпологовий період, при клімактеричних неврозах ..

 

 

 

Березовые почки пить — ночь проводить.

 

Березовые почки пить — здоровым быть.

 

Пей почки березы — не увидишь слезы.

 

Почки березы заготовляешь — горя не знаешь.

 

Красавица — всему люду нравится, У домов растет — здоровье стережет.

 

Красавица прелестная — люду полезная.

 

Про це дерево раніше говорили: ,,...его первое дело – мир освещать, второе – cкрип утишать, третье – больных исцелять, четвертое – чистоту соблюдать.”

 

Ділила береза з народом радість й тривогу в мирний час, разділила вона й тяготи війни.

 

 

 

В'яз гладенький або європейський білий (Ulmus laevis)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1  шт.

Дерево родини в'язових (Ulmaceae) (15—30 м заввишки) з товстим стовбуром, вкритим буро-коричневою корою. Молоді пагони червонувато-бурі, опушені, гілки тонкі, гладенькі, блискучі, бруньки гострі, конічні.

 

Листки чергові, яйцеподібні або овальні (6—12 см завдовжки, 3,5 см завширшки), з нерівнобоко-серцеподібпою основою, пилчасті, зверху голі, темно-зелені, зісподу світліші, опушені, бічні жилки не дають вилчастого розгалуження і закінчують я в зубцях.

 

Квітки двостатеві з коричнюватою, простою, дзвоникуватою, восьмилопатевою оцвітиною (до 8—11 мм у діаметрі) на довгих (до 2 см) квітконіжках. Тичинок 6—8, пиляки темно-фіолетові, зав'язь верхня.

 

Плід — горішок, оточений крилоподібним виростом. Крилатка (12—16 мм завдовжки) округла або овальна, у верхній частині виїмчаста, по краю війчаста, плодоніжка довга, у 2—5 разів перевищує плід. Горішок розміщений у центрі крила.

 

особливо часто росте на узліссях і галявинах. Солевитривала, світлолюбна рослина. Цвіте у квітні — червні.

 

В'язи поширені по всій Україні, особливо в Лісостепу і Степу. Усі в'язи культивують; в останні десятиріччя їх запаси зменшились внаслідок поширення грибних хвороб (голландська хвороба ільмових). В”язи широко використовуються в озелененні завдяки тому, що вони мають густу, тенсту крону. їх листки створюють таку перегороду для пилу,що в”з вважається одним з найкращих очисників повітря. Листки в”яза мілколистого збирають в 7 раз більше сажі, ніж листя тополі.

 

Лікарською сировиною служать кора і листя

Кора в'яза містить тритерпеноїди (фріделін), стероїди (дегідроергостерин, стіастерин), фенолкарбонові кислоти, катехіни, дубильні речовини і лейкоантоціанідини. У листі знайдені вітамін С, фенолкарбонові кислоти, флавоноїди (рутин, кемпферол), похідні лейкопеонідина і лейкопеларгонідина.

 

Препарати в'яза граболистого мають в'яжучу, протизапальну, сечогінну, ранозагоювальну і протимікробну дію. Відвар кори приймають при хронічному запаленні слизової оболонки шлунка, виразковій хворобі шлунка і дванадцятипалої кишки і проносах, у тому числі і дизентерійного походження. Відвар, упаренний наполовину, здавна використовують у народній медицині при опіках, висипах, екземі, гнійних ранах і ранах, що довго не гояться.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В зв”язку з наявністю

лікувальних  речовин  це дерево  стали називати «деревом життя».

 

Бірючина звичайна

 Ligustrum vulgare

 

 

 

 

 

 

 

 

 Зовнішній вигляд: великий, широкий чагарник 2-5м висотою і шириною, асиметричний, середньо-або медленнорастущие.

 Квіти: дрібні, білі гроновидні суцвіття з різким запахом, червень-липень.

 Плоди: чорні блискучі ягоди, розміром з горошину, отруйні.

 Листя: однорічні або напіввічнозелені, овальні, загострені, темно-зелені, восени — жовтувато-зелені.

 Коренева система: поверхнева, широка, густа, виносить засаджування пристовбурного кола.

 Вимоги: сонце / півтінь, щодо зимостійка, невибаглива.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Клен ясеновидний

 

Клен (Acer L.)

 

 

 

 

 Клен ясеновидный росте на будь-якій території земли, а також дуже  плодючий. Процес розселення йде  дуже швидко, бо в стадію плодоношення клен вступає вже у віці  6 - 7 років, і зміна його поколінь відбувається швидшее, ніж у інших видів дерев.

Завдяки морозостій-кості, за сухостій-кості й швидкості росту багато  видів кленів внесені до державного сортименту порід, які використовуються у лісопосадках, в придорожних та полізахисних полосах.

 

 

 

 

 

 

2 група-,,Кущі”-презентує проект відповіді-,,Алея Пам”яті,Шкільний парк”-дерева,кущі”,

 

 

Ростуть дерева, як продовження життя тих, хто віддав її за мирний шепіт лісів, чисте небо над головою, щастливе майбутнє сьогоднішнього й майбутніх поколінь.

Про мужність розповідають  дерева.

 

Им долго жить –

 Зеленым великанам,

 Когда пройдет

 Блокадная пора.

 На их стволах –

 Осколочные раны,

 Но не найти рубцов от топора.

 

 

 И тут не скажешь:

 Сохранились чудом.

 Здесь чудо или случай

 Ни при чем…

 …Деревья!

 Поклонитесь низко людям

 И сохраните память

 О былом.

№ станції екологіч-ної стежини

Видова назва рослинного об”єкту

Кіль-кість видів

Еколого-біологічна характеристика рослинних об”єктів

Схема станції екологічної стежини

№3

Алея Пам”яті та Шкільний парк

Дуб звичайний, або черешчатий (Quercus robur L.,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 шт.

Однодомна рослина родини букових (Fagaceae).

Могутнє дерево 20-50 м заввишки з шатроподібною або широкопірамідальною кроною і міцними гілками. Молоді гілки зеленувато-бурі або червонуваті, голі або ледве опушені. Стовбур товстий 1-1,5 м у діаметрі. Кора темно-сіра, товста з поздовжніми тріщинами. У молодих дубків кора сіра, гладенька. Молоді пагони голі, оливково-бурі, ребристі, з овальними бруньками.

 

Листки короткочерешкові, видовжено-оберненояйцеподібні, донизу звужені, перистолопатеві (7-40 см завдовжки). Лопаті тупі, округлі, вирізи між ними неглибокі. Молоді листки опушені, у старих листках опушення тільки на жилках. Листорозміщення чергове.

 

Квітки одностатеві. Рослина однодомна. Тичинкові квітки зібрані в пониклі сережки, кожна квітка має 68-роздільну зеленувату оцвітину і 6-10 тичинок. Маточкові квітки зібрані по 2-5 у пазухах верхніх листків на довгих квітконосах, дрібні (до 2 мм у діаметрі) з редукованою оцвітиною. Маточка одна з червонуватою трилопатевою приймочкою і нижньою зав'яззю.

 

Плід — горіх (жолудь) голий, бурувато-коричневий (1,5-3,5 см завдовжки), на довгій (3-8 см завдовжки) плодоніжці. Жолудь розміщений у блюдце- або чашеподібній мисочці (0,5-1 см завдовжки).

 

Відомі дві форми дуба звичайного — рання та пізня. У раннього дуба листки розпускаються у квітні і на зиму обпадають, а у пізнього листки розпускаються на два-три тижні пізніше і на молодих рослинах залишаються на зиму.

 

 

 

Фармакологічні властивості і використання. Кору Дуба звичайного використовують як протизапальний, в'я­жучий і протигнильний засіб при запаленнях слизової оболонки рота, глотки і гортані, при гінгівіті, стоматиті, пародонтозі, флюсі, гастриті, при шлункових кровотечах, проносі, ентериті й хворобах печінки та селезінки, при рахіті, випадінні прямої кишки й туберкульозі, при захворюваннях лімфатичних вузлів, захворюваннях шкіри (екзема, тріщини, відмороження, опіки тощо), а також при отруєнні грибами, алкалоїдами та солями міді, свинцю й олова. В гінекологічній практиці відвар кори використовують для спринцювань при шийкових і піхвових білях, вульвовагініті й виразковому кольпіті; внутрішньо приймають при надмірних місячних. Відваром галів лікують опіки. Жолуді використовують при захворюваннях травного каналу, а та­кож як сурогат кави. Кору Дуба звичайного широко використовують і у ветеринарії.

 

 

Дуб — живуче дерево. Міцне коріння дуба уходить глубоко в землю, надійноно, як якорь, утримуючи стовбур у вертикальному положенні й наділяє дерево вологою з поживними речовинами.  В народі говорили: «Держись за дубок — дубок в землю глубок»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Софо́ра япо́нська або япо́нська ака́ція (Styphnolobium japonicum)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Листопадне, до 30 м заввишки, дерево родини бобових. Його Батьківщина — Китай і Японія. В Україні софору японську почали культивувати в 1809 році в Краснокутському дендропарку. Крона софори — густа і розлога, як у акації білої, але з гладенькими зеленими гілками без колючок.

 

Кора старих стовбурів темно-сіра, з глибокими тріщинами. Молоді гілки і пагони зеленувато-сірі.

 

Листки чергові, довжиною 11-25 см, непарноперисті, з 3 — 8 парами листочків, на коротких відстовбурченоволосистих черешках. Листочки видовжено яйцеподібні, зверху темно-зелені, з полиском, зісподу — сизуваті.

 

У липні-серпні, раз на два роки, софора покривається довгими, до 30-35 см, китицями ясно-жовтих духмяних квіток, які дуже люблять бджоли. Квітки довжиною 1-1,5 см, двостатеві, неправильні. Віночок метеликового типу.

 

У серпні-вересня квітка перетворюється на біб — м'ясистий, голий, на плодоніжці, довжиною до 5-7 см, нерозкритий, чоткоподібний, між насінинами з перетяжками, заповненими жовтаво-зеленим клейким соком. Незрілі боби — зелені, дозрівші — червоні. У кожному — 2-6 овальних, гладких, темно-коричневих насінин, які нагадують квасолю, але трохи дрібніші.

 

 Боби софори японської

 

Від інших дерев родини бобових софора японська відрізняється нероздутими бобами і відсутністю колючок.

 

Плоди софори дозрівають у вересні-жовтні і тримаються на дереві всю зиму. Більша частина насінин залишається недорозвиненою.

 

 

Ясен

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ясен — чоловіче дерево, адже з його деревини робили озброєння воїнів ще за скіфської доби. Ясен (ясень) вважався символом війни: якщо ворогові надсилали гілку ясеня, це означало початок війни або попередження. Можливо, й згадка про "воїнів Ясуна" у Велесовій Книзі пов'язана з символікою ясена. Ясен вважається й символом Дерева Життя, тому його деревину використовували в побутових цілях для виготовлення посуду, ложок, колисок, меблів, а також у суднобудуванні.

 

 

 

 

 

 

 

 

3 група-,,Трави” презентує проект –станції №4,,Сквер ім. 19-го танкового корпусу”-дерева,кущі

Сквер до сих пор вздыхает,

Всех тех,

кого не смог от пуль сберечь. Но зашумит вдруг

громче и тревожней, Грозу почуяв

в ближней стороне, И каждый листик

отзовется дрожью На гром -

напоминанье о войне. Людей всегда

радушно принимая, Открытый солнцу

и тугим ветрам, Как молодеет он

в начале мая!... Как будто в День Победы

ветеран.

(О. Беликов)

 

 

Дерева в сквері висаджені ветеранами 19-го танкового корпусу ,які визволяли С.М.Т.Нижні Сі рогози

 

№ станції екологічної стежини

Видова назва рослинного об”єкту

Кількість видів

Еколого-біологічна характеристика рослинних об”єктів

Схема станції екологічної стежини

№4.Сквер ім. 19-го танкового корпусу

 

Гірко-кашта́н звича́йний (Кінський каштан звичайний Aesculus hippocastanum L.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рослина родини сапіндових. У народі часто називається просто каштаном,

Дерево з гарною густою кроною до 30 м заввишки. Старе гілля брунатно-сіре, молоді товсті пагони — світло-бурі, голі. Бруньки до 2,5 см завдовжки, яйцевидні, темно-бурі, клейкі, покриті шкірястою лускою. Листки супротивні, черешкові, до 25 см у поперечнику, пальчастоскладні, складаються з 5-7 сидячих листочків клиновидно-оберненояйцевидних, зморшкуватих, знизу світліших, вздовж жилок пухнастих від рудих волосків. Квітки зібрані в гроно 20-30 см заввишки, чашечки квіток дзвоникуваті, пухнасті з 5 нерівними лопатями. Віночок п'ятипелюстковий, білий з жовтуватою, далі червонястою плямою в зіві. Плід — зелена тристулкова коробочка 6 см завдовжки з неколючими шпичаками і з однією насіниною 2-3 см в поперечнику, покритою блискучою шкіркою, з сірою плямою на основі. Цвіте в травні, плоди дозрівають у вересні — жовтні.

У народній медицині  використовуються всі частини їстівного каштана в вигляді відварів або настоїв. Вони надають ранозагоювальну і в'яжучу дію, сприяють загоєнню опіків. За допомогою настоїв квіток, насіння і кори лікують ревматичні захворювання, знімають температуру. Зовнішньо застосовують відвар з плодів, який допомагає при наривах і фурункульозі. Спиртова настоянка з висушених квіток - прекрасний засіб при катарі сечового міхура або хронічної дизентерії.

 

 

 

Це дерево доволі стійке до важко-забрудненого міського повітря.

 

 

 

 

 

Довговічний

(при сприятливих умовах досягає віку 200—300 років). Практично не ушкоджується комахами. Добре переносить пересадку в в дорослому стані.

 

 

Тіньовитривале дерево.

 

Зимостійке.

 

Липа серцелиста (Tilia cordata Mill.) (T. parviflora Ehrh.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дерево родини липових до 25 м заввишки з густою, розлогою кроною. Стовбур могутній з темною поздовжньо-борозенчастою корою. Молоді гілки жовтувато-коричневі, звичайно голі. Листки (5-10 см завдовжки) чергові. Пластинка листка удвічи довша за черешок або дорівнює йому, округла або трохи видовжена, при основі серцеподібна, на верхівці відтягнутозагострена, краєм зарубчасто-пилчаста. Зверху листка ясно-зелені, зісподу сизі з борідками рудих волосків у кутках жилок. Квітки правильні, розміщені в пазушних 3-11-квіткових щіткоподібних напівзонтиках. Приквітковий листок (6-8 см завдовжки), що зрісся з квітконосом на третину довжини, лишається при плодах, довгастий, тупий, жовтувато-зелений. Оцвітина подвійна, чашолистків п'ять (4-5 мм завдовжки), яйцеподібноланцетні, пелюсток п'ять, вузько-оберненояйцеподібні, жовтувато-білі. Тичинок багато, зрослися при основі у п'ять пучків. Маточка одна, зав'язь верхня, стовпчик один з п'ятилопатевою приймочкою. Плід — яйцеподібно-кулястий горішок (5-7 мм завдовжки), невиразно гранчастий, опушений, з крихким оплоднем. Липа серцелиста росте у другому ярусі листяних, рідше мішаних лісів. Цвіте у червні-липні.

Фармакологічні властивості. Галенові препарати із суцвіть липи підвищує діурез, посилює секрецію шлункового соку, збільшує жовчеутворення  й полегшує потрапляння жовчи  12-палу кишку. Оказує седативну дію на центральну нервову систему. Настої квіток липи оказують протизапальну дію.Прискорюють процеси регенерації  тканин. Сік квіток липи омає потогенні та жаропонижуючі властивості .

Тіньовитривала, морозостійка рослина.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перед войной, как будто в знак беды,

 Чтоб легче не была, явившись в новости,

 Морозами неслыханной суровости

 Пожгло и уничтожило сады.

 

И тяжко было сердцу удрученному

 Средь буйной видеть зелени иной

 Торчащие по-зимнему, по-черному

 Деревья, что не ожили весной.

 

Под их корой, как у бревна отхлупшею,

 Виднелся мертвенный коричневый нагар.

 И повсеместно избранные, лучшие

 Постиг деревья гибельный удар…

 

Прошли года. Деревья умерщвленные

 С нежданной силой ожили опять,

 Живые ветки выдали, зеленые…

 

Ои живут!Вот это сила,брат!

 

Інформаційне повідомлення:

 

І.М. Сеченов залишив великий спадок. Більшість його відкриттів, думок, зроблених у ХІХ столітті, актуальні й сьогодні, коли йде вже XXI ст.

  • Уявлення  про психіку як окремі психічні явища – почуттів, образів, уявлень, думок – він обєднав у єдиний механізм «життєвих зустрічей организму із середовищем». Перші публічні лекції на тему «Так звані рослинні акти у тваринному житті», де стверджується принцип едності организма і середовища, ідея саморегуляції, пов»язана із уявленням про гомеостаз, були прочитані Сеченовим ще на початку 1861 року. Ці  ідеї стали основою для багатьох напрямків   психології.
  •  
  • Середовище – це все, що оточує організм і прямо або
    опосередковано впливає на його стан, розвиток, ріст, виживання, розмноження та ін. Середовище кожного організму складається із багатьох елементів неорганічної та органічної природи і елементів
  •  
  • Отже,теоретичну основу факторіальної екології складають узагальнення російського фізіолога І.М. Сєченова, що сформульовані як принцип єдності організму і середовища, згідно якого живий організм (рослинний чи тваринний) – є саморегулюючим, тривалим в часі механізмом, який є своєрідною циркулюючою машиною, що тісно пов’язана із своїм оточенням через процеси обміну речовинами та енергією.
  •  Кожний організм для підтримання свого життя черпає із оточення енергію та будівельні матеріали і виділяє у нього продукти свого обміну. Зв’язок організм-середовище, таким чином, має чітко визначений двосторонній характер.

-Це в природних комплексах.А в штучно-створених?

 

  • (Тут також діє Закон єдності організма і середовища — закон, згідно з яким між живими організмами і навколишнім середовищем існують тісні взаємовідносини, взаємозалежності і взаємовпливи, які зумовлюють їхню діалектичну єдність. Постійний обмін речовиною, енергією та інформацією між організмом і середовищем матеріалізує і робить пластичною цю єдність. Біологічні системи на будь-якому ієрархічному рівні є відкритими системами, вони одержують для свого існування з навколишнього середовища речовини (хімічні елементи), енергію (сонячну і хімічну) та інформацію і віддають до довколишнього середовища трансформовані речовини, енергію та інформацію, таким чином активно впливаючи (кількісно) на нього, змінюючи його. У системі організм-середовище найактивнішим є саме організм (жива речовина) — закономірність вперше виявлена і сформульована (у формі біогеохімічних принципів В. І. Вернадським.

Але регулює видову різноманітність певних видів у штучно-створених комплексах-людина.

До інформаційного повідомлення-висновок

-В чому ж адаптаційні можливості данних рослин?

Тіньовитривала, морозостійка рослина (липа). Довговічний

(при сприятливих умовах досягає віку 200—300 років). Практично не ушкоджується комахами. Добре переносить пересадку в в дорослому стані.

(каштан). Дуб — живуче дерево. Міцне коріння дуба уходить глубоко в землю, надійноно, як якорь, утримуючи стовбур у вертикальному положенні й наділяє дерево вологою з поживними речовинами.

 Завдяки морозостійкості, за сухостійкості й швидкості росту багато  видів кленів внесені до державного сортименту порід, які використовуються у лісопосадках, в придорожних та полізахисних полосах. 

Вчитель: Давно відгреміли залпи Великої Вітчизняної війни. Дорогою ціною завоювали жити й трудитись під мирним небом. Й пам”ять про це живе у сердцях людей. Багато пам”ятників й обелисків появилось на нашій землі. Вони призивають не забувати трагедії війни. Але є  й інші пам”ятники, живі, які теж нагадують про воєнний час. Це пам”ятники – дерева.

Деревья тоже воевали

 Как стяги, голову подняв.

 Где нужно, гордо умирали,

С груди своей листву сорвав…

Земли родной тревоги, беды

По- настоящему поняв,

 Они смотрели на свет белый,

 Корнями Родину обняв.

 

Але мирні часи-це теж боротьба-боротьба за оновлення території під створення ставків,боротьба за те,щоб не загинули дерева на ставку, щоб не перетворився він в брудне сміттєзвалище,боротьба за те,щоб прийшла вода до селища.І свідками проблем сьогодення  також є живі рослинні об”єкти .Отже  мандруємо до 5-ої станції екологічної стежини _Нижньосірогозький став.

І ваше завдання, як майбутніх громадян вирішити важливу проблему-створити проект відродження заказника обласного масштабу

Вправа ,,Сигнал біди”

 

Журналісти б”ють тривогу.

група,,Червоний сигнал світлофора”-Написання статей до місцевих газет,

групаSOS-повідомлення населення про сигнал тривоги через засоби масової інформації:

а)-листівки,

група колокол

б)-виступ на радіо

група,,Живе слово”Художники:Збережемо природу для майбутніх поколінь

Конкурс плакатів

Виступ агітбригади

 

в пам”ять про живих свідків.

,,Добро починається з тебе”

Науково-дослідницький  екологічний проект

,ЕКОЛОГО-БІОЛОГІЧНІ   ОСОБЛИВОСТІ

 деревних та чагарникових рослин, перспективних для використання в озелененні Нижньосірогозького ставу-5 станції екологічної стежини Нижньосірогозької ЗОШ І-ІІІ ступенів

Міні-проект,,Журналістське дослідження”

Згідно завдань провести журналістське дослідження,створити груповий проект відповіді.

1.-Група істориків

. Нижньосірогозький ландшафтний декоративний став як штучна водойма,створена  приблизно у 60-ті роки з метою  зрошення

Природоохоронна цінність 5-ої станції

Балка Великі Сірогози — оголошено  заказником обласного значення, об'єкт природно-заповідного фонду Херсонської  області  загальною площею 42,0 га, що розташовано в межах селища Нижні Сірогози  .       

Своєрідність території визначає значне різноманіття  степової флори.

В складі флори переважають декоративні та лікарські рослини.

  Статус пам'ятки природи присвоєно рішенням облвиконкому. На території Балки Великі Сі рогози зростає 38 видів лікарських рослин. Деревні рослини: тополя чорна, тополя срібляста, іва плакуча, терен, береза бородавчаста.

2.-Група біологів

 ,,Видовий склад та еколого-біологічні особливості рослин Нижньосірогозького ставу на даному етапі.”

(відео фрагмент,,Рослинні об”єкти Нижньосіроозького ставу”)

3.-Група експертів,,Про природні і штучні проблеми водопостачання става”

(відео фрагмент)

4.-Група архітекторів

,,Пропозиції щодо оформлення  рекреаційних зон для відпочинку населення на прибережній частині ставу”

(відео фрагмент)

5.-Група агрономів - практиків

 

,,Практичні поради майбутньої композиції деревних та чагарникових порід прибережної зони става”

(учні зачитують листа від фахівців-агрономів, місцевих краєзнавців)

6.-Група дослідників - екологів

,,Видова різноманітність лікарських рослин ставу”

(демонстрація відео фрагментів)

 

7.-Група лісівників

,,Адаптаційні властивості деревних та чагарникових рослин, перспективних для використання в озелененні Нижньосірогозького ставу-5 станції екологічної стежини Нижньосірогозької ЗОШ І-ІІІ ступенів”

Результати лабораторного практикуму.Вправа,,Життя- означає вчитися у природи”

Завдання,,Спроектувати відповідь про механізми захисту рослин від біотичного стресу.

(Види стресів. Як відомо, стреси рослин прийнято поділяти на два види: біотичні і абіотичні. Розглянемо більш докладно природу цих стресів і відповідні реакції рослин на них.

 Що ж рослини можуть зробити, щоб захистити себе від негативних зовнішніх впливів? Очевидно, що втекти від небезпеки (як тварини) рослини не можуть. Не можуть вони також гарчати, щоб відлякати «кривдника». Рослини мають два основних способи захисту: фізичний та хімічний.

Фізичний захист має на увазі наявність шипів, колючок, міцного епідермального шару і т.п. При цьому ця «броня» багатьох рослин є кремнезем, накопичений в клітинних стінках (Епштейн, 2009). Існує безліч доказів, що саме кремній відіграє важливу роль в захисті рослин від шкідників. Зміцнення клітинних стінок шляхом біомінералізації кремнієвих сполук є одним з механізмів, яким цей захист здійснюється. Це діє як фізичний бар'єр для комах, патогенних мікроорганізмів, а іноді і травоїдних тварин.

Хімічнй же захист набагато складніше і рослини проробляють величезну роботу - синтезують для цієї мети величезна кількість «вторинних метаболітів», з'єднань, які не є життєво необхідними в обміні речовин в рослині, але відіграють роль в адаптації та протидії навколишніх умов. Кількість цих різноманітних хімічних структур величезна; за однією з оцінок таких речовин більш 200 тис. Ці речовини впливають на взаємодію рослини і організмів, що живуть у навколишньому середовищі рослини: комах, грибків, мікробів, вірусів. В цій системі хімічного захисту беруть участь також і первинні метаболіти, що беруть участь в основному обміні речовин рослини - фітогормони, органічні кислоти і пр. Яка ж роль кремнію в цій «хімічної війни»? Саме кремній бере безпосередню участь в біосинтезі захисних метаболітів і на сьогодні цьому є неспростовні докази .На даний момент досліджень, присвячених впливу кремнію на пом'якшення дії біотичних стресів набагато більше .Дослідження в зниженні впливів абіотичних стресів  відстали. Але, тим не менш, є також дані про зниження негативної дії спеки, посухи, засолення і пр. при оптимізації кремнієвого харчування . Зазначимо велику різницю в адресності впливу біотичних і абіотичних стресів. Біотичні стреси в основному впливають на частину рослини (наприклад, на лист), в той час як абіотичні, найчастіше надають негативну дію на рослину цілком (в крайньому випадку, на цілий орган рослини). І це цікаво і дивно, що кремній має захисну дію проти таких різних за своєю природою і адресності стресів .

 І хоча вчені ще не мають чіткого уявлення про всі біохімічні і молекулярно-біологічні механізми цього явища, наявні результати фундаментальних і прикладних досліджень дозволяють розглядати кремнієві добрива як ефективний спосіб боротьби з різними стресами рослин (як біотичними - шкідники, грибкові та бактеріальні хвороби, так і абиотическими - засуха, високі і низькі температури, вилягання, засолення, УФ-випромінювання та ін.) Враховуючи, що кремній особливу важливість набуває для рослин в умовах стресу (а засуха, жара и т.д. є для нашої країни рядовим явищем), застосування кремнієвих добрив на нашу думку стане у найближчі 3-7 років в Украині звичайною практикою. Ми сподіваємось, що вітчизняна наука не обійде стороною дане питання й внесе вагомий вклад в його вивчення

 

Вплив стресових факторів біотичного походження індукує в організмі рослин швидкі та багатогранні метаболічні реакції. Первинна відповідь спостерігається вже у перші хвилини після ураження і є неспецифічною для поранення, інфекції чи інвазії. Подальша дивергенція адаптивних реакцій відповідно до типу та способу живлення патогену реалізується вже за участі фітогормонів саліцилової та жасмонової кислот, що асоційовані відповідно з біотрофними та некротрофними патогенами. Однак у клітинах рослин існують універсальні системи вторинних посередників, через які проходить більшість сигнальних каскадів. Такими посередниками є фосфатидна кислота, що є продуктом активації ферментів ліпідного метаболізму, зокрема фосфоліпази D та діацилгліцеролкіназ та активні форми кисню, баланс яких у клітині регулюється головним чином ферментними системами генерації та детоксифікації.

Отже, пропонується висадка деревних рослин.найбільш стійких до умов довкілля Нижньосірогозького краю.Це: дуб, тополя срібляста,клен європейський, клен ясеновидний, ясен, тополя чорна.

Вправа,,Прощання”,,Остання зустріч”

Ви-випускники.Не всі задумки можете втілити в шкільне життя із-за браку часу.

-Що ви побажаєте школярам молодшої та основної ланки?

 

На пелюстках квітки висловити свою думку,міркування,настрій у вигляді міні-твору «Я  на уроці-проекті «Добро починається з тебе».

-В чому воно заключається?… Звучить запис до відеоролика«Звуки природи». Учні висловлюють думки.

 

 

                  
 

За чистоту довкілля                                Проведення агітаційно-                                                                                                                                                                                                                           

                                         пропагандистску роботу-

                                  виступи агітбригади

                                         ,,За квітучи сади,за здоров”я всієї Землі!”

 

 

 

Для нащадків своїх збережемо

 

 

Вчимося заповідувати

 

 

 

ЛіТЕРАТУРА:

 

 

1. Атлас ареалов и ресурсов лекарственных растений СССР. - М.: ГУГК, 1976. - С. 204

2.Биология в школе, 1999. № 3.

3.Ганич Л. Внеклассные занятия по биологии.

 Деревья лечат. – СПб.: Лениздат, «Ленинград», 2005.

4. Заверуха Б.В., Івченко І.С., Коз'яков С.О. Темнокорі берези України // Укр. ботан. журн. - 1986. - 43, №3. - С.79-83.

5. Ивашин Д.С., Катина З.Ф., Рыбачук И.З. и др. Справочник по заготовкам лекарственных растений. - К.: Урожай, 1983. - С. 59-61.

6. Катіна З.Ф., Івашин Д.С., Анісімова М.Л. Дикоростучі лікарські рослини УРСР. - К., 1965. - С. 46-48.

7.Лікарські рослини: Енциклопедичний довідник.- К.: УРЕ, 1992. - С. 57.

8. Мінарченко В.М. Флора лікарських рослин.-Луцьк: Едельвіка,1996. - С. 18.

9. Перевозченко И.И., Заверуха Б.В., Андриенко Т.Л. Лекарственные растения. - К.: Урожай, 1991. - С. 18-19.

10. Pann O.A., Пашинский В.Г. Некоторые фармакологические свойства препаратов из разных органов и частей Betula pendula Roth // Растит, ресурсы. - 1994. - 30, вып.1-2. - С. 93-98.

11. Флора УРСР. Рід Береза. - К.: Вид-во АН УРСР, 1952.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Системно узагальнюючий урок-проект  з  елементами тренінгу в 11-А класі)

 

                                                                    Вчитель біології

 Нижньосірогозької

 ЗОШ І-ІІІ ступенів

 Нижньосірогозького

 району

 Херсонської

 області

 Пантелей Г.Г.

doc
Пов’язані теми
Біологія, 6 клас, Майстер-класи
Додано
17 серпня 2019
Переглядів
1807
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку