Урок української мови в 6 класі
Тема. Узагальнення вивченого з теми “Іменник”
Мета:
- формувати предметні компетентності: повторити й узагальнити знання про іменник як частину мови, про норми узгодження роду іменників,розвивати навички визначення категорії роду, відмінка, числа іменників, відміни; вміння визначати синтаксичну роль іменників.
Очікувані результати:
Учні вмітимуть:
-розпізнавання, виписування та групування іменників за певними ознаками (конкретних, абстрактних, збірних тощо);
-визначати категорію роду, числа, відмінка, відміни, групи іменників;
- складати та оформлювати власне висловлення згідно з усталеними орфографічними нормами.
Тип уроку. Формування компетентностей
Методи, прийоми, види, форми роботи: слово вчителя, прийом «синтез думок», «інтелектуальна розминка», «знаємо- хочемо дізнатися- дізналися", робота в групах, робота в парах, робота з текстом.
ХІД УРОКУ
І. Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
- Вправа “Мій настрій”. Використання вебінструмента дошка Flinga.
- Вправа «Очікування»
- Як ви гадаєте, яким має бути наш урок?
- А ви на уроці якими маєте бути?
- Чого ви очікуєте від уроку?
‒ Діти, висловіть ваші сподівання перед початком уроку.
II. Актуалізація та корекція опорних знань.
1. Вправа «Хочу і можу! Знаю і відповідаю!»
Запитання і завдання для взаємоперевірки
– Яка частина мови називається іменником?
– Як розрізнити іменники – назви істот і назви неістот?
– Які іменники є власними назвами, які – загальними?
– На основі яких ознак іменники розрізняють за родами?
– Які іменники належать до спільного роду? Наведіть приклади.
– Що означають збірні іменники?
IV. Етап цілевизначення і планування.
1.Визначення разом з учнями мети уроку.
Діти, ми продовжуємо відкривати нові сторінки нашої рідної мови. Сьогодні ми узагальнимо вивчене з теми “Іменник”. Запишіть у зошит тему уроку.
Метод “Знаємо- хочемо дізнатися- дізналися"
Що знаємо? |
Про що хочемо дізнатися? |
Про що дізналися? |
|
|
|
V.Етап узагальнення навчального матеріалу.
1.Лінгвістичне мінідослідження “Іменник означає не тільки предмет”.
2.Робота в групах «Усі разом»
Учні заздалегідь отримали завдання.
Створіть ментальну карту «Іменник».
Створіть ребус «Іменник як частина мови».
Складіть і запишіть лінгвістичну казку про пригоди Іменника.
3. Робота з текстом. Вправа «Стежками історії»
Князь Ярослав був сином Володимира Великого й продовжував його справу: відроджував сільське господарство, ремесла й торгівлю. Та найбільший внесок Ярослав зробив у розбудову Київської Русі. За часи свого правління князь заклав багато нових міст, укріпив і розбудував старі, а в самому Києві спорудив близько 400 церков, при яких були школи. Сам Ярослав був мудрим і освіченим правителем, він заснував першу бібліотеку на Русі. За його правління Київська Русь не лише зберегла звання однієї з наймогутніших держав тогочасного світу, а й здобула статус розвиненої культурної держави.
Щоб зміцнити положення Київської Русі в Європі, князь одружив своїх синів з англійською, польською, німецькою та візантійською принцесами. Чотири доньки Ярослава Мудрого (Єлизавета, Анастасія, Анна й Агата) стали королевами чотирьох країн: Норвегії, Словаччини, Франції та Англії.
VI.Виконання системи практичних завдань.
1.Інтелектуальна розминка. Розділити слова за родами.
2.Робота в парах “Хто перший”. Дописати закінчення іменників.
3. Вправа “Знайди помилку”.
Виправте помилки в словосполученнях, де це потрібно. Обґрунтуйте думку. Великий розкіш, наукова ступінь, гірка полин, неслухняний хлоп’я, відомий професор, безмежний степ, волохатий собака, зубна біль, сильна нежить, високий антресоль, широке Дніпро.
4. Робота в парах. Складання і розігрування діалогів з незмінюваними іменниками: «Виклик таксі» (таксі, метро, ательє, траса) , «У зоопарку» (поні, какаду, гризлі ); «У магазині» (броколі, ескімо, авокадо).
Фізкультхвилинка.
https://www.youtube.com/watch?v=jTWryZ8fDww&t=8s
5. Вправа «Кошики».
Запишіть іменники в три колонки: 1) ті, що мають форми однини і множини; 2) ті, що мають форми тільки однини; 3) ті, що мають форми тільки множини. Чи розрізняємо рід в іменниках третьої колонки? Диск, совість, добро, мир, Десна, Говерла, ноутбук, волосся, юнацтво, кава, Париж, Суми, окуляри, Карпати, діти, гроші, Гімалаї, надра, канікули, шахи, чай, бензин, смартфон, трактор, день, стежка, флешка, учень, вітер, книга, долина, Завзяття, заручини, ножиці, Афіни, сани, парфуми, дріжджі, насіння, рідня, банкомат.
6.Вправа “Ситуація”. Уявіть, що хтось застудився, потрібно зателефонувати і викликати лікаря додому. Складіть усно 2-3 речення, щоб звернутися до медичного працівника в цій ситуації. Використайте подані словосполучення: головний біль; сильний нежить; висока температура.
7.Інтерактивні вправи:
https://wordwall.net/play/81710/982/636
https://learningapps.org/2520082
https://learningapps.org/4083283
https://learningapps.org/7463163
8. Виконання тестових завдань.
https://naurok.com.ua/test/nezminyuvani-imenniki-662390.html
VII. Рефлексійно-оцінювальний етап.
1. Аналіз результатів.
2. Стимулювання позитивної навчальної мотивації.
Повернімося до цілей уроку, проаналізуймо, наскільки ви їх досягли.
Вправа “три “Зе”
Упродовж уроку я
VIII. Домашнє завдання, його інструкція.
1.Електронний ресурс. Код доступу:
https://learningapps.org/2520082
https://learningapps.org/4083283
https://learningapps.org/7463163
2. Електронний ресурс. Код доступу:
https://vseosvita.ua/library/rid-imennikiv-interaktivni-vpravi-288514.html
3. Електронний ресурс. Код доступу:
https://naurok.com.ua/test/nezminyuvani-imenniki-662390.html
4. Електронний ресурс. Код доступу:
https://www.youtube.com/watch?v=jRLa405aVh0&t=1s
5. Електронний ресурс. Код доступу
https://www.youtube.com/watch?v=OT9qSq6zC4Q&t=4s
6.Книга для вчителя «Українська мова. 6 клас»: навчально-методичний посібник у двох частинах. Перша частина / За заг. ред. Н.В. Химери. 2023. 185 с.
7. Електронний ресурс. Код доступу: https://www.slideshare.net/slideshow/ss-107256023/107256023
8. Електронний ресурс. Код доступу: https://www.facebook.com/photo/?fbid=3665980906987372&set=pcb.