Урок "Узагальнення Й систематизація вивченого з теми "Прислівник"

Про матеріал

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Прислівник»

Мета: повторити найважливіші відомості про прислівник як частину мови, зокрема про основні граматичні особливості прислівників і їх правопис; відновити, узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Прислівник», удосконалювати уміння і навички правильно вживати в мовленні й писати прислівники;формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в текстах, визначати їх морфологічні ознаки;

розвивати вміння використання прислівників у власних висловлюваннях; кмітливість як важливі елементи розумової діяльності; збагачувати слов­ник учнів; спостережливість, уважність;

виховувати почуття прекрасного, смак до художнього слова.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

Обладнання: мультимедійна презентація, індивідуальні завдання.

Перегляд файлу

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Прислівник»

Мета:  повторити найважливіші відомості про прислівник як частину мови, зокрема про основні граматичні особливості прислівників і їх правопис; відновити, узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Прислівник», удосконалювати уміння і навички правильно вживати в мовленні й писати прислівники;формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в текстах, визначати їх морфологічні ознаки;

розвивати вміння використання прислівників у власних висловлюваннях; кмітливість як важливі елементи розумової діяльності; збагачувати слов­ник учнів; спостережливість, уважність;

виховувати почуття прекрасного, смак до художнього слова.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

Обладнання: мультимедійна презентація, індивідуальні завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент

День добрий, друзі! Ще один урок

До нас прийшов за розкладом сьогодні.

Отож озбройтесь книгою й пером,

Щоб знову нам пірнуть у мовну ту безодню.

  1. Аутотренінг
  • Кожному відомо: найкраще живеться в тому домі, де у господарів панує злагода і хороший настрій. Тож притуліться долонькою до долоньки і промовте добрі слова.

( Учні повторюють за вчителем по одній фразі)

Ми – хороші школярі!

Ми – особистості творчі!

Ми – думаємо і замислюємося!

Ми хочемо все знати!

  • Погляньте ще раз, чи готові ви до уроку. Перед вами підручники, щоденники та обов’язково – зошити.
  1. Робота над епіграфом
  • Епіграфом до сьогоднішнього уроку я взяла такі слова

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям.

 М. Рильський

- Як ви розумієте ці слова М.Рильського ?

- Про який бур’ян говорить автор?

- Що нам потрібно робити, щоб його не було у нашій мові ?

- Отже, якщо ми хочемо, щоб нас поважали як людей, що мають власну гідність, давайте повсякчас поглиблювати і вдосконалювати знання рідної мови. Адже скільки цікавого і невідомого вона таїть у собі. Тож давайте разом працювати, щоб нам сьогодні, завтра, щодня, щороку, завжди, тут, там, весело, радісно, щасливо було.

- А урок у нас сьогодні буде незвичайний. Ми будемо плести віночок, вплітаючи у нього квітку, після кожного виконаного завдання.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

- А зараз відкрийте зошити і запишіть число, класна робота.

-  Зверніть увагу, що на дошці не записано тему уроку.

- Чим же ми будемо зайняті сьогодні?

- Сподіваюся, що ви, як учні кмітливі, після роботи, яку я вам зараз запропоную, зможете самі сформулювати тему нашого уроку.

- Ми з вами спробуємо відгадати лінгвістичну загадку :

- Назвіть 5 днів тижня, не називаючи при цьому ні числа, ні назви днів.

( Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра)

1. Бліц – опитування

-  До якої частини мови відносяться слова,які ви використали ? (Прислівники)

- До яких частин мови належить прислівник? ( Самостійних)

-  Яка найголовніша ознака прислівника? ( Незмінність)

- А що означає незмінна частина мови? ( Він не має ні роду, ні числа, ні часу, ні виду)

- На які питання відповідають прислівники?

-  На які групи за значенням поділяються прислівники ? (Якісно - означальні, кількісно-означальні, способу дії, обставинні)

-  Які прислівники утворюють ступені порівняння ? (Якісно - означальні )

-  Які ступені порівняння утворюють прислівники? ( Вищий і найвищий)

- Яку синтаксичну функцію виконують прислівники у реченні?

- Яким членом речення виступає найчастіше?(Обставиною)

- Пригадайте, на які питання відповідають прислівники?

-  Які орфограми, пов’язані з прислівником, ми вивчали? (не, ні з прислівниками; -н- і -нн- у прислівниках; написання прислівників разом, окремо, через дефіс).

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

-  Отже, що ми будемо робити сьогодні на уроці? ( Узагальнювати й

систематизуватимемо знання про прислівник та його правопис )

-Так, ви правильно відповіли. Тема нашого уроку: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Прислівник». Запишіть її у зошити.

-  Визначте мету нашого уроку . Сьогодні на уроці ми повинні ………….

- Ми виконали перше завдання, тому вплітаємо у наш віночок першу квітку ромашку, яка символізує дівочу чистоту, ніжність.

ІV. Основна частина.

1. Вибіркова робота

     - Переходимо до другого завдання. Я читаю слова, а ви випишіть  прислівники, поясніть їх правопис, визначте до якого розряду вони належать.

Вдень, зелень, зелено, радіти, униз, добре, сюди, довгий, день, потихеньку,

вранці, ранок, втретє, подекуди, троє, поставити, пліч -о- пліч, без кінця,

чесний, навесні, пролісок, день у день, боротьба, тихо,абикуди.

  1. Молодці, справилися і з цим завданням, отже, вплітаємо у віночок гроно калини, яке символізує дівочу вроду та красу.

 

2. Творча робота

- Які є ступені порівняння прислівників і як вони творяться?

- Чи всі прислівники утворюють ступені порівняння? Які саме?

- Утворіть від поданих прислівників ступені порівняння.

Глибоко, важко, вузько, красиво.

  1. Вплітаємо ще одну квітку у наш віночок ,і це – волошка, яка означає прозріння. У народі кажуть: «Де волошка росте, там верба гине».

3. Словотвір

- Прислівники творяться різними способами. Які  існують способи творення прислівників?

- Укажіть у поданих прислівниках спосіб творення.

Скрізь – крізь ( преф.);

гладенько – гладко ( суф.);

змолоду – молодий ( преф.-суф.);

рано – ранній (суф.);

взимку – зима (преф.-суф.);

тяжко-важко (складання близьких за значенням слів);

босоніж – босі ноги (злиття основ);

їздити весною (перехід однієї частини мови в іншу - субстантивація).

  1. Вплітаємо у віночок цвіт яблуні, що є символом материнської відданості та любові.

4. Розподільний  акродиктант

- Як пишуться прислівники?

- Коли пишуться через дефіс? разом? окремо?

- Запишіть слова, розподіляючи їх у три колонки: разом, окремо, через дефіс.

Навпочіпки, вдалечині, по-моєму, напамять, ні на гріш, по-іншому, втридорога,  в нагороду, де-небудь, зранку, на ніщо, як не як, завидна, в затишку, хтозна-звідки, згарячу, день у день, навесні, взаперті, внизу, до вподоби, інколи, в цілому, увосьме, до діла, щонайкраще.

- Підкресліть третю літеру, якщо правильно розподілили слова, то прочитайте вираз, який утворився. ( Вправа виконана на відмінно)

  1. Три учні працює на картках. Потрібно утворити прислівники на швидкість і записати їх.

 

Картка №1

Складіть прислівники і запишіть їх.

Є, по, му,мо; ків, сь, бать, по, ки; будь, де, не; зна, хто, що; но, по, му, во; ко, бу, ли, не, ть; каз, що, на (через дефіс)

 

Картка №2

Складіть прислівники і запишіть їх.

Ве, не, ло, се; но, не, руги, по; да, ко, не, ле; ку, вліт; хто, ні; зим, ку,в; ру, вго; би, а, що; я, де, кий; лі, руч., во (разом)

 

Картка №3

Складіть прислівники і запишіть їх.

Нець, кі, цем, кін; від, час, су, ча; день, з, на, дня; у рік, рік; ні, без, ву, сум; чі, до, ре; у, раз, раз (окремо)

 

- І вплітаємо мак, що є символом поєдинку любові й ненависті: червоні пелюстки – то любов, а чорна серцевина – ненависть.

5. Фізкультхвилинка.

- А зараз трішки перепочинемо, виходить учень, який сьогодні проводить фізкультхвилинку.

 

Встаньте , діти, усміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво,вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

В нас природа оживає,

Тому «Прощай» зимі махаєм.

Тобі ще холодно? – не замерзай,

Пальці рук згинай і виправляй.

По колінам вдарим нижче,

Руки вгору піднімем вище.

Раз – і вгору, два – і вниз,

На сусіда не дивись.

Будем дружно присідати,

Щоб ногам роботу дати.

На носках стоїть весь клас.

Раз – присядьте, два – присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

6. Гра «Сходинки з прислівників»

- Як ми пишемо прислівники з не? з ні?

- Коли пишемо -н-, -нн-?

- складіть сходинки з прислівників, які пишуться з –нн- (зрання, навмання, спросоння, попідтинню, попідвіконню)

 _ _ _ння

_ _ _ _ _ ння

_ _ _ _ _ _ ння

_ _ _ _ _ _ _ нню

_ _ _ _ _ _ _ _ _  нню

  •  З двома прислівниками  на вибір побудувати речення.

6А. Лінгвістична гра «Одним словом»

-Замініть одним словом, прислівником

З почуттям подяки, з готовністю віддячити – вдячно

Ручним способом, без використання механізмів – вручну

Охоче, із задоволенням – залюбки

Догори обличчям – горілиць

Зігнувши ноги в колінах і тримаючись на пальцях – навпочіпки

У гнів, дуже розсердившись – спересердя.

- І вплітаємо квітку барвінку, що означає життя, довголіття.

7. Синтаксичний розбір речення.

- Визначте, яким членом речення виступають прислівники.

Сонце яскраво освітлювало галявину. У його променях особливо принадно виглядала кожна ягідка, гордо і непорушно красувалася кожна квітка. Мені було  добре.

8. Морфологічний розбір прислівників. 

І-В.   Яскраво – присл., як? якісно-означ., проста форма вищого ступеня порівняння, обставина.

ІІ-В.   Непорушно – присл., як? способу дії, осбавина.

  1. Вплітаємо царицю квітів троянду, яка разом із мальвою та півонією символізують віру, надію, любов.

-Таким чином, закріпивши знання про прислівник як незмінну самостійну частину мови, ми сплели віночок із чудових квітів. А зараз прослухаємо ваші міні-твори про виплітання вінка , які ви писали вдома, використовуючи прислівники.

V. Підсумок уроку

  1. Складання сенкану
  1. Діти, сьогодні ми повторили всі відомості про прислівник як самостійну незмінну частину мови. Тож останнє завдання на сьогодні вам буде скласти сенкан до слова прислівник.

 

Сенкан

Прислівник

Незмінний,загальновживаний

Виражає,відповідає, утворює

Частина мови

Чудово

 

Сенкан

Прислівник

Самостійний, незмінний

Передає, означає,приєднується

Має ступені порівняння

Добре

  1. Рефлексійна анкета
  • Закінчить речення:

Під час уроку я

Дізналася(вся)

Повторив(ла)

Навчився(лася)

Труднощі відчув(ла)

Мене захопило

Я не вмів(ла), а тепер

VІ. Домашнє завдання

- Вважаю, що все те, що відбувалося сьогдні на уроці , допоможе вам у вихованні свідомого ставлення до знань, надбань нашого народу.

- Запишіть домашнє завдання :

1. Повторити правила з теми «Прислівник», підготуватися до контрольної роботи;

2. Виконати вправу     ;

3. Скласти висловлювання на тему «Квіти у моєму житті», використовуючи прислівники різних способів творення.

 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка

Встаньте , діти, усміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво,вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

В нас природа оживає,

Тому «Прощай» зимі махаєм.

Тобі ще холодно? – не замерзай,

Пальці рук згинай і виправляй.

По колінам вдарим нижче,

Руки вгору піднімем вище.

Раз – і вгору, два – і вниз,

На сусіда не дивись.

Будем дружно присідати,

Щоб ногам роботу дати.

На носках стоїть весь клас.

Раз – присядьте, два – присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

 

 

 

 

 

 

Картка №1

Складіть прислівники і запишіть їх.

Є, по, му,мо; ків, сь, бать, по, ки; будь, де, не; зна, хто, що; но, по, му, во; ко, бу, ли, не, ть; каз, що, на (через дефіс)

 

 

Картка №2

Складіть прислівники і запишіть їх.

Ве, не, ло, се; но, не, руги, по; да, ко, не, ле; ку, вліт; хто, ні; зим, ку,в; ру, вго; би, а, що; я, де, кий; лі, руч., во (разом)

 

 

Картка №3

Складіть прислівники і запишіть їх.

Нець, кі, цем, кін; від, час, су, ча; день, з, на, дня; у рік, рік; ні, без, ву, сум; чі, до, ре; у, раз, раз (окремо)

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Anastasia Chehmestruk
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 лютого 2018
Переглядів
11918
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку