Із кожним роком українська освіта стає відкритішою . Усе більше розширюються прямі зв'язки між українськими й закордонними освітніми школами , усе частіше впроваджуються в Україні інноваційні методи , нові освітні проекти , навчальні курси й навіть освітні програми , які підтримуються міжнародними організаціями , транснаціональними корпораціями чи університетами . Завдяки цьому українська освіта швидко збагачується новим досвідом , підходами , освітніми технологіями та методами , які підвищують «конвертованість» у світі українських дипломів та атестатів . У результаті – поліпшення якості навчання в наших школах , знання нашої молоді стають конкурентноспроможними . Одним із таких методів , що суттєво збагачує навчальний процес сучасної школи , є метод проектів , використання якого змінює традиційний підхід до навчання учнів.
1
Міський відділ освіти Лебединської міської ради Сумської області
Міський методичний кабінет
Лебединська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5
Метод проектів на уроках
української мови та літератури
Підготувала:
Дрюхіна Олена Володимирівна,
учитель української мови та
літератури
Лебедин, 2017
Зміст
Вступ …………………………………………………………………………………………………… 3
Розділ 1. Метод проектів : історія і сучасність …………………………………. 5
Розділ 2. Методика застосування проектів у навчанні
українознавчих предметів ……………………………………………. 19
Розділ 3. Життєтворчі проекти ……………………………………………………….. 26
3.1. Українська література ………………………………………………….. 26
3.2. Українська мова ………………………………………………………….. 37
Висновки …………………………………………………………………………………………… 43
Список використаних джерел ………………………………………………………….. 45
Додатки …………………………………………………………………………………………….. 46
Вступ
Завдання школи – навчити жити ,
Наша школа – школа життя .
Ми повинні виховувати людину ,
Здатну створити своє власне життя ,
Здатну до самовизначення .
Павло Блонський
На початку ХХІ століття в сучасному постіндустріальному інформаційному суспільстві відбуваються неоднозначні трансформаційні процеси , тому сьогодення означене складним пошуком нового світорозуміння , педагогічного світовідчуття , яке здатне було б зазирнути в майбутнє . Сучасна освіта покликана осмислити свої здобутки , уроки , освоїти нові цінності . Початок третього тисячоліття має свій смисл , свою філософію . Це час визначення стратегічних орієнтирів , народження нової якості життя , інноваційної культури .
Найважливішою педагогічною проблемою нині стало впровадження в освітній процес засобів і методик , які допомагають дітям « відкривати » себе , розкривати свою особистість . Критерієм успішності підлітка стає не стільки результативність у вивченні шкільних предметів , скільки ставлення людини до можливостей власного пізнання й перетворення природи , історії , самої себе .
Нині в освіті України спостерігаються такі тенденції : удосконалення традиційних методик і методів роботи з учнями та пошуки й розробка нових альтернативних технологій , більш ефективних , оптимальних , результативних , ніж ті , що існували в минулому . Освітяни виконують основне завдання , що ставить Національна доктрина розвитку освіти в Україні на найближчі двадцять п’ять років , переходячи до особистісно зорієнтованих технологій навчання . Змінюється зміст процесу отримання освіти : це вже не процес передачі суми знань або інформації , не повторення готових результатів , а формування компетентностей , досвіду , самореалізація на основі природних даних і розвитку здібностей дитини .
Із кожним роком українська освіта стає відкритішою . Усе більше розширюються прямі зв'язки між українськими й закордонними освітніми школами , усе частіше впроваджуються в Україні інноваційні методи , нові освітні проекти , навчальні курси й навіть освітні програми , які підтримуються міжнародними організаціями , транснаціональними корпораціями чи університетами . Завдяки цьому українська освіта швидко збагачується новим досвідом , підходами , освітніми технологіями та методами , які підвищують «конвертованість» у світі українських дипломів та атестатів . У результаті – поліпшення якості навчання в наших школах , знання нашої молоді стають конкурентноспроможними . Одним із таких методів , що суттєво збагачує навчальний процес сучасної школи , є метод проектів , використання якого змінює традиційний підхід до навчання учнів.
Розділ 1. Метод пректів : історія і сучасність
1.1. Метод проектів в історичному аспекті.
Метод проектів як метод планування доцільної ( цілеспрямованої ) діяльності у зв’язку з вирішенням навчальних завдань в реальних життєвих обставинах почав складатися наприкінці ХІХ ст. у США як « метод проблем» .Він розвивався у педагогічних поглядах та експериментальній роботі Джона Дьюї в межах гуманістичного напряму у філософії та освіті . Сам термін «метод проектів» уперше з’явився в 1908 -1910 рр. у звітах масачусетських шкільних органів і був запозичений з агрономічної літератури . У методі проектів містилися ідеї побудови навчання на активній основі , через доцільну діяльність учнів , у співвідношенні з їх особистим інтересом . В основі методу проектів лежать концепції навчання шляхом «дії» та «вільного виховання» . Девізом Дж. Дьюї стала спроба допомогти учням розвинути свої здібності завдяки співпраці над певною проблемою за умови колективного пошуку й створення колективного проекту . Надзвичайно важливо було показати дитині її особисту зацікавленість у здобутті знань , де і яким чином вони можуть їй знадобитись у житті . Учні набували досвіду й знань у процесі планування й реалізації практичних завдань , які протягом навчання поступово удосконалювалися .
Одному з послідовників Дж. Дьюї – професору В. Х. Кілпатрику вдалося вдосконалити систему роботи над проектами , теоретично обґрунтувати метод, виходячи з принципу : «виховання є життя , а не підготовка до життя»; запропонувати першу класифікацію проектів ( проекти створювані , споживчі , проекти розв’язання проблем , проекти – вправи ) . Під проектом у той час мався на увазі цільовий акт діяльності , в основі якого лежить інтерес дитини .
Подальшого розвитку ідея проектного навчання набула в роботах Коллінгса , який поглибив теоретичне обґрунтування методу проектів , запропонувавши використовувати в якості змісту шкільної діяльності досвід дітей , розуміючи під досвідом цікаві й плідні сторони їх життя . Ним створена власна класифікація проектів ( ігрові , проекти розповідей , екскурсійні , трудові ) та узагальнено досвід роботи американської школи з методу проектів протягом чотирьох років.
Американський досвід проектного навчання полягає у створенні системи навчальної роботи через активну доцільну діяльність учнів , яка ґрунтується на їх особистісному інтересі . Мета вирішення навчальних завдань у реальних життєвих обставинах передбачала отримання практичного результату - колективний проект і розвиток здібностей дитини . Навчальна діяльність вимагала від педагога вміння ставити перед учнями проблему , коригувати пошук школярів , стимулювати застосування наявних у них знань . У проектному навчанні застосовувались активні методи , колективні форми роботи . Е. Кагоров , проаналізувавши досвід застосування проектної діяльності В. Чутерса , Стівенсона , В. Кільпатрика , Вудхелла , Р. Уоткінса , зазначив , що незважаючи на різницю в поглядах на сутність методу проектів американські педагоги підкреслюють одні й ті ж концептуальні риси : принцип активності у виборі завдання та при його виконанні ; життєвий , практичний характер проектів , суспільно корисну цільову установку ; інтерес учнів до роботи ; поєднання теорії й практики , знань і навичок ; здатність проекту породжувати в процесі роботи нові [ 1 ] .
Установлення радянської влади в Росії та Україні , ліквідація старої системи освіти та її розбудова на нових марксистських засадах унеможливлювала використання методів навчання , що панували в старій дореволюційній школі . Новою формою організації навчального процесу стала комплексна система навчання , у якої були такі складові : урахування природи дитини , її інтересів і потреб ; визначення специфіки засобів опанування знаннями ; встановлення багаторівневих зв’язків між знаннями та життям ; складна система залежності між розвитком дитини та знаннями , які вона одержує ; обґрунтування специфічного місця та ролі вчителя в процесі навчання . Було запропоновано принципово новий підхід до визначення основ змісту шкільної освіти , створено програми , побудовано на нових методичних засадах , уведено студійну систему навчання .
На початку 20 – х років ХХ ст. у Росію та Україну прийшов метод проектів як результат дидактичних пошуків ряду експериментальних шкіл щодо активізації навчальної роботи , зв’язку навчання з життям і виробництвом , здійснення трудового виховання учнів . Метод проектів став не лише однією з основних форм організації навчання у вітчизняних школах , а й визначав зміст усієї шкільної роботи . Але попри те , що цей новий метод навчання знайшов підтримку в учителів , він запроваджувався в школах без належного методичного забезпечення , теоретичного осмислення та експериментальної перевірки . Уже перший досвід його застосування виявив певні проблеми й ускладнення : зниження ролі вчителя в навчальному процесі , неекономне витрачення навчального часу , відсутність в учнів достатньої мотивації для такого типу навчання . Через це Постановою ВКП(б) 1931 року «Про навчальні програми й режим у початковій і середній школі» метод проектів було засуджено і заборонено . Українська школа перетворилася на авторитарну , репродуктивно орієнтовану , з панівною стандартизацією й уніфікацією засобів , форм і методик навчання .
За радянських часів проектну діяльність учнів було витиснуто за межі уроку , й вона зустрічалася переважно в позакласній гуртковій роботі . Наприкінці 80 – х років відлуння проектної системи спостерігається в технології колективних творчих вправ ( комунарська методика І. Іванова ).
Із середини 90 – х років метод проектів знову починає привертати до себе увагу педагогів російських та українських шкіл [3 ] . Л. Варзацька й Л. Кратасюк розробили практичні методичні поради щодо організації проектної діяльності учнів на уроках української мови , Г. Токмань уважає проектування сучасною навчальною технологією викладання української літератури .Детальні методичні рекомендації з упровадження методу проектів у навчально - виховному процесі середньої школи розробили О. Онопрієнко , П. Кендзьор , О. Войтенко . Учителі С. Коршок і Г. Бойко обґрунтовують позицію , що в процесі розробки нових підручників з української літератури необхідно враховувати можливість використання вчителями – словесниками методу проектів . Педагогічну технологію метод проектів у своїй діяльності в Україні успішно застосовують : у процесі вивчення української мови – Л. Головко , І. Зозюк , Н. Подранецька ; у процесі навчання української літератури – Л. Герус , Г. Присмицька , О. Дем’яненко .
У різні часи в зарубіжній педагогіці метод проектів піддавався критиці як такий , що не спроможний забезпечити високий рівень теоретичних знань учнів з основ наук , проте багатьох американських та європейських школах і вищих навчальних закладах навчання користується популярністю і вважається міцною складовою освіти . наприклад , Я. Круліковські узагальнив досвід запровадження методу проектів у школах Польщі , у тому числі в процесі навчання гуманітарних предметів . Діана Дж. Облінджер , проаналізувавши тенденції розвитку університетської освіти в США , докладно описує процес створення й функціонування в студентських містечках освітніх просторів як високотехнологічних і комфортних осередків навчання студентів . які завдяки спеціально створеним умовам мають змогу створювати й реалізовувати індивідуальні та групові проекти .
1.2. Метод проектів як педагогічна технологія
З часом метод проектів пройшов стадію еволюційних змін . Народившись ідеї вільного виховання , вона сьогодні стає інтегрованим компонентом досить розробленої та структурованої системи освіти . Але сутність методу проектів майже не змінилася . Аналіз літератури з теми дозволяє зробити певні висновки щодо методу проектів з точки зору понять «метод» , «методика» , «технологія» .
У психолого- педагогічній літературі поняття «педагогічна технологія» має понад 800 формулювань . Автори навчально- методичного посібника «Освітні технології» пропонують визначення , згідно з яким педагогічна технологія розглядається як «системний метод планування , застосування й оцінювання всього процесу навчання й засвоєння знань шляхом урахування людських і технічних ресурсів і взаємодії між ними для досягнення найефективнішої форми навчання» . Це закономірне функціонування системи «педагог - середовище – учень» у визначених умовах навчання [ 2 ] . За визначенням О. Пометун і Л. Пироженко , педагогічна технологія – «комплекс , що складається із запланованих результатів ; засобів оцінки для коригування та вибору оптимальних методів , прийомів навчання для конкретної ситуації ; розробленого вчителем на цій основі набору моделей навчання» . Це коригування системи «планування результатів – блок мотивації та організації учнів – дія засобів навчання ( процес навчання ) – блок контролю якості засвоєння» [ 4 ] . Технологію від методики відрізняють два моменти : гарантія кінцевого результату й проектування майбутнього навчального процесу . Технологія на відміну від методики не припускає варіативності , із неї не можна викинути якісь елементи [ 4 ] . Педагогічна технологія – « це проект і реалізація системи послідовного розгортання педагогічної діяльності , спрямованої на виховання вільної , відповідальної особистості як суб’єкта й проектувальника життя» . Вона розробляється « на основі конкретної філософії , методології освіти , в основі яких – цільові установки , зорієнтовані на очікуваний результат» [ 5 ] .
Метод – це сукупність операцій оволодіння певною сферою практичного чи теоретичного знання , тією чи іншою діяльністю ; це шлях пізнання , спосіб організації процесу пізнання . Є. Полат писав , що якщо ми говоримо про метод проектів , то маємо на увазі саме спосіб досягнення дидактичної мети через детальне розроблення проблеми ( технологію ) , яка має завершитися досить реальним , практичним результатом . За визначенням С. Сисоєвої , метод проектів є однією з педагогічних технологій , яка відображає реалізацію особистісно орієнтованого підходу в освіті ( саме педагогічною технологією , хоча у назві технології використовується слово «метод» ) і сприяє формуванню уміння адаптуватися до швидкозмінних умов життя людини постіндустріального суспільства» [ 6 ].
В «Українському педагогічному словнику» подано визначення , згідно з яким метод проектів є організацією навчання , «за якою учні набувають знань і навичок у процесі планування й виконання практичних завдань – проектів» . Але будь – яке визначення буде неповним з точки зору сутнісних ознак методу проектів . Якщо доповнити його думками науковців і педагогів – практиків , то утвориться така номенклатура сутнісних ознак методу проектів :
Метод проектів як педагогічна технологія складається з певної кількості кроків – операцій , які виконують відповідні завдання . Метою й завданнями методу проектів є :
Розмаїття цілей і завдань проектування свідчить про його полефункціональність , Розробляючи концептуальні положення методу проектів , М. Чанова виділяє такі його функції :
а) пізнавальну ( під час проектування учні здобувають нові знання та вміння) ;
б) цілісно – орієнтаційну ( спрямованість діяльності людини на певні цінності ) ;
в) комунікативну ( навички спілкування в групі ) ;
г) практичну ( діяльнісний аспект проектування ) ;
г) гуманізації ( особистість учня стає епіцентром діяльності вчителя ) ;
д) критеріально – оціночну ( зовнішнє оцінювання й оцінювання вчителем відбуваються за встановленими заздалегідь критеріями ) .
Логіка принципів ,полу функціональність за призначенням , спроможність виконати низку важливих цілей і завдань – усе це свідчить про цінність методу проектів , яка полягає ще й у тому , що він є :
Аналіз літератури засвідчив , що дослідники методу проектів не акцентують увагу на змістовому наповненні діяльності з проектування . Це пов’язано з тим , що зміст роботи залежить від багатьох чинників .
М. Чанова називає однією з ознак методу проектів його алгоритмізованість. Метод проектів як педагогічна технологія має певну структуру , яка за своєю сутністю відбиває загальну логіку проектної діяльності . Відомий український філософ С. Кримський пропонує такий підхід до визначення логіки проектної діяльності [ 9 ] ( табл. 1.1 ) .
Автори навчально- методичного посібника «Освітні технології» виділяють етапи методу проектів :
а) визначення джерел , засобів збору , методів аналізу інформації , засобів представлення результатів ;
б) встановлення критеріїв оцінки результату і процесу .
3. Збір інформації ( спостереження , робота з літературою , анкетування , експеримент ) .
4. Аналіз ( аналіз результатів , формулювання висновків ) .
5. Подання й оцінка результатів ( усний , письмовий звіт , оцінка результатів і процесу дослідження ) [ 2 ] .
Оскільки застосування методу проектів вимагає витрати досить великої кількості часу , серйозної , ґрунтовної підготовки , технологія проектування почала асоціюватися з формами позакласної роботи з навчальних предметів .
Реалії сучасного навчально- виховного процесу свідчать про можливість ефективного застосування методу проектів у межах класно – урочної системи . Аналіз літератури з методу проектів дозволяє визначити інтегровану структури роботи з проектування . Виходячи з тези , що метод проектів є особистісно зорієнтованою педагогічною технологією [ 6 ], [ 11 ] , доцільно запропонувати модель , яка демонструє логічний , умотивований зв’язок між етапами методу проектів та етапами особистісно зорієнтованого уроку ( рис. 1.1 ) .
Метод проектів варто розглядати як колективну творчу діяльність . Подібні моделі навчання вже існували в практиці шкіл . Але використання методу проектів було обмеженим , оскільки це вимагало створення відповідних умов . серед яких О. Паламарчук виділяє такі :
1.3. Оцінювання проектної діяльності
Дуже важливо визначити параметри зовнішнього оцінювання проектів . Для конкретного проекту варто зазначити перелік критеріїв оцінювання й заздалегідь оголосити учням на перших етапах проектування . Дослідники технології проектування пропонують такі параметри зовнішнього оцінювання проектів :
За допомогою зовнішньої оцінки проектів можна відстежувати їх ефективність , збої , необхідність своєчасної корекції . Характер цієї оцінки багато в чому залежить від типу , теми , змісту проекту , умови проведення . Якщо це дослідницький проект , то він обов’язково включає етапність проведення , при чому успіх усього проекту залежить від правильно організованої роботи на окремих етапах .
Результати проектування мають бути певним чином оформленими . Викає необхідність окремого визначення критеріїв оцінювання оформлення й виконання проекту :
Як би якісно не був оформлений проект , дуже важливо якісно його презентувати , захистити . М. Чанова пропонує такі критерії оцінювання захисту проекту :
Учнівські проекти доцільно оцінювати комплексно ( табл. 1.2 ) .
1.4. Види проектів
Слово «проект» у європейських мовах запозичене з латини й означає «викинутий уперед» , «той , що висувається « , «той , що «впадає в око» . Потім це слово починають розуміти як ідею , за якою суб’єкт може і має право розпоряджатися власними думками . Сьогодні цей термін часто й широко застосовується в різних сферах людської діяльності . Існують різні сучасні тлумачення . за якими проект- це :
У педагогічному контексті проекти розглядаються як результат навчального проектування . Науковці й фахівці – практики пропонують розгорнуту типологію навчальних проектів за різними класифікаційними ознаками :
регіону , країни , різних країн світу ) .
Незалежно від типу проекту результати роботи мають бути «відчутними» , певним чином оформленими , повинні мати конкретне матеріальне вираження ( відеофільм . альбом , альманах , веб-сторінка репортаж ).
Продуктивна діяльність дає можливість учням доторкнутися до реального дорослого життя . На думку Н. С. Абашиної , це і є «кульмінацією будь – якого проекту , логічним завершенням якого є презентація та об’єктивне оцінювання проведеної роботи та досягнутих результатів» [ 14 ] . Підбиття підсумків проекту та всього процесу його реалізації є невід’ємним виховним та навчальним етапом , під час якого дуже важливо належним чином акцентувати успіхи та недоліки проведеного дослідження .
Презентація й захист проектів – невід’ємна й обов’язкова складова застосування методу проектів . Дидактики і вчителі пов’язують презентацію та захист проектів із заходами в межах позакласної роботи з предмета , а також нестандартними уроками .
1.5. Учитель та учень у проектуванні
З метою досягнення позитивних результатів у запровадженні методу проектів кожний учитель має бути різнобічно підготований :
Повне уявлення про метод проектів педагог може отримати за допомогою ефективного діалогу учитель – учитель .
Підготовка вчителя до роботи за методом проектів необхідна , оскільки проектний підхід докорінно змінює функції педагога в освітньому процесі . Кардинально змінюється також система стосунків учитель - учень , збагачується палітра рольової поведінки . У процесі застосування методу проектів учитель виконує такі ролі :
Реформаційні освітні процеси сьогодення , утвердження особистісно зорієнтованого , діяльнісного , проектного , компетентнісного підходів до навчання й виховання учнів висувають нові вимоги до особистості вчителя , до його професійної підготовки (рис. 1.2 ) .
І. Іонова зазначає , що на шляху проектування можуть виникати психологічні бар’єри з точки зору учнів :
Для усунення цих бар’єрів варто дотримуватися основних принципів стимулювання творчої активності , які передбачають :
Правильно організована проектна діяльність , на думку дослідників методу проектів , має стати роботою «від усього серця» , у якій зацікавлені самі учні . А подібна діяльність обов’язково матиме цінні результати . Вихованець методу проектів є :
1.6. Сильні і слабкі сторони методу проектів
Метод проектів сьогодні вважається одним з перспективних видів навчання , оскільки він створює умови для творчої самореалізації учнів , підвищує мотивацію для отримання знань , сприяє розвитку їхніх інтелектуальних здібностей . Але поряд з сильними сторонами методу проектів дослідники визначають і слабкі моменти [ 12 ] ( табл. 1.3 ) .
Крім того , метод проектів є «не найкоротшим шляхом отримання знань» [ 3 ] ; «через надмірне захоплення прагматичною спрямованістю навчання можливе зниження загального теоретичного рівня освіти» [ 16 ] .
Розділ 2. Методика застосування проектів у навчанні українознавчих предметів
Одна з основних стратегій сучасного навчання полягає в умінні педагога розробляти уроки , спираючись на засадничі проблеми шкільного курсу , що у свою чергу передбачає звернення до глибинних , узагальню вальних питань. Так метод проектів дає можливість залучити учнів до розкриття базових ідей , що становлять суть кожної дисципліни , і відкриває шлях до впровадження їх у життя .
Оскільки метод проектів безпосередньо пов’язаний з реаліями сучасності, впроваджуючи його , учитель має знаходити вихід на життєві проблеми в конкретній навчальній темі ( табл. 2.1.) .
Готуючись до уроку за методом проектів , учитель має чітко усвідомити , який зміст проекту він запропонує створити учням . Проект має виходити за межі навчального предмета , має поєднувати його з іншими науками ( філософією , етикою , естетикою , правознавством , економікою , етнологією ), мистецтвом , спиратися на загальнолюдські цінності , тобто бути міжпредметним , над- предметним . Учитель добирає орієнтовну назву проекту .
Як було зазначено вище , метод проектів , маючи певну структуру , є особистісно зорієнтованою технологією . Узагальнено алгоритм життєтворчого проектування стосовно діяльності вчителя й учнів зображено в таблиці 2.2.
Технологію життєтворчих проектів впроваджували на уроках розвитку зв’язного мовлення ( на уроках української мови ) , на узагальню вальних уроках вивчення художніх творів ( на уроках української літератури ) . Під час використання методу , створюючи власні проекти , учні мають бути озброєні грунтовними знаннями з теми , що вивчається . процес захисту дітьми проектів можна зарахувати як тематичну атестацію . Крім того , сьогодні в загальноосвітній школі існує тенденція зменшення кількості годин за навчальними планами на вивчення тем за програмою . Тому захист учнями проектів можна проводити в позаурочний час ( позакласні заходи , конференції . форуми , свята ) .
Оскільки технологія проектів розроблена для впровадження в навчанні гуманітарних українознавчих предметів , змістовим наповненням діяльності з проектування був цілеспрямовано виучуваний текст або його інтерпретації , а саме на уроках : української мови – твір на морально- етичну чи суспільну тему; української літератури – епічний , ліричний , драматичний твір як мистецтво слова .
Виконуючи літературний проект , учні під час вивчення художнього твору під керівництвом учителя повинні здійснити якомога більш детальний , грунтовний його аналіз . Учителі-практики використовують різні схеми аналізу літературних творів . Головне – щоб у результаті аналізу було визначено ідейно-емоційні оцінки , що є необхідною умовою подальшої діяльності учнів з проектування ( див. рис. 2.1 ) , адже без детального розгляду ідейно-емоційних оцінок неможливо пов’язати літературний твір з життям , а це робить неможливим створення учнями проектів . бо не спрацьовує фактор мотивації , особистісної орієнтації .
Тематика епічного й драматичного творів – це коло тем , які змальовує автор ( про йдеться у творі ) . Вона визначається за допомогою аналітико-синтетичних умінь по усвідомленні сюжету твору як складних моральних , смисложиттєвих , світоглядних , особистісних . філософських питань , які ставить за мету вирішити автор ( вони формулюються як питальні або називні речення ) . Варто зазначити , інколи проблеми до кінця твору залишаються невирішеними. До такого кроку митці вдаються навмисно , щоб викликати роздуми читачів або щоб наголосити на неспроможності їх розв’язати ,підкресливши складність життя , багатовимірність дійсності , меншовартість людини перед Богом тощо . Конфлікти твору є основними суперечностями , протиріччями між дійовими особами . угрупуваннями персонажів , між особистістю й суспільством , між об’єктивними суспільними явищами . Окремо виділяють психологічний конфлікт між світоглядними позиціями людини , рисами її характеру , між «треба» й «хочу» у свідомості особистості тощо . Розрізняють також зовнішній конфлікт ( в основі розгортання сюжету ) та внутрішні конфлікти .
Визначення тематики , проблематики , конфліктів є основою для опрацювання ідейного змісту твору . Саме усвідомлення ідейного змісту літературного твору становить змістове наповнення проектування . Варто зазначити , що аналіз художнього твору не обмежується опрацюванням виділених елементів . Літературна компетенція передбачає обов’язковий аналіз композиції , позасюжетних компонентів , образної системи , засобів психологічної характеристики . Але ці аспекти аналізу виконують супровідну роль в усвідомленні ідейного змісту твору .
Опрацювання ліричних творів має свою специфіку , що зумовлено особливостями ліричного способу зображення дійсності в літературі ( відсутність сюжету , наявність ліричного героя , насиченість виражальними засобами мови тощо ) . Особливу увагу варто приділяти усвідомленню перебігу думок , мінливості настроїв , руху почуттів і через це визначати ідейний зміст твору .
Оскільки на уроках мови технологія застосовувалася на уроках розвитку зв’язного мовлення , матеріальним вираженням проекту мала бути робота , визначена комунікативною змістовою лінією Програми з української мови ( твір на морально-етичну чи суспільну тему ) . Тому в учнів мали бути сформовані навички лінгвістичного аналізу ( див. рис. 2.2 ) .
Процес лінгвістичного аналізу тексту складається з кількох етапів . Типологічний аналіз передбачає визначення актуального членування речень ( «відоме» - тема , «нове» - рема ) , способу зв’язків між реченнями ( ланцюжковий , паралельний , зв’язок через комунікативне завдання ) , загального запитання до тексту ( що робили ? , який ? , чому ? тощо ) , сфери вжитку тексту ( діалог з мистецтвом , суспільні відносини , юридична царина , побут ) , мовних засобів . Синтаксичний аналіз ставить за мету визначення типових синтаксичних конструкцій , наявних риторичних фігур ( запитань , вигуків , звертань тощо ) , інверсії . Лексичний аналіз передбачає визначення тропів ( епітетів , метафор , метонімій тощо ), елементів народнопоетичної лексики , слів-символів .
Кожна ланка лінгвістичного аналізу має бути органічно поєднана з комунікативним завданням ( з якою метою автор використав той чи інший елемент ) . Результатом лінгвістичного аналізу є визначення типу ( розповідь , опис , роздум ) та стилю тексту ( художній , публіцистичний , офіційно-діловий , розмовний , науковий ) , складання плану , добір заголовка , визначення тематики ( теми , підтеми , мікротем ) .
Навчання учнів лінгвістичного аналізу тексту відбувається протягом усього мовленнєвого розвитку в школі . навички лінгвістичного аналізу готових текстів- запорука успішного складання учнями власних текстів .
На перших етапах уроку актуалізували опорні знання учнів з теми шляхом короткого повторення ключових моментів вивченого . Методом бесіди підводили школярів до висновку , що знання з теми можуть бути застосовані в житті ( мотиваційний аспект ) . Актуалізуючи чуттєвий досвід , за допомогою різних навчальних засобів створювали умови , щоб учні «самостійно» доходили до назви проекту , визначали мету власної діяльності .
Метод проектів має певну структуру . Він передбачає підведення учнів до формування проблеми . так званого ключового питання . Це питання становить суть проекту . Воно не має готового вирішення , чітко визначених шляхів розв’язання . Виконання учнями проектів передбачає , що школярі за допомогою дослідницької роботи , скерованої вчителем , зроблять спробу розв’язати поставлену проблему . Ключове питання торкається сутності навчального предмету , пов’язує його з іншими дисциплінами з життя , з реальною дійсністю .
Отже , визначившись із назвою проекту , учні разом з учителем формулюють мету діяльності , ключове питання . Створюється інтрига уроку . Після цього вчитель ставить перед учнями завдання щодо матеріального вираження майбутніх створених ними проектів .
Не забезпечуючи прямого шляху вирішення проблеми , ключове питання через свою глобальність , абстрактність може видатись учням недоступним . Виникає потреба в більш конкретних питаннях , які називають тематичними . Тематичні питання вказують шлях розкриття ключового питання . Вони не мають однозначно «правильних» , очевидно істотних відповідей . Тематичні питання покликані активізувати учнів , вони часто бувають важкими для розуміння, суперечливими , заохочуючи таким чином школярів до роздумів , досліджень , пошуку , дискусії . Вони відкриті , враховують різні інтереси учнів , дають можливість застосувати самобутній творчий підхід . Разом з цим тематичні питання – шлях , перспектива вирішення ключового питання . Саме тому ретельна , детальна розробка тематичних питань – складний , базовий етап підготовки вчителя до уроку , запорука активності й цікавості роботи учнів .
Учитель пропонує проблемне питання . Шляхом евристичної бесіди з’ясовується його значимість для учнів , зв’язок із сучасним життям . Школярі за допомогою вчителя формулюють назву проекту , його мету . Учитель ставить ключове питання , формулює тематичні питання , вказує шляхи реалізації проекту ( див. табл. 2.3 ) .
Наступний етап уроку повністю присвячений дослідницькій роботі учнів над тематичними питаннями , яка може проводитися в парах або групах . Для організації продуктивної пошукової роботи учнів учитель розробляє план діяльності у вигляді схем , таблиць , операційних карт з розробки тематичних питань, які містять додаткову інформацію , допоміжні запитання , місце для висновків , узагальнень тощо . Такі опорні блоки бувають певним чином оформлені , роздані учням для самостійного опрацювання . Підготовка опорних блоків вимагає від учителя творчого підходу . Самостійна дослідницька робота з ними під час уроку – творчість учнів .
Роботу над тематичними питаннями проекту доцільно організовувати в групах , застосовуючи активні й інтерактивні методи навчання .
У визначений учителем термін , учні ( групи ) звітують про результати своєї роботи . Відбувається активне обговорення роботи над проетом . Критично підходячи до справи , учні висловлюють свої думки , твердження , аргументують їх . Суть обговорення не в організації дискусії . Головне – розкрити різні погляди на проблему , і вже справа учнів – зайняти певну позицію згідно з власним життєвим досвідом , переконаннями , особистісними орієнтаціями . Учитель уважно стежить за логікою думок школярів , коригує їх розумову діяльність, тактовно виправляє помилки . Не нав’язуючи своїх поглядів , учитель висловлює побажання , спрямовує діяльність учнів , терпляче підводить до певних висновків , якщо висловлені погляди занадто прагматичні , продиктовані підлітковим максималізмом . Дуже важливо створити умови , щоб у школярів виникло враження , ніби вони без сторонньої допомоги знаходять «правильні» шляхи , щоб учні почувалися розкуто , невимушено , говорили не те , що , на їх думку , від них хочуть почути , а те , що дійсно думають , що продиктовано їхніми світоглядними позиціями ( див. табл. 2.4 ) . На цьому завершується підготовча робота на уроці над створенням проекту . Розставлені акценти . Та не зроблені висновки .
Сучасний педагогічний процес сьогодні переконливо доводить , що остаточна робота над створенням проекту може здійснюватись учнями лише в позаурочний час . У визначений учителем термін школярі доводять до логічного завершення свою дослідницьку роботу . Спираючись на власний життєвий досвід , озброєні знаннями навчального матеріалу , учні під впливом почутого на уроці підсумовують своє розуміння ключового питання , дослідницьким , творчим шляхом завершують роботу над створенням проекту вдома , індивідуально . Найбільш реальною , прийнятною формою матеріального вираження проекту є учнівський твір ( письмова робота ) , адже на письмі процес мислення стає очевидним , доступним для аналізу вчителем . Той , хто пише , завжди активний. Він завжди мислить самостійно , користуючись при цьому наявним багажем знань , вибудовує чітку аргументацію , підкріплюючи свою думку . Так , проект як письмова робота має за своєю природою соціальний характер , адже той , хто пише , завжди орієнтується на читача ( Д. Клустер ) . Крім того , кожен учень готується до захисту власної роботи , що є необхідною складовою методу проектів ( див. табл. 2.5 ) .
Підсумкову оцінку за проект учитель виставляє після його захисту учнем .
Наприкінці уроку учні презентують результати власної дослідницької діяльності . Критично підходячи до справи , висловлюють думки з приводу почутого і побаченого на уроці , оцінюють виступи одне одного . Учитель коригує , виправляє помилки , висловлює побажання , після чого формулює домашнє завдання .
Оскільки під час уроку учні висловлюють «неправильні» з точки зору загальноприйнятих норм думки , оцінювати балами їх роботу на уроці не варто. Контроль логічно обмежити оцінюванням діяльності школярів з виконання проекту , активно залучаючи до цього процесу учнів . Оцінювання відбувається за такими критеріями :
Останній етап технології проектування полягає у самостійному створенні учнями проектів і підготовці до його захисту . Проект особистісний , індивідуальний , тому остаточне його виконання – це домашнє завдання старшокласників . У визначений термін учні , підготувавшись до презентації ( захисту ) власної творчості , разом з педагогом проводять заключну стадію проектування. Це відбувається на наступному уроці ( відводиться весь урок або його частина ) чи на підсумковій конференції ( епізодичний захист позакласної роботи з предмета ) . Презентація ( захист ) проектів – своєрідний круглий стіл : учні читають свої твори , обговорюють суперечливі питання , спілкуються ( див. табл. 2.6 ) .
Варто окремо зупинитися на процесі захисту ( презентації ) учнями проекту . Учитель відповідно до окремої конкретної ситуації може вирішувати, яку форму заняття для цього запропонувати учням . У випадку глобальності запропонованої тематики проекту доцільно підготувати й провести підсумкову конференцію ( епізодичний захід у межах позакласної роботи з навчального предмета ) . Якщо паралельно з навчальними заняттями учні відвідують , наприклад , предметний гурток ( заходи систематичної роботи з навчального предмета ) , презентацію ( захист ) проектів логічно планувати на гурткових заняттях . Останній етап проектування можна організувати й провести у формі нестандартного уроку або виділити для цього частину уроку .
Розділ 3. Життєтворчі проекти
3.1. Українська література
У системі навчальних дисциплін українська література посідає особливе місце . Кожний літературний твір є віддзеркаленням життя певної епохи . Вивчення витворів мистецтва слова пов’язує урок з життям , з реальними проблемами життєдіяльності . Українська література посідає чільне місце в «царині плекання творчої особистості молодої людини , що вступає в складний світ протиріч та життєвих проблем» . Основа проектної технології на уроках української літератури – стимулювання інтересу учнів до проблеми усвідомленого вибору життєвих орієнтирів , що визначають майбутнє , а стратегічні напрями діяльності учнів – учитися бути розумними , здоровими , корисними людям , бути громадянами України , навчатися складати й реалізовувати власні життєві проекти у складних умовах сьогодення .
Метод проектів на уроках літератури має розглядатися як реалізація проблемного навчання й відповідати рівням самостійної і творчої активності учнів , тому логічно розглядати проектну технологію на уроках літератури як таку , що має певне « практичне значення для сучасного процесу навчання» . Крім того , це дає змогу створити «якнайкращі умови для максимальної реалізації особистісного потенціалу учнів , самопізнання й засвоєння способів саморозвитку , самоствердження ,самореалізації особистості» .
Проектна технологія на уроках української літератури дає змогу застосувати активні й інтерактивні методи орієнтації учнівської молоді на духовні цінності українського народу ( «героїчна історія народу , видатні історичні постаті , звичаї та обряди тощо» ) . До того ж уроки української літератури в часи духовного спустошення , байдужості , браку любові , відсутності мрій і планів на майбутнє , марнування часу , безсоромного споживацтва є засобом залучення учнівської молоді до загальнолюдських цінностей .
Кожний із запропонованих нижче проектів безпосередньо пов’язаний з літературним твором або з особливостями біографії поета чи письменника . Опис проекту складається з назви , вказівки на літературний твір , його автора , мети , очікуваних результатів роботи , ключового питання , тематичних питань , методичних рекомендацій , рекомендованої форми захисту ,операційних карт з розробки тематичних питань .
Назва проекту містить у собі провідну тему подальшої роботи або головну думку міркувань . Мета роботи має життєтворче спрямування й формулюється як певне завдання щодо формування складових життєвої компетенції учнів . Крім того , зазначена розвивальна та навчальна мета . Формулюючи очікувані результати роботи , учителеві варто вказати на конкретні якості характеру , життєві компетенції учнів , які мали б бути сформовані в процесі проектування й виявлялися школярами в реальному житті . Ключове питання – це проблема , яка становить суть проекту . Тематичні питання – конкретизація ключового питання , шлях його розкриття . Методичні рекомендації стосуються особливостей роботи над конкретною навчальною темою з метою підготовки учнів до опрацювання проекту , а також порад щодо організації процесу проектування . Операційні карти можуть бути яскраво оформлені на розсуд учителя , розміщені на окремих аркушах , розмножені й будуть слугувати роздатковим матеріалом для учнів під час організації проектування на уроці .
Проект 1 .
Я хочу бути багатим .
Іван Карпенко-Карий . Комедія «Хазяїн»
Мета : формувати вміння використовувати обставини життя для духовного збагачення ; виховувати прагнення матеріально збагачуватися , керуючись моральними принципами ; бажання духовно збагачувати оточуючих ; розвивати психічні процеси та мовлення учнів ; удосконалювати навички комплексного аналізу драматичного твору .
Очікувані результати : душевна щедрість ( бажання ділитися власним душевним світом , здатність до душевного спілкування ) ; моральність ; духовність; милосердя .
Ключове питання : багатство … чи добре це ?
Тематичні питання :
Методичні рекомендації
Під час аналізу комедії доцільно звернути увагу учнів на засоби творення комічного , їх роль у розкритті вдачі персонажів . Характеризуючи дійових осіб , варто звернути увагу учнів на залежність рис характеру героїв від їх матеріальних статків . Аналізуючи ідейний зміст твору , варто виділити ідею-ствердження , ідею-запитання , ідею-заклик .
Рекомендована форма презентації проекту : частина уроку .
Операційна карта для розробки тематичного питання
Матеріальні багатства
Багатство ( із тлумачного словника ) – майно , цінності , гроші , сукупність цінностей ; важливе , цінне , значне .
Пузир
Яким шляхом збагачувався ? якими матеріальними ба-
гатствами володів ?
(Учитель проводить паралель із сучасністю )
Духовні багатства
Багатство ( із тлумачного словника ) – майно , цінності , гроші ; сукупність цінностей ; цінне , важливе , значне .
Пузир
Яким духовними Яким шляхом
багатствами володів ? Чи цінував це? збагачувався ?
( Учитель проводить паралель із сучасністю ).
Шляхи збагачення
Збагачення ( із тлумачного словника ) – збільшення багатства ; поповнення чим-небудь ; набуття цінного ; набуття досконалості , довершеності , змістовності .
( Учитель проводить паралель із сучасністю ).
Збагачуватися – зворотне дієслово ( дія суб’єкта спрямована на об’єкт – самого себе ) .
Збагачувати - перехідне дієслово ( дія суб’єкта безпосередньо «переходить» на об’єкт ) .
Збагачувати
Якими багатствами Чи важливе це питання
людина може збагачувати Яким шляхом для тебе ?
іншу людину ? має відбуватися подібне
збагачення ?
Збагачувати Користь Збагачуватися
Хочеш бути багатим – віддай
Спонсор ( із тлумачного словника ) – особа ( організація ) , яка матеріально-підтримує будь-яку діяльність без одержання від неї прибутку з метою популяризації винятково свого імені ( назви ) , торгової марки .
Меценат ( із тлумачного словника ) – багатий покровитель наук , мистецтв , а також їх представників .
Добродійник ( із тлумачного словника ) – той , хто дає кому-небудь допомогу , підтримку .
Милосердя ( із тлумачного словника ) – добре , співчутливе ставлення до кого-небудь ; готовність до добрих вчинків .
Альтруїзм ( із тлумачного словника ) – безкорисливе піклування про благо інших і готовність жертвувати для інших своїми особистими інтересами .
Егоїзм ( із тлумачного словника ) – себелюбство , байдужість до людей , постійне нехтування суспільними інтересами задля особистих інтересів .
Проект 2.
Бути щасливим .
І. Багряний . Роман «Тигролови»
Мета : виховувати волю , вільнолюбство , адаптивні якості ; формувати здатність жертвувати собою заради інших ; здатність протистояти труднощам ; здатність до стратегічного мислення ; формувати й виховувати цілісну особистість ; розвивати психічні процеси та мовлення учнів ; удосконалювати навички комплексного аналізу роману як епічного жанру ; навички аналізу образу-персонажу .
Очікувані результати : вільнолюбство ( усвідомлення цінності свободи ) ; воля ; адаптивні якості ( уміння пристосуватися до обставин , що змінюються , до оточення ; гнучкість ) ; жертовність ( здатність поступатися власними інтересами , приносити користь ) ; мужність ; терпіння ; стійкість ; уміння ризикувати ; цілісна особистість ; стратегічне мислення .
Ключове питання : як стати щасливим ?
Тематичні питання :
Методичні рекомендації
Під час роботи над романом варто акцентувати увагу на характеристиці образу Григорія Многогрішного , обов’язково виділивши якості цілісної особистості .
Тема проекту дуже широка , багатоаспектна , тому доцільно запропонувати учням палітру тематичних питань . Для їх опрацювання варто розділити учнів на мікрогрупи , при цьому виділити групу спостерігачів ( експертів ) . Для обговорення тематичних питань у групах не варто виділяти багато часу . Оскільки запропоновано вісім тематичних питань , для звітів груп доцільно виділити достатню кількість часу . Спостерігачі не беруть участі в опрацюванні й обговоренні тематичних питань , вони уважно слухають і створюють мікроконспект .
Операційна карта для розробки тематичного питання
Свобода волі
Свобода ( із тлумачного словника ) – життя , існування без залежності від кого-небудь , можливість поводитись на свій розсуд ; можливість діяти без перешкод і заборон .
Воля ( із тлумачного словника ) – одна з функцій людської психіки , яка полягає у владі над собою , керуванні своїми діями , свідомому регулюванні своєї поведінки ; прагнення досягти своєї мети , рішучість ; право розпоряджатися на свій розсуд .
Людина і її оточення
Оточення ( із тлумачного словника ) – те , що оточує людину , середовище ( люди , сукупність предметів , становище , умови життя ) .
Адаптація ( із тлумачного словника ) – звикання кого-небудь до нового середовища , за нових умов .
Жертовність
Дар ( із тлумачного словника ) – те , що підноситься , жертвується ; подарунок .
Жертва ( із тлумачного словника ) – відмова від особистих прав , вигод тощо ; самопожертвування .
Випробування
Випробування ( із тлумачного словника ) – перевірка на ділі якостей , властивостей ; перевірка міцності , стійкості , здатності до дії .
Хто не ризикує , той не п’є шампанського !
Проект 3.
Кохання – це життя .
Ліна Костенко . Історичний роман у віршах «Маруся Чурай»
Мета : виховувати вміння любити ; прагнення до самовираження ; здатність у будь-яких обставинах залишатися людиною ; розвивати психічні процеси та мовлення учнів ; удосконалювати вміння комплексно аналізувати історичний роман у віршах ; навчити характеризувати образи-персонажі ; вміння визначати ідейно-емоційні оцінки літературних творів .
Очікувані результати : уміння любити ; прагнення до самовираження ( бажання проявляти здібності , уміння ; відкритість ) ; моральність ( усвідомлення поведінки відповідно до загальноприйнятих норм суспільної моралі як цінності ) .
Ключове питання : який зв’язок уміння кохати з умінням жити ?
Тематичні питання :
Методичні рекомендації
Аналізуючи роман , варто зосередити особливу увагу учнів на проблематиці та ідейному змісті твору , особливостях жанру роману у віршах . Логічно зробити акцент на драматургійності роману у віршах . Детального вивчення потребує композиція твору , поза сюжетні елементи композиції . Під час роботи варто постійно поєднувати поняття «кохання» й «життя» . Аналізуючи образ Марусі Чурай , доцільно акцентувати увагу на рисах ментальності українців , що зібрані в характері героїні , на її самовираженні . Варто окремо зупинятися на засобах психологічної характеристики головного персонажа .
Проектування варто організувати на окремому уроці . Роботу над опрацюванням проекту логічно завершити складанням мікропректу .
Рекомендована форма презентації проекту : нестандартний урок .
Операційна карта для розробки тематичного питання
Творча сила
Кохання ( із тлумачного словника ) – почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі .
Творчість ( із тлумачного словника ) – діяльність людини , спрямована на створення духовних і матеріальних цінностей ; те , що дає існування чомусь .
Руйнівна сила
Кохання ( із тлумачного словника ) - почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі .
Руйнівний ( із тлумачного словника ) - який руйнує що-небудь (ламає , розбиває , розвалює , знищує , скасовує , ліквідує , розоряє , порушує цілісність , знищує , припиняє дію , спустошує тощо ) .
Зрада ( із тлумачного словника ) - зрадництво ( вчинки зрадника ) ; порушення вірності в коханні , дружбі ; відмова від своїх переконань , поглядів .
Нерозділене кохання
Кохання ( із тлумачного словника ) – почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі .
Як впливає нерівність людей на кохання
матеріальна ,
майнова соціальна вікова моральна духовна
3.2. Українська мова
Перед національною освітою сучасність ставить вимогу виховання особистостей у кількох аспектах : «як творців соціуму і соціальних систем , що творяться й розвиваються інтелектом особистостей ; як носіїв культурно-історичної пам’яті етносу , що надає перспективу розвиткові нації ; як громадян , що формують і забезпечують існування держави ; як індивідуумів , унікальних і неповторних» . У вихованні рис творчої особистості та формуванні її життєвої стратегії важливе місце займають у єдності мовна освіта та мовне виховання , мовна культура й мовна поведінка .
Визначають такі складники комунікативної особистості учня основної школи :
Програма з української мови визначає мову як вагомий чинник формування особистості громадянина України , акцентує увагу на життєвій адекватності освіти , її орієнтації на задоволення потреб і культурних запитів особистості , пов’язаних із практичною діяльністю , духовним життям , комунікативними інтересами . Зазначеним підходам і цілям відповідає метод проектів . Оцінювати учнівські роботи слід за критеріями визначеними Програмою з української мови .
Проект 1.
Гідність
Мета : формувати почуття власної гідності ; виховувати моральність ; розвивати психічні процеси та мовлення учнів ; удосконалювати вміння писати твори на морально-етичні теми ; вміння користуватися виражальними засобами публіцистичного стилю мовлення .
Очікувані результати : почуття власної гідності ; моральність ( усвідомлення поведінки відповідно до загальноприйнятих норм суспільної моралі як цінності ) ; гордість , самоповага .
Ключове питання : чи маю я гідність ?
Тематичні питання :
Операційна карта для розробки тематичного питання
Гордість і моральність
Гідність ( із тлумачного словника ) – сукупність високих моральних якостей , а також поважне ставлення до цих якостей у самому собі ; усвідомлення людиною своєї громадської вага , громадському обов’язку .
Моральність ( із тлумачного словника ) – відповідність поведінки людей нормам моралі як системи норм і принципів поведінки людей у ставленні один до одного та до суспільства .
Гідність і гордість (1)
Гідність ( із тлумачного словника ) – сукупність високих моральних якостей , а також шанобливе ставлення до цих якостей у самому собі ; усвідомлення людиною своєї громадської ваги , громадського обов’язку .
Гордість (із тлумачного словника ) – почуття особистої гідності , самоповаги; почуття задоволення від усвідомлення досягнутих успіхів , переваги в чому-небудь.
Гідність і гордість (2)
Гордість ( із тлумачного словника ) – сукупність високих моральних якостей , а також шанобливе ставлення до цих якостей у самому собі ; усвідомлення людиною своєї громадської ваги , громадського обов’язку .
Гордість ( із тлумачного словника ) – надмірна висока думка про себе і зневага до інших ; пихатість .
Проект 2.
Я – українець
Мета : формувати здатність до мовної само ідентифікації ; здатність до само ідентифікації ; прагнення до самовизначення , самовираження ; прагнення бути корисним ; виховувати патріотизм ; розвивати психічні процеси та мовлення учнів ; удосконалювати вміння писати твори на морально-етичні теми , суспільні теми ; вміння користуватися виражальними засобами публіцистичного стилю мовлення .
Очікувані результати : мовна самоідентифікація ; здатність до самоідентифікації ; самовизначення ; прагнення до самовираження ; прагнення до самовдосконалення ; патріотизм ; прагнення бути корисним .
Ключове питання : чи вважаєш ти себе українцем ?
Тематичні питання
Операційна карта для розробки тематичного питання
Моя мова
Українець – представник нації як конкретно-історичної форми спільності людей , об’єднаних єдиною мовою й територією , глибокими внутрішніми економічними зв’язками , певними рисами культури й характеру ; представник основного населення України .
Ментальні риси
Українець – це …
Чи притаманні ментальні риси українців тобі , твоїй родині ?
Повага
Вільнолюбство Працьовитість Пісенність до батьків
Поєднання забобонності Культ їжі Провідна роль
та релігійності жінки в родині
Я пишаюся Україною ! (?)
Українець – це …
Хто винен
Сама людина Держава
Суспільство
Вірю в майбутнє України
Українець – це…
Висновки
Проектну технологію вважають технологією ХХІ століття , а вміння застосовувати метод проектів у своїй педагогічній діяльності – показником високої кваліфікації вчителя , його прогресивної методики навчання та розвитку школярів . Методика життєво творчих проектів стає альтернативою «ЗУНівській» системі освіти , оскільки ставить за мету формування в учнів життєвої компетентності , що є особливо актуальним з точки зору компетентісного підходу , який нині входить у практику навчально-виховної роботи шкіл .
Швейцарський психолог Жан Піаже зауважив , що , навчаючи дитину «правильних відповідей» , ми обмежуємо її можливості самій шукати і знаходити їх . Підвести учня до потрібних висновків споконвіку вважалося виявом педагогічної майстерності .
Використовуючи метод проектів та спираючись на особистий педагогічний досвід , розумію , що до кожного покоління потрібен новий підхід .
Вважаю , що структурним компонентом будь-якого колективного проекту є його захист , покликаний узагальнити , презентувати , оцінити підсумки тривалої роботи . Захист проекту дозволяє активізувати різноманітні засоби персоніфікації , театралізації та мистецької самореалізації , активізувати й поглибити аналітичні вміння , гнучкість мислення , мовленнєву культуру для динамічного , емоційного , інтерактивного спілкування .
Робота над навчальним проектом мобілізує механізми конструктивної соціалізації особистості , навчає учнів поважати альтернативну думку , шанувати власну і чужу працю , бачити своє місце в спільній справі , тамувати агресію , краще розуміти один одного . Досвід колективного пошуку розширює обрії професійного вибору , активізує працездатність , інтерес до здобуття нових знань , посилює міру їх усвідомлення , готує до розв’язання актуальних життєвих проблем .
Проектна діяльність у школі дає учням великі можливості для самореалізації в майбутньому , сприяє розумінню потреби йти шляхом свідомих зусиль .
Успішним вважаю не той урок , який дає вичерпні відповіді , а той, що породжує у моїх вихованців безліч запитань . Це спонукає мислити , шукати , мандрувати широким життєвим полем , яке потрібно не тільки перейти , а й лишити на ньому добрий слід .
Робота над проектом потребує багато часу й неабияких організаційних здібностей учителя . Зрештою , підготовка та захист проектів є формою діяльності , що ідеально відповідає потребам поєднання «близької» й «далекої» перспектив ( за А. Макаренком ) . Це практичний шлях здобуття навчального та соціального досвіду , активної реалізації життєвих планів особистості , про що один із провідників американського методу проектів Е. Колінз висловився так : «Дитинство не є прохідною кімнатою , вестибюлем , через який ми потрапляємо до дорослого існування . Це самостійна внутрішня кімната в життєвому просторі» .
Випускник середньої школи із сформованою життєвою компетенцією – це людина :
Які б технології не використовував у своїй діяльності вчитель-словесник , якими б методиками не захоплювався , які б інновації не впроваджував , він має пам’ятати , що найефективнішим засобом навчання , виховання та впливу є особистість педагога , його мудре слово .
Список використаних джерел
Додатки
Таблиця 1.1
Логіка проектної діяльності
№ |
Етапи |
Зміст роботи |
1. |
Предиктор (комплекс умов розв’язання певного класу проблем настановчо-нормативний опис із смислу та «дерево цілей») |
Предиктор характеризує повний предметний процес ,що є джерелом проблемних ситуацій і виявляє ступені свободи в оперуванні можливостями їх розв’язання . Він фіксує вихідний стан світу завдань проекту , критерії їх осмисленості, містить опис наявних засобів , типу побудов і міркувань , передбачає вибір розрахунків значень умов ,оцінки забезпечення цілей ресурсами |
2. |
Структурно-номологіч -на схема ,її емпірична карта ( у вигляді теорії або окремих теоретичних орієнтирів ; у вигляді програмних настанов ) |
Структурно-номологічна схема репрезентує ті закономірності та закони , які дозволяють оперувати ідеальними об’єктами на зразок реальних . Вона визначає режим проектування , його процесні показники , ліміти застосування теоретичних ідеалізацій . Вона задає систему вимірюваних ситуацій , розкриває прогнозно-аналітичний потенціал моделей реалізації проекту |
3. |
Проектор чи формоутворювач ( ієрархізована система поетапних дій ) |
Це процедурно-алгоритмічна частина проекту , що становить механізм його здійснення , сферу поєднання інформаційних і предметно-діяльнісних технологій , які визначають реалізованість проектування . Він задає певні операції та фіксує чекання , які пов’язані з переходом їх у результат ; пов’язує порядок операцій із термінами виконання проекту , ресурсами та організаційними заходами , розподіленням функцій управління та виконавчими актами |
4. |
Варіативне поле можливих реалізацій з блоками контролю та оцінки |
Етап виступає як множина варіантів здійснення проектування , передбачає показники практичного застосування та інші ціннісні критерії ( чи критерії якості проекту ) |
Рис. 1.1. Співвідносність етапів методу проектів
та особистісно зорієнтованого уроку
Етапи Етапи
М О
Е с з
Т о о
О б р
Д и і
с є
П т н
Р і т
О с о
Е н в
Т о а
К н
І и
в й
у р о к
Таблиця 1.2
Критерії оцінювання проекту
Рівні |
Зовнішня оцінка |
Оформлення й виконання |
Захист , презентація |
В
и
с
о
к
и
й |
Проект має соціальну значущість , висунуті актуальні проблеми , достатня глибина проникнення в проблеми . У процесі роботи використані різноманітні методи дослідження й обробки отриманих результатів , була продемонстрована нестандартність мислення . Прийняті рішення доведені , висновки аргументовані. Кожен з учасників проекту працював активно , рішення приймалися колективно ; учасники демонстрували взаємодоповнюваність,взаємодопомогу , демократичність , діловитість у спілкуванні |
Проект демонструє реальну , практичну спрямованість і значимість . Учні продемонстрували творчість , оригінальність . Цитування й бібліографія оформлені відповідно до вимог. Усі записи виконані якісно ,відповідно до стандартних вимог . Рецензія відповідає вимогам |
Доповідь вирізняється якістю,переконливістю , аргументованістю . Продемонстрована глибина знань з предмету , ерудованість . Доповідач готовий до дискусії, повно відповідав на запитання . має ділові й вольові якості . Продемонстрована культура мовлення. Використана наочність . |
Д
о
с
т
а
т
н і й |
Проект має соціальну соціальну значущість , висунуті актуальні проблеми , але проникнення в них недостатнє . У процесі роботи використані різноманітні методи дослідження й обробки отриманих результатів , але учні мислили стандартно . Висновки й рішення недостатньо аргументовані . Учасники проектування працювали активно , колективно приймали рішення , але між їхніми діями спостерігалася неузгодженість |
Проект демонструє реальну , практичну спрямованість і значимість . Учні працювали за зразком , стандартно . Допущені окремі помилки в цитуваннях та оформленні бібліографії . У записах спостерігалися порушення стандартних вимог . Рецензія відповідає вимогам |
Доповідь переконлива , але не всі твердження достатньо аргументовані . Не продемонстрована глибина знань з предмету . Доповідач має ділові й вольові якості , готовий до дискусії , але наявні недоліки у відповідях на запитання . Допущені мовленнєві помилки . Використана наочність |
|
|
Рівні |
Зовнішня оцінка |
Оформлення й виконання |
Захист, презентація |
С е р е д н і й
|
Проект не має соціальної значущості , проблеми не вирізняються актуальністю ,розроблені поверхнево . Учні мислили стандартно . Рішення й висновки не аргументовані . Учні працювали неактивно , неузгоджено |
Проект не має практичної спрямованості . Записи виконані з порушенням стандартних вимог . Рецензія оформлена неправильно |
Доповідь недостатньо аргументована , не переконлива . Знання з предмету поверхневі . Мовлення не розвинене . Наочність відсутня
|
Н и з ь к и й
|
Проект не має соціальної значущості , висунуті проблеми не розроблені . Учні працювали безсистемно . Проект тне має висновків , чітко висловлених рішень . Не всі учні працювали над проектом
|
Проект не має практичної спрямованості . Допущені мовні помилки , порушення вимог . Рецензія відсутня |
Доповідь не підготована . Рівень знань з предмету низький. Мовлення не розвинене . Наочність відсутня |
Закінчення табл. 1.2
Рис.1.2. Вимоги до вчителя , що працює за методом проектів
Таблиця 1.3
Характерологічні сторони застосування
методу проектів ( за Н. Криловою )
Позитивні сторони |
Метод варто ввести в навчальний процес , тому що він сприяє :
|
Проблеми та суперечності |
Метод потребує :
|
Таблиця 2.1
Особливості змістовних ресурсів уроків українознавчого циклу
Урок української мови |
Урок української літератури |
Особистісно значущі аспекти навчальних тем , фактори мотивації навчальної діяльності |
Ідейно-емоційні оцінки вивчених художніх творів |
Таблиця 2.2
Алгоритм проектної діяльності
Етапи методу проектів |
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
||||
І. Постановка проблеми задачі |
|
|
||||
ІІ. Самостійна дослідницька діяльність |
|
|
||||
ІІІ. Критична оцінка проміжних результатів |
|
|
||||
ІV. Захист проекту |
|
|
||||
Рис. 2.1. Алгоритм аналізу літературного твору
Рис. 2.2. Схема лінгвістичного аналізу тексту
актуальне членування речень
спосіб зв’язку між реченнями
загальне запитання до тексту
функціональне призначення
сфера вжитку
мовні особливості
структура речень
риторичні фігури
інверсія
тропи
народноетичність
символізм
Таблиця 2.3
Постановка проблеми-задачі
10 клас . Урок української літератури На попередньому уроці закінчено вивчення повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» . Зазначено , що поняття «родина» , «родинні стосунки» є базовими для визначення ключових елементів аналізу повісті , у тому числі ідейно-емоційних оцінок . Проект : «Родина моя єдина». Мета : визначити вплив ідейно-емоційних оцінок твору на свідомість учнів , на формування їхніх уявлень про подружнє життя . Ключове питання : у чому полягає основа міцності родини ? Тематичні питання :родина – від слова «рідні» ; усі щасливі родини щасливі однаково ; кожна нещаслива родина нещасна по-своєму ; міцна родина – міцна країна |
10 клас . Урок розвитку зв’язного мовлення Проблемне запитання : як виховати в собі відповідальність і чи важливо це ? Висновок бесіди ? бути відповідальною людиною важливо ; необхідно розуміти, що таке відповідальність . Проект : «Бути відповідальним за все». Мета : виховувати відповідальність , почуття обов’язку , організованість . Ключове питання : як виховати відповідальність ? Тематичні питання : сутність відповідальності ; безвідповідальність ; відповідати за інших ; відповідати за себе |
Таблиця 2.4
Самостійна дослідницька робота учнів
10 клас . Урок української літератури Учні обговорюють у групах аспекти тематичних питань проекту , керуючись наявним особистим суб’єктивним досвідом , прикладами з вивчених літературних творів , усвідомленням подружнього життя своїх батьків тощо . Визначають причини негараздів і щасливих моментів життя родини . Пов’язують родинні стосунки з життям країни |
10 клас . Урок розвитку зв’зного мовлення Учні влаштовують групове обговорення теоретичних і практичних аспектів поняття «відповідальність» , формулюють особистісне бачення шляхів її формування |
Таблиця 2.5
Критичне оцінювання проміжних результатів
10 клас . Урок української літератури Учні звітують про результати групової роботи . Учитель за необхідності вносить свої корективи . За умови додаткового завдання учні складають мікропроект (імпровізований план майбутнього проекту) . Домашнє завдання : скласти проект у вигляді твору , обґрунтувати свої погляди , думки , переконання ( публіцистичний стиль ; твір-роздум ) . Підготуватися до захисту проекту |
10 клас . Урок розвитку зв’язного мовлення Учні виступають з власними висловлюваннями . Обговорення , дискусія , обмін думками . Оцінювання . Завдання : свої погляди оформити у вигляді твору , підготуватися до захисту особистісних позицій |
Таблиця 2.6
Створення проекту та його захист
10 клас . Урок української літератури Учні читають твори-проекти , захищають власні позиції . Усі разом оцінюють |
10 клас . Урок розвитку зв’язного мовлення Учні читають свої твори , захищають власні позиції |