Урок. "Узагальнення й систематизація вивченого зі словотвору й орфографії"

Про матеріал
Узагальнення й систематизація знань учнів із словотвору й орфографії; удосконалення вміння здійснювати словотвірний аналіз, пояснення вивчених орфограм.
Перегляд файлу

1

         Тема. Узагальнення й систематизація вивченого зі словотвору й орфографії

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів із словотвору й орфографії; удосконалити вміння здійснювати словотвірний аналіз, пояснювати вивчені орфограми; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати повагу до державної символіки.

Очікувані результати: учні знають основні способи словотвору; приголосні, що зазнають змін при суфіксальному словотворенні; знаходять їх у слові, правильно проводить зміни; визначають спосіб творення відомих слів, а також поетичних неологізмів; самостійно утворюють нові слова вивченими способами, словотвірний ланцюжок й словотвірне гніздо; знаходять і пояснюють вивчені орфограми в словах; знаходять і виправляють орфографічні помилки на вивчені правила; уміють користуватися словотвірним та орфографічним словниками; утворюють і використовують складноскорочені слова, правильно узгоджуючи їх із прикметниками та дієсловами; редагують тексти, усуваючи недоліки у їх будові, а також у стилістичному використанні засобів словотвору.

Обладнання: підручник, кросворд, дидактичний матеріал, обладнання для мультимедійної презентації.

Тип уроку: нестандартний (урок-ярмарок).

Хід уроку

 I. Оголошення теми й мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів

Читання вірша.

(Учень читає вірш напам’ять.)

Увага! Увага! Спішіть-поспішайте!
Господарі й гості, глядіть, не минайте!
На ярмарок прошу гуртом, поодинці,
Чекають на всіх там чудові гостинці!
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивуватись і є що придбати.
Тут щедрі дарунки і саду, й городу,
Тут пісня і жарти — усім в нагороду.
Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,
Барвисті стрічки, рушники вишивані.
Полив’яний посуд — тарелі, горнятка,
Сопілки — хлоп’яткам, намисто — дівчаткам.
Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,
Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!

 ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Слово вчителя.

Тут справжні дива! Чарівні вироби з глини, шкіри, тканини, паперу, вишиванки, шиття і плетиво, та ще всього стільки цікавого, що ні в казці сказати ні пером описати, бо це ж — ярмарок!

— А ще на ньому веселі пісні і гумор, танці, забави та анекдоти, бо це ж — ярмарок!

— Сюди прийдуть не тільки на людей подивитись, а й себе показати, повеселитись, дещо, може, й купити, а все продати! Щось цікаве побачити, з людьми поспілкуватись, смачненького чогось перехопити — на те він ярмарок!

Отож, ви вже зрозуміли, що ми йдемо на ярмарок!

Прослуховування пісні.

(Звучить музика. Запис. Гурт «Дзвони» — пісня «Український ярмарок».)

Слово вчителя (продовження).

Із давніх-давен у нашого народу повелося так, що, завершуючи будь-яку важливу справу, люди влаштовують свято або організовують ярмарок. Я пропоную вам провести не просто урок української мови, а урок — український ярмарок.

Запитання учням.

— Що ж означає слово ярмарок?

Робота зі словником.

Знайдіть та поясніть лексичне значення слова ярмарок.

Слово вчителя (продовження).

Ярмарок. Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.

Інтерактивна вправа «Очікування»

— Я очікую, що …

— Цей урок навчить мене …

 IІІ. Основний зміст уроку

Читання вірша.

А у нас багато всякого товару:
Для душі й для хати, для тепла й для жару!
Бо ж діди й бабусі нас всього навчили,
Щоб жили ми славно, щоб усе ми вміли!
Вмієм глечики робити
І вареники ліпити,
Малювати і паяти,
Танцювати і співати!

«Місто майстрів». (Словотвірний практикум.)

І ми з вами, як справжні майстри, зможемо створити нові слова.

Від поданих слів всіма можливими способами утворіть нові лексеми, зазначте способи словотвору. Створіть словотвірне гніздо від слова земля.

Рушник, гончар, талант, Дніпро, красивий.

Орієнтовна відповідь

Читання вірша.

(Учениця у національному костюмі декламує вірш напам’ять.)

Тут ось вазочки гарненькі,
Рушники висять біленькі,
Вишивка на всьому сяє —
Кожна дівка вишиває!
Сорочки, і кушаки,
І серветки, й рушники.
Тож у будень і у свято
Є в нас вишивок багато!

Слово вчителя.

А зараз перед нами лавка українських майстринь. Згадайте, які вироби декоративно-ужиткового мистецтва виготовляли українські жінки та дівчата.

Робота з текстом.

Прочитайте текст. Доберіть заголовок. Визначте тему та головну думку висловлювання. Вставте, де потрібно, пропущені літери, поясніть орфограми. З’ясувати, за допомогою яких значущих частин утворені виділені слова. Яку роль вони виконують? Поясніть лексичне значення слів атрибут, ритуальний.

Рушники — це відбит..я культурної пам’яті народу, в їх узорах збереглися прадавні магіч..ні знаки, образи «дерева життя», «берегині», символіка червоного кольору, які знайшли подал..ше своєрідне переосмисл..ння і оновл..ння.

На Україні рушникам завжди надавалось важливе образно-символічне знач..ння. Вони — обов..язковий атрибут весільної обрядовос..ті, предмет народного побуту, неодмін..а окраса селян..с..кого житла.

У центральних районах України — на Полтавщ..ні, Київщ..ні, Чернігівщ..ні — широкого розповсюдж..ння набула орнаментація з пишних рослинних форм: гілки з квітами, що складен..і у букет, дерево-квітка, вазон-квітка, форми якого різні за своїми абрисами. Мотив дерева — один із найулюбл..ніших у світовій художньо-поетичній творч..ості. Його зустрічаємо в російс..кому, білорус..кому, українс..кому мистець..тві, він типовий для Болгарії, Польщі, Румунії, Молдови. Як відзначали дослідники, семантика його сягає у глибину віків і пов’язана з язич..ською міфологією. Священ..е дерево життя є символом матері-природи. Характерно, що зображ..ння богині-берегині, «дерева життя», так само як і символіка червоного кольору, збереглись на рушниках, що мали ритуальне значен..я, були в обряді знаком-символом.(Із часопису)

Читання вірша.

(Учень читає вірш напам’ять.)

Тут в нас плетиво з лози
Для людей — не для кози!
Тарілки, корзини, вази,
Меблі є тут для показу:
Люлі, ліжечка, колиски,
Крісла є, дивани, диски,
Діжки, бочечки, столи,
Є із лика постоли,
Кухлі плетені і кварти,
А навколо — сміх і жарти!

Слово вчителя.

Усім відомо, що українці надзвичайно дотепний народ. А ми, вже втомлені і спраглі, підійшли до незвичайної лавки, яка називається «Криниця мудрості». Пропоную вам напитися з цієї криниці.

«Криниця мудрості». Розгадування загадок.

Розгадайте подані загадки. Використовуючи суфікси та префікси, утворіть від слів відгадок по 3–4 нових слова, визначте спосіб словотворення.

 Сивий кінь на весь світ заліг. (Туман)

 Сімсот невісток на одній подушці сплять. (Соняшник)

 І не дівка, а червоні стрічки носить. (Калина)

 Навесні веселить, улітку холодить, восени годує, узимку гріє. (Дерево)

 Без крил, без рук, без ніг, а догори лізе. (Дим)

Читання вірша.

(Учень читає вірш напам’ять.)

Онде в гарному дворі
Виставляють гончарі
Глеки, кухлики, горнятка
І свистульки для малятка.
Куманці для вин і квасу…
Йдіть сюди, не гайте часу!
Тут барила і макітри,
Є горнятка на півлітри,
Ложки, миски і сільниці,
Баняки і ще дійниці,
Слоїк, цебер, чарки, чаші,
Ківш, котел, казан для каші.

«Гончарство». Робота з текстом.

Прослухайте текст, визначте його стиль та тип мовлення. Випишіть іменники, утворені суфіксальним способом.

Розберіть виписані слова за будовою і з’ясуйте, яке фонетичне явище відбулося під час творення цих слів.

Гончарство — виготовлення керамічних виробів з гончарної глини: посуду, кахлів, іграшок, прикрас, сувенірів тощо. Давнє ремесло багатьох народів світу, в тому числі українське ремесло, господарська діяльність та мистецька культура українців.

Виготовлення гончарних виробів передбачає пластичне формування гончарного матеріалу за допомогою гончарного круга і спікання нагріванням виробу при температурах до 1000 °C. Випікання закріплює форму і надає виробу твердості.

Декоративний узор наносять або до випалювання або після нього. Для забезпечення непротікання на поверхню виробу наносять глазур або димлять. Найпростішу глазур готують з окису свинцю і кварцового піску. Оскільки контакт харчових продуктів із солями свинцю повинен бути виключений, нині санітарний нагляд забороняє використовувати цю глазур при виготовленні предметів домашнього побуту. (Із довідника)

Читання вірша.

(Учениця читає вірш напам’ять.)

А у нас вбрання придбайте,
Йдіть, панове, не минайте!
Є в нас бриль, жупан, запаска,
Капелюх, сіряк, черкеска,
Юпка, шапка і фартух,
Шаровари і кожух!
Є в нас кучма і личак,
Плахта, свита і сіряк,
Є чемерки і торочки,
Гарні вишиті сорочки,
Є корсетка і очіпок,
Ще й сап’янці є для діток!
Чоботи, хустки, спідниці…
Тож заходьте, молодиці!
Сукні є і черевики!
Йдіть гарненькі на музики!

Лавка «Обереги». Пояснювальний диктант.

Не можемо ми з вами пройти повз цю чарівну лавку, адже обереги споконвіку захищали наших предків-слов’ян. І ми, люди, яким судилося жити у XXI столітті, цінуємо ці звичаї.

Українська вишита сорочка та народний одяг в цілому — є яскравим та самобутнім явищем культури, яке розвивалось та удосконалювалось протягом багатьох століть. Сорочку берегли як зіницю ока, адже це була не просто річ, а своєрідний оберіг, який захищав людину від біди та негараздів. Недарма із сорочками пов’язана велика кількість різноманітних прикмет.

Першу сорочку для немовляті шили з тканини, якою хрещені батьки обвівали свічки під час обряду хрещення. У такий спосіб новонародженого прилучали до «Царства Христова». У подальшому сорочка супроводжувала людину протягом всього життєвого шляху. (Із кн. «Культура і побут українського народу»)

Читання вірша.

(Учень читає вірш напам’ять.)

А які музики в нас!
Барабан, баян і бас!
Кобза, дудка і бугай,
Контрабас, кларнет і най!
Ліра, пищик і сурма
Тут зібрались недарма!
Є волинка і цимбали,
Скрипки, гуслі і гітари,
Дримба, бубон, тулумбас
І трембіта є у нас.
А гармонія як грає,
І сопілочка співає,
І флояра, й ріг звучить —
Й без бандури нам не жить.

«Музична». Прослуховування пісні.

(Лунає пісня Наталі Май «Сорочинський ярмарок».)

Де небо синє-синє і сонячний розмай,
На милій Україні куточок, наче рай,
Там гоголівські хати й калини оберіг,
І білі лелечата на стріхах золотих.

Приспів:

У Сорочинцях та й на ярмарку
Люд вирує мов ріка,
Про чудовий край, цей чарівний край
Лине слава гомінка.
Рознесуть вітри на всі сторони
Щиру пісню у блакить,
Як на ярмарку у Сорочинцях
Україна гомонить!
Як на ярмарку у Сорочинцях
Україна гомонить!

Дівчата чорнобриві, лебідоньки стрункі,
Веселі й жартівливі танцюють парубки,
Тут п’ється мед-горілка немов жива вода
На щастя, на здоров’я, на многії літа!

Приспів:

Зорять чумацьким шляхом барвисті небеса,
Неначе казка, свято до ранку не згаса.
Я знаю, тут бували і прадіди мої,
На цій благословенній Сорочинській землі!

Приспів.

«Народні умільці».

Від слів-іменників утворіть прикметники й правильно запишіть їх українською та російською мовами. Порівняйте вимову і написання в обох мовах.

Зразок. Честь — чесний — честный.

Радість, область, щастя, совість, хвастун, контраст.

Розподільне письмо.

Запишіть слова у два стовпчики: в перший — ті, що пишуться разом, а в другий — через дефіс. Розкрийте дужки, на місці крапок поставте пропущені букви. Поясніть лексичне значення виділених слів. Як вони утворилися? Складіть із ними речення.

(Хліб)сіль, (водо)спад, (срібно)крилий, (північно)західний, (мілко)водний, (фіз..ко)математичний, дев..яти(пов..рховий), (червоно)синій, сіл..сько(господарський), (кисло)солодкий, (тихо)океанський, (природо)знавство, (чорно)мор..ський, (літ..н..о)осін..ій, (кіно)зал, (мимо)хідь, (мимо)хіть.

 IV. Домашнє завдання

Скласти сенкан до слова ярмарок, підготувати лінгвістичну казку про одну з вивчених частин мови.

 V. Підбиття підсумків уроку

Слово вчителя.

На доброму ярмарку ми побували,
Знання показали, творчо працювали,
Співали, сміялись та ще й жартували,
І про словотвір усе ми згадали.

Усе, що ми придбали на ярмарку,— ваші знання — такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить: «Учити — за плечима не носити».

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Я зрозумів…

— Мене здивувало…

— Я збагатився інформацією про…

— Я ніколи раніше не чув про…

— Я зумів …

— Найбільші труднощі я відчув …

— Мені б хотілося ще …

doc
Додано
10 квітня 2023
Переглядів
574
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку