Урок "Узагальнення з теми Розчини"

Про матеріал
Матеріал містить розробку узагальнюючого уроку з теми "Розчини", мета якого: • повторити, узагальнити та систематизувати знання з теми «Розчини»; • розвивати логічне мислення, продовжувати формувати вміння застосовувати набуті знання; • виховувати чесність та вміння працювати в колективі.
Перегляд файлу

 

 

РОЗРОБКА                                                                                                                                                                  уроку хімії

«Розчини та їх значення в житті людини. Узагальнення. »

вчителя  хімії вищої категорії

 Сидорівського навчально-виховного комплексу

Лагоди Тетяни Сергіївни

 

 

 

 

images (25).jpg

 

 

 

 

 

 

 

2019р.

Тема. Розчини та їх значення в житті людини. Узагальнення.

Мета:

  • повторити, узагальнити та систематизувати знання з теми «Розчини»;
  • розвивати логічне мислення, продовжувати формувати вміння застосовувати набуті знання;
  •  виховувати чесність та вміння працювати в колективі.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Обладнання:таблиця розчинності, періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, дидактичні картки,магнітна аплікація,комп'ютерна презентація, набір реактивів для проведення реакцій між розчинами електролітів.

Хід уроку.

І.Організація класу та мотивація навчальної діяльності.

Хімія - це дивовижна наука, яка допомагає нам пізнати світ. Досягнення хімічної науки допомагають нам жити в цьому світі, але лише в тому випадку, коли ми не тільки знаємо, а й уміємо, і не тільки знаємо та вміємо, а щей застосовуємо знання та вміння. Тому девізом нашого уроку я пропоную обрати вислів:

«Знати, вміти, використовувати».

(оголошення теми та мети уроку)

Сьогодні урок буде особливий ще й тим, що свою роботу ви будете оцінювати самостійно та за допомогою товаришів. Для цього ви одержали оцінювальну картку .(Додаток 1) Я сподіваюся, що кожний із вас буде чесним та об'єктивним.

II. Узагальнення та систематизація знань.

1. Загальні відомості про розчини.

a) Графічний диктант (вчитель промовляє твердження, якщо воно вірне, учні записують знак «+», якщо хибне -знак «-«, якщо учень не знає відповіді, то записує «о», після виконання учні обмінюються роботами, перевіряють та оцінюють роботу сусіда по парті)

2. Фізико-хімічна суть процесу розчинення.

б) «Мозковий штурм»

• В чому полягає хімічний, а в чому фізичний бік процесу розчинення?

• Порівняйте механізм процесу розчинення речовин йонної та молекулярної будови?

• Як називається процес розпаду речовин на йони?

• Що здійснюють йони при зануренні в розчин електродів?

• Як називаються йони, що рухаються до катода?...до анода?Який вони мають заряд?

• Під якою назвою об'єднують речовини, розчини або розплави яких проводять електричний струм?

• Які сполуки є електролітами?

(оцінювання  відповідей)

3. Дисоціація електролітів та реакції між розчинами електролітів.

а) три учні працюють за індивідуальними завданнями біля дошки

 (Додаток 2).

б)клас об'єднується в гетерогенні групи за кольором одержаних фігур, визначаються групи-"теоретики» та групи-«практики»

в) повторення правил техніки безпеки,

г) робота в групах за завданнями (Додаток з).

Обговорення відповідей учнів, що працювали біля дошки. Обговорення відповідей груп-«теоретиків».

Ми з'ясували, які йони є в мінеральних водах. А чи всі йони можуть одночасно перебувати в розчинах? Обговорення відповідей груп- «практиків».

(Оцінювання.)

4. Застосування розчинів.

Розчини електролітів і розчини неелектролітів досить поширені в природі і дуже важливі як в природі, так і в нашому житті. Тому я запрошую всіх до участі у проекті «Розчини в нашому житті», але оскільки ця тема досить об'ємна то ми об'єднаємося в групи «фахівців»,  кожна з яких буде працювати в «своїй галузі», (об'єднуються за типом фігури в гомогенні групи) Робота в групах за диференційованими завданнями. Додаток 4.

(Презентація проектів. Після виступу кожної групи демонструється слайд з правильною відповіддю.) Додаток 5.

Оцінювання.

III. Підсумок уроку.

1. Створення «рахункової палати», яка підраховує результати.

2. Визначення та нагородження «Кращих знавців хімії», «Знавців хімії», «Кандидатів у знавці хімії».

IV. Домашнє завдання.

і. Підготуватися до контрольної роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

Графічний диктант

1. Однорідні суміші називають істинними розчинами.

2. Розчин складається з розчинника та однієї або кількох розчинених речовин.

3. Розчинник - це компонент, вміст якого завжди менший, ніж вміст розчинених речовин.

4. Універсальним розчинником вважають воду.

5. Молекула води неполярна.

6. Розчинність - це здатність речовин розчинятися втому чи іншому розчиннику.

7. Розчин, в якому дана речовина за даної температури більше не розчиняється називають ненасиченим.

8. Всі насичені розчини є концентрованими.

9. За розчинністю речовини поділяють на розчинні, малорозчинні, нерозчинні.

10.   Розчинення це фізико-хімічний процес.

Відповідь:

+ + - + - + -- + +

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3,

 

Завдання 1. Після розчинення невідомої речовини в розчині було виявлено йони: Н+, HSO4-, SO42-.

а) вкажіть розчинену речовину;

б) напишіть рівняння дисоціації даної речовини;

в) які катіони та аніони будуть міститися в розчині хлоридної кислоти.

 

Завдання 2. Що спільного в розчинах лугу та солі одного й того ж металічного елемента? Наприклад: NaOН та NaNO3. Відповідь підтвердіть рівняннями дисоціації. Дайте визначення солям та основам з точки зору електролітичної дисоціації.

 

Завдання 3. Яка із сполук у водному розчині дисоціює з утворенням катіону Аg+?

а)Аg2O,   б)АgNO3,  в)АgСl.

- Що є кількісним показником електролітичної дисоціації?

- Як класифікують електроліти за ступенем дисоціації?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4.

«Теоретики -

Завдання: На 1 кг води Світового океану в середньому припадає солей:       NaСІ - 27,2г;       МgCl2 - 3,8г;

СuSO4 - 1,3г;      МgSO4 -1,6г;

СаСO3 – 0,1г;      МgBr2 -0,1г.

Які йони можна виявитися в зразку морської води?

 

«Теоретики - 2»

Завдання : встановлено, що в молоці є 80 елементів періодичної системи хімічних елементів. Вагома частка належить катіонам Na+,

К+, Са2+, Мg2+ та аніонам С1-, SO42-, РО43-.

Які неорганічні солі, на вашу думку можуть входити до складу сухого молока?

 

«Теоретики -

Завдання: залежно від загального вмісту солей усі питні мінеральні води поділено на столові (мінералізація менше /дм3), лікувально-столові (мінералізація - 2-8г/дм3), лікувальні (мінералізація - більше

/дм3 ). Дослідивши етикетки, встановіть до якої групи вод належать дані зразки?Яка з них більш солона на смак?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Практики -1»

Завдання: Чи відбувається до кінця реакція між розчинами натрій карбонату та хлоридної кислоти, доведіть це за допомогою досліду.

 

«Практики

Завдання: Чи відбудеться до кінця реакція між розчинами натрій гідроксиду та купрум (II) сульфату, доведіть це за допомогою досліду.

 

«Практики -

Завдання: Чи відбудеться до кінця реакція між розчинами натрій карбонату та сульфатної кислоти, доведіть це за допомогою досліду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5.

«Медики»

 

1) Наведіть  приклади  застосування  розчинів в медицині.

2) Для зупинки кровотечі і лікування запалень в медицині використовують 10% розчин кальцій хлориду. Які маси кристалогідрату СаС12 20 і води необхідно взяти для приготування 2 кг такого розчину?

 

«Агрономи»

 

1) Наведіть приклади застосування розчинів під час вирощування культурних рослин.

2) Перед висіванням насіння овочевих культур витримують спочатку в 5% розчині натрій гідрокарбонату а потім в 0,5% розчині перманганату калію. Обчисліть, скільки необхідно взяти цих речовин, щоб приготувати по 200г кожного розчину.

 

«Екологи»

 

1) Де в природі зустрічаються розчини?

2) Наведіть приклади, коли здатність води розчиняти в собі речовини має негативне значення для довкілля.

 

«Будівельники»

 

і) Наведіть приклади застосування розчинів в будівництві.

 

 

 

 

«Косметологи»

 

1) Наведіть приклади застосування розчинів в косметології.

2) В «народній косметології» часто застосовують відвари та настої трав. Встановіть взаємозв'язок між процесом приготування відварів та настоїв і процесом розчинення.

 

 «Домогосподарки»

 

1) Наведіть приклади застосування розчинів в побуті.

2) Для видалення накипу із внутрішньої поверхні чайника рекомендують прокип'ятити в ньому кілька хвилин 3%розчин оцтової кислоти. Визначте скільки необхідно взяти води і столового оцту, який є 9% розчином оцтової кислоти, для приготування 2кг розчину для кип'ятіння.

 

«Кулінари»

 

1) Наведіть  приклади  застосування  розчинів або процесу розчинення в приготуванні страв.

2) Засолюючи великі огірки для тривалого зберігання на 1 кг води беруть 90 г солі (натрій хлориду). Визначте масову частку солі в розчині.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самостійна робота

1. Розчинення - це процес :

a) Хімічний

b) Фізичний

c) Фізико-хімічний.

2. При зниженні температури розчину розчинність газів :

a) Знижується

b) Підвищується

c) Не змінюється

3. Речовини, розчини яких проводять електричний струм - це

a) Провідники

b) Електроліти

c) Неелектроліти

4. Теорію електролітичної дисоціації запропонував:

a) Амадео Авогадро

b) Д.І.Менделєєв

c) Сванте Ареніус

5. При дисоціації електролітів утворюються:

a) Атоми

b) Йони

c) Молекули

6. При дисоціації всіх кислот у розчині з'являються:

a) Йони Гідрогену

b) Гідроксид-йони

c) Хлорид-йони

7. Хлорид на кислота є :

a) Сильним електролітом

b) Слабким електролітом

c) Не є електролітом

 

docx
Додав(-ла)
Лагода Тетяна
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
7 листопада 2019
Переглядів
930
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку