РОЗРОБКА уроку хімії
«Розчини та їх значення в житті людини. Узагальнення. »
вчителя хімії вищої категорії
Сидорівського навчально-виховного комплексу
Лагоди Тетяни Сергіївни
2019р.
Тема. Розчини та їх значення в житті людини. Узагальнення.
Мета:
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання:таблиця розчинності, періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, дидактичні картки,магнітна аплікація,комп'ютерна презентація, набір реактивів для проведення реакцій між розчинами електролітів.
Хід уроку.
І.Організація класу та мотивація навчальної діяльності.
Хімія - це дивовижна наука, яка допомагає нам пізнати світ. Досягнення хімічної науки допомагають нам жити в цьому світі, але лише в тому випадку, коли ми не тільки знаємо, а й уміємо, і не тільки знаємо та вміємо, а щей застосовуємо знання та вміння. Тому девізом нашого уроку я пропоную обрати вислів:
«Знати, вміти, використовувати».
(оголошення теми та мети уроку)
Сьогодні урок буде особливий ще й тим, що свою роботу ви будете оцінювати самостійно та за допомогою товаришів. Для цього ви одержали оцінювальну картку .(Додаток 1) Я сподіваюся, що кожний із вас буде чесним та об'єктивним.
II. Узагальнення та систематизація знань.
1. Загальні відомості про розчини.
a) Графічний диктант (вчитель промовляє твердження, якщо воно вірне, учні записують знак «+», якщо хибне -знак «-«, якщо учень не знає відповіді, то записує «о», після виконання учні обмінюються роботами, перевіряють та оцінюють роботу сусіда по парті)
2. Фізико-хімічна суть процесу розчинення.
б) «Мозковий штурм»
• В чому полягає хімічний, а в чому фізичний бік процесу розчинення?
• Порівняйте механізм процесу розчинення речовин йонної та молекулярної будови?
• Як називається процес розпаду речовин на йони?
• Що здійснюють йони при зануренні в розчин електродів?
• Як називаються йони, що рухаються до катода?...до анода?Який вони мають заряд?
• Під якою назвою об'єднують речовини, розчини або розплави яких проводять електричний струм?
• Які сполуки є електролітами?
(оцінювання відповідей)
3. Дисоціація електролітів та реакції між розчинами електролітів.
а) три учні працюють за індивідуальними завданнями біля дошки
(Додаток 2).
б)клас об'єднується в гетерогенні групи за кольором одержаних фігур, визначаються групи-"теоретики» та групи-«практики»
в) повторення правил техніки безпеки,
г) робота в групах за завданнями (Додаток з).
Обговорення відповідей учнів, що працювали біля дошки. Обговорення відповідей груп-«теоретиків».
Ми з'ясували, які йони є в мінеральних водах. А чи всі йони можуть одночасно перебувати в розчинах? Обговорення відповідей груп- «практиків».
(Оцінювання.)
4. Застосування розчинів.
Розчини електролітів і розчини неелектролітів досить поширені в природі і дуже важливі як в природі, так і в нашому житті. Тому я запрошую всіх до участі у проекті «Розчини в нашому житті», але оскільки ця тема досить об'ємна то ми об'єднаємося в групи «фахівців», кожна з яких буде працювати в «своїй галузі», (об'єднуються за типом фігури в гомогенні групи) Робота в групах за диференційованими завданнями. Додаток 4.
(Презентація проектів. Після виступу кожної групи демонструється слайд з правильною відповіддю.) Додаток 5.
Оцінювання.
III. Підсумок уроку.
1. Створення «рахункової палати», яка підраховує результати.
2. Визначення та нагородження «Кращих знавців хімії», «Знавців хімії», «Кандидатів у знавці хімії».
IV. Домашнє завдання.
і. Підготуватися до контрольної роботи.
Додаток 2.
Графічний диктант
1. Однорідні суміші називають істинними розчинами.
2. Розчин складається з розчинника та однієї або кількох розчинених речовин.
3. Розчинник - це компонент, вміст якого завжди менший, ніж вміст розчинених речовин.
4. Універсальним розчинником вважають воду.
5. Молекула води неполярна.
6. Розчинність - це здатність речовин розчинятися втому чи іншому розчиннику.
7. Розчин, в якому дана речовина за даної температури більше не розчиняється називають ненасиченим.
8. Всі насичені розчини є концентрованими.
9. За розчинністю речовини поділяють на розчинні, малорозчинні, нерозчинні.
10. Розчинення це фізико-хімічний процес.
Відповідь:
+ + - + - + -- + +
Додаток 3,
Завдання 1. Після розчинення невідомої речовини в розчині було виявлено йони: Н+, HSO4-, SO42-.
а) вкажіть розчинену речовину;
б) напишіть рівняння дисоціації даної речовини;
в) які катіони та аніони будуть міститися в розчині хлоридної кислоти.
Завдання 2. Що спільного в розчинах лугу та солі одного й того ж металічного елемента? Наприклад: NaOН та NaNO3. Відповідь підтвердіть рівняннями дисоціації. Дайте визначення солям та основам з точки зору електролітичної дисоціації.
Завдання 3. Яка із сполук у водному розчині дисоціює з утворенням катіону Аg+?
а)Аg2O, б)АgNO3, в)АgСl.
- Що є кількісним показником електролітичної дисоціації?
- Як класифікують електроліти за ступенем дисоціації?
Додаток 4.
«Теоретики -1»
Завдання: На 1 кг води Світового океану в середньому припадає солей: NaСІ - 27,2г; МgCl2 - 3,8г;
СuSO4 - 1,3г; МgSO4 -1,6г;
СаСO3 – 0,1г; МgBr2 -0,1г.
Які йони можна виявитися в зразку морської води?
«Теоретики - 2»
Завдання : встановлено, що в молоці є 80 елементів періодичної системи хімічних елементів. Вагома частка належить катіонам Na+,
К+, Са2+, Мg2+ та аніонам С1-, SO42-, РО43-.
Які неорганічні солі, на вашу думку можуть входити до складу сухого молока?
«Теоретики - 3»
Завдання: залежно від загального вмісту солей усі питні мінеральні води поділено на столові (мінералізація менше 2г/дм3), лікувально-столові (мінералізація - 2-8г/дм3), лікувальні (мінералізація - більше
8г/дм3 ). Дослідивши етикетки, встановіть до якої групи вод належать дані зразки?Яка з них більш солона на смак?
«Практики -1»
Завдання: Чи відбувається до кінця реакція між розчинами натрій карбонату та хлоридної кислоти, доведіть це за допомогою досліду.
«Практики — 2»
Завдання: Чи відбудеться до кінця реакція між розчинами натрій гідроксиду та купрум (II) сульфату, доведіть це за допомогою досліду.
«Практики - 3»
Завдання: Чи відбудеться до кінця реакція між розчинами натрій карбонату та сульфатної кислоти, доведіть це за допомогою досліду.
Додаток 5.
«Медики»
1) Наведіть приклади застосування розчинів в медицині.
2) Для зупинки кровотечі і лікування запалень в медицині використовують 10% розчин кальцій хлориду. Які маси кристалогідрату СаС12 • 6Н20 і води необхідно взяти для приготування 2 кг такого розчину?
«Агрономи»
1) Наведіть приклади застосування розчинів під час вирощування культурних рослин.
2) Перед висіванням насіння овочевих культур витримують спочатку в 5% розчині натрій гідрокарбонату а потім в 0,5% розчині перманганату калію. Обчисліть, скільки необхідно взяти цих речовин, щоб приготувати по 200г кожного розчину.
«Екологи»
1) Де в природі зустрічаються розчини?
2) Наведіть приклади, коли здатність води розчиняти в собі речовини має негативне значення для довкілля.
«Будівельники»
і) Наведіть приклади застосування розчинів в будівництві.
«Косметологи»
1) Наведіть приклади застосування розчинів в косметології.
2) В «народній косметології» часто застосовують відвари та настої трав. Встановіть взаємозв'язок між процесом приготування відварів та настоїв і процесом розчинення.
«Домогосподарки»
1) Наведіть приклади застосування розчинів в побуті.
2) Для видалення накипу із внутрішньої поверхні чайника рекомендують прокип'ятити в ньому кілька хвилин 3%розчин оцтової кислоти. Визначте скільки необхідно взяти води і столового оцту, який є 9% розчином оцтової кислоти, для приготування 2кг розчину для кип'ятіння.
«Кулінари»
1) Наведіть приклади застосування розчинів або процесу розчинення в приготуванні страв.
2) Засолюючи великі огірки для тривалого зберігання на 1 кг води беруть 90 г солі (натрій хлориду). Визначте масову частку солі в розчині.
Самостійна робота
1. Розчинення - це процес :
a) Хімічний
b) Фізичний
c) Фізико-хімічний.
2. При зниженні температури розчину розчинність газів :
a) Знижується
b) Підвищується
c) Не змінюється
3. Речовини, розчини яких проводять електричний струм - це
a) Провідники
b) Електроліти
c) Неелектроліти
4. Теорію електролітичної дисоціації запропонував:
a) Амадео Авогадро
b) Д.І.Менделєєв
c) Сванте Ареніус
5. При дисоціації електролітів утворюються:
a) Атоми
b) Йони
c) Молекули
6. При дисоціації всіх кислот у розчині з'являються:
a) Йони Гідрогену
b) Гідроксид-йони
c) Хлорид-йони
7. Хлорид на кислота є :
a) Сильним електролітом
b) Слабким електролітом
c) Не є електролітом