Тема: Слава козацька — це гордість нащадків. Фольклорні елементи у творі.
(Підсумковий урок за повістю Андрія Чайковського « За сестрою»)
Мета: розвивати вміння учнів аналізувати прозовий твір, культуру зв'язного мовлення,логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, почуття, враження; формувати світогляд, виховувати почуття патріотизму, любові до рідної землі, своєї родини; поваги до історичного минулого, його видатних осіб і героїв; систематизувати набуті знання з поданої теми.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
ІІІ. План уроку
Вступне слово вчителя.
Художньо обдаровані особистості, а особливо ті, хто наділений рідкісним талантом – талантом Генія, володіють здатністю бачити, відчувати, розуміти справжню суть речей та явищ, тобто вони наближені до істини.
Кілька уроків ми присвятили творчості видатного митця в українській літературі Андрія Чайковського. Саме тому сьогоднішній урок – є невеличким підсумком.
На уроці спробуємо повторити відомості з теорії літератури, пригадати вивчене про сам твір. Разом спробуємо відтворити сюжет, охарактеризувати головних героїв, так як у творі основна увага приділена козакам - дізнаємося багато цікавого про них, простежимо використання фольклору у повісті, прийом гіперболи. Згадаємо у чому полягає актуальність та повчальність повісті.
Оскільки ми вивчали не тільки твір, а розглядали і факти про самого письменника, тому зараз дещо пригадаємо .
2.Добре, учні. Бачу, що життєпис ви запам'ятали. Саме тому хотілось би звернутися до нашої улюбленої рубрики “Цікавинки”. Що цікавого ви пригадаєте про життєвий та творчий шлях письменника?
А тепер скористаємося знаннями з теорії літератури.
3. Пінг-понг “Літературні знавці”
Бачу, що і теорію літератури засвоїли непогано. Отже, можемо переходити до творчості митця, зокрема до розглянутого нами твору « За сестрою». Скажіть, будь ласка:
4.Спробуємо разом скласти “Сюжетний ланцюжок”:
Експозиція ( знайомство читача із сім»єю Павлуся, селом Спасівка)
Зав'язка дії ( напад татар на село, втеча Павлуся)
Розвиток дії ( зустріч хлопчика із братом, козаками, згодом – зустріч сім'ї ),(втеча хлопчика від козаків у пошуках сестри), ( подорож хлопця та зустріч із харцизом), ( продаж героя, Павлусь у руках татар), ( життя хлопця у татар), ( втеча героя від Див лет Гірея), ( зустріч із татарами в степу, повернення до хазяїна), ( зустріч дітей)
Розв'язка ( повернення дітей на Україну, визволення з неволі українця Остапа Швидкого)
(Поза сюжетні елементи у творі -Описи природи, описи зовнішності героїв.)
Молодці, учні. Бачу, що часу ви не гаяли і вчили матеріал гарно. Що ж, зараз ми перевіримо чи добре ви читали текст і хто з вас був найуважнішим.
5. Гра “Продовж цитату”
- “Петро був відважний козак і не жалів себе.....” (ст.75)
- “Козаки та їхні коні так були знеможені, що тепер не можна було гнатися за татарами....” (ст.79)
- “Лежачи так, він сіпав з усієї сили мотуз, та тим ще більше затягав вузол...”(ст.83)
- “Чоловік був одягнений у подертій, брудній одежі й мав на голові татарську шапку...” (ст.88)
Тепер спробуйте за допомогою словесного пензлика намалювати у своїй уяві образ того героя, про кого йтиметься в уривку тексту та скласти так би мовити фоторобот. Ваше завдання: визначити, кого з героїв твору стосується наступна фраза.
6. Фоторобот
7. Перевірка домашнього завдання
Домашнім завданням було віднайти використання фольклору у творі.Зараз ми перевіримо ваше домашнє завдання.
Прислів»я та приказки
Дав Бог сироті долю
Не дати себе в каші з»їсти
Мовчи, язичку, їстимеш кашку. Балакати будеш – кашу відберуть.
Не скачи у воду, як не знаєш броду.
Де дві ґаздині, там хата неметена.
Неволя гірш смерті
Кого взимку степ обійде, тому і не жити більше.
Дражнилка
Мурашки, ховайте подушки – татари йдуть.
Загадка
Від чого каша гаряча?
Молитва
«Допоможіть мені, Господи Спасе і свята Покрово, визволитися та козаком стати»
« Боже! не покидай мене, вислухай мою молитву, допоможи мені! На тебе моя надія»
Віщування нападу татар
« мені страшно, начеб де – небуть вовкулака блукав».
«.. над сивою головою діда лили пролетів…»
« Хіба ж мені смерть у вічі заглянула?»
Передбачення погоди
« Дід Андрій дивився на зорі, міркуючи, яка буде погода? Настав час сінокосів і треба було людям погоди».
Ще одним завданням було віднайти прийом гіперболи.
У метафорах – кров замерзла в жилах, задерев'янів увесь;
У порівняннях –у селі стало, мов пекло; усе замовкло, ніби зачароване,кожний стояв, мов закам'янілий; неначе б шуліка на курча, впав аркан; кинулася, мов поранена левиця; зносили дітей, мов баранів; летять, мов несамовиті
У кольорах – на майдан сунула чорна валка… чорна хмара впала на землю;
У фразеологізмах – налякана на смерть- засичав з болю
У діях – рубала сокирою на всі боки…
8. Наша гра називається « Вільний мікрофон» Вам треба стисло висловити свою думку з приводу : « Чи можна вважати Павлуся справжнім героєм, козацьким лицарем. Чому?»
9. Заключне слово вчителя
Отже, підбиваючи підсумки всього сказаного на сьогоднішньому уроці, давайте подумаємо всі разом. Чому ми вивчаємо цей твір сьогодні у 21 ст.?У чому його актуальність? Що нового взяли для себе від головного героя? Що поміщу у свій ранець, який я носитиму ще кілька років у школу, а далі використовуватиму готовий матеріал у житті?
IV. Домашнє завдання - підготуватися до уроку позакласного читання Арсенич-Баран “Ти людина?”
Всім присутнім дякую за увагу. Учням - за роботу. Виставлення та оголошення оцінок.