Урок-узагальнення "За сестрою" А. Чайковського

Про матеріал
Конспект уроку містить завдання, що дають змогу попрацювати з текстом, відтворити сюжетну лінію, удосконалити навички правильного аналізу твору.
Перегляд файлу

Тема: Слава козацька — це гордість нащадків. Фольклорні елементи у творі.

 (Підсумковий урок за повістю Андрія Чайковського « За сестрою»)

Мета: розвивати вміння учнів аналізувати прозовий твір, культуру зв'язного мовлення,логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, почуття, враження; формувати світогляд, виховувати почуття патріотизму,  любові до рідної землі, своєї родини; поваги до історичного минулого, його видатних осіб і героїв; систематизувати набуті знання з поданої теми.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІІІ. План уроку

Вступне слово вчителя.

Художньо обдаровані особистості, а особливо ті, хто наділений рідкісним талантом – талантом Генія,  володіють здатністю бачити, відчувати, розуміти справжню суть речей та явищ, тобто вони наближені до істини.

Кілька уроків ми присвятили творчості видатного митця в українській літературі Андрія Чайковського. Саме тому сьогоднішній урок – є невеличким підсумком.

 На уроці  спробуємо  повторити відомості з теорії літератури, пригадати вивчене про сам твір. Разом спробуємо відтворити  сюжет, охарактеризувати головних героїв, так як  у творі основна увага приділена   козакам - дізнаємося багато цікавого про них, простежимо використання фольклору у повісті, прийом гіперболи. Згадаємо у чому полягає   актуальність та повчальність повісті.

Оскільки ми вивчали не тільки твір, а розглядали і факти про самого письменника, тому зараз дещо пригадаємо .

  1. “Бліц тур”(так-ні)
  • Український письменник,адвокат, громадський діяч.
  • Писав переважно на історичну тематику.
  • У 1967 році відбував практику у Коломийській бібліотеці.
  • Народився в місті Самборі на Львівщині.
  • Помер у 1975 році.

 2.Добре, учні. Бачу, що життєпис ви запам'ятали. Саме тому хотілось би звернутися до нашої улюбленої рубрики “Цікавинки”. Що цікавого ви пригадаєте про життєвий та творчий шлях письменника?

 А тепер  скористаємося знаннями з теорії літератури.

3. Пінг-понг “Літературні знавці”

  • Що таке повість?
  • Доведіть, що наш твір героїко – романтична повість. Що є героїчного та романтичного у творі.
  • Що таке сюжет?
  • Що таке гіпербола?

 Бачу, що і теорію літератури засвоїли непогано. Отже, можемо переходити до творчості митця, зокрема до розглянутого нами твору  « За сестрою». Скажіть, будь ласка:

  • Чому твір має таку назву?
  • Назвіть тему, ідею твору. 
  • Пригадайте жанр та проблематику твору

4.Спробуємо разом скласти “Сюжетний ланцюжок”:

Експозиція ( знайомство читача із сім»єю Павлуся, селом Спасівка)

Зав'язка дії ( напад татар на село, втеча Павлуся)

Розвиток дії ( зустріч хлопчика із братом, козаками, згодом – зустріч сім'ї  ),(втеча хлопчика від козаків у пошуках сестри), ( подорож хлопця та зустріч із харцизом), ( продаж героя, Павлусь у руках татар), ( життя хлопця у татар), ( втеча героя від Див лет Гірея), ( зустріч із татарами в степу, повернення до хазяїна), ( зустріч дітей)

Розв'язка ( повернення дітей на Україну, визволення з неволі українця Остапа Швидкого)

(Поза сюжетні елементи у творі -Описи природи, описи зовнішності героїв.)

Молодці, учні. Бачу, що часу ви не гаяли і вчили матеріал гарно. Що ж, зараз ми перевіримо  чи добре ви читали текст і хто з вас був найуважнішим. 

5. Гра “Продовж цитату”

- “Петро був відважний козак і не жалів себе.....” (ст.75)

- “Козаки та їхні коні так були знеможені, що тепер не можна було гнатися за татарами....” (ст.79)

- “Лежачи так, він сіпав з усієї сили мотуз, та тим ще більше затягав вузол...”(ст.83)

- “Чоловік був одягнений у подертій, брудній одежі й мав на голові татарську шапку...” (ст.88)

Тепер спробуйте за допомогою словесного пензлика намалювати у своїй уяві образ того героя, про кого йтиметься в уривку тексту та скласти так би мовити фоторобот. Ваше завдання: визначити, кого з героїв твору стосується наступна фраза.

6. Фоторобот

  • « Його огорнув страх. У його уяві татарва була такою силою, що її ніхто не переможе. Дідусь розказував йому, як козаки били татар; та ось він бачив, як татарви нічого не стримало,  і дідусь, і багато інших дужих козаків полягли»( Павлусь).
  • «…Був кремезний козак літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперізував широким шовковим поясом. На ногах добре шкапові чоботи. Сорочка була подерта і замащена на грудях, широко розхристана, звідки визирали широкі косматі та на сонці засмаглі груди» ( Семен Непорадний).

 

  • «.. Пильнував пасіки, доглядав хату і дітей. Вважав своїм обов»язком привчити Павлуся до лицарського ремесла» ( Дід Андрій)
  • «.. Був відважний козак і не жалів себе. Тепер йому стало ніяково, коли подумав, що його можуть убити, а тоді Павлусь стане круглим сиротою, на опіці чужих людей» ( Петро).

7. Перевірка домашнього завдання

Домашнім завданням було віднайти використання фольклору у творі.Зараз ми перевіримо ваше домашнє завдання.

Прислів»я та приказки

Дав Бог сироті долю

Не дати себе в каші з»їсти

Мовчи, язичку, їстимеш кашку. Балакати будеш – кашу відберуть.

Не скачи у воду, як не знаєш броду.

Де дві ґаздині, там хата неметена.

Неволя гірш смерті

Кого взимку степ обійде, тому і не жити більше.

Дражнилка

Мурашки, ховайте подушки – татари йдуть.

Загадка 

Від чого каша гаряча?

Молитва

«Допоможіть мені, Господи Спасе і свята Покрово, визволитися та козаком стати»

« Боже! не покидай мене, вислухай мою молитву, допоможи мені! На тебе моя надія»

Віщування нападу татар

« мені страшно, начеб де – небуть вовкулака блукав».

«.. над сивою головою діда лили пролетів…»

« Хіба ж мені смерть у вічі заглянула?»

Передбачення погоди

« Дід Андрій дивився на зорі, міркуючи, яка буде погода? Настав час сінокосів і треба було людям погоди».

Ще одним завданням було віднайти  прийом гіперболи.   

У метафорах – кров замерзла в жилах, задерев'янів увесь;

У порівняннях –у селі стало, мов пекло; усе замовкло, ніби зачароване,кожний стояв, мов закам'янілий; неначе б шуліка на курча, впав аркан; кинулася, мов поранена левиця; зносили дітей, мов баранів; летять, мов несамовиті

 У кольорах – на майдан сунула чорна валка… чорна хмара впала на землю;

У фразеологізмах – налякана на смерть- засичав з болю

У діях – рубала сокирою на всі боки…

8. Наша гра називається « Вільний мікрофон» Вам треба стисло висловити свою думку з приводу : « Чи можна вважати Павлуся справжнім героєм, козацьким лицарем. Чому?»

9.  Заключне слово вчителя

 Отже, підбиваючи підсумки всього сказаного на сьогоднішньому уроці, давайте подумаємо всі разом. Чому ми вивчаємо цей твір сьогодні у 21 ст.?У чому його актуальність? Що нового взяли для себе від головного героя? Що  поміщу у свій ранець, який я носитиму ще кілька років у школу, а далі  використовуватиму готовий  матеріал у житті?

 IV. Домашнє завдання -  підготуватися до уроку позакласного читання Арсенич-Баран “Ти людина?”

Всім присутнім дякую за увагу. Учням - за роботу.  Виставлення та оголошення оцінок.

 

doc
Додано
22 березня 2020
Переглядів
2931
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку