Урок узагальнення знань " Атмосфера"

Про матеріал
Урок узагальнення знань з теми " Атмосфера" розроблений у вигляді гри. У розробці використовую такі прийоми: " Світлофор", " Подорож цифрами", " Географічна копілка", " Чомучка", " Пошта", " Дерево рішень"
Перегляд файлу

 

Мета: Атосфера. Узагальнення

 Мета:

  •  Узагальнити  і закріпити теоретичні знання та практичні вміння учнів з теми «Атмосфера»; перевірити рівень засвоєння знань, умінь і навичок учнів.
  • Розвивати критичне мислення учнів, вміння аналізувати, робити висновки.
  • Виховувати самостійність, відповідальність,  інтерес до пізнання навколишнього середовища, розуміння важливості охорони атмосфери.
  • Сприяти:
  • Активізації знань з теоретичнимх основ теми
  • Розвитку творчості учнів
  • Формуванню ключових компетентностей:
  1. Соціальної та громадянської
  2. Уміння вчитися впродовж життя
  3. Екологічної грамотності та здорового способу життя
  4. Спілкування державною мовою
  5. Математичної компетентності.

Тип уроку: узагальнення і контроль знань

Обладнання:  фізична карта, таблиці, діаграми, газети учнів «Атмосфера», сигнальні    

                картки, комп’ютер 

 

                                          Хід уроку

        I.Організаційна частина

  -  Добрий день, шановні гості! Добрий день, діти!

Сьогодні у нас узагальнюючий урок – змагання по темі «Атмосфера», в ході якого ми повинні повторити, узагальнити та перевірити знання, уміння та навички, отриманні під час вивчення теми.

    - Девізом нашого уроку буде китайська мудрість: «Не бійся, що не знаєш – бійся,що не навчишся!» Тому, не бійтесь помилитися!

    -  Покажіть свій настрій, з яким ви прийшли на урок сьогодні.

 Картка червона – відмінний. Зелена – нормальний. Синя – поганий.

    -  Отже, посміхніться один одному! Гарний настрій допоможе вам бути активними на уроці.

  Бажаю вам успіху!

  II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

  1. Прийом «Так – ні»

      - Що таке атмосфера?

    - Відповідайте хором: «Так – ні»

 

Що таке атмосфера?

Може, це літосфера?  -  Ні!

Може, це гідросфера?  -  Ні!

Може, це просто точка?  -  Ні!

Значить, це оболочка?  -  Так

 

  1. Проблемне питання
  • Визначити значення атмосфери, прослухавши вірш.

 

Я до синего неба рукой дотянусь.

К облакам я ладошкой своей прикоснусь,

Наслаждаясь покоем и светом,

Облаков бело-розовым цветом.

Только небо мое встрепенулось,

Понеслось и обратно вернулось,

Сильным ветром в лицо мне дохнуло

И куда-то опять упорхнуло

 

Я с восторгом и трепетной верой,

Наблюдаю дела атмосферы.

Где-то дождь почему-то пролился.

Где-то снежный буран расшалился.

Иней тонким пушистым налетом,

Покрывает крыло самолета.

Сквозь туманы плывут корабли

Далеко от родимой земли.

 

Много вредных космических лучиков,

Атмосфера не пустит без ключика.

Для непрошенных, злобных лучей,

Не должно быть открытых дверей.

Наш воздушный большой океан,

«Омывающий» множество стран,

Наш защитник, обидчик, помощник,

Без которого жить не возможно.

III. Узагальнення знань, умінь та навичок 

  1. Прийом «Асоціації»

Вивчаючи тему «Атмосфера», ми познайомилися з багатьма новими термінами. Треба підібрати до кожної букви слова «АТМОСФЕРА» слова, пов’язані з цією темою.

 

                    А  -  зот

                    Т   -  иск

                    М  - усон

                    О  -  пади

                    С  -  ніг

                    Ф  - люгер

                    Е  - кзосфера

                    Р  -  оса

                    А  - антициклон

 

  1. Бліц – турнір

 

             I команда

  1. Атмосфера – це не водна оболонка Землі, а …  (повітряна)
  2. В якому напрямку дмуть північно – східні вітри?  (південно – західному)
  3. Бриз – це не місто, а …  (вітер)
  4. Полярні кола – це не меридіани, а …  (паралелі)
  5. Різниця між максимальною та мінімальною температурою повітря називається …  (амплітудою)
  6. Де вночі тепліше, на суходолі чи на морі?  (на морі)
  7. Лінії, що з’єднують на карті точки з однаковою температурою, називаються …

(ізотермами)

  1. В якому шарі атмосфери найбільше озону?  (стратосфера)

 

II команда

  1. Нижній шар атмосфери називається …  (тропосферой)
  2. В якому напрямку дмуть північно – західні вітри?  (південно – східному)
  3. Як змінюється температура з висотою?  (зменшується)
  4. Скупчення краплинок води у повітрі називається …  (туман)
  5. Двічі на рік сонце буває над  …  (екватором)
  6. Синоптичні карти – це карти  …   (погоди)
  7. Від чого нагрівається повітря?   (від земної поверхні)
  8. Вологість повітря буває відносною та  …  (абсолютна)

 

  1. Прийом «Світлофор» - Так – ні

 

  1. Бриз – сезонний вітер   (Ні)
  2. Туман випадає з хмар  (Так)
  3. Вода швидше нагрівається, ніж суходіл  (Ні)
  4. Багаторічний режим погоди називається кліматом  (Так)
  5. Сила, з якою повітря тисне на земну поверхню, називається вітром  (Ні)
  6. Вміст водяної пари в повітрі називається вологістю  (Так)
  7. Теплий атмосферний фронт приносить похолодання  (Ні)
  8. В циклонах – ясна погода  (Ні)

 

  1. Прийом «Подорож цифрами»

 

- Яке відношення до теми «Атмосфера» мають ці цифри?

 

              I команда                                                                  II команда

 

  •  78    (вміст азоту в повітрі)                      -    760   (нормальний атм. тиск)
  •  66    (полярні кола)                                   -     23    (тропіки)
  •  55    (висота стратосфери)                        -   +58   (макс. температура)
  • -89   (мін. температура)                              -   18    (висота тропосфери)
  •  
  1. Прийом «Відгадай за описом»

 

  1. –  Він утворюється далеко від земної поверхні.

-  Йому радіють особливо навесні та влітку.

– Він буває і теплим, і холодним.

        -  Коли під ним погуляєш, то можна захворіти.

       -   Від нього ховаються під парасолькою.   (Дощ)

 

  1. – На планеті немає такого місця, де б його не було.

-  Він легко переносить навіть дуже важкі предмети.

-  Одна з його характеристик – швидкість.

-  Особливо приємно відчувати  його на своєму обличчі спекотного літнього дня.

-  Прилад, який допомагає вивчати це природне явище, називається флюгер.

                                                                                                 (Вітер)

 

  1. Гра «Географічна копилка»                        

 

  - Географія тісно пов’язана з математикою. Треба розв’язати задачі, хто швидше.

 

                                                  Задача 1.

 

 

            Красноярськ

  Санкт - Пітербург

    t  червня

                +19 С

            +18 С

    t січня

                 -17 С

               -8 С

    амплітуда

                   ?

                ?

 

                                                  Задача 2.

 

   висота

   температура

      0 м

      +16 С

      ? м

        -8 С

 

                                                  Задача 3.

 

        Час

температура

    6 годин

     -7 С

  12 годин

    +3 С

  18 годин

    +2 С

  24 години

     -2 С

 

- Визначити середньодобову температуру повітря.

 

                                                  Задача 4.

 

     висота

      атм. тиск

       ? м

       450 мм

      0 м

       750 мм

 

 

  1. Прийом «Що зайве?»

 

I команда                                                                               II команда

  1. Дощ, роса, іній, туман.                                   1.Хмарність, температура, опади, погода
  2. Бриз, мусон, пасат, флюгер.                          2. Роса, іній, паморозь, дощ.
  3. Азот, кисень, сірчистий газ,                          3. Тропосфера, атмосфера, мезосфера,

вуглекислий газ.                                                  стратосфера.

  1. Тропіки, полярні кола, екватор,                    4. 22 червня, 22 жовтня, 21 березня,

меридіани.                                                            22 грудня.

 

  1. Прийом «Чомучка»

 

     I команда

  1. Коли я приходжу влітку, стає холодніше, йде дощ. Коли взимку – стає тепліше. Хто я?    (морська повітряна маса)
  2. Чому хмари не падають на Землю?                  
  3. Де випадає найбільша кількість опадів на Землі?   (Черапунджі)
  4. Чому на західному узбережжі материків південної півкулі розташовані пустелі?     (холодні течії)
  5. Погода та клімат – поняття різні. Чи існують на нашій планеті райони, де між цими поняттями різниці практично не має?    (на екваторі)

       

         II команда

  1. Де квітень та травень – осінні місяці?    (у південній півкулі)
  2. Чому вночі, коли на вулиці прохолодно, море тепле, як «парне молоко»?    (вода повільно нагрівається та охолоджується)
  3. Де буває так: вдень темно, як вночі, а вночі світло, як вдень?    (за полярним колом)
  4. Як би ти вдягнувся вночі в пустелі? Чому? (не має хмар)
  5. Чи може на вершині вулкану Кіліманджаро в Африці лежати сніг, якщо біля підніжжя температура повітря +24 С? (так)

 

  1. Прийом «Чорний ящик»

 

   - Тут знаходиться незвичайна річ, яка дуже чутлива до вологості повітря. Про яку річ ідеться? В якому приладі її використовують?      (знежирена людська волосина)

 

  1. Конкурс капітанів

 

            I команда

  1. Якби його не було, то найвидатніші географічні відкриття сталися б набагато пізніше. Люди страждають від перепадів тиску, а для нього це – основа життя. Назвіть його.     (вітер)
  2. Скажіть грецькою «пророкування».      (прогноз)
  3. Для чого жителі тібетського міста Ладак фарбують свої будинки в чорний колір?    (щоб вони краще поглинали сонячну енергію)

 

        II команда

  1. Він може бути дзвінкоголосим, дрібним, сліпим, колючим, різким, теплим, парним. Назвіть його.     (дощ)
  2. Перші хіміки назвали його «небесним повітрям» або «основою життя», а як ми його називаємо сьогодні?     (кисень)
  3. Син богині ранкової зорі Мемнон загинув під Троєю від руки Ахілла. Еос перенесла    тіло свого сина в чертог Геліоса й дотепер оплакує його. Як ми називаємо її сльози, якщо вірити цьому давньогрецькому міфу?     (роса)

 

  1. Прийом «Назви одним словом»

 

  1. Бриз, мусон, пасат - …    (вітер)
  2. Сніг, дощ, град - …    (опади)
  3. Барометр, термометр, флюгер - …   (прилади)
  4. Екваторіальні, тропічні, помірні - …   (повітряні маси)
  5. Перисті, шаруваті, купчасті - …    (хмари)
  6. Ізобари, ізотерми, ізогієти - …    (ізолінії)

 

  1. Прийом «Робота з кліматодіаграмами»

 

     -  Всі ми знаємо капітана Врунгеля:

          Где-то под руками были близко

          Капитана Врунгеля записки.

          Он себя считает знатоком,

          Климат ему также был знаком.

 

         - І він нам надіслав листа:

Добрий день, діти! Багато я мандрував по світу і ось до якого висновку дійшов: важко обходитися без знань з географії. Нещодавно я відправився у навколосвітню подорож на кораблі. Але спочатку я заїхав додому, взяв географічний атлас, щоб проаналізувати кліматичні карти. Треба ж знати, який одяг з собою взяти. Та ось біда, атлас був старим, і аркуші всі розсипалися й переплуталися. Діти! Допоможіть мені визначити за допомогою кліматодіаграм клімат різних районів Землі, де я вирішив побувати.

 

               I команда                                                          II команда

Екваторіальний пояс                                                 Арктичний пояс

Помірний пояс                                                           Тропічний пояс

 

                        (Учитель показує кліматодіаграми)

 

  1. Прийом «Подорож на метеорологічну станцію»

 

       - Показ комп’ютерної презентації: прилади – термометр, барометр, гігрометр, флюгер, опадомір, анемометр.

  

       - Назвати метеорологічні прилади та їх призначення.

 

  1. Гра «Стрілка» - «Юні синоптики»

 

     - Кожній команді вручається стрілка з назвою повітряної маси (мУВ, кУВ) та картка з завданнями:

  • В якому кліматичному поясі панує повітряна маса?
  • Яку погоду приносить взимку, влітку?

 

  1. Гра « Пошта»

 

     -Чотири конверти – «ВІТЕР». «ВОЛОГІСТЬ», «ОПАДИ» та конверт, в якому картки з термінами:    -  флюгер, бриз, мусон, сила, швидкість, пасат, західний, роза вітрів;

                       -  водяна пара, випаровування,насичення, гігрометр, абсолютна, відносна,       

                          відсоток, температура;

                       -  опадомір, плювіограф, сніг, іній, хмари, циклон, дощ, атмосферний фронт.

    - Треба терміни відправити адресату.

 

  1. Гра «Квітка» - «Кліматотвірні чинники»

 

- Десять пелюсток, на яких написані не тільки чинники, що впливають на формування клімату:     -   рівень сонячної радіації

             -   географічна широта місцевості

             -   вивітрювання

             -    рельєф

                         -    близькість океанів

                         -    рух повітря

                         -    течії

                         -    висота місцевості над рівнем моря

                         -    склад гірських порід

                         -    діяльність людини.

 

         - Треба залишити квітку з 8 пелюстками, на яких будуть тільки кліматотвірні чинники (2 хвилини).

 

  1. Древо рішень

                                           - Треба записати:

 

                 I команда                                                                   II команда

Джерела забруднення атмосфери                         Пропозиції щодо охорони атмосфери

 

      IV. Підсумок уроку         

 

- Атмосфера!

Летиш з планетою Земля у космосі холоднім.

І бережеш її, немов мале дитя,

Бо поглинаєш згубні промені космічні,

Щоб на Землі було життя.

 

Ти не проста, повітря оболонка,

До тебе входить кисень і азот,

І вуглекислий газ, інертні гази.

Вода і пил, та ще й озон.

 

Не маєш ти ні смаку, ані кольору,

Заходиш у легені з кожним подихом.

Ти є - і небо голубе,

І на планеті – все живе.

В тобі народжуються хмари,

Вітри ширяють, блискавки горять,

Полярне сяйво в екзосфері сяє,

Крилаті літаки дороги борознять.

 

Земля без тебе, Атмосферо,

Як мандрівник в пустелі без води.

Якщо тебе не збережемо, зруйнуємо,

Зазнаємо великої біди.

 

 И в заключение хочу сказать,

Что лучше географи предмета не сыскать.

Мир географи огромен.

Стремитесь вы его познать.

 

Підведення підсумків змагання.

 

docx
Додав(-ла)
Бойко Неля
Додано
16 березня 2020
Переглядів
817
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку