6 клас. Води суходолу. Річки. Елементи річкової
долини. Річкова система, річковий басейн, вододіл.
Мета: поглибити знання учнів про гідросферу шляхом вивчення річок як частини світового кругообігу води в природі; сформувати поняття про основні види вод суходолу – поверхневі і підземні; елементи річкової системи, річкову долину; про живлення річок; розвивати вміння учнів визначати елементи річкової системи; розвивати в учнів мислення; виховувати бережне ставлення до водних ресурсів України.
Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта України, атласи, підручники, контурні карти; кінофільм „Забруднення вод”.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.
1) Про що йде мова:
- найпоширеніший мінерал на Землі;
- без нього неможливе життя;
- переважає в складі всіх живих організмів;
- вона повсюди;
- вкриває три чверті земної поверхні;
- солона і прісна, прозора і каламутна, рідка, тверда і у вигляді пари.
Це ... (вода).
2) Які властивості має вода?
3) Що відноситься до вод суходолу?
(Біля дошки намалювати схему)
Води суходолу
Поверхневі Підземні
річки озера льодовики підземні багаторічна
води мерзлота
болота штучні водойми
(канали, ставки,
водосховища)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Про який вид поверхневих вод ітиме сьогодні мова? Відгадайте загадку.
- Тече, тече не витече, біжить, біжить – не вибіжить.
(Річка)
Річки є однією з основних ланок світового кругообігу води в природі. Річки – джерело прісної води, риби і багато іншого, без чого наше життя уявити дуже важко, якщо взагалі можливо. Знання про річки, які ви отримаєте на сьогоднішньому уроці, допоможуть вам зрозуміти деякі природні процеси.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Річки були головними шляхами сполучення. Уздовж берегів оселялися люди, виникали міста. Води річок несли на собі човни та кораблі, обертали колеса водяних млинів, у річках напували коней, ловили рибу, по них сплавляли ліс. У наші дні на них збудовані електростанції, вода використовується для зрошення полів, для роботи фабрик і заводів. Річки дають питну воду містам.
Річка – це природний водний потік, що протікає в зниженнях рельєфу, створених її руками.
- Давайте на карті розглянемо як позначаються ріки.
- Це лінійний умовний знак синього кольору. На плані місцевості ще й вказано напрям течії, мости через ріку.
З яких частин складається річка?
(робота з підручником, мал. 50, стор. 101)
Витік – може бути озеро, болото, джерело, льодовики.
Гирло – місце, де ріка впадає в море, іншу річку.
Річкова долина – звивисте заглиблення від витоку до гирла.
Річище – частина долини, що зайнята водним потоком постійно.
Заплава – частина річкової долини, що заливається водою в період повені.
Тераса – колись була заплавою, ніколи не заливається водою.
Річкова система – головна річка з усіма притоками (визначаємо ліві і праві притоки Дніпра).
Басейн річки – територія з якої річка збирає свої води (розглядаємо карту „Поверхневі води України”).
Вододіл – межа між басейнами сусідніх річок.
Розглядаємо картини порогів і водоспадів.
У місцях виходів твердих гірських порід, які перетинають шлях річки, утворюються пороги.
Розповідь про пороги Дніпра.
Особливо багато порогів на гірських річках, де річище складене твердими породами, а швидкість течії велика. Пороги дуже заважають судноплавству. Були вони і на Дніпрі, між Дніпропетровськом і Запоріжжям. В цьому районі, де на поверхню виходять гранітні породи, налічувалось 9 великих порогів. У 1932 році нижче від порогів було збудовано греблю Запорізької ГЕС висотою з дев’ятиповерховий будинок. Вода затопила пороги і вони тепер не заважають судноплавству.
А якщо на шляху річки трапляються великий виступ, складений твердими породами – утворюється водоспад.
Найвищий водоспад у світі Анхель у Південні Америці. Висота падаючої води 1054 м.
Робота з картами.
Завдання: На контурній карті позначити річки України – Дніпро, Дністер, Південний Буг. (Згадуємо правила позначення водних об’єктів на контурній карті).
На наступному етапі уроку здійснюємо заочну мандрівку по материках з метою вивчення вод суходолу.
Гідрологи 1 команди мандрують до Євразії, 2 команди – до Африки, 3 команди – до Південної Америки.
Через 1-2 хвилини представники від кожної команди розповідають про ріки даного материка. А всі учні тим часом працюють з атласами і контурними картами, позначаючи їх на згаданому материку.
V. Закріплення одержаних учнями знань і умінь.
1) Гра „Географічне лото”.
Виходять по одному представнику від кожної команди, отримують конверти з географічними назвами і шукають правильну відповідь на питання. Учні класу визначають правильність відповіді товаришів.
„Я думаю що це...”
а) Природний водний потік у зниженні рельєфу. Це ... (річка).
б) Місце початку річки. Це ... (витік).
в) Річка та її притоки. Це ... (річкова система).
г) Територія, з якої річка збирає воду. Це ... (річковий басейн).
д) Місце впадання річки у море. Це ... (гирло).
е) Межа між сусідніми басейнами. Це ... (вододіл).
2) А тепер перевіримо ваші знання карти. Гра „Покажи на карті” (Учні задають питання по черзі тому учневі, що біля карти).
Не можна сьогодні не згадати про охорону річок від забруднення і взагалі водних ресурсів.
Через недбалість і пряму безгосподарність багато річок на Черкащині втратили свою повноводність, забруднюються, замулюються, а то й зовсім зникли з лиця землі. Подекуди там, де не так давно текли невеликі й середні річки, можна побачити струмки, а після дощу – великі брудні калюжі. Більшість рік і водойм Черкащини в літній період міліє, а такі невеликі річки, як Шполка, Вільшанка, Сухий і Гнилий Ташлики, зовсім пересихають.
Серед основних забруднювачів води в Україні залишаються пестициди, феноли, органічні та біогенні речовини, солі важких металів та ще донедавна були нафтопродукти. Щороку в ріки і водойми скидається понад 5 млн. т. солей.
У водосховищах на Дніпрі в мулові на дні зосереджена значна частина радіонуклідів. Причому їх концентрація весь час зростає за рахунок відмирання організмів, що нагромадили радіонукліди та важкі метали. Тому виловлювана тут риба практично не придатна в їжу.
Економія чистої води і збереження наших рік і водойм від забруднення та їх поступове оздоровлення – життєво необхідний захід.
Пропоную учням переглянути фільм „Забруднення вод”
Після перегляду фільму дати відповідь на запитання:
- Як людство бореться з забрудненням води?
VІ. Підсумки уроку:
- річка – це природній водний потік, що тече в руслі – поглиблені земної поверхні, вимитому рухом річки;
- елементами річкової долини є русло, заплава, тераси;
- витік, гирло, притоки, головна річка – елементи річкової системи;
- територія, з якої річка збирає води, називається річковим басейном;
- межа між басейнами називається вододілом.
VІІ. Домашнє завдання.
Вивчити § 17, підготувати розповідь про одну з річок України.
VІІІ. Виставлення оцінок.