В розробці представлені різні форми та методи роботи на уроці з метою закріплення й узагальнення знань та вмінь учнів з теми. На уроці використовуються презентації.
УРОК УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, 7 КЛАС
Тема: Подорож Північною Америкою
Мета: Закріпити й узагальнити знання та вміння учнів з теми.
Формувати вміння працювати швидко, злагоджено; вчити логічно мислити.
Розвивати пізнавальний інтерес до географії, використовуючи нестандартні форми і методи навчання.
Виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги під час групової роботи, екологічне мислення.
Девіз : Граючи – перевіряємо, що вміємо і що знаємо!
Обладнання: фізична карта світу, атласи, контурні карти, роздатковий матеріал, комп’ютерні презентації
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Мотивація навчальної діяльності /презентація 1/
- Сьогодні у нас незвичайний урок – урок-подорож.
- Світ – це книжка і той, хто не подорожує, читає лише одну сторінку.
/Св. Аугустин/
- Просто мандрувати – це нудно, а от мандрувати з метою – це захоплююче і корисно…
- Впродовж декількох уроків ми з вами вивчали материк Північну Америку. Познайомилися з рельєфом, кліматом, водами, природними комплексами материка, вивчали життя і звичаї місцевого населення.
- Сьогодні ми узагальнюємо знання і перевіримо їх міцність, виконуючи різні завдання.
- Зосередьтеся, будь-ласка. Не бійтеся експериментувати. Використовуйте всі свої знання, які ви здобули до цього
- Будьте доброзичливі, толерантні, допомагайте один одному. На
сьогоднішньому уроці приймаються всі відповіді. Все що ви скажете важливе.
- Девіз уроку: Граючи перевіряємо, що вміємо і що знаємо!
У Західну півкулю,
Де зараз темна ніч,
В Америку Північн
Урок, ти нас поклич.
Цей материк контрастний:
На півночі – широкий,
На півдні - він вузький,
На заході скелястий,
А в центрі - більш низький.
Торнадо тут гуляє.
Цей вихор руйнівний
До неба підіймає
Смертельний стовбур свій.
Секвоя велетенська –
Рослина-рекордсмен.
Найвища, найтовстіша
Серед усіх дерев.
Живе ведмідь тут грізлі
І чорний барибал.
А білого ведмедя –
У Арктиці шукай.
Такий ось незвичайний
Цей чудо-материк.
Я хочу, щоб дізнатись
Про нього кожен зміг.
ІІІ. Узагальнення знань, умінь, навичок
1. Конкурс «Географічна розминка»
- Найбільший на Землі острів (Гренландія)
- «Країна агави»? (Мексика)
- Найбільша річка, що впадає в Мексиканську затоку (Міссісіпі)
- Північний олень, мешканець північноамериканської тундри (карібу)
- Найвища точка Аппалачів (Мітчелл)
- Річка, що утворює всесвітньо відомий водоспад (Ніагара)
- Озеро в північній частині материка, назва якого на мові індіанців означає «вода» (Вінніпег)
- Найвища вершина Кордильєр (Мак-Кінлі)
- Затока, в якій бувають припливи до 18 м (Фанді)
- Найбільше за площею озеро Північної Америки (Верхнє).
- Найбільша за площею країна Північної Америки (Канада).
- Річка, яка відома своїм каньйоном (Колорадо).
- Найвідоміший національний природний парк Північної Америки (Єллоустонський).
- У басейні якої річки відкриття родовищ золота викликало наприкінці XIX ст. «золоту лихоманку»? (Юкон).
- Які три північноамериканські рекорди належать Долині Смерті? (Найнижче, найжаркіше і найсухіше місце на материку).
- Яка північноамериканська країна двічі приймала чемпіонат світу з футболу? (Мексика).
2. Тестове завдання «Початок подорожі»
- Випишіть цифри вірних висловлювань. Хто швидше?
1. Північна Америка омивається водами всіх океанів.
2. Велика частина материка розташована в тропічному і субекваторіальному поясах.
3. Аппалачі - молоді гори, в яких триває горотворення.
4. Найвища точка Кордильєр - г.Мак-Кінлі.
5. Північ материка розташований в арктичному кліматичному поясі.
6. Півострів Каліфорнія лежить в області субтропічного сухого клімату.
7. На півострові Аляска випадає більше опадів, ніж на Лабрадорі.
8. Річка Ніагара з'єднує озера Ері і Онтаріо.
9. Найбільше озеро в групі Великих озер - Атабаска.
10. Прерії - це степи в Північній Америці.
(4, 5, 7, 8, 10)
3. Конкурс «Із записів барона Мюнхаузена»
- Необхідно знайти помилки. Оскільки барон – відомий фантазер, то багато що в його розповідях не відповідає дійсності.
- «Я вирішив перетнути Північну Америку по 40-й паралелі зі сходу на захід. Спочатку на моєму шляху зустрілися найвищі гори Північної Америки Аппалачі. Далі мій шлях пролягав через Центральні рівнини. На човні я спустився річкою Маккензі до місця її впадіння в Міссісіпі. Міссісіпі – найчистіша річка материка із прозорою водою. Далі я поплив по річці Міссурі, яка є притокою Колорадо. Мені довелось вступити в сутичку з місцевими жителями – ескімосами. У передгір’ях Кордильєрів я вполював багату здобич: бізона, страуса нанду, колібрі та лінивця. Кордильєри я перетнув швидко, бо вони невисокі, та вийшов до узбережжя Атлантичного океану. Там сів на корабель і відплив додому».
- «Я вирішив перетнути Північну Америку по 100-му меридіану з півночі на південь. Спочатку було досить холодно, адже це зона тундри та лісотундри. Я вполював тут великого білого ведмедя. А коли зупинявся на відпочинок біля озер, яких тут дуже багато, то ловив рибу. Особливо часто ловилися піраньї та анаконди. Далі мій шлях перетнули досить високі гори Анди. Моїми провідниками в горах були алеути. Проминувши гори, я вийшов до річки Ріо-Гранде, яка є найбільшою річкою Північної Америки й протікає по Примексиканській низовині. Нею на човні я спустився до Карибського моря. Там сів на корабель і відплив додому».
4. Конкурс «Що зайве і чому?»
- Як ви знаєте географічну номенклатуру материка?
- Мексиканська, Гудзонова, Гвінейська, Каліфорнійська
- Мак-Кінлі, Костюшко, Елберт, Мітчелл
- Тихий, Атлантичний, Північний Льодовитий, Індійський
- Маккензі, Міссісіпі, Амазонка, Колорадо
- Гольфстрім, Лабрадорська, Перуанська, Аляскинська
- Мис Мерчісон, мис Паріньяс, мис Мар`ято
- Ейрик Рудий, Вітус Беринг, Фернан Магелан
- Анди, Кордильєри, Аппалачі
- Центральні рівнини, Великі рівнини, Гвіанське плоскогір’я
- Амазонка, Міссісіпі, Макензі, Колорадо
- Верхнє, Онтаріо, Маракайбо, Вінніпег
- США, Мексика, Аргентина, Канада
5. Конкурс «Хто такий? Що таке?»
- Наприклад – Місісіпі - ріка
1. Вінніпег (озеро)
2. Койот (тварина)
3. Тундра (природна зона)
4. Орісаба (вулкан)
5. Огайо (річка)
6. Індіанці (корінне населення)
7. Мітчелл (гора)
8. Оттава (місто у Канаді)
9. Кактус (рослина)
10. Гурон (озеро)
11. Торнадо (смерч, ураган)
12. Ніагара (річка)
1. Колорадо (річка)
2. Секвоя (дерево)
3. Вашингтон (місто у США)
4. Онтаріо (озеро)
5. Аппалачі (гори)
6. Ескімоси (корінне населення)
7. Мічиган (озеро)
8. Грізлі (тварина)
9. Юкон (річка)
10. Флорида (півострів)
11. Прерія (степ – природна зона)
12. Куба (острів, країна)
6. Конкурс «Відкриття та дослідження Північної Америки»
/презентація 2/
- Який внесок у відкриття та дослідження Північної Америки зробили ці люди?
- нормани
- Христофор Колумб
- Джон Кабот
- Амеріго Веспуччі
- Генрі Гудзон
- Олександр Маккензі
- Вітус Берінг
- Олексій Чириков.
7. Конкурс «Подорож цифрами» /презентація 3/
- За цифровими даними визначити географічний об’єкт, якому вони відповідають.
8. Конкурс іноземців /презентація 4/
- Визначте назви островів і півостровів в перекладі з різних іноземних мов.
- У перекладі з португальської означає «землероб». (Лабрадор)
- «Ми вас не розуміємо», - так відповіли жителі індіанці на питання європейців: «Як називається ця земля?» (Юкатан)
- Відкритий норманами і вікінгами в X ст., з датської «зелена країна» (Гренландія)
- З іспанської перекладається як «гарячий горн» (Каліфорнія)
- З іспанської перекладається як «квітучий» (Флорида)
- На українській мові це звучить як «знову відкрита земля», а на англійській? (Ньюфаундленд).
9. Конкурс «Впізнай мене!» /презентація 5/
- За поданим описом впізнати об’єкт
- Цей об’єкт лежить на висоті нижче рівня моря на 86 метрів. У 1913 році тут було зафіксовано температуру повітря + 56,70С. (долина Смерті)
- Цю землю відкрив у 982 році Норман Ерік Рудий і назвав мовою скандинавів – «зелена країна». (Острів Гренландія)
- Вражають розміри цього об’єкта: довжина 350 км, висота до 2 км, ширина – від 6 до 28 км. Мільйони туристів тут бувають щороку. (Великий каньйон Колорадо)
- Цей об’єкт відомий своїми гейзерами. Тут є невеликі фонтанчики заввишки 2-3 метри, які б’ють через кожні 3-4 хвилини, є поодинокі гейзери, а є групи. Є гейзери гіганти, які викидають воду на висоту до 90 метрів. Тут живуть рідкісні горні ведмеді та ведмеді – грізлі. (Єллоустонський національний парк)
- Індіанці, що жили на берегах цієї річки називали її «велика вода», а письменник Майн Рід «батько вод». (Місісіпі)
- Назва цього об’єкта виникла випадково, коли іспанський капітан Ернандес Кордуба запитав про назву місцевості у індіанців.(півострів Юкатан)
- Цей об’єкт є одним із найкрасивіших і найвідоміших у світі.Назва в перекладі з мови індіанців – ірокезів означає «грім-вода». Його виста 51м, а загальна ширина перевищує 1200 м. (Ніагарський водоспад)
10. Конкурс «Вірю – не вірю» /презентація 6/
- Чи вірите ви, що в Нью-Йорку зима тепліша і м'якша, ніж у Києві. (Так)
- Чи вірите ви, Північна Америка розташована у південній півкулі. (Ні)
- Чи вірите ви, що Північна Америка третій за величиною материк. (Так)
- Чи вірите ви, що крайня південна точка материка мис Мар'ято. (Так)
- Чи вірите ви, Північна Америка бідна на корисні копалини. (Ні)
- Чи вірите ви, що найвища вершина Кордильєр – гора Мак-Кінлі. (Так)
- Чи вірите ви, що озеро і річка Атабаска названі за ім'я індіанського племені атабаска. (Так)
- Чи вірите ви, що на материку не існує екологічних проблем. (Ні)
11. Конкурс «Знавці карти»
- На столі 4 аркуші паперу зображенням донизу. Треба взяти аркуш, на якому зображено контури півостровів, островів, тощо і відповісти, які географічні об’єкти зображено на картках-завданнях.
12. Конкурс «Чомучка»
- Пропонується відповісти на питання творчого характеру.
- Чому уздовж західних берегів Північної Америки часто бувають землетруси і багато діючих вулканів?
- Чому на західному узбережжі материка випадає велика кількість опадів?
- Як пояснити той факт, що більша частина озер Північної Америки розташована в північній частині материка?
- ІІоясніть причини формування берегової пустелі на півострові Каліфорнія.
- Поясніть, чому у січні в районі мису Мерчісон не обійтися без теплого одягу. В той же час на мисі Мар’яно можно ходити в шортах .
-ІІоясніть, як змінився б клімат на території Північної Америки, якби Кордильєри були розташовані на сході материка?
13. Конкурс «Кросворд»
І. Найгучніший водопад у світі. (Ніагарський)
2. Найбільша ріка Північної Америки. (Міссісіпі)
3. Річка, яка утворила один із найглибших на Землі каньйонів. (Колорадо)
4. Озеро - одне із п’яти Великих північноамериканських озер. (Гурон)
5. Ріка, яка протікає на північному заході материка. (Юкон)
6. Річка, яке несе в Атлантичний океан води з Великих озер. (Святого Лаврентія)
7. Найбільша ліва притока річки Міссісіпі. (Огайо)
8. Річка, яка дала назву всесвітньо відомому водопаду і з'єднує озера Ері і
Онтаріо. (Ніагара)
9. Річка, яка несе свої води до Північного Льодовитого океану. (Маккензі)
10. Річка, яка названа на честь першовідкривача Америки. (Колумбія)
11. Наука, яка вивчає водні об’єкти. (Гідрологія)
Н |
І |
А |
Г |
А |
Р |
С |
Ь |
К |
И |
Й |
|
|||||
М |
І |
С |
С |
І |
С |
І |
П |
І |
|
|||||||
К |
О |
Л |
О |
Р |
А |
Д |
О |
|
||||||||
|
Г |
У |
Р |
О |
Н |
|
||||||||||
Ю |
К |
О |
Н |
|
||||||||||||
С |
В |
Я |
Т |
О |
Г |
О |
|
Л |
А |
В |
Р |
Е |
Н |
Т |
І |
Я |
|
О |
Г |
А |
Й |
О |
|
|
|||||||||
|
Н |
І |
А |
Г |
А |
Р |
А |
|
||||||||
М |
А |
К |
К |
Е |
Н |
З |
І |
|
||||||||
К |
О |
Л |
У |
М |
Б |
і |
Я |
|||||||||
14. Конкурс «Хто такий?» /презентація 7/
- За описом визначити тварини.
- Ця тварина викликала такий інтерес і таке здивування, що іспанські монархи своїми царськими перстами залізли в сумку цієї тварини. Ще вона великий витівник. Може прикинутися мертвим, а коли небезпека мине, то вона швидко втече з цього місця. (Опосум)
- Природа наділила цих звірів зброєю настільки ж незвичайною, як і ефективною. Основна речовина в хімічній зброї – етилмеркаптан. (Скунс)
- Перші американські дороги лягли в основному уздовж стежок, прокладених цими тваринами. Залізниці принесли їм смерть. Ініціатива порятунку цієї тварини належить індіанцям. (Бізон)
- Ця тварина має дивну звичку «мити, полоскати» в воді свою їжу і різні неїстівні предмети. Деякі навіть дитинчат своїх новонароджених миють. (Єнот)
- Ця тварина живе в Гренландії і на островах Канадського Арктичного архіпелагу. Його тулуб вкритий густим хутром темно-бурого кольору. Вона харчується лишайниками, мохами, трав'янистими рослинами. (Вівцебик)
- Господар хвойних лісів тайги, що вирізняється лютим норовом (Грізлі)
- Тварина Америки з масою 100 кілограм і довжиною тулуба до 2 метрів, що стрибає до 5 метрів у висоту (Пума)
- Ці тварини добре пристосовані до життя в Арктиці. Вони дуже витривалі і можуть швидким кроком долати великі відстані. Їхні стопи покриті вовною, що надає більшої стійкості під час руху по льоду. Щільне хутро та товстий шар жиру добре ізолюють організм тварини від холоду, білий колір чудово маскує при полюванні. Завдяки таким адаптаціям здатні полювати на суходолі, на морській кризі, а також у воді. (Білі ведмеді)
|
15. Конкурс знавців «Чи знаєш ти Північну Америку?» /презентація 8/
- «... «Ручку сковорідки» омивають води теплої течії Куро-Сіво, що йде від Японії. Західні вітри несуть дуже багато вологи. Натрапляючи на снігові вершини Берегового хребта, вони обрушуються зливами або сніговими бурями. Саме тут, на вузькій смужці узбережжя, залишається вся та волога, яка могла б зросити величезні простори Канади, але її не пускають туди гори. Тому «ручка сковорідки» – одне з найбільш дощових місць у світі. Там є місця, де 240 днів на рік йдуть дощі». Що називають американці «ручкою сковороди?» ( До Аляски належать ще Алеутські острови і вузька, витягнута в напрямі до США смуга узбережжя, що відокремлює північну частину Канади від Тихого океану. Цю смугу і називають американці «ручкою сковороди»).
- Це корінні жителі арктичної півночі Америки. Їх життя пов’язане з океаном. Живуть вони в куполоподібних хатинах із снігу й льоду. Сплять в мішках з оленячих шкур. Як звати цих жителів? (ескімоси).
- Ці хатини будують із снігу й льоду. Коли хатина збудована, її стіни всередині розморожують, а потім їм дають обмерзнути. Утворюється льодяна плівка, яка укріплює хатину. Це захищає хатину від холодних поривів вітру. Освітлюється хатина китовим жиром, який горить у кам’яних каганцях. Живе в такій хатині кілька чоловік. Як називаються ці хатини? (іглу).
- Спеціальний комітет ООН визнав цю країну кращою країною для життя людини, спираючись на дані тривалості життя, екології й одержуваного доходу. Про яку країну йде мова? (Канада).
- Цукристе, гарне й цінне дерево! Для канадців весняне збирання соку з цього дерева – національне сімейне свято: тисячі сімей виїжджають для цього в спеціальні «цукрові табори». Сироп цього дерева – обов’язковий компонент багатьох страв канадської національної кухні. Цукрове дерево росте лише в північно-західній частині Канади на 5% території Що це за дерево? (клен).
- «…гори тягнуться на 2600 км паралельними хребтами (ширина гір від 300 до 500 км). Назва гір походить від назви індіанського племені, яке тут колись жило. Крізь легку туманну імлу схили цих гір здаються синюватими. Мабуть, тому всі крайні східні хребти називаються Блакитними горами…». Про які гори йде мова? (Аппалачі).
- Ця річка має багато назв: «Велика річка», «Батько вод», «Товста бруднуля»… «Товста бруднуля» влучно сказано. Величезні поля грязі, мулу, твані вкривають береги цієї річки. Та й самі води, каламутні, сіро-жовті, котяться ліниво, важко… Місцеві жителі кажуть: «Воду цієї річки пити не можна, бо вона занадто густа, але й орати не можна, бо вона надто рідка».Що це за річка? (Міссісіпі)
- М.А.Гвоздецький писав: «…водоспад хоч і не найбільший, але один з найпотужніших у світі. Могутня річка так плавно і з таким величним спокоєм падає в безодню, що верхня частина водяної стіни здається нерухомою. Зате нижня частина зникає в клубах водяного пилу і бризок. Там, у шаленому водовороті, крутяться уламки скель; вони виточують у кам’янистому ложі колодязі, глибина яких більша, ніж висота водоспаду. Шум падаючої води чути за 25 км, а поблизу, як не кричи, не почуєш свого голосу. …в перекладі з індіанської означає «гуркотлива вода». Як називається цей водоспад? (Ніагарський)
- Учений ботанік М.Верзілін у книжці «Подорож з хатніми рослинами» писав: «…вони тут ростуть і різноманітні за розміром і формою. Одні з них схожі на кулі заввишки в півтора метри і в два з половиною метра в обхваті, другі – дрібні колючі кульки, треті – ніби багатогранні колони заввишки до 15 м, і всі вони вкриті колючками». Назвіть цю рослину. (кактус).
- З району Великого Басейну не стікає в океан жодна річка, але тут багато озер, і майже всі вони солоні. Найбільше з них залишилось від величезного водного басейну Бонневіл, що випарувався. Глибина цього озера близько 6 м. Після купання в ньому тіло вкривається дрібним срібним пилом – сіллю. Озеро має високу концентрацію солі (до 250 проміле), тому плавати в ньому дуже легко. Вода ніби виштовхує тіло на поверхню. Яку назву має це озеро? (Велике Солоне озеро)
16. Конкурс «Країни Північної Америки» /презентація 9/
- За описом визначити країну. Хто швидше?
- Ця країна омивається водами трьох океанів. Її назва походить від індіанського слова, що означає «село». Тут більше озер, ніж в будь-якій іншій країні світу. Країна двунаціональна. (Канада)
- В межах цієї країни розташовані арктичні і субтропічні пустелі, великі ліси і безкраї степи. За обсягами викидів вуглекислого газу країна посідає перше місце в світі. (США)
- Природні умови цієї країни малосприйнятливі для ведення сільського господарства. Багато землі вимагають зрошення. Пам'ятки індіанської культури і природні об'єкти цієї країни привабливі для туристів. (Мексика)
17. Конкурс «Прислів’я та приказки індіанців Північної Америки»
- «Мови являють собою величезні сховища людських знань. Більшість мов не мають писемної форми, а живуть виключно в пам'яті та культурній діяльності людських спільнот, груп, які протягом тисячоріч знаходили унікальні системи виживання в найрізноманітніших несприятливих обставинах. Людські мови - це каталоги рослин, тварин, комах, історій з життя, явищ природи, хвороб, соціальних парадигм, пісень, жартів, афоризмів, стратегій війни та миру, практик торгівлі та ведення перемовин…»
- Коли зникає мова – разом з нею зникає вся інформація, що зберігається в ній і завдяки їй. Один з найсумніших прикладів в історії людства – це зникнення мов корінного населення Американських континентів. За деякими оцінками, лише за півтора сторіччя після відкриття Америки Колумбом населення нового світу скоротилося майже на 80% - з 50 мільйонів (1492) до 8 мільйонів (1650). Відповідно, размо з людьми вмерли і мови, і всі знання, накопичені в них. Відповідно до оцінок ЮНЕСКО, всі корінні мови Північної Америки знаходяться під загрозою зникнення, причому більшість з них вже вмерли.
- Я пропоную деякі прислів’я та приказки індіанців Північної Америки, яким вдалося дожити до наших днів. Поясніть їх значення.
-Тільки коли останнє дерево висохне, останню рибу буде виловлено, і останню ріку буде отруєно, - ви зрозумієте, що не можете їсти гроші.
-У темряві всі коти – леопарди.
- Коли ти народився, ти плакав, а світ радів. Живи своє життя так, щоб коли прийшов твій час помирати, ти радів, а світ плакав.
- Стережись людини, яка не розмовляє, і собаки, яка не гавкає.
- Слухати брехуна – наче пити теплу воду.
- Слухай, або твій язик зробить тебе глухим.
18. Конкурс «Чорний ящик»
- Стародавні майя знали кілька сортів цієї рослини. А коли європейці побачили його, то сказали: «На полях росли які-то дивні рослини висотою більше метра, плоди з чистого золота, а листя зі срібла». (Кукурудза)
- Багато дивовижних явищ побачили іспанці - супутники Христофора Колумба, вступивши на відкритий ним американський континент. Особливо їх вразила звичка згортати листя одного з невідомих рослин в трубочку і підпалювати її. Що це за рослини? (Тютюн)
- Ця рослина, яку привезли з Північної Америки, довго залишалася декоративною. Все змінилося в 1859 р, коли кріпак Данила Бокарев з села Олексіївка Воронезької губернії вперше зробив продукт з насіння цієї рослини. (Соняшник)
19. Конкурс «Географічна анаграма»
- Анаграма – перестановка букв, внаслідок якої з одного слова утворюється інше.
- У конверті є набір букв, з яких за потрібно скласти слово – назву якогось географічного об'єкта Північної Америки. (Атабаска, Вінніпег)
ІV. Підсумок уроку
- Учням пропонується самим оцінити свою роботу на уроці:
1. На уроці я працював активно / пасивно
2. Своєю роботою на уроці я задоволений / незадоволений
3. Урок для мене видався коротким / довгим
4. За урок я не втомився / втомився
5. Мій настрій став кращим / став гіршим
6. Матеріал на уроці мені був зрозумілий / не зрозумілий
корисний / даремний
цікавий / нудний
V. Домащнє завдання