ТЕМА. Узагальнення знань з теми «Одноклітинні організми»
Мета: Узагальнити, систематизувати знання з теми «Одноклітинні організми»; розвивати вміння аналізувати можливості профілактики заражень одноклітинними організмами, працювати в команді, виховувати ціннісне ставлення до свого здоров’я.
Обладнання та матеріали: комп’ютер, мультимедійний проектор, набір продуктів, макети органел клітини, папір, предмети в «чорному» ящику.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Організаційний момент
Умови такі: на партах лежать фішки, за кожну правильну відповідь команда отримує фішку і старший групи кладе її проти того, хто дав правильну відповідь. По кількості набраних фішок – відповідні оцінки.
(На екрані по черзі з’являються організми. Учні називають їх і говорять де вони найбільше поширені).
а). назва тварини;
б) особливості будови. Старший групи обирає хто буде говорити.
(амеба, евглена зелена, хламідомонада, бактерії)
- 2). Переді мною «чорний» ящик. Завдання: не дивлячись, вийняти предмет і назвати з чим ви його асоціюєте. Чому? Підходимо по одному учню з кожної групи.
мікроскоп – історія дослідження клітини, одноклітинних мікроорганізмів, бактерій;
туфелька – будова інфузорії –туфельки;
зелена куля – будова вольвоксу, перехід до багатоклітинності
рушник і мило – профілактика хвороб,спричинених одноклітинними паразитичними організмами. Мити руки, бо можна заразитися
дизентерійною амебою, лямбліями. токсоплазмами. А ще можна заразитися цими одноклітинними через брудні продукти харчування.
-3). - Відеофрагмент «Збудники хвороб». По закінченні кожна команда повинна назвати переносника, виробити заходи профілактики, записати їх на аркуші (прокоментувати).
(малярійний плазмодій –малярія, малярійний комар;
лейшманії – лейшманіоз, укус москіта;
трипаносома – сонна хвороба, укус мухи цеце).
Підсумкова бесіда
Правила особистої гігієни:
мити руки перед вживанням їжі, після контакту з грунтом; мити перед вживанням фрукти і овочі; після контакту з тваринами мити руки;
Їжа, вода
контроль за чистотою продуктів з яких готується їжа. пити лише якісну воду, не пити воду із сумнівних джерел. не купляти їжу і відкриті напої у вуличних торговців;
Комахи-кровососи
Перебуваючи на природі, захищати своє тіло від комарів мазями, аерозолями, прикривати тіло одягом в вечірній час; знищувати дорослих комарів і їх личинок.
-4). -Які ще організми, крім названих, відносяться до одноклітинних? (бактерії).
- Де живуть бактерії? (Скрізь, в тому числі і в живих організмах).
- Є бактерії дуже корисні: кисломолочні, бульбочкові, кишкова паличка, гнилісні, що переробляють органіку і т. д.
- Продуктом життєдіяльності яких бактерій є дані вироби? (вчитель демонструє: кефір, ряжанку, творог, сметану, капусту квашену)
- Є шкідливі бактерії вони викликають хворобу.
-5). - Дивимося презентацію хвороботворні бактерії і називаємо шляхи поширення хвороботворних бактерій.
(повітряно-крапельний від хворої людини до здорової, із сирою водою, зіпсованою їжею, через укуси кровосисних комах)
-6). - Завдання кожній групі, користуючись матеріалами підручника, інтернет-ресурсами, оформити таблицю «Роль одноклітинних в природі та в житті людини
Позитивна роль |
Негативна роль |
|
Спричиняють захворювання людини та тварини |
|
Викликають небезпечне токсичне «цвітіння» води у морях і океанах відоме під назвою «червоні припливи» |
|
Спричиняють зелені та червоні «цвітіння» кори дерев |
|
|
|
|
Висновок. - Отже, одноклітинні організми дуже різноманітні. Живуть непомітні поряд з нами, але можуть завдати нам дуже великої шкоди, здоров’я своє потрібно кожному з нас берегти, а це значить дотримуватися вироблених вами заходів профілактики та знати шляхи передачі хвороб.
- Пригадаємо ще одні одноклітинні організми – дріжджі.
-7). ( Захист учнями з кожної групи проекту «Хлібопекарські дріжджі» )
Загальний підсумок. Оцінювання.
Домашнє завдання.
Підібрати цікаву інформацію до теми «Найпростіші».
За бажанням: придумати казки, легенди, загадки