Урок "Узагальнення знань з теми "Одноклітинні організми" 6 клас

Про матеріал
Даний урок - підсумок теми "Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності". Основна форма роботи учнів - групова. Включено проектну діяльність учнів.
Перегляд файлу

    ТЕМА. Узагальнення знань з теми «Одноклітинні організми»

Мета:  Узагальнити, систематизувати знання з теми «Одноклітинні організми»;  розвивати вміння аналізувати можливості профілактики заражень одноклітинними організмами, працювати в команді, виховувати ціннісне ставлення до свого здоров’я.

Обладнання та матеріали: комп’ютер, мультимедійний проектор, набір продуктів, макети  органел клітини, папір, предмети в «чорному» ящику.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань. 

 Організаційний момент

  • Доброго ранку, діти! Посміхніться один одному, посміхніться сьогоднішньому дню, і нехай чудовий настрій збережеться якомога довше.
  • Тема уроку сьогодні «Узагальнення знань з теми «Одноклітинні організми».
  • Як ви думаєте якою буде мета сьогоднішнього уроку?
  •  Сьогодні на уроці ми не лише повторимо будову і процеси життєдіяльності одноклітинних організмів, примітивних багатоклітинних організмів, але і виробимо правила убезпечення свого життя і здоров’я від зараження деякими, такими простими на перший погляд організмами, але в той же час, такими небезпечними.
  • Сьогодні ви будете працювати в групах.

 Умови такі: на партах лежать фішки, за кожну правильну відповідь команда отримує фішку і старший групи кладе її проти того, хто дав правильну відповідь. По кількості набраних фішок – відповідні оцінки.

 

  • Світ найпростіших організмів такий різноманітний, різносторонній і різноплановий!
  • Завдання: Дати назви організмів та сказати де вони поширені в природі.

 

(На екрані по черзі з’являються організми. Учні називають їх і говорять де вони найбільше поширені).

  • Що їх об’єднує? (одноклітинні, а ті, що багатоклітинні – мають в своєму складі клітини, що дуже схожі на амебу або хламідомонаду).

 

  • 1). Давайте пригадаємо будову основних представників вивчених найпростіших. Кожна група, не дивлячись , витягує схему найпростішої тварини, на партах є моделі органел клітини, клей, ви повинні доповнити схему внутрішньою будовою тварини та презентувати свою роботу за планом:

           а). назва тварини;

б) особливості будови. Старший групи обирає хто буде говорити.

 (амеба, евглена зелена, хламідомонада, бактерії)

     -    2). Переді мною «чорний» ящик. Завдання: не дивлячись, вийняти предмет і назвати з чим ви його асоціюєте. Чому? Підходимо по одному учню з кожної групи.

         мікроскоп – історія дослідження клітини, одноклітинних мікроорганізмів,               бактерій;

          туфелька – будова інфузорії –туфельки;

зелена куля – будова вольвоксу, перехід до багатоклітинності

рушник і мило – профілактика хвороб,спричинених одноклітинними паразитичними організмами. Мити руки, бо можна заразитися

          дизентерійною амебою,  лямбліями. токсоплазмами. А ще можна заразитися цими одноклітинними через брудні продукти харчування.

 

-3). -  Відеофрагмент «Збудники хвороб». По закінченні кожна команда повинна назвати переносника, виробити заходи профілактики, записати їх на аркуші (прокоментувати).

 

(малярійний плазмодій –малярія, малярійний комар;

лейшманії – лейшманіоз, укус москіта;

трипаносома – сонна хвороба, укус мухи цеце).

                                     Підсумкова бесіда

 Правила особистої гігієни:

мити руки перед вживанням їжі,  після контакту з грунтом; мити перед вживанням фрукти і овочі; після контакту з тваринами мити руки;

Їжа, вода

контроль за чистотою продуктів з яких готується їжа. пити лише якісну воду, не пити воду із сумнівних джерел.  не купляти їжу і відкриті напої у вуличних торговців;

Комахи-кровососи

 Перебуваючи на природі, захищати своє тіло від комарів мазями,    аерозолями,  прикривати тіло одягом в вечірній час; знищувати дорослих комарів і їх личинок.

 

-4). -Які ще організми, крім названих, відносяться до одноклітинних? (бактерії).

- Де живуть бактерії?  (Скрізь, в тому числі і в живих організмах).

- Є бактерії дуже корисні: кисломолочні, бульбочкові, кишкова паличка, гнилісні, що переробляють органіку і т. д.

-  Продуктом життєдіяльності яких бактерій є дані    вироби?  (вчитель демонструє: кефір, ряжанку, творог, сметану, капусту квашену)

- Є шкідливі бактерії вони викликають хворобу.

 

-5). - Дивимося презентацію хвороботворні бактерії і називаємо шляхи поширення хвороботворних бактерій.

(повітряно-крапельний від хворої людини до здорової, із сирою водою, зіпсованою їжею, через укуси кровосисних комах)

-6). - Завдання кожній групі, користуючись матеріалами підручника, інтернет-ресурсами,  оформити  таблицю «Роль одноклітинних в природі та в житті людини

Позитивна роль

Негативна роль

  1. Прісноводні одноклітинні є джерелом живлення для інших мешканців водойм, тобто є ланкою харчового ланцюга

Спричиняють захворювання людини та тварини

  1. Беруть участь у колообігу речовин і енергії в природі

Викликають небезпечне токсичне «цвітіння» води у морях і океанах відоме під назвою «червоні припливи»

  1. Одноклітинні організми (евглена зелена, інфузорія туфелька) живлячись органічними речовинами, забезпечують самоочищення забрудненої води

Спричиняють зелені та червоні «цвітіння» кори дерев

  1. Беруть участь в  утворенні осадових порід та грунту

 

  1. Є індикаторами геологічного віку та покладів корисних копалин

 

 

Висновок. - Отже, одноклітинні організми дуже різноманітні. Живуть непомітні поряд з нами, але можуть завдати нам дуже великої шкоди, здоров’я своє потрібно кожному з нас берегти, а це значить дотримуватися вироблених вами заходів профілактики та знати шляхи передачі хвороб.

- Пригадаємо ще одні одноклітинні організми – дріжджі.

-7). ( Захист учнями з кожної групи проекту «Хлібопекарські дріжджі»  )

Загальний підсумок. Оцінювання.

  • Виходячи із знань, отриманих на уроці, щоб ви могли б порадити своїм знайомим?

 Домашнє завдання.

  Підібрати цікаву інформацію до теми «Найпростіші».

  За бажанням: придумати  казки, легенди,  загадки

 

  • А закінчити наш урок я хочу такими словами:
  • Прощатись, друзі, підійшов нам час.
  • Протей - амеба і евглена
  • Вже відпочити хочуть у водоймах в нас.
  • І, перетворившись на цисту,
  • Ідуть спочити -
  • Бо зима вже близько.
  • Дякую всім за урок! До побачення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 лютого 2023
Переглядів
249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку