Урок "Узагальнення знань з теми ОКНС

Про матеріал
повторення, узагальнення та систематизація знань учнів про основні класи неорганічних сполук та їх властивості; розвиток вміння порівнювати склад і властивості речовин, класифікувати речовини і реакції, встановлювати генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук; вдосконалення вміння складати рівняння хімічних реакцій та розв’язувати задачі; виховання пізнавального інтересу учнів до вивчення хімії та екологічної свідомості школярів, прививати культуру колективної праці.
Перегляд файлу

C:\Users\Galina\Desktop\родные\МИхайлюк кер. МО класних кер..jpg

 

 

 

 

 

Михайлюк

Галина Анатоліївна

учитель біології, хімії,

спеціаліст вищої категорії,

вчитель – методист

опорного закладу освіти

 “Раухівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів 

Березівської районної ради

Одеської області”

 

 

 

 

 

 

Урок узагальнення знань з теми

«Основні класи неорганічних речовин» (8 клас)

 

 

Тема: «Основні класи неорганічних речовин»

Мета: повторення, узагальнення та систематизація знань учнів про основні класи неорганічних сполук та їх властивості; розвиток вміння порівнювати склад і властивості речовин, класифікувати речовини і реакції, встановлювати генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук; вдосконалення вміння складати рівняння хімічних реакцій та розв’язувати задачі; виховання пізнавального інтересу учнів до вивчення хімії та екологічної свідомості школярів, прививати культуру колективної праці.

 

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.

Форма уроку: урок - змагання.

Структура уроку

І. Організаційний етап.

ІІ Актуалізація опорних знань

ІІІ Мотивація навчання.

ІV Узагальнення та систематизація знань.

  • Конкурс 1 «Бліц –турнір»
  • Конкурс 2 «Третій зайвий»
  • Конкурс 3 «Поле чудес»
  • Конкурс 4 «Гонка за лідером»
  • Конкурс 5 «Укомплектуй»
  • Конкурс 6 «Хімічний марафон»
  • Конкурс  7 «Ерудит»

 V   Домашнє завдання.

 VІ  Підбиття підсумків уроку.

Хід уроку

1 Організаційний етап:

  • Привітання;

           Відмітити відсутніх.

 ІІ. Актуалізація опорних знань

 1. Упізнай мене

 Кожній групі пропонується загадка, відповідь на які і є назвою команди.

  • Ми – найпоширеніші речовини на нашій планеті. (Оксиди)
  • Нас може знайти безбарвний індикатор, який набуває кольору тільки в нашій присутності. (Основи)
  • Ми всі маємо однаковий смак. (Кислоти)
  • За н.у. ми перебуваємо тільки у твердому стані. За поширеністю у природі ми на ІІ місці після оксидів. (Солі)

 

ІІІ Мотивація навчання.

Учитель: Шановні друзі, вам вже відомо багато хімічних таємниць. Та чи зумієте ви використати свої знання у незвичайних ситуаціях, подолати хімічні перешкоди

і допомогти своїй команді?

Повідомлення теми, мети уроку.

                Ми проводимо урок-змагання. Для підведення підсумків у нас працює      

                журі (секретар- лаборант).

 

ІV Узагальнення та систематизація знань.

 

Конкурс 1 „Бліц-турнір."

Кожній команді задаються по 5 питань. Правильна відповідь -1б. Якщо відповідь неправильна, відповідають учні інших команд.

Команда 1

  1. Які класи складних неорганічних сполук вам відомі? 
  2. Дайте визначення оксидів.
  3. Яка речовина утворюється внаслідок розчинення основного оксиду у воді?    Які типи хімічних реакцій вам відомі.
  4. Дайте визначення кислот і розкажіть про їх класифікацію.

Команда 2

  1. Як класифікують оксиди?
  2. Який оксид є найпоширенішим у природі?
  3. Що таке луги?
  4. Які типи хімічних реакцій вам відомі?
  5. Дайте назви солям за кислотними залишками..

Команда З

  1. На які групи діляться кислоти?
  2. Як класифікують основи?
  3.  На побачення з дівчиною

Загадковий йшов хлопчина.

Був костюм на ньому —  диво,

Фіолетовий, мов чорнило.

Дівчину за руку взяв —

І костюм червоний став.

  1. Яка речовина утворюється внаслідок розчинення кислотного оксиду у воді?
  2. Яка формула їдкого калі

Команда 4.

       1. Дайте визначення солям.

       2. Яка речовина утворюється внаслідок взаємодії кислотного і основного  

            оксиду?

       3. Які ви знаєте індикатори?

.      4. Як називаються розчинні у воді основи?

       5.  Опишіть фізичні властивості солей.

 

 

Журі підводить підсумки кожної команди.

 

 Конкурс 2 „Гра третій зайвий”

Яка формула зайва? Чому? (За правильну відповідь команді 2б.)

 

HCl

HNO3

HBr

Сu(ОН)2

КОН

NaOH

2

Р 2О 5

А12О3

 

 

Журі підбиває підсумок конкурсу №2.

  Конкурс 7  «Ерудит»  Повідомлення учня    Чи знаєте ви?  

 

 

 

 

Конкурс 3.Гра «Поле чудес»

Кожна команда виділяє 3 учня для індивідуальної роботи на дошці.

      Завдання на дошці

Учень 1: дописати хімічне рівняння і зазначити тип реакції.

СаО + Н2О =

Мg + НС1 =

ВаCl224 =

Fe(OH)3=

Учень 2: здійснити перетворення:

К →   К2О →   КОН →   КзРО4

Учень 3: розподілити речовини по класам, назвати їх:

Са (ОН)2;

Al2Оз;

H3PO4;

Аl2(SО4)з;

К2S;

Поки учні виконують завдання на дошці, всі учні в парах на листочку дописують хімічне рівняння і передають листочок іншій парі. (Правильно складене хімічне рівняння 1б.).

1) Аl2О3 + НNO3  =

2) Zn (ОН)2 + NaOH =
3) Аl2(SО4)3+КОН =

4) МgSО4 + LiОН =

5) ZnО + Н3РО4 =

6) Nа2О + НСl =

Учитель і учні перевіряють виконання завдання на дошці. Корекція, оцінювання. Розбирається запис вибіркових рівнянь, де допущенні по-милки. Журі оголошує підсумки балів.

                                                 Конкурс 4 „Гонитва за лідером”

 

Фронтальна робота. 4 учня виконують завдання на дошці. За правильне виконання команда о тримує 4 бали. Представники команд виконують задачі у робочому зошиті.

 

1)Дано:                                                           2)Дано:

  m(BaO) = 306г                                                    m(Mg)=68г                      

   H2O                                                                          O2

         

  Знайти                                                                     Знайти:

   m(Ва(ОН)2)?                                                                   V(O2)

 

 

3) Дано:                         4) Дано:   

    m(BaO)=48г                                         m(ZnO)=64г

    H2O                                                            H2O

 

   Знайти m(BaOH)2                        Знайти m(Zn(OH)2

 

 

 

Учитель перевіряє виконання роботи представниками команд. Журі підводить підсумки.

 

 

Конкурс 7  «Ерудит»  Повідомлення учня  10 фактів про сіль.

 

         У давнину говорили: "людини дізнаєшся, коли з ним пуд солі ложкою розплутаєш" і не спроста. Сіль - найважливіший харчовий продукт, без якого неможлива нормальна життєдіяльність людей і тварин, однак незначна добова потреба солі, натякала на тривалість відносин, необхідних для з'їдання пуди солі. А, що ще цікавого ви чули про солі?

 

 1. Кухонна сіль (NaCl) - харчовий продукт. У молотом вигляді являє собою дрібні кристали білого кольору. Куховарська сіль природного походження практично завжди має домішки інших мінеральних солей, які можуть надавати їй відтінки різних кольорів

 

 2. Сіль життєво необхідна для життєдіяльності людини, так само як усіх інших живих істот. Сіль бере участь у підтримці та регулюванні водно-сольового балансу в організмі, натрій-калієвого іонного обміну. Тонкі біологічні механізми підтримують постійної концентрацію хлористого натрію в крові і в інших рідинах організму.

 

 3. Переважним джерелом натрієвої солі є викопна кам'яна сіль. Для ряду країн велике значення має осадова сіль, одержувана з розсолу морських лагун, солоних озер і природних розсолів. Найбільше родовище солі в Європі, знаходиться біля міста Артемівськ в Україні.

 

 4. Світові ресурси NaCl на суші колосальні і становлять не менше (3,5-4,0) х1015 тонн, а в світовому океані в кожному кубічному метрі води в середньому міститься близько 27,2 кг NaСl. Узагальнені відомості про світові запаси натрієвої солі відсутні через складність і багатоплановість розрахунків.

 

5. За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, систематичний прийом надлишкового порівняно з фізіологічною нормою кількості солі призводить до підвищення кров'яного тиску і, як наслідок, - до різноманітних хвороб

 

 6. У багатьох країнах Європи і штатах США розгорнуті програми з роз'яснення згубних наслідків зловживання сіллю. В Англії прийнятий закон, що вимагає повідомляти в етикетках харчових продуктів про вміст у них солі. У Фінляндії вдалося знизити споживання солі на третину, завдяки чому смертність від інсультів та інфарктів зменшилася на 80%

 

 7. Звичайна харчова сіль у великих кількостях є отрутою - летальна доза в 100 разів перевищує добову норму споживання і становить 3 грама на 1 кілограм маси тіла, тобто для людини вагою 80 кг смертельною дозою є чверть кілограмової пачки.

 

 8 . Без солі дієта застосовується тільки в лікувальних цілях і проводиться під наглядом фахівця. Вона призначається при захворюваннях нирок і сечовивідних шляхів. У ході дієти може відбуватися зниження ваги за рахунок втрати води як наслідок зменшення концентрації солі в організмі.

 

 9. Навесні 1648 року в Москві стався Соляний бунт, викликаний непомірно високим податком на сіль. Тисячоліття тому сіль була настільки дорога, що через неї влаштовували війни. Зараз сіль є найдешевшою з усіх відомих харчових добавок, якщо не вважати воду.

 

 10. Ворожіння за допомогою солі відомі з найдавніших часів і іменуються аломантія.

 

 

 

 

 

Конкурс  5 «Укомплектуй»

 Робота в групах. Кожній групі дається картка з завданням.

 З'єднайте стрілочками із центральною речовиною тільки ті речовини, що можуть з нею взаємодіяти, запишіть відповідні рівняння реакцій, вкажіть їх тип та назви реагентів і продуктів реакції.

                                                             Na2O

                  BaSO4                                                                                                                MqCO3

 

                 Zn(OH)2                              HCl                                 Fe(OH)3

 

                   CuO                                                                            HNO3

                                                                                                H2S                                                                    

 

 

Підсумки конкурсу №5 підводить журі.

 

 

Конкурс 7  «Ерудит»  Повідомлення учня   Синильна кислота

 

Синильна кислота довго не знаходила застосування. І тільки в кінці XIX століття було з’ясовано, що у водних розчинах її солей — ціанідів — легко розчиняються золото, мідь, срібло. Це дозволило розробити нову технологію добування дорогоцінних металів. Спочатку золотий пісок обробляли розчином натрій ціаніду (NaСN). Золото розчинялось. А потім до розчину додавали цинк. Відбувалася реакція заміщення, і золото випадало в осад.

У багатьох детективних романах відомий такий факт: деякі диверсанти, заслані на територію чужої країни, вшивали в комірець сорочки мізерну ампулу з калій ціанідом — сіллю ціаністої кислоти. У критичний момент вони розкушували ампулу та швидко вмирали.

А ще ціаністу кислоту використовують для синтезу акронітрилу, який є сировиною для виготовлення полімерних волокон, оргскла, каучуку.

Бачите, людина все ж таки знайшла застосування в мирних цілях отруйній речовини, чого не можна сказати аж ніяк про деяких представників тваринного світу.

 

 

 

Конкурс 6  „Хімічний марафон”

За три хвилини скласти як найбільше формул з таких хімічних елементів: Nа, Н, О, К, S, Р. Сполуки класифікувати за класами.

Оксиди: Na2О, К2О, Н20, SО2, SО3, Р2О3, Р2О5.

Основи:NaОН, КОН.

Кислоти: Н3PO4, Н24, Н2S, Н23.

Солі: Na3РО4, Na24, К3РО4, К24, К2S, Na2S, Na2S03, К23.

(21 формула, кожна по 0,5 балів).

 

Підсумки конкурсу №6 підводить журі.

 

Конкурс 7 «Ерудит»

        Домашні заготовки. В світі цікавого.

 

 V   Домашнє завдання.

      Повторити  тему «Основні класи неорганічних сполук»

      Задача Натрій карбонат, масою 1,06г прореагував з кальцій хлоридом, що знаходився у розчині. Визначте масу осаду, що утворився.

 

 VІ  Підбиття підсумків уроку.

 

 

Вчитель підбиває підсумки уроку. Виставляє учням бали за роботу на уроці.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
28 березня 2019
Переглядів
1359
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку