Урок № ____
Тема: Узагальнення знань з теми: «Початкові хімічні поняття»
Мета: узагальнити, систематизувати та поглибити знання учнів про початкові хімічні поняття, хімічні формули, хімічні реакції, закріпити вміння розв’язувати задачі на обчислення масової частки речовини; розвивати системність мислення, логічне мислення учнів, зацікавленість учнів у вивчені предмета, формувати вміння раціонально використовувати час, швидко й зосереджено працювати над завданнями, формувати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; формування активної життєвої позиції учнів, формування вміння висловлювати свої думки, виховувати культуру спілкування.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва.
Базові поняття і терміни: валентність, відносна молекулярна маса, масова частка елемента у складній речовині, фізичні і хімічні явища, закон збереження маси речовин, хімічне рівняння.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
У цьому році ми почали вивчати новий предмет – хімію.
Давайте пригадаємо, що означає назва цієї науки? Що вивчає ця наука?
Наша з вами мета – поступово відкривати таємничу завісу цієї науки, яка дає можливість пізнати навколишній світ.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми з вами вивчили лише одну тему.
!? Дайте назву вивченій темі. («Початкові хімічні поняття»).
Ця тема дуже важлива для вас, оскільки є основою для подальшого вивчення предмета. І від того, наскільки добре ви вивчили цю тему, залежить те, як ви оволодієте системою сучасних хімічних знань.
Отже,сьогодні на уроці ми будемо перевіряти наші знання.
Для початку роботи перевірте, чи все належне є у вас на партах. Це інструктивні картки, картки з формулами речовин, завдання на перетворення схеми реакції на рівняння. Ознайомтесь, які питання ми будемо розглядати на уроці. Прочитайте інструктивну картку до уроку і з’ясуйте для себе , що ви вже добре знаєте і які питання у вас викликають труднощі. Позначте у відповідних колонках плюсом, що ви знаєте і чого не знаєте на початку уроку (додаток – інструктивна картка), тобто визначимо, які питання ми будемо розглядати в ході уроку.
ІІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.
Хімічні диктанти.
Завдання класу: написати символи хімічних елементів, що зустрічаються у тексті. (Кожна правильна відповідь – 0,25 бала) .
Кілька тисяч років тому людству були відомі сім хімічних елементів: Аргентум, Плюмбум, Ферум, Купрум, Сульфур. Повільно накопичувалися відомості про хімічні елементи. У XVII сторіччі були відкриті Фосфор, Цинк, Карбон, а у наступному (XVIII ст.) – Хлор, Оксиген, Нітроген, Хром, Гідроген і ряд інших. З розвитком хімії кількість заново відкритих елементів швидко зростала. У ХІХ столітті стали відомі Алюміній, Кальцій, Калій, Натрій, Магній, і багато інших. Сьогодні відомо 113 хімічних елементів.
(Правильні відповіді вчитель записує на дошці).
(Взаємоперевірка).
Завдання класу: позначити відповіді – «ф», якщо йдеться про фізичне явище; «х», якщо йдеться про хімічне явище. (Кожна правильна відповідь – 0,5 бала).
(Взаємоперевірка)
Гра «Знайти п’ятий зайвий».
(Кожна правильна відповідь – 1 бал).
1 |
Na+ |
Cl2 |
Cl- |
Ca2+ |
S2+ |
2 |
Cl2 |
Br2 |
O |
N2 |
H2 |
3 |
Mg |
Fe |
N |
Na |
Al |
4 |
O |
H |
Al |
C |
P |
(Відповіді: 1 – Cl2; 2 – O; 3 – N; 4 – Al.)
(Взаємоперевірка)
Установи відповідність.
Завдання класу: установіть відповідність між поняттям та його визначенням.
(Кожна правильна відповідь – 1 бал).
а) Хімічне явище |
1. Нагрівання до певної температури, подріблення, перемішування |
б) Умова виникнення й перебігу реакції |
2. Під час хімічної реакції атоми не зникають і не утворюються |
в) Підгрунтя закону збереження маси речовин |
3. Перетворення одних речовин на інші |
Відповіді:
А |
Б |
В |
3 |
1 |
2 |
(Взаємоперевірка)
Складання і розв’язування задачі на закон збереження маси за певними даними.
Завдання класу: скласти і розв’язати задачу за такими даними: (правильна відповідь – 2 бали) (стислі умови записані в інструктивній картці)
Дано:
m(Mg) = 48 г
m(S) = 64 г
_____________
Знайти: m(MgS) - ?
(Правильне розв’язування задачі ).
Mg + S → MgS
48 + 64 = 112
112 = 112
Гра «Розстав валентність».
(Правильне виконання оцінюється в 2 бали).
Завдання класу: Визначити правильну валентність.
І ІІ І ІІ ІІ І ІІ ІІІ І ІІ V ІІ І ІІ
Na2O, Li2O, HBr, AL2O3, CuO, Р2O5, H2S.
Складання формул сполук за валентністю.
Скласти формули сполук, заповнити таблицю. (Правильне виконання оцінюється в 2 бали).
|
O |
S |
Na |
|
|
Ca |
|
|
Fe(III) |
|
|
Гра «Учись урівнювати».
(Правильне виконання оцінюється в 4 бали).
Проставити коефіцієнти в схемах хімічних реакцій.
1. Fe2O3 + H2 → Fe + H2O
2. Al2O3 + H2SO4 → Al2(SO4)3 + H2O
3. Fe(OH)3 → Fe2O3 + H2O
4. Al + O2 → Al2O3
Оцінювання: (методом накопичення балів). (2 хв.)
ІV. Домашнє завдання: повторити §§ 8 – 16. (1 хв.)
ПІ.________________________________________ |
Клас_______ |
Оцінка_____ |
ЗАВДАННЯ
Завдання класу: написати символи хімічних елементів, що зустрічаються у тексті. (Кожна правильна відповідь – 0,25 бала) .
Кілька тисяч років тому людству були відомі сім хімічних елементів: Аргентум, Плюмбум, Ферум, Купрум, Сульфур. Повільно накопичувалися відомості про хімічні елементи. У XVII сторіччі були відкриті Фосфор, Цинк, Карбон, а у наступному (XVIII ст.) – Хлор, Оксиген, Нітроген, Хром, Гідроген і ряд інших. З розвитком хімії кількість заново відкритих елементів швидко зростала. У ХІХ столітті стали відомі Алюміній, Кальцій, Калій, Натрій, Магній, і багато інших. Сьогодні відомо 113 хімічних елементів.
Завдання класу: позначити відповіді – «ф», якщо йдеться про фізичне явище; «х», якщо йдеться про хімічне явище. (Кожна правильна відповідь – 0,5 бала).
1.Випаровування води. Відповідь:
1. |
2. |
|
|
5. |
|
|
|
|
|
2.Обвуглення скалки.
3.Іржавіння цвяха.
4.Танення криги.
5.Скисання молока.
1 |
Na+ |
Cl2 |
Cl- |
Ca2+ |
S2+ |
2 |
Cl2 |
Br2 |
O |
N2 |
H2 |
3 |
Mg |
Fe |
N |
Na |
Al |
4 |
O |
H |
Al |
C |
P |
Завдання класу: установіть відповідність між поняттям та його визначенням.
(Кожна правильна відповідь – 1 бал).
а) Хімічне явище |
1. Нагрівання до певної температури, подріблення, перемішування |
б) Умова виникнення й перебігу реакції |
2. Під час хімічної реакції атоми не зникають і не утворюються |
в) Підгрунтя закону збереження маси речовин |
3. Перетворення одних речовин на інші |
Відповіді:
А |
Б |
В |
|
|
|
Завдання класу: скласти і розв’язати задачу за такими даними: (правильна відповідь – 2 бали) (стислі умови записані в інструктивній картці)
Дано: Розв’язання:
m(Mg) = 48 г ______________________________________________________
m(S) = 64 г ______________________________________________________
_____________ ______________________________________________________
Знайти: m(MgS) - ? ______________________________________________________
Відповідь:_________________
(Правильне виконання оцінюється в 2 бали).
Завдання класу: Визначити правильну валентність.
Na2O, Li2O, HBr, AL2O3, CuO, Р2O5, H2S.
Скласти формули сполук, заповнити таблицю. (Правильне виконання оцінюється в 2 бали).
|
O |
S |
Na |
|
|
Ca |
|
|
Fe(III) |
|
|
(Правильне виконання оцінюється в 4 бали).
Проставити коефіцієнти в схемах хімічних реакцій.
1. Fe2O3 + H2 → Fe + H2O
2. Al2O3 + H2SO4 → Al2(SO4)3 + H2O
3. Fe(OH)3 → Fe2O3 + H2O
4. Al + O2 → Al2O3
Кількість балів |
Максимальна кількість балів |
Оцінка |
|
24 |
_______: 2 = _______ |