Урок в 11 класі : "Ліна Костенко "Маруся Чурай". Афоризми"

Про матеріал
Даний урок розвиває інформаційну компетентність учнів, уміння аналізувати, робити висновки, працювати з різними джерелами, критично мислити.
Перегляд файлу


ДОНЕЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

 

Очно-дистанційні курси з проблеми

«Формування медіа- та інформаційної грамотності учнів на уроках української мови та літератури»

(шифр 3.7.3-20)

 

 

 

Формування медіа- та інформаційної грамотності учнів на уроках української

(мови) чи (літератури)

 

Серія уроків вивчення творчості Ліни Костенко

з методичним коментарем

 

 

 

Випускна робота

учителя __української мови та літератури                

 Аксьонової Ірини_Анатоліївни 

Навчально-виховного комплексу «Ліцей 

із загальноосвітньою школою І-ІІІ  

ступенів»

Костянтинівської міської ради

Донецької області

 

 

 

 

 

 

Керівник Головіна Олена Іванівна

 

 

м. Краматорськ

2020

Тема:  Ліни Костенко «Маруся Чурай». Афоризми.

Мета: засвоєння учнями ідейно-художнього змісту роману «Маруся Чурай», розкриття глибокої змістовності афористичних висловлювань поетеси. Розвивати навички аналізу, уміння аналізувати та робити висновки, критичне мислення, інформаційну компетентність, естетичне світосприйняття. Удосконалювати усне та писемне мовлення учнів, культуру мовлення. Виховувати патріотизм,  активну життєву позицію,любов до рідного слова, до поезії.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, збірки поезій Ліни Костенко, ілюстративний матеріал, опорні схеми, мультимедійна дошка

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності:

1) орг. момент;

2) повідомлення теми, мети уроку

Кожен з нас прочитав, напевно, достатньо книжок, немало надивився телевізійних програм, наслухався різних пліток. Із усіх цих джерел ми несвідомо отримуємо, а частину інформації, , запам'ятовуємо. Можливо, дехто не розуміє про що йде мова, тобто, коли я чув, бачив або читав якийсь вислів. Це дуже легко перевірити.

ІІ. Актуалізація набутих знань учнів:

  1. «Мозаїка висловів»: згадаємо вислови авторів, тих творів, що вивчалися раніше. Продовжіть почуті рядки:

І мене в сем’ї великій,

В сем’ї  вольній, новій..

(Т.Шевченко)

 

Знаю, що смерть – як коса замашна,

Навіть царя не обійде вона…

(Г.Сковорода)

 

Я на гору круту крем’яную

Буду камінь важкий підіймать…

(Л.Українка)

 

Лови летючу мить життя!

Чаруйсь, хмелій, впивайся…

(О.Олесь)

 

Усмішка твоя -  єдина,

Мука твоя – єдина…

(В.Симоненко)

 

Поезія – це завжди неповторність,

Якийсь безмежний дотик до душі…

(Л.Костенко)

 

  1. «Теоретична зупинка»: Чи можемо ми сказати, що освучені нами рядки належать до афоризмів? Давайте згадаємо, що таке афоризм.

 

Якщо подивитися тлумачення слова “афоризм” у словнику, то ми знайдемо приблизно таке: афоризмами прийнято називати короткі, глибокі по змісту і завершенні в смисловому тлумаченні судження, які належать певному автору і сформульовані в образну форму, яка легко запам'ятовується. З давніх-давен афоризми супроводжували всі цивілізації світу, вони синтетично узагальнювали мудрість народу, відображали його інтереси та сподівання, були своєрідними згустками суспільної думки.Як бачимо, афоризми переслідують нас майже усюди, і не обов'язково читати окрему збірку афоризмів, а просто підмітити якусь влучну за місцем і часом фразу, вислів, який є одночасно і смішним, і повчальним, і потрібним. Саме такі вислови , які є у творчості Ліни Костенко.

  1. «Майстри Мистецтва» (перегляд випереджального завдання : група учнів створила презентацію «Афоризми навколо нас»).

Під час перегляду презентації заповніть подані схеми:

Схема№1:             А -  асоціотивність
                               Ф - фольклор

                               О - оригінальність
                               Р -  розмова
                               И – инакий (за словником Б.Грінченка)
                               З -  змістовність
                               М – мораль

 

 

 

 

 

 

 

Схема №2: 

 

 Ознаки афоризмів

 

 

 

                                                                                 витонченість

глибина думки                                    закінченість                          

                          узагальнення   лаконічність

 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу:

  1. Слово вчителя: Цитати Ліни Костенко – невичерпне джерело мудрості для українців. Її вислови надихають на зміни та змушують замислитися над вічними темами. Давайте попрацюємо над  найкращими цитатами  з віршів та прози Ліни Костенко.
  2.  Робота з текстом «Творчий аукціон» (учні знаходять у творах Ліни Костенко афористичні вислови, пояснюють їхнє значення)

Орієнтовна відповідь учнів: Любов

Моя любов чолом сягала неба,
а Гриць ходив ногами по землі.

(Гриць не міг стати на рівні з Марусею. Навіть у розквіті їх взаємної любові відчувалась очевидна несумісність їх душ. Для такої любові треба було глибше розуміти Марусю, а Гриць на це не був спроможний).

                                             Патріотизм

Вона ж була як голос України,

Що клекотів у наших корогвах!

(Пісні Марусі були дуже потрібні борцям за волю українського народу. Дівчина була донькою патріота-воїна, що загинув за Україну)

 

                                            Духовність

Здушили сльози – не виходь на люди.

Болить душа – не виявляй на вид

( ці слова належать матері Марусі, яка є по-справжньому витонченою та шляхетною натурою. Вона, як ніхто інший, розуміла значення духовного в цьому житті)

  1. «Сторітеллінг»

Сьогодні спілкування все більше відбувається у віртуальному середовищі. Реальне спілкування стає предметом розкоші, таким собі мистецтвом, якому треба знову навчатися. Завдання: створіть для сторінки Інстаграму історію кохання сучасних Марусі та Грицька ( використати 1-2 афоризми з твору)

Поміркуйте, чи можуть мрії стати реальністю? Що для цього треба?

Перегляд  сторінок Інстаграму, обговорення історій .

ІV. Підсумок. Рефлексія.

  1. «Дерево афоризмів»: на листочках згадайте та напишіть відомі вам афоризми   українських письменників (учні прикріплюють листочки до дерева)

Орієнтовна відповідь учнів:

«Лиш боротись – значить жить» (І.Франко)

“Ліпше вмерти біжучи, ніж жити гниючи”( Іван Багряний)

“Світ ловив мене, та не спіймав” (Григорій Сковорода)

"Двоє дивляться вниз. Один бачить калюжу, другий — зорі. Що кому."(Олексадр Довженко)

«Борітеся – поборете» (Т.Шевченко)

  1. Проблемне питання :

Який з афоризмів міг би стати вашим життєвим кредо?

V. Оцінювання, пояснення домашнього завдання: створити буктрейлер за творчістю Ліни Костенко «Поезія – це завжди неповторність…»

 

 

 

 

 

 

 

Методичний коментар

Впровадження  медіаграмотності в навчальний процес дає можливість розвивати навички критичного мислення та аналізу медіаповідомлень, навчати учнів створювати власний недійний контент, при цьому уміти захищати себе від маніпуляцій, відрізняти думки й оцінки від фактів. Особливої уваги  набуває питання щодо вмінь і навичок грамотно і критично сприймати, інтерпретувати й аналізувати багатоманітні інформаційні повідомлення. Медіаосвіта відкриває великі можливості для розвитку дитини, її інтелектуального й творчого потенціалу, здібностей, самостійного мислення. Саме в рамках медіаосвіти можливий розвиток умінь орієнтуватися в сучасних інформаційних потоках, підвищення рівня медіаграмотності школярів, зміна їхньої позиції при сприйнятті різних медіатекстів – з пасивного поглинання до критичного аналізу одержуваної інформації.

Одним з ефективних методів  розвитку  інформаційної компетентності є створення буктрейлерів. Виконуючи таку роботу, учень не тільки навчається вибирати необхідний матеріал для представлення книги, але й творчо мислить, креативно підходить до вибору зорових образів. Наступний метод – створення ментальних карт. Цей метод допомагає структурувати матеріал, використовувати наочність, критично мислити. Існує багато платформ, що дозволяють створити ментальні карти онлайн.

Використання технології сторітелінгу на уроках  української словесності  дає поштовх розвитку мовних і мовленнєвих компетентностей  школярів. Технологія  сторітелінгу є однією з інноваційних педагогічних технологій, що допомагає учневі засвоїти матеріал, поданий у вигляді цікавої захоплюючої історії,  сприяє розвитку його особистісних якостей, демонструє  унікальність уяви кожної дитини, дозволяє  проявити активність та творчість.

У запропонованому уроці  метод «Мозаїка висловів» розвиває пам'ять, навички аналізу, уміння виділяти головне, робити висновки. «теоретична зупинка» - розвиває уміння визначати теорію літератури, художні засоби. При цьому вдосконалюються навички учнів навчатися впродовж життя, використовувати для пошуку інформації різноманітні джерела.

«Творчий аукціон» - удосконалення навичок роботи з текстом, уміння виявляти головні художні смисли твору, розвиває уміння аналізувати, спів ставляти, формує усне зв’язне мовлення.

«Сторітеллінг» - допомагає учням глибше  засвоїти матеріал, поданий у вигляді цікавої захоплюючої історії,  сприяє розвитку  особистісних якостей, демонструє  унікальність уяви кожної дитини, дозволяє  проявити активність та творчість на даному етапі уроку.

«Дерево афоризмів» -  цей прийом містить елемент прогнозування на випередження. Учні озвучують свої відповіді, спираючись на власний досвід.

 

 

 

doc
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
8 квітня 2020
Переглядів
5206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку