Тема: Ліна Костенко. Творчий шлях. Особливості індивідуального стилю.
Мета: засвоєння учнями основних відомостей з творчої біографії письменниці, її ролі в історії «шістдесятництва». Формувати ключові компетентності шляхом розвитку в учнів критичного, асоціативного мислення, уміння зіставляти факти, аналізувати, узагальнювати,толерантно дискутувати, робити висновки. Розвивати уміння критично ставитися до медійної інформації, працювати в групах у різних пошукових системах для отримання знань. Сприяти вихованню любові до рідного слова, поезії. Виховувати активну життєву позицію, кращі риси характеру:незламність, чесність, вірність, інтересам свого народу.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, тексти творів Ліни Костенко, ілюстративний матеріал, проектор, комп’ютери з доступом до Інтернету.
Хід уроку
І Мотивація навчальної діяльності, орг. момент.
-
Деякі митці не люблять розповідати про себе. На запитання, що стосуються біографічних моментів, відповідають приблизно так: із моїх творів можете дізнатись про мене все, що вас цікавить. Гадаю, що так відповідають поети з органічною потребою бути правдивими в слові. Сьогодні ми будемо говорити жінку, що закликала:
І не знецінюйте коштовне,
не загубіться у юрбі.
Не проміняйте неповторне
на сто ерзаців у собі!
ІІ Повідомлення теми, мети уроку.
ІІІ Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу:
-
«Броунівський рух»: учням класу пропонується об’єднатися в групи, сканувавши QR-коди, що лежать на партах( додаток 1). Кожна група переходить до свого місця в класному кабінеті ( це 3 комп’ютери, розташовані в різних частинах) . Біля кожного комп’ютера лежить інструкція для успішного виконання завдання (додаток 2)
-
Передивіться подану інформацію про Ліну Костенко (учитель сам визначає, яка інформація буде доступною для учнів за біографією та творчістю Ліни Костенко), після опрацювання відомостей своєї групи через 7 хв. представник від групи переходить до іншої групи, доповніть опрацьоване відомостями іншої групи.
(після опрацювання матеріалу за комп’ютерами учні повідомляють групам здобуту інформацію)
-
Якою перед вами постала Ліна Костенко?
-
Можемо ми стверджувати, що вона - сильна та вольова жінка? Які факти свідчать про це?
-
Яких нагород удостоєна поетеса?
-
До якого покоління митців відносять ім’я Ліни Василівни?
-
Робота з Wiki джерелами ( повторення відомостей про «шістдесятництво») Характерні риси «шістдесятництва»:
-
критика інакшістю, тобто заперечення соцреалізму власною творчістю;
-
відстоювання свободи митця, естетична незалежність, самобутність;
-
єдність традицій і новаторства;
-
витончений інтелектуалізм, естетизм.
-
«Ловіть думку» (учні з розповіді вчителя записують важливу інформацію-думку про творчість поетеси)
-
Ліна Костенко – гідна речниця свого покоління: на її очах і на її долі “творилася історія”: письменниця стала свідком голоду, репресій, війни, “застою”, Чорнобиля… Її поетичне слово – правдиве, проникливе, високохудожнє – це і “камертон душі”, і “єдиная зброя”.
( Наприклад, шістнадцятирічне мовчання, історичний роман «Маруся Чурай», жіночна героїня інтимної лірики, нескореність перед тоталітаризмом, загострене розуміння краси)
-
Створення сторінки на Фейсбук «Ліна Костенко», презентація її класу.
-
Яку інформацію ми можемо розміщувати на сторінках соц..мереж?
-
Чим про себе могла поділитись авторка? Розмістіть це на шаблоні сторінки.
ІV. Підсумок, рефлексія
V. Домашнє завдання: повторити вивчене про поетесу, читати поезії ). «Страшні слова, коли вони мовчать», «Хай буде легко. Дотиком пера…» , створити відеоряд до твору, який найбільше сподобався.
Додаток 1
Учні сканують на телефоні один з QR кодів ( на вибір), після чого утворюються 3 групи, які об’єднують учнів з однаковими картинками , що відкриваються після сканування.
Додаток 2
Інструкція для успішного виконання завдання
-
Опрацюйте поданий за посиланням матеріал.
-
Запишіть ключові фрази, опорні слова, що потім допоможуть відтворити прочитане/переглянуте.
-
Оберіть представника від групи, що буде переходити до інших груп для опрацювання нового матеріалу( у визначений учителем час)
-
Учні, що будуть переходити в інші групи , розповідають новій групі відомості з теми «Ліна Костенко», що були опрацьовані в попередній групі.
(процес переходу від групи до групи завершується, коли групи отримали увесь обсяг матеріалу, що вивчається)
Wiki джерела:
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A8%D1%96%D1%81%D1%82%D0%B4%D0%B5%D1%81%D1%8F%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8
https://edera.gitbook.io/lit-lifehacks/rozdil-13-14/shistedesyatnyki
http://studies.in.ua/ru/kultura-ukrainy-shpargalki/582-55-shstdesyatniki-ta-yihny-vnesok-u-rozvitok-kulturi.html