Клас 6. Урок №4
Тема: «Я, моя сім`я і друзі».
Підтема: «Друзі та дружба».
Цілі уроку:
освітня: створити умови для розвитку комунікативних здібностей та навичок з теми; спонукати до вживання ЛО теми в життєвих для учня ситуаціях;
розвиваюча: розвивати комунікативні навички, мовну здогадку, вміння узагальнювати почуте; вдосконалювати навички читання; активізувати граматичні навички з уживанням модальних дієслів must, структур речень з Whose, Who’s;
виховна: виховувати почуття гідності, поважного ставлення до оточуючих; стимулювати інтерес учнів до вивчення іноземної мови, що вивчають, через цікаві форми та методи роботи;
здоров'язберігаюча: попереджувати перевтому учнів шляхом зміни діяльності та релаксаційної паузи.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, навичок і умінь.
Метод роботи: репродуктивний, частково пошуковий (з вибором тверджень з опорою на наочність).
Прийоми роботи: використання ІКТ, самостійна робота.
Форми організації уроку: фронтальна, індивідуальна, групова.
Обладнання:
- підручник для 6-го класу Карп'юк О.Д. «English», с.38-39, роздаткові картки; робочі зошити, робочі зошити до підручника, словники;
- слайди з лексичними таблицями;
- мультимедійный проектор;
- програмне забезпечення (Ms Оffice, Power Point).
Хід уроку
I. Початковий етап.
1.Организаційний момент.
1.1) Привітання
T: Good morning, children! I’m glad to see you. Let`s greet our quests today.
P: Good morning!
T: Sit down, please.
1.2) Бесіда з учнями класу.
T: How are you today?
Ps:
1.3) Бесіда з черговим класу.
T: Who is on duty today? What date is it today? What day of the week is it?
Ps:
T: Thank you. Let’s start our lesson.
2. Повідомлення теми уроку.
2.1. Мотивація навчальної діяльності.
T: Do you have a lot of friends? How many friends do you have? What do you like to do together?
Ps:
2.2. Повідомлення теми уроку.
T: Today we`ll speak about our friends and friendship.
The motto of our lesson is: A friend in need is a friend indeed.
Do you agree with the proverb? Let`s read and find the right translation on the whiteboard . Slide № 1, 2
Ps:
T: Today we will speak about the main qualities of a real friend and share your opinions.
II. Основна частина уроку
3. Актуалізація знань вивчених на попередніх уроках ЛО
3.1. Гра “Family” Slide № 3
T: Let`s revise the vocabulary on the topic “Family” and guess:
My father’s brother is my… (uncle)
My sister’s daughter is my…(niece)
My mother’s mother is my…(granny)
My cousin’s mother is my…(aunt)
My daughter’s mother is my…(wife)
My daddy’s father is my…(grandfather)
My daddy’s grandfather is my…(grand grandfather)
3.2. Гра “Snowball” Slide № 4
T: Well done! And now let`s remember the words on the topic “Character”.
Let’s play game “Snowball”. Continue the sentences, using as more as possible words but don`t be mentioned.
My mum is…
My brother is…
T: Nice of you, …, you are the winner.
4. Перевірка домашнього завдання.
5. Speaking. Розвиток навичок говоріння.
1) T: I’m sure that all of you have friends. Maybe they are your classmates, your neighbours.
What is a true / best friend like? In order to answer this question, we’ll use the word combinations from the table. Slide № 5
A True Friend is / must be…
the most cheerful, responsible, honest, sociable, intelligent, helpful, generous, reliable.
Ps:
2) T: And where do people usually make friends? Slide № 6
We usually make friends…
in the kindergarten, in the holiday camp, by using a computer, while studying, in a car park, in the sports center, in the yard.
Ps:
3) T: When do you usually help your friend? Slide № 7
…gives me a helping hand when I…
am in trouble;
am in a bad mood;
am ill;
don’t know what to do;
have problems with my schoolwork,
need advice
Ps:
4) T: Our life is not only work and studying. Sometimes we learn more about our friends socializing with them. I’d like to know What is the best thing to do in spare time? Slide № 8
do sports;
go shopping;
walk in the park;
talk on the phone;
travel together;
communicate through the Internet.
T: How often do you spend free time together? What do you usually do? What do you like do together?
Ps:
6. Формування навичок письма. Повторення граматичного матеріалу.
Slide № 9.
(На дошці написані граматичні структури з Who’s= … та Whose. Учні згадують правила. Виконують завдання).
T: Now I’d like you to do Ex. 6 on p.19 in your workbooks and think over grammar rules. If you are ready, raise your hand.
Are you ready? Let`s check.
P:
T: What mustn’t a true friend do? Mind the grammatical constructions with must! Slide № 10
…mustn’t…/ …must…
quarrel with me, ignore my problems, let me down, see things the same,
help me, help me at the lesson, share all secrets with me.
Ps:
7. Фізкультхвилинка
T: It seems to me that you are tired. Let us have a rest and have some fun. Look at me and do the same.
Hands up ,
Hands down ,
Hands on hips ,
Sit down .
Hands to the sides ,
Bend left ,
Bend right ,
Hands on hips ,
One, two, three, hop,
One, two, three,stop .
Stand still .
8. Читання. Ex.10, p.39.
1) Зняття лексичних труднощів
T: Find the English equivalents or phrases in the text: відомий університет, на сході, також, повірте мені, не має значення.
2) Читання тексту
T: Read the text by yourself. Then you’ll have to do a task. You’ve got 2 minutes. Are you ready?
3) Виконання після текстового завдання Slide № 11
T: Now look at the whiteboard and choose the correct answers. Write them into your copybooks.
P1, P2:
4) Обговорення прочитаного. Робота в парах. Slide № 12
T: Now you have to ask your partner a question. Do Ex.9 on page 38. Use the following beginnings to make your questions.
P1:
P2:
T: What do you think is Nell a good friend? Why?
Ps:
9. Діалогічне мовлення.
T: Make a dialogue. Ex.5, p.37.
III. Заключна частина уроку.
10. Рефлексія. Узагальнення.
Групова робота. (Опис за малюнками).
T: To tell the truth it was very interesting to listen to you today. But now I want you to discuss pictures in groups.
А) Look at the picture. This girl has a lot of friends. What qualities does this girl have? Slide № 13
B) Look at the picture. This boy hasn’t got friends. Why doesn’t he have friends? Slide № 14
T-Groups-T:
11. Домашнє завдання
T: At home you have to do Ex.11, p.39 and write a composition “My best friend” Slide № 15
Models:
My best friend is…
We made friends…
My close friend gives me a helping hand when I…
We usually / often…
My best friend always…
He / she never…
12. Оцінювання T: You worked well, your marks are … Our lesson is over! Have a rest!