Розробка схеми-конспекту уроку з географії в 7 класі по темі "Фізико-географічне положення та дослідження Африки". На уроці застосовують групові форми роботи та практичні методи навчання. Учням пропонується, користуючись текстом підручника та фізичною картою в атласі/, дати характеристику фгп.материка та виконати практичну роботу по заповненню контурної карти. Крім того учні отримують випереджальне завдання підготувати інформацію про дослідників Африки.
Тема уроку: «Африка: особливості географічного положення,
елементи берегової лінії.
Дослідження та освоєння Африки.»
Практична робота №7
«Визначення географічних координат
крайніх точок Африки.»
Мета уроку: - формувати знання про особливості географічного положення
Африки, етапи дослідження материка;
- розвивати та вдосконалювати практичні навички визначення
географічних координат та відстаней;
- сприяти подальшому розвитку вмінь та навичок самоосвітньої
роботи, спираючись на вивчений матеріал та власний досвід;
- виховувати пізнавальний інтерес до географії.
Обладнання: фізична карта світу, глобус, атласи, контури материка, портрети
дослідників, інструктивно-технологічні картки учнів, додаткова
література.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми і методи: словесні, картографічні, практичні.
Перебіг уроку.
Вступне слово вчителя.
Сьогодні ви починаєте знайомство з материками нашої планети.
І перший материк, який ви вивчаєте – це Африка.
Чому саме вона?
Можливо тому, що це материк, про існування якого європейці дізналися першими.
Можливо і тому, що Африка – це перший материк, про який кожен з вас дізнався ще в ранньому дитинстві з віршів К.Чуковського « Маленькие дети ни за что на свете не ходите дети в Африку гулять! В Африке акулы, в Африке гориллы , в Африке большие злые крокодилы будут вас кусать, бить и обижать,- не ходите, дети, в Африку гулять.»
А можливо і тому, що Африка і досі вабить своєю нерозгаданістю. На її неосяжних просторах є місця, де ще не ступала нога людини. Припускають, що густі африканські екваторіальні ліси ховають від сучасного людства невідомі види живих організмів і залишки давніх цивілізацій. Це континент найвищих температур на Землі і контрастних природних комплексів. Тут простягається найбільша пустеля в світі Сахара, один із найбільших масивів вологих екваторіальних лісів та найдовша річка планети. В Африці зберігся унікальний тваринний світ, який вражає різноманіттям великих ссавців, рептилій та птахів.
На Африканському континенті були знайдені найдавніші кам`яні знаряддя, виготовлені понад 2 млн.років тому, тут же на думку більшості вчених з`явилася людина сучасного типу – Людина розумна.
І сьогодні ми з вами вирушаємо в цікаву та захоплюючу подорож по Африці.
Бажаю усім успіху!
4.Актуалізація.
1). Прийом « Асоціація»
Учні по черзі короткою фразою або одним словом висловлюють ті асоціації, які виникають при слові Африка.
2) Знайомство з планом характеристики ф.г.п.
Вивчення будь-якого географічного об`єкта починається з його географічного положення. Чому? ( відповіді учнів). Характеристика положення відбувається за типовим планом.
5.Вивчення нового матеріалу.
Учні працюють в групах, виконуючи завдання в інструктивно технологічних картках, фіксують результати в зошитах. Під час опрацювання питання ф.г.п. складається опорно-логічна схема (ОЛС)
( зразок додається)
Інструктивно-технологічна картка учня
№ |
Порядок дій та виконання вправ. |
Фіксація результатів |
||||||
Блок №1 теоретичний |
Користуючись текстом підручника п.14, фізичною картою світу дати характеристику ф.г.п. Африки за типовим планом. * Зробити висновок, як положення Африки впливає на її природу та клімат. |
Записати тезами.
Усно |
||||||
Блок№2 практичний |
Завдання № 1-6 ( по 1 для кожної групи) Користуючись фізичною картою світу, глобусом визначити:
Завдання №7 ( для всіх груп) 7. Нанести всі об`єкти, що характеризують ф.г.п. на контурну карту ( пр.р.№8) |
Скласти опорно-логічну схему (ОЛС) |
||||||
Блок №3 теоретичний |
Відомі імена на карті материка ( доповіді учнів про дослідження Африки). Заповнити таблицю:
|
|
||||||
|
* До яких позитивних чи негативних наслідків для населення Африки призвело її дослідження європейцями? |
Усно |
||||||
Блок №4 Перевірка та оцінювання |
не вірю»)
|
|
6.Закріплення вивченого матеріалу.
Прийом «Вірю – не вірю»
1) Африка – найбільший материк Землі. ( - )
2) Африка лежить в усіх півкулях. ( + )
3) Африка омивається усіма океанами. ( - )
4) Омивається найсолонішим морем – Червоним. ( + )
5) Берегова лінія материка слабо розчленована. ( + )
6) Першим дослідив внутрішні райони материка Васко да Гама. ( - )
Учні самостійно усно продовжують данний список.
7. Оцінювання.
Характеристика ф.г.п. – 2бали.
Визначення координат або протяжності – 2 бали.
Складання ОЛС – 3 бали.
Повідомлення – 2бали.
Вірю – не вірю – 1 бал.
Робота на уроці – 2 бали.
8.Домашнє завдання.
Опрацювати п.14, робота з фізичною картою, *скласти кросворд з географічною номенклатурою материка.
Емоційний підсумок уроку
( самооцінка емоційного стану після проведеного уроку)
Незадовільний Нейтральний Позитивний