Урок в 7 класі з теми "Фізичні та хімічні явища".

Про матеріал

Матеріал уроку сприяє засвоєнню понять «фізичні явища», «хімічні явища», «ознаки хімічних реакцій», «умови протікання реакцій»; удосконаленню техніки виконання експерименту, формуванню уявленнь про єдину картину світу через єдність предметів природничого циклу,а також формуванню естетичного смаку при спостереженні краси явищ природи.

Перегляд файлу

Тема. Фізичні та хімічні явища.

Мета уроку: формувати вміння спостерігати явища, пізнавати їх і робити висновки на основі спостережень; сприяти засвоєнню понять «фізичні явища», «хімічні явища», «ознаки хімічних реакцій», «умови протікання реакцій»; удосконалювати техніку виконання експерименту;

формувати уявлення про єдину картину світу через єдність предметів природничого циклу;

сприяти формуванню естетичного смаку при спостереженні краси явищ природи;

 

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  2. Мотивація навчання

На столі запалена свічка.

Звучить запис віршів Б. Пастернака «Зимова ніч».

Мело, мело по всей земле

Во все пределы.

Свеча горела на столе,

Свеча горела…

…Метель лепила на стекле

Кружки и стрелы.

Свеча горела на столе,

Свеча горела.

 

Вчитель.

  • Який зв'язок між почутим і предметом хімії?
  • Що ви спостерігали при горінні свічки? (плавлення парафіну, застигання парафіну).
  • Яким терміном називають всі зміни, які відбуваються у світі? (явища).
  • До яких явищ належать плавлення і застигання? (фізичних).
  • Про які явища ви почули у вірші? (завірюха, горіння свічки).
  • До якої групи явищ належить кожне з них?

Вчитель. Людина і все, що її оточує, постійно змінюється. Зміни, які відбуваються у світі, називаються явищами. Явища бувають атмосферні, космічні, суспільні, фізичні та хімічні. Ті явища, які відбуваються з речовинами, відносяться до фізичних й хімічних.  

Ми живемо в дивовижному світі природи. Природа - це весь світ, який нас оточує, все, що ми бачимо і чуємо. Людство накопичило великий обсяг знань про явища, що відбуваються в природі.

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

Учитель. Хімія – наука про речовини та їх перетворення. Ми знаємо, що навколо нас безліч речовин. А чи відбуваються з ними зміни?

Природа – це величезна лабораторія, в якій безперервно відбуваються зміна агрегатного стану речовин, їх форми, а також іде утворення нових речовин. Гірські породи і мінерали під впливом сонця, води, вуглекислого газу поступово руйнуються і перетворюються в нові речовини. В зелених рослинах з вуглекислого газу і води утворюється глюкоза і крохмаль. Людина перетворює взяті з природи речовини (нафту, природний газ, руди) в необхідні йому бензин, гуму, волокна, пластмаси, метали та сплави. Часто в результаті утворюються нові речовини, яких немає в природі. Під час всіх цих явищ відбувається руйнування одних речовин і утворення нових.

Усі явища, які відбуваються з речовинами діляться на 2 види: фізичні і хімічні.

Розглянемо явища та пояснімо їх.

Запрошуємо учнів до демонстраційного столу та просимо пояснити явища:

  • Зігнути алюмінієвий дріт (зміна форми).
  • Розкатати кульку пластиліну.
  • Розігнути мідний дріт.
  • Розтерти крейду в порошок.

Висновок. В даних дослідах змінювалась форма або агрегатний стан, але склад речовин залишався незмінним. Ці явища – фізичні.

       Фізичні явища – це явища, які супроводжуються зміню форми або агрегатного стану, але не змінюється склад.       

        Хімічні явища – це явища, під час яких одні речовини перетворюються в інші.

 

  • Як відрізнити хімічне явище від фізичного?

Ознаки хімічних явищ:

  1. Зміна кольору
  2. Поява запаху
  3. Утворення осаду
  4. Виділення газу
  5. Виділення тепла і світла.

 

  1.  Виконання лабораторного досліду.

Інструктаж з БЖД.

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу

Ознаки хімічних явищ описують не тільки хіміки, а й творчі люди: поети і письменники. Вашій увазі пропонуються кілька прикладів явищ.  Визначте, про яке явище йдеться і обгрунтуйте своє твердження.

 

…На рукомойнике моём

Позеленела медь.

Но так играет луч на ней,

Что весело глядеть…

(А. Ахматова)

Учні: Мова йде про хімічне явище. Утворюється нова речовина. (Ознаки реакції - зміна забарвлення).

 

Журчат ручьи,

Кричат грачи,

И тает лед и сердце тает.

И даже пень

В апрельский день

Березкой снова стать мечтает.

Веселый шмель гудит весеннюю тревогу,

Кричат задорные, веселые скворцы,

Кричат скворцы во все концы:

 «Весна идет! Весне дорогу!»

Учні: Мова йде про фізичне явище. Нова речовина не утворюється, а лише змінюється агрегатний стан води: з льоду (твердої речовини) перетворюється на воду (рідкий стан).

 

Листья желтые над городом кружатся,

С тихим шорохом нам под ноги ложатся,

И от осени не спрятаться, не скрыться,

Листья желтые, скажите, что вам снится...

Учні: Мова йде про фізико-хімічне явище. Хлорофіл (зелений пігмент) з приходом осені починає руйнуватися. Кружляє  листя - фізичне явище.

 

Завдання «Лабіринт».

При проходженні лабіринту вам потрібно знайти шлях, який приведе вас до фінішу.

 

VI. Підведення підсумків уроку.

 

  • Які явища називаються фізичними, а які хімічними?
  •  Перерахуйте ознаки хімічних явищ.
  • Умови виникнення та перебігу хімічної реакції.
  1. Домашнє завдання

§19-вч., завд. 1-10-усно, провести домашній експеримент.

Творче завдання. Навчальний проект с.96, уривки з пісень, в яких йдеться про явища.

§20-чит, халат

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
23 липня 2018
Переглядів
2371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку