Урок вивчення нового матеріалу, засвоєння нових знань та навичок. Метою даного уроку є сформувати знання про основні грунтоутворювальні чинники, типи грунтів на території України та особливості їх територіального розміщення. В ході уроку передбачається виконання практичної роботи.
Тема уроку: Умови грунтоутворення, структура грунту,
Грунтові горизонти, родючість.
Основні типи грунтів, закономірності їх поширення.
Практична робота №8
«Порівняльний аналіз різних типів грунтів України».
Мета уроку :
- поглибити знання учнів про ґрунти;
Обладнання: карта ґрунтів України;
таблиці «Типи ґрунтів України», «Структура ґрунтів»,
зразки ґрунтів, відеоматеріали та фотографії.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні навчаться:
на рівнинних та гірських територіях України.
Перебіг уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Налаштування учнів на успіх.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Назвіть та покажіть на карті найбільші артезіанські басейни України. Назвіть райони найбільшого поширення боліт в Україні. Назвіть фактори, що сприяли утворенню боліт. Від яких факторів може змінюватись показник запасів водних ресурсів України з року в рік?
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Методичний прийом «Географічна асоціація»
Учням демонструють зображення: ґрунт, типи ґрунтів,
пшеничне та соняшникове поля, кошик з овочами, хліб.
Завдання: висловити свої асоціації.
Методичний прийом «Евристична бесіда»
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Від’їджаючи за межі Батьківщини, українці на згадку про неї брали з собою грудочки сирої землі, аби підкладати її в чоботи — щоб ходити по рідній землі. Навіть з місця загибелі прийнято було брати землю. У давнину казали, що в такий спосіб земля надає силу, яка особливо допомагає в далеких маршах або у війнах, оскільки містить душу загиблого родича, який оберігає душі. Отже, ґрунт має не тільки фізичне, а й духовне значення. Проте на питання: «Як утворюються ґрунти»? тривалий час не було відповіді. Уперше її дав у книзі «Російський чорнозем» видатний дослідник В. В. Докучаев 1883 р. Того самого року виникла наука, що дістала назву «ґрунтознавство».
Разом з учнями формулюють тему та мету уроку.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з підручником.
Ґрунт — це поверхневий тонкий шар земної кори, зазвичай вкритий рослинністю і має природну родючість. Родючість ґрунту — це можливість забезпечувати рослини водою, поживними речовинами і повітрям.
Методичний прийом «Створи схему». Під час пояснення вчителя учні заповнюють схему «Чинники ґрунтоутворення».
Учні разом з учителем аналізують схему: ґрунти утворюються під впливом клімату, живих організмів, складу і будови материнських гірських порід, рельєфу місцевості та віку території. Залежно від складу гірської породи вони мають певні властивості:
Рослини своїми, коренями розпушують і розділяють породу, збагачуючи її перегноєм. У породі весь час відмирають корені різних трав і дерев, на її поверхню падають відмерлі рослини та їх частини, в результаті цих процесів виникає перегній, який накопичується у верхніх шарах породи і утворює гумусовий горизонт. Ґрунти мають вік. Час — необхідна умова для будь-якого процесу в природі. Абсолютний вік ґрунтів Східноєвропейської рівнин - від декілька сотень до декількох тисяч років.
У перетворенні гірської породи на ґрунт вагому роль відіграють рослини і тварини. Вони впливають на утворення гумусу.
Клімат також впливає на утворення ґрунту. Наприклад, у ґрунтах, що розташовані в областях зі спекотливим сухим кліматом, утворюється мало гумусу, але накопичується багато солей, а в ґрунтах, що розташовані в районах з більш прохолодним і вологим кліматом і де порода добре промивається, солі не накопичуються, а вимиваються. З кліматом пов’язане поширення основних типів ґрунтів.
Суттєвим чинником ґрунтоутворення, особливо останнім часом, є господарська діяльність людини.
Від характеру материнської породи залежить генетичний тип ґрунтів. Наприклад, в умовах лісової природної зони формуються ґрунти підзолистого типу, оскільки в межах цієї зони ґрунтотворні породи містять зменшену кількість карбонатів кальцію.
Методичний прийом «Проблемне питання»
У який геологічний період завершився процес формування основних типів ґрунтів?
Які з охарактеризованих чинників є вирішальними у формуванні ґрунтів?
Практична робота №8
«Порівняльний аналіз різних типів грунтів України».
За текстом підручника проаналізуйте генетичні типи ґрунтів та заповніть таблицю:
Генетичні типи ґрунтів (від лат. ген — походження)
Тип ґрунту |
Вміст гумусу, % |
Властивості ґрунту |
Дерново-підзолисті |
|
|
Сірі лісові |
|
|
Темно-сірі опідзолені |
|
|
Чорноземи опідзолені |
|
|
Чорноземи |
|
|
Чорноземі звичайні |
|
|
Чорноземи південні |
|
|
Каштанові |
|
|
Бурі лісові |
|
|
Коричневі |
|
|
2. За картами атласу визначте межі розповсюдження генетичних типів ґрунтів та підпишіть на контурній карті ґрунтів назви основних зональних типів ґрунтів України.
Методичний прийом «Проблемне питання»
Яке практичне використання карти грунтів?
Карти ґрунтів використовують у плануванні сільськогосподарського виробництва, меліорації земель, лісонасаджень, охорони земельних ресурсів.
Робота біля карти.
Учні по черзі демонструють розповсюдження типів ґрунтів.
Самостійна робота в групах.
Застосовуючи знання, здобуті на сьогоднішньому уроці, текст підручника та карт атласу, охарактеризуйте запропоновані ґрунти, дані занесіть в таблицю:
1 група — сірі лісові ґрунти.
2 група — каштанові ґрунти.
Одиниці характеристики |
Сірі лісові ґрунти |
Каштанові ґрунти |
Підтипи грунту
|
|
|
Материнська порода
|
|
|
Потужність гумусового горизонту |
|
|
Типи рослинності
|
|
|
Родючість у балах
|
|
|
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Методичний прийом «Бесіда»
Дайте визначення науковим поняттям «ґрунт», «гумус», «типи ґрунтів». Визначте, від чого залежить родючість ґрунту. Поясніть чинники ґрунтоутворення.
„Експрес-тест” ( по 0,5 б.)
а) висотною поясністю
б) широтною зональністю
в) довготною зональністю
а) каштанові
б) чорноземи
в) сірі лісові
а) материнська
б) рідна
в) осадова
а) трав’янистою
б) широколистими лісами
в) хвойними лісами
а) О. Воєйков
б) В. Докучаєв
в) В. Вернадський
а) бурі гірські
б) сірі лісові
в) дерново- підзолисті
а) чорноземи
б) коричневі
в) підзолисті
а) у степу
б) на Поліссі
в) в Карпатах
VII. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.
Ґрунт — це багатоскладовий природний комплекс, що є результатом тривалих змін гірських порід під впливом повітря, води, живих організмів. Структура земельного фонду постійно змінюється, оскільки весь час людство веде боротьбу за користування територією, зокрема ту, де наявні родючі ґрунти.
Поширенню ґрунтів властиві дві основні географічні закономірності: широтна зональність на рівнинних теренах і висотна поясність у горах.
Для того щоб визначити, коли навесні можна починати обробляти землю, використай просте правило. З глибини близько 10 сантиметрів візьми грудку землі і сильно стисни її в кулак. Потім витягни вперед руку і розтисни кулак — грудка впаде на землю. Якщо грудка не розпадеться, а тільки сплющиться в лепеху, землю обробляти рано, в ній ще багато води. Якщо грудка розсиплеться на дрібні часточки — земля пересохла, а отже, з обробкою вже запізнилися. Якщо грудка розпадеться на декілька окремих великих шматків, земля готова до обробітку. Крім того, тип ґрунтів та їхні властивості допомагають визначати рослини.
Отже, наш урок добігає кінця. Давайте з’ясуємо чого ми навчилися? Де ви зможете застосувати одержані знання? Який головний результат моє роботи сьогодні на уроці? Що мені вдалося? Що не вдалося? Які мої найбільші труднощі?
Оцінювання роботи учнів.
1. Опрацювати §29 підручника.
2. Скласти сенкан до терміна : « Ґрунт»
3. Підготувати презентацію з теми:
«Ґрунтознавець — Василь Докучаев».*