Урок 9 клас
Вчитель біології Залізко Ірина Олексіївна
ОЗО «Овруцька гімназія ім. Малишка»
спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист
Тема: Нервова регуляція функції організму людини
Мета: розширити, поглибити та систематизувати знання учнів з теми; сприяти розвитку вміння учнів висловлювати аргументовану думку; стимулювати учнів до здорового способу життя .
Базові поняття та терміни: рефлекс, рефлекторна дуга, головний мозок, спинний мозок, синапс, медіатори, нейрон, ретикулярна формація, ліквор, дендрити, аксон, еферентні, аферентні.
Обладнання та матеріали: проектор, комп’ютери, проекти учнів.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку.
І. Організаційний момент. Формування належного мікроклімати в класі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вступне слово вчителя. Чи не дивувались Ви хоча б колись, як дружно і узгоджено працюють всі частини тіла? Можна йти, розмовляти, розмахувати руками, крутити головою і при цьому все бачити, чути , що відбувається навколо. Хто ж керує цією роботою? (відео «Нервова система»)
ІІІ. Узагальнення знань учнів.
І група: головний мозок, спинний мозок, рефлекс, синапс, медіатори.
ІІ група: нейрон, рефлекторна дуга, ретикулярна формація, ліквор, аксон.
ІІІ група: аферентні нефрони, дендрити, проміжні нейрони, сіра речовина, біла речовина.
І група.
Розташуйте у правильній послідовності шлях, який проходить збудження при опіку руки.
а) рецептор
б) руховий нейрон
в) вставний нейрон
г) сіра речовина спинного мозку
д) кора великого мозку
е) чутливий нейрон
ІІ група
Роздивіться малюнок. Що це? Складіть правильну послідовність процесів, за яких здійснюється даний рефлекс. КОЛІННИЙ РЕФЛЕКС
ІІІ група
На малюнку зображено схему рефлекторної дуги. Підпишіть назви частин рефлекторного дуги відповідно до цифр, поставлених на малюнку.
Вчитель. Особливості захворювання нервової системи. Весь науково-технічний розвиток людства спрямований на збільшення його можливостей. Людство розвиває технології, для того, щоб панувати над світом. Популярний лозунг «Ми все повинні взяти від природи». Але скоро стало зрозуміло: так не буде. В лютому 2017 року в Інституті фізіології ім.. О.О. Богомольця НАН України відбулося засідання учасників круглого столу (академіків, професорів медицини) на тему: «Хвороби мозку - погляд сучасної науки». Науковці дійшли висновку: «Голова – предмет темний, його важко вивчити, а ще важче зрозуміти, чому він інколи перестає працювати». Наші домашні групи мали дослідити найпоширеніші на сьогоднішній день захворювання головного мозку.
Слово вчителя.
Знання про будову і функціонування власного організму потрібні кожній людині незалежно від її посади, освіти чи віку.
Кожна людина має навчатися жити так, щоб не заподіяти ані своєму здоров'ю, ані здоров'ю оточуючих, і завжди пам'ятати, що людина – найвищий продукт природи, але для того, щоб отримати насолоду від скарбів природи, вона має бути здоровою, сильною та розумною.
І. Павлов
Організм - складна система
Кожен орган чийсь сусід
Не працює він окремо
А пов'язаний з усім
В голові та у хребті
Маю владу я знайти
Роздаю мільйон наказів
І керую всім одразу.
Оцінювання учнів.
Домашнє завдання. Підготувати еволюцію сенсорних систем.