5 липня о 18:00Вебінар: «Щоденні-3» та «Щоденні-5»: незамінна частина уроку в Новій українській школі

Конспект уроку з української літератури для 7 класу на тему: "М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять…».

Про матеріал

Конспект уроку з української літератури для учнів 7 класу. Учні продовжують роботу над змістом твору повісті, розкривають роль художніх засобів та елементів фольклору, знаходять у тексті твору звичаї та традиції українців, аналізують повість та проводять аналогії з життям сучасних українців.

Перегляд файлу

Тема. М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять…». Роль художніх засобів та елементів фольклору в повісті

Мета: продовжувати роботу над автобіографічною повістю М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»; пояснити учням, як письменник через художнє слово відобразив  звичаї та традиції українського народу в повісті; продовжити ознайомлення школярів із змістом твору; з’ясувати роль художніх засобів та  елементів фольклору; формувати  вміння визначати головне, характеризувати тропи та стилістичні фігури, визначати роль фольклорних елементів; розвивати виразність під час читання художніх творів, уміння коментувати, робити висновки,знаходити аналогічні ситуації в житті,  збагачувати словниковий запас учнів; виховувати шанобливе ставлення людини до природи, пошану до звичаїв і традицій народу; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Цілі:

Учні знатимуть:

звичаї та традиції українського народу в повісті;

зміст фрагментів повісті.

Учні вмітимуть:

виразно читати та переказувати зміст фрагментів повісті;

визначати роль художніх засобів та елементів фольклору; 

висловлювати власне ставлення до прочитаного;

оцінювати спільну навчальну діяльність.

Тип уроку: урок – дослідження.

Обладнання: мультимедійний проектор, підручник з української літератури, дошка, крейда, роздатковий матеріал.

Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Емоційне налаштування учнів

* Ключове питання: що для вас щастя?

* Асоціативний кущ ( діти виходять до дошки й пишуть самостійно)

 

        Щастя  - це..

 

* Змістові питання:

- чи щасливий хлопчик Михайлик з повісті Стельмаха?

- у чому , на вашу думку, полягає його щастя?

    ( зростає у повній, люблячій родині, де є батьки й дідусь з бабусею, ходить до школи, уміє читати – має просте,але щасливе дитинство)

2. Слово вчителя.

    Діти, сьогодні ви живете в епоху новітніх сучасних технологій, коли можливо швидко знайти інформацію, скористатися досягненнями науки й техніки, маєте доступ до будь-якого джерела,багато знаєте та вмієте. Ваше дитинство відрізняється  від зображеного в тексті повісті: взимку не катаєтеся з гірок на ночовках чи ослінчиках…

А ще не так давно люди жили зовсім по-іншому. Вони багато фізично працювали, виконували різні роботи, про які ми сьогодні й не згадуємо вже, та й відпочивали зовсім не так, як ми тепер. Але всі кращі надбання й досягнення нашого народу, його звичаї й традиції, творчість не відійшли у вічність, вони збереглися й донині не тільки в генетичній пам’яті, але й у теперішній культурі, у побуті, у звичаях, тобто, в нашому серці,  як щось дороге, притаманне тільки нам, українцям. Тому ми час від часу повертаємося до народного джерела, до традицій і звичаїв, з яких беремо натхнення  й сили сьогодні.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми, мети уроку 

Отже, тема уроку… Запишіть у зошити.

Сьогодні на уроці маємо продовжити працювати з текстом повісті, знайти та проаналізувати худ. засоби твору та роль їх у тексті, зосередити увагу на елементах УНТ, які використав автор у повісті.

 

ІІІ. Основний зміст уроку

1. Слово вчителя

Чарівною казкою дитинства здається нам повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять...», неначе вона народилася з народних оповідань, повних чаклунства й дива. Письменник в образі Михайлика показав себе, власні дитячі роки, враження, відкриття і витоки свого мистецького натхнення. Уся повість пронизана мудрістю природи, що злилась із мудрістю народною.

2. Бесіда

- Чим вразила вас повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»? (Своїм казковим світом, народною мудрістю, примусила замислитись над споконвічними цінностями свого народу. Ще з перших сторінок повісті ми потрапляємо у світ народних казок, стикаємося з образами містичних легенд, з оспіваними явищами природи. )

 

- Діти, а що, на вашу думку, є народною мудрістю?

(фольклор – УНТ - художня колективна творча діяльність народу, що відображає його життя, погляди, ідеали, звичаї, вірування та традиції)

- Які елементи фольклору зустрічаються у творі?

(прислів’я, приказки, влучні народні вислови, фразеологізми, обряди, свята –щедрування, Великдень, українські звичаї - ярмаркування,  стосунки у сім*ї, згадки про нечисту силу… )

- Звичайно,  ми не можемо не згадати споконвічну любов української людини до землі, до власного поля, до городини

 

 

3. Порівняння  уривку із «Зачарованої Десни» з уривком повісті Стельмаха

 

«Зачарована Десна» О.Довженко

До чого ж гарно і весело було в нашому горóді! Ото як вийти з сіней та подивись навколо — геть-чисто все зелене та буйне. А сад було як зацвіте весною! А що робилось на початку літа — огірки цвітуть, гарбузи цвітуть, картопля цвіте. Цвіте малина, смородина, тютюн, квасоля. А соняшника, а маку, буряків, лободи, укропу, моркви! Чого тільки не насадить наша невгамовна мати.

— Нічого в світі так я не люблю, як саджати що-небудь у землю, щоб проізростало. Коли вилізає з землі всяка рослиночка, ото мені радість,— любила проказувати вона.

Город до того переповнявсь рослинами, що десь серед літа вони вже не вміщалися в ньому. Вони лізли одна на одну, переплітались, душились, дерлися на хлів, на стріху, повзли на тин, а гарбузи звисали з тину прямо на вулицю.

А малини — красної, білої! А вишень, а груш солодких, було. як наїсися,— цілий день живіт як бубон.

І росло ще, пригадую, багато тютюну, в якому ми, маленькі, ходили, мов у лісі, в якому пізнали перші мозолі на дитячих руках.

А вздовж тину, за старою повіткою, росли великі кущі смородини, бузини і ще якихось невідомих рослин. Там неслися кури нишком од матері і різне дрібне птаство. Туди ми рідко лазили. Там було темно навіть удень, і ми боялись гадюки. Хто з нас у дитинстві не боявся гадюки, так за все життя й не побачивши її ніде?

Коло хати, що стояла в саду, цвіли квіти, а за хатою, проти сінешніх дверей, коло вишень,— поросла полином стара погребня з одкритою лядою, звідки завжди пахло цвіллю. Там, у льоху, в присмерку плигали жаби. Напевно, там водилися й гадюки.

 

- Знайдіть цитату-відповідник з повісті Стельмаха – стор 121

 

- Діти, а з яким віруванням ми пов*язуємо примовляння матері з землею, віру в те, що земля все знає, може гніватися чи бути доброю?

 (язичницьке вірування, елементи якого збереглися в нашій культурі й донині)

-  А з якої пори року розпочинався рік у давніх слов*ян?

(навесні)

- Яке весняне дійство було урочистим і дуже відповідальним для українця, про яке згадується  у творі? Зацитуйте – стор 117

- Діти, яка роль батька в родині Михайлика?

- Як ставиться головний герой до старших? Знайдіть цитати-

119,124-125- вітряк, 129-131 – у школу на руках

(називає на Ви, про Юхима уривок, стосунки з дідусем, з дядьком Себастьяном)

- Звичайно, ми не можемо не згадати ще один уривок із твору, на який би я хотіла звернути вашу увагу

 4. Перегляд уривку із фільму Олександра Муратова «Гуси-лебеді летять…» (1974р кіностудія ім. О.Довженка)

- На якій основній рисі людського характеру наголошує автор?

(милосердя до знедолених)

- Діти, а як у творі зображено ставлення до жінок, до дівчаток?

(до матері, до бабусі, до Люби) – 127-128

-  Як називала мама сина, коли  сердилася на нього? («…і називають махометом вариводою, лоботрясом»; «спершу з мене вибивали дурування і примовляли, який я бузувір, опришок, урвиголова, харциз, каламут і навіть химород»). – народна педагогіка

Проте подібні прізвиська не викликають образи в хлопчика, а іноді навіть слугують приводом для жартів над власною особою.

 

Слово вчителя

Автобіографічна повість насичена влучними народними висловами та фразеологізмами

5. Пошукова робота (у групах за рядами)

Знайти та виписати з тексту фразеологізми

1 г – похід до церкви з бабусею  -ст 113

2 г – Михайлик намагається потрапити в «тіатр» - ст. 134

3 г – установити відповідності

Установити відповідність між фразеологізмами та їх значенням

1.      Перець на язиці          а) Дуже бідний

2.      Кум королю                б) Посилювати переживання

3.      Ятрити душу               в) Не розбиратися в чомусь

4.      Як мак начетверо        г) Напружено думати

5.      Не варить баняк          д) Бути у виграшному становищі

6.      Ламати собі голову     е) Дотепно й влучно говорити

6. Перевірка домашнього завдання

Удома ви виписували прислів’я та приказки з твору

Сто друзів—це мало, один ворог—це багато.

Хто вродився в маї, той все життя буде маятися.

Коли неспокійна совість, то її нічим не обманеш.

Над шкурою дрижати — людиною не жити.

Зверху сміється, а всередині сичить.

Птиця також боса ходить і не журиться.

Сльози бризкають—хоч горня підставляй

Дивився, ніби я з місяця звалився

Де моє не пропадало!

Вперся, наче кілок в огорожу

Такими онуками поле не засіяне

Підсумки:

Отже, назвіть фольклорні елементи, які ми згадали та опрацювали

(звичаї та традиції - повага до старших, до батьків, любов до природи та землі, милосердя до ближнього, шанобливе ставлення до жінок та дівчаток;  фразеологізми, прислів’я та приказки, влучні народні вислови)

Фольклорні мотиви зустрічаються у творі всюди, варто лише уважніше вчитатися.

ІV. Домашнє завдання (диференційоване)

4-6 б – виконати тести підручника –ст. 116, 126, 131-132, 139-140

7-9 б – виписати по 1 цитаті до образів батька, матері, діда, Люби

10-12 б – виписати образи-символи з твору та пояснити їх

(гуси-лебеді, вітряк)

V. Закріплення матеріалу

Мова повісті «Гуси-лебеді летять» надзвичайно лірична, поетична, образна, народна, автор часто використовує уособлення, епітети, метафори, порівняння, синонімічні ряди. Художні засоби прикрашають нашу мову, надають їй барвистості, образності. Гумор весь час перемежовується з лірикою — таким постає життя у світосприйманні хлопчика.

1.Робота над мовою повісті

Філологічна хвилинка  - виписати в зошити

1- Знайдіть, який синонімічний ряд використовує письменник до слова «лаяти». («І що це за мода пішла: не встигнеш босоніж вискочити з хати, як одразу сварять, а то й духопелять тебе…, затюкають…»).- стор 112

 

2- За допомогою яких дієслів М.Стельмах змальовує  зимові дитячі розваги? («…і вже росте отакенна купа, в якій усе регоче, верещить, клубочиться, видирається наверх і жужмом котиться вниз»). – стор 113

3 – Виписати з розділу І слова зі зменшено-пестливими суфіксами

 

РОЗДIЛ ПЕРШИЙ

Прямо над нашою хатою пролiтають лебедi. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар i струшують на землю бентежнi звуки далеких дзвонiв. Дiд говорить, що так спiвають лебединi крила. Я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього спiву, i менi теж хочеться полетiти за лебедями, тому й пiдiймаю руки, наче крила. I радiсть, i смуток, i срiбний передзвiн огортають та й огортають мене своїм снуванням.

***

I враз угорi над моїм смутком обiзвались бентежнi звуки далеких дзвонiв. Ми з Любою пiдiймаємо голови до неба, до святково бiлих хмар i бачимо, як прямо iз них вилiтають лебедi i натрушують на хати, на землю i в душу свою лебедину пiсню.

I хороше, i дивно, i радiсно стає менi, малому, в цiм свiтi...

— А лебедi летять... над моїм дитинством... над моїм життям!..

(обрамлення)

 

Підсумки дітей

Отже, які художні засоби використовує автор і яка роль їх у творі?

 

 

Підсумок учителя

Світ, у якому ми живемо,  прекрасний, незвичайний. Ми повинні прагнути бути щасливими. Ви діти, а дитинство – це щаслива пора. Бажаю вам бути щасливими, улюбленими донечками та синами своїх батьків, шанувати їх.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
3567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку