Конспект уроку з української літератури для учнів 7 класу. Учні продовжують роботу над змістом твору повісті, розкривають роль художніх засобів та елементів фольклору, знаходять у тексті твору звичаї та традиції українців, аналізують повість та проводять аналогії з життям сучасних українців.
Тема. М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять…». Роль художніх засобів та елементів фольклору в повісті
Мета: продовжувати роботу над автобіографічною повістю М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»; пояснити учням, як письменник через художнє слово відобразив звичаї та традиції українського народу в повісті; продовжити ознайомлення школярів із змістом твору; з’ясувати роль художніх засобів та елементів фольклору; формувати вміння визначати головне, характеризувати тропи та стилістичні фігури, визначати роль фольклорних елементів; розвивати виразність під час читання художніх творів, уміння коментувати, робити висновки,знаходити аналогічні ситуації в житті, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати шанобливе ставлення людини до природи, пошану до звичаїв і традицій народу; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Цілі:
Учні знатимуть:
звичаї та традиції українського народу в повісті;
зміст фрагментів повісті.
Учні вмітимуть:
виразно читати та переказувати зміст фрагментів повісті;
визначати роль художніх засобів та елементів фольклору;
висловлювати власне ставлення до прочитаного;
оцінювати спільну навчальну діяльність.
Тип уроку: урок – дослідження.
Обладнання: мультимедійний проектор, підручник з української літератури, дошка, крейда, роздатковий матеріал.
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Емоційне налаштування учнів
* Ключове питання: що для вас щастя?
* Асоціативний кущ ( діти виходять до дошки й пишуть самостійно)
Щастя - це..
* Змістові питання:
- чи щасливий хлопчик Михайлик з повісті Стельмаха?
- у чому , на вашу думку, полягає його щастя?
( зростає у повній, люблячій родині, де є батьки й дідусь з бабусею, ходить до школи, уміє читати – має просте,але щасливе дитинство)
2. Слово вчителя.
Діти, сьогодні ви живете в епоху новітніх сучасних технологій, коли можливо швидко знайти інформацію, скористатися досягненнями науки й техніки, маєте доступ до будь-якого джерела,багато знаєте та вмієте. Ваше дитинство відрізняється від зображеного в тексті повісті: взимку не катаєтеся з гірок на ночовках чи ослінчиках…
А ще не так давно люди жили зовсім по-іншому. Вони багато фізично працювали, виконували різні роботи, про які ми сьогодні й не згадуємо вже, та й відпочивали зовсім не так, як ми тепер. Але всі кращі надбання й досягнення нашого народу, його звичаї й традиції, творчість не відійшли у вічність, вони збереглися й донині не тільки в генетичній пам’яті, але й у теперішній культурі, у побуті, у звичаях, тобто, в нашому серці, як щось дороге, притаманне тільки нам, українцям. Тому ми час від часу повертаємося до народного джерела, до традицій і звичаїв, з яких беремо натхнення й сили сьогодні.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми, мети уроку
Отже, тема уроку… Запишіть у зошити.
Сьогодні на уроці маємо продовжити працювати з текстом повісті, знайти та проаналізувати худ. засоби твору та роль їх у тексті, зосередити увагу на елементах УНТ, які використав автор у повісті.
ІІІ. Основний зміст уроку
1. Слово вчителя
Чарівною казкою дитинства здається нам повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять...», неначе вона народилася з народних оповідань, повних чаклунства й дива. Письменник в образі Михайлика показав себе, власні дитячі роки, враження, відкриття і витоки свого мистецького натхнення. Уся повість пронизана мудрістю природи, що злилась із мудрістю народною.
2. Бесіда
- Чим вразила вас повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»? (Своїм казковим світом, народною мудрістю, примусила замислитись над споконвічними цінностями свого народу. Ще з перших сторінок повісті ми потрапляємо у світ народних казок, стикаємося з образами містичних легенд, з оспіваними явищами природи. )
- Діти, а що, на вашу думку, є народною мудрістю?
(фольклор – УНТ - художня колективна творча діяльність народу, що відображає його життя, погляди, ідеали, звичаї, вірування та традиції)
- Які елементи фольклору зустрічаються у творі?
(прислів’я, приказки, влучні народні вислови, фразеологізми, обряди, свята –щедрування, Великдень, українські звичаї - ярмаркування, стосунки у сім*ї, згадки про нечисту силу… )
- Звичайно, ми не можемо не згадати споконвічну любов української людини до землі, до власного поля, до городини
3. Порівняння уривку із «Зачарованої Десни» з уривком повісті Стельмаха
«Зачарована Десна» О.Довженко
До чого ж гарно і весело було в нашому горóді! Ото як вийти з сіней та подивись навколо — геть-чисто все зелене та буйне. А сад було як зацвіте весною! А що робилось на початку літа — огірки цвітуть, гарбузи цвітуть, картопля цвіте. Цвіте малина, смородина, тютюн, квасоля. А соняшника, а маку, буряків, лободи, укропу, моркви! Чого тільки не насадить наша невгамовна мати.
— Нічого в світі так я не люблю, як саджати що-небудь у землю, щоб проізростало. Коли вилізає з землі всяка рослиночка, ото мені радість,— любила проказувати вона.
Город до того переповнявсь рослинами, що десь серед літа вони вже не вміщалися в ньому. Вони лізли одна на одну, переплітались, душились, дерлися на хлів, на стріху, повзли на тин, а гарбузи звисали з тину прямо на вулицю.
А малини — красної, білої! А вишень, а груш солодких, було. як наїсися,— цілий день живіт як бубон.
І росло ще, пригадую, багато тютюну, в якому ми, маленькі, ходили, мов у лісі, в якому пізнали перші мозолі на дитячих руках.
А вздовж тину, за старою повіткою, росли великі кущі смородини, бузини і ще якихось невідомих рослин. Там неслися кури нишком од матері і різне дрібне птаство. Туди ми рідко лазили. Там було темно навіть удень, і ми боялись гадюки. Хто з нас у дитинстві не боявся гадюки, так за все життя й не побачивши її ніде?
Коло хати, що стояла в саду, цвіли квіти, а за хатою, проти сінешніх дверей, коло вишень,— поросла полином стара погребня з одкритою лядою, звідки завжди пахло цвіллю. Там, у льоху, в присмерку плигали жаби. Напевно, там водилися й гадюки.
- Знайдіть цитату-відповідник з повісті Стельмаха – стор 121
- Діти, а з яким віруванням ми пов*язуємо примовляння матері з землею, віру в те, що земля все знає, може гніватися чи бути доброю?
(язичницьке вірування, елементи якого збереглися в нашій культурі й донині)
- А з якої пори року розпочинався рік у давніх слов*ян?
(навесні)
- Яке весняне дійство було урочистим і дуже відповідальним для українця, про яке згадується у творі? Зацитуйте – стор 117
- Діти, яка роль батька в родині Михайлика?
- Як ставиться головний герой до старших? Знайдіть цитати-
119,124-125- вітряк, 129-131 – у школу на руках
(називає на Ви, про Юхима уривок, стосунки з дідусем, з дядьком Себастьяном)
- Звичайно, ми не можемо не згадати ще один уривок із твору, на який би я хотіла звернути вашу увагу
4. Перегляд уривку із фільму Олександра Муратова «Гуси-лебеді летять…» (1974р кіностудія ім. О.Довженка)
- На якій основній рисі людського характеру наголошує автор?
(милосердя до знедолених)
- Діти, а як у творі зображено ставлення до жінок, до дівчаток?
(до матері, до бабусі, до Люби) – 127-128
- Як називала мама сина, коли сердилася на нього? («…і називають махометом вариводою, лоботрясом»; «спершу з мене вибивали дурування і примовляли, який я бузувір, опришок, урвиголова, харциз, каламут і навіть химород»). – народна педагогіка
Проте подібні прізвиська не викликають образи в хлопчика, а іноді навіть слугують приводом для жартів над власною особою.
Слово вчителя
Автобіографічна повість насичена влучними народними висловами та фразеологізмами
5. Пошукова робота (у групах за рядами)
Знайти та виписати з тексту фразеологізми
1 г – похід до церкви з бабусею -ст 113
2 г – Михайлик намагається потрапити в «тіатр» - ст. 134
3 г – установити відповідності
Установити відповідність між фразеологізмами та їх значенням
1. Перець на язиці а) Дуже бідний
2. Кум королю б) Посилювати переживання
3. Ятрити душу в) Не розбиратися в чомусь
4. Як мак начетверо г) Напружено думати
5. Не варить баняк д) Бути у виграшному становищі
6. Ламати собі голову е) Дотепно й влучно говорити
6. Перевірка домашнього завдання
Удома ви виписували прислів’я та приказки з твору
Сто друзів—це мало, один ворог—це багато.
Хто вродився в маї, той все життя буде маятися.
Коли неспокійна совість, то її нічим не обманеш.
Над шкурою дрижати — людиною не жити.
Зверху сміється, а всередині сичить.
Птиця також боса ходить і не журиться.
Сльози бризкають—хоч горня підставляй
Дивився, ніби я з місяця звалився
Де моє не пропадало!
Вперся, наче кілок в огорожу
Такими онуками поле не засіяне
Підсумки:
Отже, назвіть фольклорні елементи, які ми згадали та опрацювали
(звичаї та традиції - повага до старших, до батьків, любов до природи та землі, милосердя до ближнього, шанобливе ставлення до жінок та дівчаток; фразеологізми, прислів’я та приказки, влучні народні вислови)
Фольклорні мотиви зустрічаються у творі всюди, варто лише уважніше вчитатися.
ІV. Домашнє завдання (диференційоване)
4-6 б – виконати тести підручника –ст. 116, 126, 131-132, 139-140
7-9 б – виписати по 1 цитаті до образів батька, матері, діда, Люби
10-12 б – виписати образи-символи з твору та пояснити їх
(гуси-лебеді, вітряк)
V. Закріплення матеріалу
Мова повісті «Гуси-лебеді летять» надзвичайно лірична, поетична, образна, народна, автор часто використовує уособлення, епітети, метафори, порівняння, синонімічні ряди. Художні засоби прикрашають нашу мову, надають їй барвистості, образності. Гумор весь час перемежовується з лірикою — таким постає життя у світосприйманні хлопчика.
1.Робота над мовою повісті
Філологічна хвилинка - виписати в зошити
1- Знайдіть, який синонімічний ряд використовує письменник до слова «лаяти». («І що це за мода пішла: не встигнеш босоніж вискочити з хати, як одразу сварять, а то й духопелять тебе…, затюкають…»).- стор 112
2- За допомогою яких дієслів М.Стельмах змальовує зимові дитячі розваги? («…і вже росте отакенна купа, в якій усе регоче, верещить, клубочиться, видирається наверх і жужмом котиться вниз»). – стор 113
3 – Виписати з розділу І слова зі зменшено-пестливими суфіксами
РОЗДIЛ ПЕРШИЙ
Прямо над нашою хатою пролiтають лебедi. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар i струшують на землю бентежнi звуки далеких дзвонiв. Дiд говорить, що так спiвають лебединi крила. Я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього спiву, i менi теж хочеться полетiти за лебедями, тому й пiдiймаю руки, наче крила. I радiсть, i смуток, i срiбний передзвiн огортають та й огортають мене своїм снуванням.
***
I враз угорi над моїм смутком обiзвались бентежнi звуки далеких дзвонiв. Ми з Любою пiдiймаємо голови до неба, до святково бiлих хмар i бачимо, як прямо iз них вилiтають лебедi i натрушують на хати, на землю i в душу свою лебедину пiсню.
I хороше, i дивно, i радiсно стає менi, малому, в цiм свiтi...
— А лебедi летять... над моїм дитинством... над моїм життям!..
(обрамлення)
Підсумки дітей
Отже, які художні засоби використовує автор і яка роль їх у творі?
Підсумок учителя
Світ, у якому ми живемо, прекрасний, незвичайний. Ми повинні прагнути бути щасливими. Ви діти, а дитинство – це щаслива пора. Бажаю вам бути щасливими, улюбленими донечками та синами своїх батьків, шанувати їх.