Урок «В гостях у фірми «Просте речення»
Мета:
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.
Вид уроку: урок-ділова гра.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку
Мотивація навчальної діяльності учнів
Ми з вами живемо в час бурхливої та нестабільної економіки. Це вимагає від кожного конкретних фахових знань і навичок щодо вирішення бізнес-інтересів, бізнес-планів.
А чи зможете ви плідно працювати в цій галузі без знання мови?
Саме задля поповнення набутих вами знань і їх удосконалення – наш урок – ділова гра.
Вельмишановні пані та панове!
Радо вітаю вас, майбутніх українських бізнесменів на засіданні бізнес-клубу в гостях у фірми «Просте речення».
Прошу всіх вести ділові записи, як цього вимагає бізнесовий етикет. А хто скаже, що таке бізнес? (Будь-який вид підприємницької діяльності, що дає прибуток).
Познайомтесь із «Пам’яткою бізнесмена – початківця» ( у кожного учня на парті ), доповніть її.
Пам’ятка
1 учень - не можна підтримувати контакти;
2 учень – вести облік виконаної роботи;
3 учень – оформляти документи;
4 учень – навіть налагодити зв’язки із зарубіжними партнерами без досконалого володіння українською мовою дуже важко;
Отже, ви повинні поглиблювати знання з рідної мови.
Навчаючись у вузах, ви обов’язково будете вивчати сучасну українську ділову мову, і за перший курс складатимете іспит з ділового мовлення.
Щоб розпочати підприємницьку діяльність, вам потрібно одержати якомога більше балів. Зароблені бали (кошти) фіксуватимуться на банківському рахунку. У кожної групи є свої банківські рахунки, і ви самі чесно розподілите кошти.
Тематичні словники, складені вами самостійно, виконуватимуть роль довідкового бюро, допоможуть осмислено використовувати необхідну термінологію.
ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого
1. Телефонна розмова (самостійно скласти діалог по телефону)
Висновок:
2. Аукціон знань (з’ясовуємо, що таке аукціон)
Аукціон – продаж товарів з публічного торгу покупцеві, який запропонував найбільшу ціну.
Увага! Вам трапилася нагода використати щойно відновлені в пам’яті теоретичні знання на практиці. Від фірми «Тести» отримано термінове замовлення на опрацювання «синтаксичних матеріалів». Завдання це назвемо «Конкурентна боротьба».
Конкуренція – боротьба між товаровиробниками за вигідніші умови виробництва й збуту товарів з метою одержання прибутків.
3. Тести 1 група
Завдання з вибором однієї правильної відповіді
Завдання має чотири варіанти відповідей, із яких лише одна правильна. Виберіть правильну відповідь і отримайте 1 бал.
1. Речення із складним підметом в рядку:
А Майнула чорна тінь птаха.
Б Споконвіку любили українці калину.
В Про червону калину люди склали багато пісень.
Г „Лісова пісня” Лесі Українки може бути названа гімном природи.
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Поширеним є речення:
А Вона сиділа склавши руки.
Б Ми з тобою будемо радіти.
В Я буду крізь сльози сміятись.
Г Батько з сином закінчили сіяти.
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Узгоджене означення в рядку:
А проект новатора
Б свята народу
В жартівливий обряд
Г сюжети пісень
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
4. Речення з прямим додатком в рядку:
А Хвались собою, а не батьком.
Б Ми палко любимо свій рідний край.
В Ольга Дмитрівна була зайнята своїми справами в місті.
Г Мудрість, кажуть, приходить з роками.
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання на встановлення відповідності
До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою і впишіть її в таблицю.
За кожну правильну логічну пару отримайте 1 бал.
Максимальна кількість балів за правильно виконане завдання – 4 бали.
Односкладне речення
1. Означено-особове А Наш виступ покажуть по телевізору.
2. Неозначено-особове Б Хліб-сіль їж, а правду ріж.
3. Узагальнено-особове В За правду, браття, єднайся щиро.
4. Безособове Г Треба бути щедрим і вимогливим до себе.
Д Квітчастій лук і дощик золотий.
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання з вибором кількох правильних відповідей
Прочитайте текст, виконайте подані після нього завдання. Виберіть правильні відповіді (їх може бути одна, дві, три і більше) і позначте їх хрестиком.
(1) Знання з економіки потрібні кожній людині не менше, ніж знання з хімії, фізики, географії та біології. (2) Людина, як відомо, живе у світі економічних явищ, вона купує і продає, отримує доходи, сплачує податки, наймається на роботу, навіть розпочинає свою справу. (3) Зрозуміло, що краще, коли людина чинить ці дії свідомо, розумно використовуючи свої сили та інші ресурси. (4) Економіка – це особлива сфера життя суспільства, що охоплює виробництво товарів і послуг, обмін ними й розподіл створених у суспільстві благ і їх споживання. (5) Значення економічних законів дають змогу людині орієнтуватися у сфері бізнесу, допомагають прийняти правильне рішення. (6) Наприклад, людина, яка розуміється на процесах інфляції, знає функції різних ринкових установ, має шанс краще використати свої гроші.
1. Простим є речення:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Означення, виражене дієприкметником, є в реченні:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Поширеною обставиною, вираженою дієприслівниковим зворотом, ускладнено речення:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
2 група
Завдання з вибором однієї правильної відповіді
Завдання має чотири варіанти відповідей, із яких лише одна правильна. Виберіть правильну відповідь і отримайте 1 бал.
1. Речення із складним дієслівним присудком в рядку:
А Я хочу вам про рідний край сказати.
Б Я берусь за важку роботу – виглядати синів.
В Мені дальня зоря буде слати листи вересневими журавлями.
Г У Марії хата була збудована по-новому.
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Обставина причини є в реченні:
А За Сулою, десь далеко-далеко, спалахували зірниці.
Б Не від їжі ростуть діти, а від радості.
В Маленьку хату обступили кругом високі ясені.
Г Білі водяні лілеї гойдались на темній воді.
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Неповним є речення:
А Від малих дітей болить голова, від великих – серце.
Б Дзвени, моя пісне, про радісні дні.
В Правду в приказах шукай.
Г Світло дужче й дужче.
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Неузгоджене означення в рядку:
А зоряне небо
Б колишня пригода
В прикмети кожного дня
Г гостра потреба
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання на встановлення відповідності
До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою і впишіть її в таблицю.
За кожну правильну логічну пару отримайте 1 бал.
Максимальна кількість балів за правильно виконане завдання – 4 бали.
Односкладне речення
1. Означено-особове А Доходи та цінні папери.
2. Узагальнено-особове Б Як парость виноградної лози, плекайте мову!
3. Неозначено-особове В Пахне в’ялою травою, квітами.
4. Називне Г Друга шукай, а знайдеш – тримай.
Д В газетах пишуть про зустрічі із зарубіжними друзями.
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання з вибором кількох правильних відповідей
Прочитайте текст, виконайте подані після нього завдання. Виберіть правильні відповіді (їх може бути одна, дві, три і більше) і позначте їх хрестиком.
(1) Знання з економіки потрібні кожній людині не менше, ніж знання з хімії, фізики, географії та біології. (2) Людина, як відомо, живе у світі економічних явищ, вона купує і продає, отримує доходи, сплачує податки, наймається на роботу, навіть розпочинає свою справу. (3) Зрозуміло, що краще, коли людина чинить ці дії свідомо, розумно використовуючи свої сили та інші ресурси. (4) Економіка – це особлива сфера життя суспільства, що охоплює виробництво товарів і послуг, обмін ними й розподіл створених у суспільстві благ і їх споживання. (5) Значення економічних законів дають змогу людині орієнтуватися у сфері бізнесу, допомагають прийняти правильне рішення. (6) Наприклад, людина, яка розуміється на процесах інфляції, знає функції різних ринкових установ, має шанс краще використати свої гроші.
1. Підмет і присудок виражені іменником в називному відмінку:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
2. Речення, в яких другорядним членом виступає обставина способу дії:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Вставними словами ускладнено речення:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Наступне завдання від фірми «Синтаксис» (два учні працюють біля дошки).
а) Для успішного ведення бізнесу фірма повинна користуватися довірою і повагою споживачів продукції та послуг. ( Назвати ряди однорідних членів речення. Чому між однорідними членами не ставиться кома? )
б) Підприємництво – це надзвичайно різноманітний вид господарської діяльності, що охоплює усі сфери економіки. ( Яке це речення? Поясніть пунктограми ).
5. Ще одна робота від фірми «Синтаксис»
1 група
Відредагуйте речення:
Було досягнуто високого рівня якості продукції, запланованого підприємством.
Правильно: Наше підприємство досягло запланованого високого рівня якості продукції.
Ми, на нашому підприємстві, можемо розраховувати лише на свої особисті сили.
Правильно: Підприємству доводиться розраховувати лише на власні сили.
Назвіть орфограми у виділених словах.
2 група
Фірма отримала нові часописи в кількості дванадцяти одного примірника.
Правильно: На адресу фірми надійшов двадцять один примірник нових часописів.
Узагальнюючи довідкові матеріали, нашу увагу привернув минулорічний акт інвентаризації.
Правильно: Узагальнюючи довідкові матеріали, ми звернули увагу на минулорічний акт інвентаризації.
Назвіть орфограми у виділеному слові.
6. З банківських рахунків видно, що всі ви стали власниками підприємств і можете почати випуск товару ( з’ясовуємо, що таке товар ).
Товар – продукт праці або певне благо, що здатні задовольняти певні потреби людини і призначені для обміну ( купівлі та продажу ).
Отже, отримуйте замовлення на випуск «лінгвістичної продукції».
1 група
Перекласти українською мовою:
вовлекать в работу ________________________________________________
вынести благодарность ____________________________________________
наличные деньги _________________________________________________
материально ответственное лицо ___________________________________
по вопросам _____________________________________________________
производить оплату ______________________________________________
учет кадров _____________________________________________________
на протяжении дня _______________________________________________
отчетная документация ___________________________________________
лицевой счет ____________________________________________________
2 група
временно отстранить _____________________________________________
брать обязательства _______________________________________________
выплата ссуды ___________________________________________________
до настоящего времени _____________________________________________
заинтересованное лицо ____________________________________________
каждый день ____________________________________________________
личное дело _____________________________________________________
немедленно сообщить _____________________________________________
по всем вопросам _________________________________________________
экономить денежные средства ______________________________________
7. Щоб виконати наступне завдання, вам потрібно розшифрувати криптограму (перед кожним лежить аркуш з криптограмою).
Криптограму можна розшифрувати за допомогою картки-дешифратора. Спочатку треба розшифрувати цифри, а потім з літер побудувати повнозначне слово.
Криптограма
0 |
14 |
20 |
16 |
0 |
6 |
15 |
Карта-дешифратор
А |
Б |
В |
Г |
Г |
Д |
Е |
Є |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Ж |
З |
И |
І |
Ї |
Й |
К |
Л |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
М |
Н |
О |
П |
Р |
С |
Т |
У |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
Ф |
Х |
Ц |
Ч |
Ш |
Щ |
Ь |
Ю Я |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 32 |
а) поясніть лексичне значення розшифрованого слова;
б) із цим словом складіть словосполучення і зробіть синтаксичний розбір;
в) із цим же словом складіть просте речення і зробіть його синтаксичний розбір;
г) складіть міні-розповідь „Вплив реклами на розвиток підприємницької діяльності”.
8. Тепер ви всі володієте підприємствами і можете випускати свою продукцію та кожному поважному бізнесменові необхідно рекламувати свої товари. Реклама, як уже зазначалося, повинна бути стислою, чіткою, влучною, ефективною, престижною, правдивою. Тож запропонуйте свої зразки рекламних текстів.
Увага! Увага! 1 група
Дівчата і хлоп’ята!
Хто хоче мандрувати
В турагенцію запрошуємо завітати.
У нас скрутний економічний час
Дешевії путівки - тільки в нас!
Придбати кожен має шанс.
Тож ми чекаємо на вас!
Друже, пам’ятай: 2 група
Тест є не тільки перевірка знань,
Тест – крок до наших мрій і сподівань.
IV. Підсумок уроку
Засідання нашого бізнес-клубу завершено. Ми добре попрацювали. Сподіваюсь, що набуті знання допоможуть вам у майбутньому житті, а досягнувши успіхів у справі, ви з гідністю представлятимете українських підприємців. Хай вам щастить!
V. Домашнє завдання
Написати відгук на тему: « Чи доцільно проводити такі й подібні заняття?»