Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання, сприяти логічному мисленню, вчити аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження щодо вчинків дійових осіб, робити висновки; розвивати критичне мислення, техніку читання, зв'язне мовлення учнів, розширити знання учнів про творчий доробок Всеволода Нестайка,закріпити знання за оповіданням «Шурка і Шурко»; за допомогою проблемного питання віднайти шляхи, які допомагають людині відкрити, віднайти у собі доброту, виховувати відповідальність за свої вчинки.
Обладнання: куточок «Наш настрій», золоті рибки, малюнок акваріуму; картки зі словами; тест-гра «Відгадай задумане слово»; портрет В. Нестайка, збірки творів письменника; презентація «Цікава математика»; картки «Фішбоун»; тексти описів природи, рук лікаря, дощу; плакат з початками речень (гра «Пошуковці»); ілюстрації до прийому «Комікси»; «Кластер» з проблемним питанням, плакат із зображенням доріг на яких розміщенні вказівники.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Слово вчителя.
Продзвенів дзвоник. Урок починається. Я усміхнулася вам, а ви усміхніться один одному і подумайте,як добре,що ми сьогодні усі разом. Ми спокійні, добрі, привітні, ласкаві. Ми усі здорові.
Глибоко вдихніть і видихніть вчорашню образу. Вдихніть в себе тепло сонячних променів, свіжіcть ранку.
Я бажаю вам гарного настрою і дбайливого ставлення один до одного.
Рефлексія «Наш настрій»
Вправа «Побажання» ЗОЛОТА РИБКА
На дошці малюнок акваріуму.
Учитель. Загадайте бажання на урок. Напишіть це бажання на золотій рибці. Вона виконає його. Візьміть рибку та розмістіть її в акваріумі. Нехай всі ваші бажання здійсняться!
З допомогою цієї золотої рибки нас будуть на уроці супроводжувати успіх та вдача!
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Прийом «Довільне додавання префіксів».
До перелічених слів дібрати префікси: АПЕНДИЦИТ, НЕКВАПЛИВО, БОРМАШИНА, ЗІБГАНИЙ, ФЕТРОВА, КОШЛАТІ, БРУНАТНІ, АМПУЛА, ОПЕРАЦІЯ, ДРІБОТІЛИ, ФУТЛЯР. Діти, а де з цими словами ви зустрічалися? Так, це з твору , що почали вивчати на попередньому уроці. Тож давайте перевіримо його зміст.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Тест-гра «Відгадай задумане слово» (Добро)
1. Головними героями оповідання «Шурка і Шурко»?
А) Сєвка і Толька. (м)
Б) Шура і Шурко.(р)
В) Ольга Борисівна і Клавдія Василівна.(с)
2. Чому Шурко не злюбив Шуру?
А) Через те, що їх посадили за одну парту.(д)
Б) Бо Шура носила окуляри.(п)
В) Тому, що дівчинка була старанною ученицею.(н)
3. Ким мріяла бути Шура?
А) Шофером.(к)
Б) Агрономом.(л)
В) Лікарем.(о)
4. Чому Шурко потрапив до лікарні?
А) Через отруєння.(ж)
Б) Через гострий приступ апендициту.(б)
В) Через перелом ноги.(а)
5. Чому Шурко змінив ставлення до лікарів?
А) Бо у лікарні його не змушували пити пігулки.(ф)
Б) Бо Клавдія Василівна була доброю до нього.(о)
В) Бо дозволяли виходити на подвір’я після операції.(м)
- Яке слово було зашифровано?
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
– Якими шляхами самопізнання треба пройти, щоб сформувати в собі доброту? А давайте діти ми разом відшукаємо ці шляхи? А ці шляхи віднайдемо тоді, коли детальніше проаналізуємо оповідання Всеволода Нестайка « Шурка і Шурко »
Презентувати виставку творчого доробку письменника.
Гра «Цікава математика» (зашифровані назви творів письменника)
Яблуко – луко + еда (Ябеда)
Депо + м – де + ста (Помста)
Острів – рів + ап – п + ння (Остання) 2) небо – не + мба (бомба)
Ці оповідання входять до збірки «Космонавти з нашого будинку»
1) Час – с + рівник – ник + ний (Чарівний)
2) тарілка – рілка + лісник – ник + ман (талісман)
«Чарівний талісман» - це назва збірки, до якої входять такі оповідання…
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
1.Прийом «Фішбоун»
- Щоб віднайти перший шлях до доброти пропоную попрацювати в міні-групах та виконати роботу «Фішбоун». Кожна група озвучує проблемне питання. До вказаних аргументів поведінки треба дібрати факти , які підтверджуються діями.
1) Якою була нова вчителька?(Висновок: Ольга Борисівна була справжнім вчителем)
Аргументи: |
Факти: |
Строгість |
робила зауваження Шуркові за порушення поведінки. |
Передбачливість |
пересадила на першу парту до Шури. |
Спостережливість |
помітила, що учень занедужав. |
2) Як Клавдія Василівна зарекомендувала себе, як лікар? (Висновок: Клавдія Василівна зарекомендувала себе як справжній фахівець )
Аргументи: |
Факти: |
Професіоналізм |
Говорила неголосно, спокійно. |
Відповідальність |
Йшла поряд, поклала руку на плече. |
Турботливість |
Старанно поправила подушку, підгорнула ковдру з обох боків. |
3) Якою була Шура? (Висновок: Шура була терплячою, співчутливою)
Аргументи: |
Факти: |
Терплячість |
Не скаржилась, промовчувала. |
Старанність |
Писала гарно в зошиті. |
Співчутливість |
Відвідувала у лікарні. |
4) Як Шурко поводив себе у школі? (Висновок: Шурко поводив себе дратівливо та невиховано)
Аргументи: |
Факти: |
Невихованість |
В перший день галасував, розмахував руками, не вгамовувався. |
Дратівливість |
Зразкова поведінка Шури його дратувала. Їх звали однаково. |
Підступність |
Заховає підручник Шури. Замінить ампулу в ручці на червону. |
Висновок: розвивай чи формуй у собі більше позитивних якостей.
Фізкультхвилинка
2. Метод «Текстуальний шарварок»
У нашому творі є три описи: опис природи, опис лікаря і його рук, опис дощу. Прочитайте їх. Я буду зачитувати по черзі ці описи, роблячи помилки. Ваше завдання виправити їх. Кожен учень виправляє по одному реченню.
1. Одного ранку сонячного Шурко йшов школи до. Небо було прозоре і чисте. Жовтогаряче ласкаво листя шурхотіло ногами під. Дівчатка ганяли асфальту по великі темно-брунатні, немов лаковані, горіхи.
2. Ним перед стояла низенька жінка в окулярах і блакитному в халаті. Неї у були ласкаві, ніжні очі, мами як у.
3. Надворі падав сніг. По палати вікнах дріботіли великі іскристі сніжинки…
Давайте зробимо висновок і сформулюємо другий шлях до доброти.
Висновок: прояви любов до навколишнього світу природи.
3. Гра «Пошуковці»
На дошці записані початки речень, а учні мають знайти і дочитати речення до кінця. Пронумерувати речення у порядку розвитку подій.
А поруч нього мовчазне... |
(2) |
Відтоді Шурко став називати... |
(4) |
А втім, він сам винен,... |
(1) |
І потихеньку Шурко став... |
(3) |
Другого дня прокинувшись,... |
(5) |
Через два тижні Шурко вперше... |
(7) |
Хлопчик від несподіванки здригнувся... |
(6) |
4. Прийом «Комікси»
Повернемося до головного героя. Давайте відстежимо, як змінилася його поведінка. Яким же він був у школі, у лікарні та після лікарні. Запишіть думки головного героя відповідно до періоду подій.
Висновок: трансформуй своє життя.
5. Прийом «Фантастичні гіпотези» ( техніка придумування історій, сюжет яких будується на обговоренні: що було б, якби…)
«Що було б, якби я був добрим янголом світу?» (міркування дітей)
Висновок: роби добрі вчинки без очікування винагороди.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Прийом «Кластер». Повертаємось до проблемного питання. Вже можемо дати на нього відповідь. Робимо підсумок.
ВПРАВА « МОЯ МРІЯ»
У кожного з вас, діти, є своя мрія. Складіть долоньки разом,піднесіть їх до ротиків і пошепки вимовте свою мрію: «Я мрію про…»Заховайте свою мрію в кулачок,притуліть до серця, потримайте трохи і відпустіть, дмухнувши на неї. Нехай ваші мрії летять і обов’язково збуваються!
VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати оповідання. Скласти продовження оповідання.