ТЕМА. В. Рутківський. «Джури козака Швайки» («На Козацьких островах»). Тема боротьби українських козаків проти татарської орди. Проблеми, порушені у творі. Засудження підступності, жорстокості та підлості зрадників.
МЕТА: продовжити роботу щодо аналізу роману В. Рутківського «Джури козака Швайки» «На Козацьких островах»; поглибити знання про минуле нашого народу; визначити проблеми, порушені у творі; розвивати навички аналізу художнього твору, творчу уяву, пам’ять, культуру зв’язного мовлення; виховувати почуття патріотизму і духовності.
Тип уроку: комбінований
Міжпредметні зв’язки: музика, укр. мова, історія України
Обладнання: текст другої книги історичної трилогії для дітей В. Рутківського «Джури козака Швайки», медіапрезентація, ноутбук, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал
Де Дніпро-Славута бешкетує
І на скелі падає грудьми,
Там козаків воленька гуртує,
Щоб стали вільними людьми.
Зінаїда Бебешко
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Психологічна установка на урок
Сядьте зручніше. Розслабтеся. Перенесімося на кілька століть у минуле.
Помирає старий кобзар. З останнім подихом вилетіла з тіла душа козацька і понеслась попід хмари. Аж тут їй перед воротами небесними загородили путь: з одного боку Ангели , а з другого - Сила Нечиста.
І кажуть Чорти: «Заберем ми його в пекло вогняне на вічні муки за безчинства його, за те, що шаблею в літа молоді убив багато люду, спустив величезні ріки людських сліз та крові»
Кажуть Ангели: «Е ні, Сило Нечиста! Не буть по твоєму! Кров та сльози він проливав не безневинного люду, а ворогів, що нападали на його землю. Рубав він їх чесно, у бою, захищаючи власну домівку. За це йому належить місце у Раю!»
Аж тут озвалася душа кобзаря козацька: «Душа козака вільна. За життя я ні під ким не був. І зараз вона нікому належати не зможе – ні в пеклі, ні в раю… А душа козака безсмертна в пісні. І оживатиму я кожний раз, коли хтось заспіває вкраїнську пісню»
Пісня «Хай живе вільна Україна»
Надіюсь, пісня підняла наш бойовий дух, згуртувала, і ми з вами зможемо плідно попрацювати.
ІІ Актуалізація опорних знань
А зараз ми проведемо вправу «Ерудит». Я буду читати твердження, якщо, на вашу думку, воно відповідає дійсності, то ви підносите жовту картку, якщо ні – синю. Будьте уважними.
Літературознавча гра «Ерудит»
1. Роман «Джури козака Швайки» написав Тарас Шевченко (Ні)
2. Володимир Рутківський народився 18 квітня 1937 року (Так)
3. За трилогію «Джури козака Шкайки» В Рутківський у 2012 році став переможцем Шевченківської премії у номінації «Література»(Так)
4. Роман «Джури козака Швайки» складається з трьох основних частин:
1. Втеча з дому;
2. На козацьких островах;
3. Джури вирушають у дорогу. (Так)
5. Події твору відбуваються у с. Нагуєвичі в 1987-1988 роках (Ні)
6. Іван Підкова – головний герой роману «Джури козака Швайки» (Ні)
7. В.Рутківський заснував приватну мистецьку премію «Джури». (Так)
8. Вітриком звали коня Тишкевича ( «ні»)
9. Демко мав прізвисько Дурна Сила («так»)
10. Вовка Пилипа Швайки звали Барвінок («так»)
Діти, пригадаймо, яка ж тема та ідея твору
Тема:зображення пригод дванадцятирічних хлопчиків Санька та Грицика у супроводі сміливого вивідника Швайки у складний період протистояння українців турецько-татарським набігам і сваволі польсько-литовських магнатів та зародження козацтва.
Ідея: уславлення дружби, вірності рідній землі, потреби захисту її кордонів, засудження зради, брехливості, підступності, жорстокості, жадібності.
За своїм жанром твір Володимира Рутківського є романом.
Роман — великий за обсягом, складний за будовою прозовий епічний твір, в якому життя людей розкривається на тлі історичних або соціально вагомих обставин. Для роману характерні великий обсяг, розгорнутий сюжет, велика кількість персонажів.
ІІІ Оголошення теми, мети, цілей уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, сьогодні ми продовжимо нашу розмову про українську минувшину – козаків. Багато часу пройшло відтоді, але не забуваються ті героїчні події. Про них дізнаються з переказів, легенд, дум, оповідань, романів, картин. Ми сьогодні продовжимо аналізувати другий розділ роману В.Рутківського «Джури козака Швайки» «На Козацьких островах»
Нас чекає захоплююча мандрівка разом із відважними 12-річними хлопчаками, майже вашими однолітками, Саньком і Грициком у дивовижний світ пригод, цікавих завдань. Сашко і Грицик – патріоти, чи шукачі пригод? Чи актуальний твір про козаків сьогодні? Щоб відповісти на ці питання, вам слід бути дуже уважними та старанно працювати протягом уроку.
Тема нашого уроку: «В. Рутківський.«Джури козака Швайки» («На козацьких островах»). Тема боротьби українських козаків проти татарської орди. Проблеми, порушені у творі. Засудження підступності, жорстокості та підлості зрадників». Запишіть її у зошити.
Мета уроку
Скажіть, будь ласка, хто знає, що я тримаю зараз у руці? Правильно, булаву. Яку функцію виконувала булава? Той, хто тримав у руках булаву, мав велику владу, його поважали, він мав право висловлювати власну думку, до якої прислухалися.
У кожного з вас на парті є листочок, на якому намальована булава.
Діти, напишіть, будь ласка, на них що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, щоб ви хотіли дізнатися?
Для роботи на сьогоднішньому уроці ви об’єдналися в групи “Журналісти” та «Літературознавці», які отримували випереджувальні завдання.
У кожного з вас (на парті) є таблиця самооцінювання. Підпишіть її, будь ласка, і за кожен вид діяльності на уроці ви зможете самостійно оцінити себе відповідним балом.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Робота з епіграфом
На дошці записані поетичні рядки Зінаїди Бебешко, прочитайте їх. Як ви їх розумієте?
Вправа «Ромашка Блума» (робота в малих групах)
А зараз ми проведемо вправу для розвитку критичного мислення «Ромашка Блума». Для цього вам необхідно об’єднатися в милі групи по три людини і вибрати пелюстку, яка вам найбільше сподобається.
1. 1 група: (знаннєві або прості запитання):
2 група: (уточнюючі запитання):
3 група: (практичні запитання):
4 група: (інтерпретаційні (синтезуючі) запитання):
5 група: (оціночні запитання):?
6 група: (творчі запитання):
Молодці. А зараз ми трошки попрацюємо з текстом твору, побачимо, чи уважно ви його читали.
2. Фронтальна бесіда. Робота з текстом
1. Хто такий Пилип Швайка?
2. Чому Сашко і Грицик змушені були втікати з рідної Воронівки?
3. Хто був вірним другом Пилипа Швайки?
4. Хто такий Рашид?
5. Як відреагував Барвінок на Сашка?
Вовк насторожився. Якусь мить він пильно вдивлявся в Санькові очі. Тоді на знак згоди стукнув полінякою хвостом по землі. Скидалося на те, що він читає Санькові думки. «Шкода, що ми з тобою не знайомі, – думав далі Санько. – А я хотів би, щоб у мене був такий друг…» Зненацька Барвінок підвівся, підійшов до Санька і лизнув його в обличчя.
6. За яких умов хлопці зустрілися з Тишкевичем?
За хвилину хлопці напригинці прокралися до Тишкевичевого човна і заховали його в очеретах. Тоді взяли луки, і Грицик, уже не криючись, рушив до куреня, де досі вовтузився Тишкевич. А Санько з Барвінком зачаїлися за ожиновими кущами неподалік від входу. – Вийдете, як покличу, – наказав їм Грицик. Він підійшов до куреня, зазирнув у отвір і спитав: – Дядьку, а що ви тут робите? Тишкевич смикнувся і блискавично вихопив ножа. Якийсь час міряв поглядом забрьоханого худорлявого хлопчину, що тримав напоготові лука, і не міг вичавити з себе жодного слова.
7. Хто допомагав Тишкевичу у його «чорних справах»?
8. Що сказав козакам дід Кібчик, коли привів до них Демка?
Ось це, – дід Кібчик виштовхнув Демка наперед, – мій онук. Та зв’язала його нечиста з тим іродом Тишкевичем. Повірило, дурне, що той ніби бореться з ординцями. От і робило, що той тільки скаже. Обличчя у братчиків посуворішали. – Чи це не той, що з ним їздив? – запитав Мацик. – Він. Кажу ж, дурне, повірило… Вирвизуб скрушно похитав головою. – Тоді, діду, кепські справи у вашого онука. Висіти йому на осиці, не інакше.
9 Що сказав дід Кібчик козакам, сидячи біля вогнища?
Ти що – не бачиш, що Україна не сьогодні-завтра готова спалахнути, як оце багаття? Біда лиш у тім, що все сирі гілки трапляються..
Випереджувальним завданням для групи «Журналістів» було підготувати інтерв’ю з головним героєм твору Пилипом Швайкою. Отож подивімося, що у них вийшло.
3. Інтерв’ю з героєм твору
Група «Журналісти» готувала інтерв’ю з головним героєм твору Пилипом Швайкою. Цікаво?
Ж. Добрий день, Пилипе. Ми раді, що ви у своєму насиченому графіку знайшли вільну хвилинку, щоб дати нам інтерв’ю.
Ш. Добрий день. Ви знаєте, часу дійсно обмаль, але я не зміг вам відмовити.
Ж. Ми дізналися, що ім’я Пилип пішло з грецької мови і означає «той, хто любить коней», чи дійсно ви їх любите?
Ш. Так, але я їх не просто люблю. Ми з моїм Вітриком – найкращі друзі: розповідаємо один одному найпотаємніше, ділимося планами, інколи навіть плачемо разом, коли ніхто не бачить.
Ж. Плачете? Чому? Хіба козаки, ще й такі, плачуть?
Ш. Козаки теж люди, інколи буває, що й пускають скупу сльозу за своїми побратимами, які віддали своє життя за честь і волю України.
Ж. Пилипе, скажіть будь ласка, які риси характеру потрібно мати людині, щоб стати справжнім козаком?
Ш. Потрібно бути відважним, сміливим, та насамперед – усім серцем любити Україну, щоб не боятися віддати за неї життя.
Ж. Дуже дякую вам за щирі відповіді. Скажіть, що б ви побажали нашим глядачам?
Ш. Бережіть Україну, тримайтеся разом, бо тільки в єдності сила. Не дозволяйте загарбникам одягати вам на шию ярмо. Будьте вільними, адже не один козак віддав за це найцінніше – життя.
Ж. дуже дякую за інтерв’ю. Було приємно з вами поспілкуватися.
Ш. І я вам дякую. Радий, що цікавитесь історією своєї Батьківщини, тому сьогодні я прийшов на зустріч не з порожніми руками, а із завданнями, які сам підготував для вас.
Усі знають, що козаки – це вільні, сильні, витривалі, відважні люди, але часто забувають, що вони ще й дуже люблять погомоніти, наминаючи куліш, одним словом, гострі на язик. Отож ось вам завдання, якщо правильно визначите значення поданих фразеологізмів, які найчастіше я та мої побратими вживаємо у романі, можете бути певні - козак з вас вийде хороший.
Стати як кістка в горлянці (заважати, стояти на заваді)
Мов лизень злизав (швидко безслідно зникнути)
У Сірка очей позичати (втратити почуття сорому)
Встигнеш з козаками на торг (нема причини поспішати)
Дали чосу татарві (провчити кого небудь, побити)
Як крізь землю провалився (безслідно зникнути)
Ви уже, мабуть, втомилися, тож проведемо фізкультхвилинку
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Сьогодні ми мандруємо ХV століттям. І звісно, у ті часи мова була дещо іншою. На минулому уроці ми склали словничок незрозумілих для вас слів і вам потрібно було їх вивчити, як ви впоралися з цим завданням, ми зараз перевіримо.
І група Гра «Павутинка» Поєднати слова першої та другої колонок:
Козак – вільна людина
Ясир – полон
Ворожбит – характерник
Джура – зброєносець
Швайка – шило
Плавні – заболочені береги річок
Ординці – татари, ногайці
Вовкулака – перевертень
Вивідник – розвідник
ІІ група. Вправа Дешифрувальник
Із зашифрованим словом скласти сенкан
Козаки - характерники. Характе́рник, химоро́дник, галдо́вник («галдувати» — чаклувати) або заморо́чник (вмів напускати «морок» — туман, сон)[1] — назва віщуна, чаклуна на Запорозькій Січі, який вмів ворожити, лікувати поранених козаків
СЕНКАН
Характерник
Загадковий, містичний
Воює, чаклує, допомагає
Лікує козаків від різних хвороб
Ворожбит
Діти, а чи знаєте ви як виховували характерників і що робили, коли вони помирали? Подивімося.
Козаки – характерники (Відео)
У творі «Джури козака Швайки» є персонажі наділені особливими надзвичайними можливостями. (Це дід Кудьма та Санько).
Діти, скажіть, будь ласка, які ж проблеми порушено у творі.
1. Боротьба добра і зла.
2. Дружба й зрада.
3. Стосунки людей і тварин.
4. Відносини між дорослими й дітьми.
5. Духовна сила й духовний занепад.
Домашнім завданням для ІІ групи було підготувати сторітелінг
Діти, пам’ятаєте, я розповідала вам, що іде робота над зйомкою фільму «Джури козака Швайки» і спеціально для вас я роздобула відеофрагмент зі знімального майданчику. Отож увага на екран.
Фільм про джур
Підсумок уроку
Метод «Фішбоун»
Чи актуальний твір про козаків сьогодні?
Метод «Прес»
Сашко і Грицик – патріоти, чи шукачі пригод?
Чи отримали ви очікуваний результат від сьогоднішнього уроку?Що вам сподобалося чи не сподобалося? Що нового ви дізналися?
Отож хто ділиться своїми враженнями від уроку, той тримає булаву.
Домашнє завдання
І. Намалювати малюнок до твору.
ІІ. Написати твір-продовження «Санько і Грицик через 20 років…» (обсяг твору 1-1,5 сторінки).
Зберіть, будь ласка, таблиці само оцінювання і покладіть на край парти.
Отож крок за кроком ми дійшли висновку, що наша сила, як і сила героїв повісті,- в ЄДНОСТІ. Усі ми – УКРАЇНЦІ, нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів - козаків! Адже непоборним є тільки той народ, який відчуває себе єдиним цілим. Пісня
Діти, чи рекомендуватимете ви прочитати цей роман своїм друзям?
Давайте подивимось відеорекламу (Буктрейлер) до твору
Чи актуальний твір про козаків сьогодні?
1. Козаки воюють із татарами наші хлопці сьогодні воюють на Сході
2. Козаки у 15 ст. боролися за право бути вільними Хлопці у 21 ст. ціною власного життя виборюють право на волю та незалежність
3. Жертвують власним життям , захищаючи рідний край Помирають за Україну від рук загарбників
4. Тишкевич використовує інших людей задля власного збагачення У всі часи були, є і будуть люди, які не мають моральних цінностей.
5. Козаки об’єдналися, щоб захистити рідний край Українці об’єдналися, щоб Україна була єдиною.
Твір актуальний сьогодні, адже зараз українські хлопці, як багато років тому козаки, захищають нашу країну від загарбників, виборюючи право бути вільними та незалежними.