Урок. " В. Симоненко. Цікава сторінка з дитинства митця. Казка "Цар Плаксій та Лоскотон"

Про матеріал
У розробці уроку використані матеріали про життя і творчість В. Симоненка.,різні види і форми роботи.
Перегляд файлу

Урок

Тема:    В. Симоненко. Цікаві сторінки з дитинства митця. Ка­зка „Цар Плаксій та Лоскотон".

ТЛ: віршована мова (рима, строфа, ритм), епітети, порівняння

Мета: ознайомити п’ятикласників з цікавими сторінками життя  В.Симоненка; із специфікою прозової та віршованої мови художніх творів; формувати в учнів ключові компетентності – вміння вчитися, аналізувати, робити висновки; літературознавчі компетентності - знати літературні поняття : рима , ритм , строфа;. розвивати  вміння застосовувати набуті  знання на практиці – самостійно визначати ознаки віршованої мови; виховувати інтерес до творчості. В.Симоненка.
Тип уроку: комбінований.
                                                                         Хід уроку
І. Організаційний момент.

Тільки правд в брехні не розмішуй
Не ганьби все підряд без пуття,
Бо на світі той наймудріший,
Хто найдужче любить життя
(В.Симоненко).

ІІ.Повідомлення теми і мети уроку.
Усі ми з дитинства любимо дуже казки.
- Твір, який ми сьогодні вивчатимемо належить перу прекрасного українського поета Василя Симоненка.
Казку "Цап Плаксій та Лоскотон" письменник написав за одну ніч, а вже наступного дня читав своєму синочкові, першому "критикові".
ІІІ.Фаза актуалізації.
1. Стратегія . Знаємо- хочемо дізнатися-дізналисяо. Розповідь про Василя Симоненка.
     Його життя часто порівнюють зі спалахом блискавки – таким воно було яскравим і коротким. Прожив Василь Симоненко всього 28 років. Народився Василь Андрійович Симоненко в селі Біївці на Полтавщині. Його біографія – це доля людей воєнного і повоєнного покоління.
    Зростав хлопчик без батьків. "В мене була лиш мати. Та був ще сивий дід. – Нікому не мовив "тату". І вірив, що так і слід" – згадував поет дитинство. А так хотілося, щоб був батько!
Ну нехай би смикнув за вухо,
Нехай погримав би раз чи два, -
Все одно він би тата слухав
І ловив би його слова, - писав поет
Порадником хлопчика був рідний дід Федір. Дідусь не ходив до школи, але самостійно навчився читати, любив книжки, часто розповідав онукові про історичне минуле нашого народу. А ще славився тим що майстерно вишивав рушники і сорочки.
    Перші уроки життя, доброти і ласки брав Василько від матері. Ганна Трохимівна чудового співала, часто виступала на сільській сцені і мріяла стати вчителькою. Складати вірші В.С. почав ще в шкільні роки і вміщував їх у стінгазеті. Перша збірка поезій "Тиша і грім" вийшла у світ в 1962 р.
В.Симоненко був люблячим батьком. Син Олесь згадував, як батько грався з дітьми, розповідав їм казки, читав вірші. Багато він міг ще створити, але не судилося. Помер В.Симоненко від невиліковної хвороби.
     Похований В.Симоненко у Черкасах. На надгробку поета викарбувані слова з вірша "Лебеді материнства"
"Можна все на світі вибирати сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщина".
2.Стратегія . Пошук істини.
                        Казки В.Симоненка не можуть не цікавити дітей, бо ж написані "вони з великою любов'ю. "Близнята" написана прозовою мовою, а "Цар Плаксій та Лоскотон" – віршованою. Схожа на пісенну, ритмічна.
Звернімо увагу на слова, що використані автором у казці, і можуть бути незрозумілими.
а)  Словникова робота.
Цар Плаксій – той, хто постійно плаче.

Лоскотон – той, хто лоскоче:

“Він як прийде, залоскоче, то сміється, хто й не хоче”,

“І носив з собою сміх в розмальованій торбині, в пальцях лагідних своїх”.

Країна Сльозолий – країна сліз, де річкою ллються сльози.

Плаксуни – ті, хто постійно плачуть.

Забіяки-сльозівці – прислужники в країні Сльозолий, які хапали всіх, хто сміявся і шмагали нагайками.

Митарство – тяжке життя, животіння.

Посіпака – прислужник.

Плаксоград – град (город, місто), де всі плачуть.

Грати – тюремні металеві решітки.

Придворна свита – слуги при дворі короля.

Чимчикуй – мандруй, крокуй, іди.
б) Стратегія . Пошук цікавих запитань.

- Які магічні числа, відомі з народних казок, є у цій казці?  (Три сини та три дочки)

- Як називаються частини казки?  («Цареве сімейство», «Дядько Лоскотон», «Арешт Лоскотона», «Весілля в палаці», «Звільнення Лоскотона», «Продовження весілля»).

-Чи знаєте ви, як називають таких керівників держави, як Плаксій?   (Диктатори).

- Що вони приносять своєму народові?  ( Страх, безнадію, бідність).

- Чим відрізняється мова казки «Цар Плаксій та Лоскотон» від мови казки Василя Королева-Старого «Хуха-Моховинка»?  (Казка «Хуха-Моховинка» написана прозовою мовою, а «Цар Плаксій та Лоскотон» - віршованою.)
в) Стратегія .Атака на учня.
- Читаючи казку, ви сміялися. Над ким? Чи на д чим?
- Як назвалася країна, про яку йдеться в казці, і чому так.
- Що вимагав цар Плаксій від мешканців свого царства. Чи справедливою була вимога?
- Коли до людей приходив дядько Лоскотон.
- У чому носив сміх Лоскотон. (У розмальованій торбині, у пальцях лагідних своїх).
- Хто звільнив Лосконота з темниці.
- Що сталося з царем Плаксієм та його родиною?
- Які роздуми про себе і власну поведінку викликала у вас казка В.Симоненка.
- Чого вчить казка (Доброти, життєрадісності, волелюбності).

▼ Чому для царя було так важливо, щоб діти плакали невпинно? Підтвердьте свою думку цитатою з тексту.

▼ У чому проявлялась жорстокість Плаксія? Наведіть цитату з твору.

  Як люди ставилися до Лоскотона? З чим це було пов’язано?

  Хто підтримував Плаксія? Чи були в нього шанси на перемогу? Обґрунтуйте свою думку.

▼ Як Лоскотон потрапив за ґрати? Хто допоміг йому врятува­тись?

▼ Чим завершується казка? Чого вона навчає, на вашу думку?
3. Стратегія . Знайди протиставлення
Герої казок часто змальовуються за допомогою протиставлення. Наприклад: "Було два брати – один убогий, а другий – багатий" ("Мудра дівчина"). Знайдіть такі протиставлення в казці: "Цар Плаксій і Лоскотон".
4. Стратегія . Таємничий герой.

 Вгадайте персонажа казки за описом: .

1. Має багато дітей, полюбляє все контролювати, бореться проти непокори, не любить виражати позитивні емоції. (Плаксій)

2. Виконує всі забаганки господаря з метою покращити сімейний стан, поріднившись з особою королівської крові. (Капітан Ма­кака)

3. Баламутить народ проти чинної влади, пропонуючи свої погляди на життя як альтернативу. (Лоскотон)

4. Особа королівської крові, яка має заможного батька та про­водить вільний час в очікуванні на нареченого і проливаючи сльози за ним. (Нудота)

5. Мешканці чарівної країни, які несуть військову службу та ви­конують усі накази влади. (Гвардійці Забіяки-сльозівці)

    5. Стратегія . Даємо поради

    Поміркуйте та дайте поради таким персонажам казки:

Плаксію — як краще керувати країною;

Лоскотону — як спробувати домовитись з владою;

Капітану Макаці — як не виконувати накази бездумно;

Плаксунам — як вплинути на батька.
VІ.Фаза рефлексії.
Розв'язування кросворда учнями на дошці.
1. Ім'я автор казки "Цар плаксій та Лоскотон" (Василь)
2. Хто був першим слухачем та читачем казок Симоненка( Лесик)
3. Хто з родини Симоненка був свідком перших поетичних спроб Василя? (Мама).
4. Яке гучне імення дали Василеві у школі, дізнавшись про його перші вірші. (Поет).
5. Місце, де відбувалися гомінкі ярмарки неподалік від рідного села В.Симоненка (Криниця).
6. Місто, де жив і працював поет (Черкаси).
7. Очі в царя Плаксія були, ніби... (кавуни).
8. Ім'я царя країни Сльозовий (Плаксій).
9. Хто Ходив по всій країні
І носив з собою сміх
В розмальованій торбині
В пальцях лагідних своїх? (Лоскотон).
Стратегія .Метод «Прес».
- Хто з дійових осіб казки найбільше запам'ятався. Чому?
- Чого вчить казка?
 

 

docx
Додано
17 червня 2021
Переглядів
1011
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку