Урок "В.Винниченко «Федько-халамидник». Складання портрета літературного героя "

Про матеріал
Творча робота — це результат копіткої праці на уроці і вчителя, і учня, це вияв рівня розвитку дитини, рівня оволодіння рідною мовою, умінння поєднувати власні думки і слово, відповідного емоційного настрою і бажання мислити образно. Такі уроки допомагають сформувати вміння спілкуватися, досягти високих результатів в оволодінні знаннями і вміннями, в опануванні мовної культури. Розмаїття творчих завдань допомагають зацікавити учнів, привчають працювати з довідковою літературою.
Перегляд файлу

Урок №6               6клас

Тема. В.Винниченко «Федько-халамидник».  Складання портрета    літературного героя

Мета:

 Навчальна: познайомити учнів з послі­довністю опису зовнішності люди­ни; виробляти вміння й навички самостійної роботи; поглибити знання учнів про портрет, навчити розрізняти портрет як жанр живопису та літературний опис зовнішності персона­жа; розширити портретну лексику учнів.

Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, усне мовлення

Виховна: сприяти залученню учнів до багатства світової культури; виховувати культуру мовлення, уважність до портретних деталей і до слова.

 Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

Методи навчання: фронтальна бесіда, самостійна робота, робота з текстом,  інтерактивний метод —  «Мікрофон».

Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна

Обладнання: підручники, роздаваль­ний матеріал, комп'ютер, тексти,  мультимедійна презентація «Види портретів»

                                                                                      І спитав я у себе: Хто я?

В. Слапчук

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

 

З пагінця чи з бруньки — гілка,

З гілки — дудочка-сопілка.

Хліб — з маленької зернини,

Дощ — із чистої краплини.

Пагорбок стає горою,

 А роса стає водою.

Навіть річечка-ріка

Починається з струмка.

День турботою почнеться,

 Кожен за своє береться.

Проганяй мерщій дрімоту

І рукам давай роботу,

І роби невтомно, вміло

Хоч мале, та добре діло.

 

  1. Повідомлення теми й мети уроку.  

    Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми живемо з вами в суспільстві, де нас оточу­ють люди. Вони різні за характером, поведінкою. Кожна людина -  це індивідуальність, вона неповторна. Люди бувають різні: добрі, поряд­ні, щедрі, працьовиті, гуманні, кра­сиві зовні, а бувають і злі, жорстокі, підлі, бездушні, красиві зовні, але духовно порожні. Звичайно, таких набагато менше, і ми не будемо говорити про них.

    Описати зовнішність — це значить відтворити індивідуальний зовніш­ній вигляд людини, розкрити внут­рішній світ, її характер, вчинки.

Необхідно взяти до уваги очі, бро­ви, волосся, ніс, вуха, шию, щоки, ходу, ріст, одяг, манеру поведінки, стосунки з людьми, ставлення до праці, культуру мови.  Сьогодні на уроці ми будемо  вчитися  опи­сувати  зовнішність героя твору , а для цього нам потрібно з'ясувати, що таке  літературний опис зовнішності персона­жа , звернути увагу на  портретні деталі та слова, за допомогою яких автор знайомить нас із героями твору.

 

 ІІ.  Оголошення епіграфа уроку і робота з ним.

1.Слово вчителя Для того, аби знайти своє місце під сонцем, людина ніколи не повинна зупинятися на досягну­тому ні у своєму навчанні, ні у творчості, ні в ро­боті. Вона постійно повинна оволодівати новими знаннями, удосконалювати себе, адже невпинний пошук — це потреба її душі. Кожен із нас  задає собі питання : Хто я? Який я? Чого прагну у житті?

2.Вправа «Мікрофон». Проблемні запитання:

- Що треба знати, щоб описати   людину?

- Що є важливим у словесному зображенні людини ?

 

ІII. Опрацювання навчального матеріалу

1. Словникова робота. Теорія літератури.

    Портрет у літературі — один із засобів художньої характерис­тики, письменник розкриває типовий характер своїх героїв і ви­словлює своє ідейне ставлення до них через зображення зовнішності героїв: їхні фігури, обличчя, одягу, рухів, жестів і манер.

2. Екскурс в образотворче мистецтво

    Мистецтво портрету дуже давнє. Воно налічує кілька тисячо­літь. Уже в Давньому Єгипті людина намагалася передавати вигляд богів та міфічних героїв. За допомогою цього жанру ми можемо вивчати історію людства. До наших днів дійшли портрети царів, вельмож, знаменитих художників, поетів, письменників, вчених і просто людей, що жили в різні часи та епохи.

    Існує багато видів портретів. Портрети є поодинокі, групові, па­радні, ліричні, замовні. А також — погрудні, поясні та на весь ріст людини. (Усі

види супроводжуються ілюстраціями.) ( Слайди 5-18)

3. Бесіда

-  Чи бачили ви картини, де змальовані портрети?

-  Які художники користувались жанром портрету?

-  Чим художник малює свої картини?

- Для чого потрібні портрети?

- Чому ми вивчаємо портрет у літературі? Доведіть свою думку.

-  Як ви вважаєте, у яких творах є зображення портрета? (Епічних творах. У ліриці, а особливо в драматургії словесне портрету­вання застосовується обмежено.)

- Звідки художники та ілюстратори знають, які повинні бути ма­люнки?

4. Портретна лексика

      Отже, існують не тільки фарби, олівці та інші знаряддя для ма­лювання, а й слова, за допомогою яких автор описує зовнішність, вік героя, риси характеру. Якщо ці слова вживаються для опису зовнішності, то вони належать до портретної лексики. Наведення прикладів вживання портретної лексики:

 Обличчя: кругле, повне, худорляве, засмагле, ніжне, тендітне,  просте, живе, стомлене...

 Волосся: русяве, каштанове, біляве, сиве, коротке, густе, хвиля­сте, пишне, блискуче...

 Очі: сірі, темні, сумні, лагідні, проникливі, злі, добрі, розумні,

ясні, гострі, вузькі...

Погляд: уважний, гострий, привітний, веселий, з підозрою, за­думливий, байдужий...

 Ніс: прямий, тонкий, кирпатий, з горбинкою, широкий, товстий,

короткий...

 Рот: маленький, дитячий, стиснутий, невеликий, усміхнений,

широкий...

 Брови: чорні, темні, вицвілі, тонкі, широкі, вищипані, фарбовані, густі, сиві...

Постать (постава): висока, середнього зросту, струнка, кремез­на, широкоплеча...

Риси характеру:

Позитивні: добрий, лагідний, любить тварин, допитливий, цікавий....                                                                                               

 Негативні: злий, жорстокий, неуважний, неслухняний, ледачий...

 

I V. Робота з підручником. Складання портрета  літературного героя

1. Бесіда

-   Чи допомагає опис зовнішності героя розкрити автору характері

героя?

-  Який портрет найбільше відповідає літературному опису  Федька? -   Знайдіть опис зовнішності  Федька  в підручнику, зачитайте. («..розбишака-халамидник», «…наче біс який сидів у хлопцеві…», «сибіряка»,  і «люципер».

«…Чуб йому стирчаком виліз  з-під картуза, очі хутко бігають», « руки в кишені, картуз набакир, іде , не поспішає»).

-  Які описи героя переважають у творі? ( Автор більше уваги звертає на риси характеру героя).

- Чи приваблює нас цей герой? Чим саме?

 -  Як би ви описали  Федька? (Слайд № 19-22)

2. Колективна робота..

      Ви послухали і подивились, як письменники та художники змальовують людину. Ми створили опори слів. Але, щоб у вас вийшов  зв'язний послідовний текст, необхідно скласти план майбутнього

твору, тема якого  -  «Портретна характеристика героя».

План (орієнтовний)

1. Вік героя.

2. Зовнішній вигляд.

3. Риси характеру.

4. Моє ставлення до літературного героя.

Словничок «портретної» лексики (Додаток №1)

3. Самостійна робота. Побудова  письмових висловлювань.

Зразок твору

Федько - розбишака

        Федька автор представляє нам відразу, з перших речень оповідання. Цього достатньо, щоб уявити колоритну постать маленького бешкетни­ка.    

     Федькові  приблизно  дванадцять  років, він середнього зросту, спортивної статури, «перший по силі на всю  вулицю».  Обличчя у Федька продовгувате, худорляве, засмагле на літньому сонечку, але завжди життєрадісне, усміхнене,  тому що «спокій був ворогом» хлопця, з ним «він боровся на кожному місці».

    Широкі  світлі брови  окреслюють   сірувато-блакитні очі, які  завжди  привітні. Уважний і проникливий погляд  свідчить про те , що хлопчик «завжди каже правду» і «не любить товаришів видавати». Батько  дуже поважає свого чес­ного, принципового і відвертого сина.

    Високий лоб , маленький задиркуватий ніс  і ледь припухлі губи  надають чарівності  Федькові.    Світло-русяве  волосся виглядає з-під картуза, якого носить набакир. Усі риси обличчя проникнуті якоюсь внутрішньою силою.

     І хоч головний герой лазить по дахах, сидить на воротах, вибиває рогаткою шибки, перекидає діжки з водою, дає  прочуханки «закадишним» товаришам, заважає  діт­лахам гратися і чинить ще багато різних пустощів, ми бачимо, що хлопчик чесний, справедливий і порядний.

     Я хотів би  мати такого  непосидючого товариша.

4. Читання, обговорення, редагування напи­саного.

V. Підбиття підсумків  уроку

За допомогою метод «Незакінчені речення» учитель пропонує учням закінчити речення.

-  На сьогоднішньому уроці ми...

-  Ми дізналися про..

-  Портрет - це...

-   Важливим у словесному зображенні людини є ...

VІ. Домашнє завдання. Удосконалити і дописати  портрет героя твору, ство­рити до нього  малюнки.

Додаток №1  

 

 

1

Обличчя

кругле, продовгувате, квадратне, вилицювате, повне, ху­дорляве, ніжне, грубе, смагляве, бліде, біле, зморшкувате, розумне, життєрадісне, сумне, засмагле

2

Очі

карі, чорні, сірі, сині,сірувато-блакитні, зелені, темні, світлі, ясні, роз­косі, добрі, злі, хитрі, лукаві, сумні, розумні, спокійні, лагідні, привітні, стомлені, насмішкуваті

3

Погляд

уважний, гострий, проникливий, спокійний, зацікав­лений, байдужий, привітний, непривітний, підозрілий; задумливий, щирий, допитливий, гострий, ласкавий

4

Брови

чорні, темні, світлі, густі, широкі, тонкі, ледь помітні, крилаті, як шнурочки, рухливі, тремтливі

5

Вії

довгі, чорні, темні, світлі, густі

6

Лоб

високий, низький, широкий, вузький, великий, маленький

7

Ніс

великий, широкий, маленький, красивий, чітко окресле­ний, прямий, горбатий, з горбинкою, кирпатий, гострий, довгий, маленький, орлиний, качиний, задиркуватий

8

Губи

повні, тонкі, вузькі, злі, бліді, яскраві, рожеві, пухкі, усміхнені

9

Зуби

білі, рівні, криві, рідкі, щербаті

10

Волосся

світле, темне, русяве, каштанове, біляве, пишне, довге, коротке, блискуче, пряме, кучеряве, хвилясте, сиве, з сивиною, густе, рідке, пшеничне

11

Постава

високий, стрункий, тендітна, невисокий, середнього зросту, кремезний, огрядний, широкоплечий, худорля­вий, зібраний, спортивний, вайлуватий, неповороткий, атлетичної статури

12

Особливі риси

родимки

13

Руки

маленькі, великі, з довгими тонкими пальцями, теплі, ласкаві, витончені...

11

Одяг

чистий, охайний, брудний, старий

 

Слайд №1

 

Слайд №2

 

Слайд №3

 

 

 

Слайд №4

 

 

 

 

Слайд №5

 

Слайд №6

 

 

Слайд №7

 

Слайд №8

 

 

Слайд №9

 

Слайд №10

 

 

Слайд №11

 

Слайд №12

 

 

Слайд №13

Слайд №14

 

 

 

Слайд №15

Слайд №16

 

 

Слайд №17

Слайд №18

 

 

 

 

Слайд №19

 

 

 

Слайд №20

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гаркаленко Валентина
    Дуже хороша розробка. Дякую за матеріал.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 січня 2021
Переглядів
2511
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку