Урок "Написання фанфіку за твором Емми Андієвської «Казка про яян»

Про матеріал
Розроблений урок, крім традиційних ефективних форм навчальної роботи, характеризується реалізацією сучасних освітніх технологій, а саме: проблемно-пошукової , колективної та групової діяльності, диференціації й індивідуалізації навчання , ігрових форм. Це сприяє розвитку розумових здібностей учнів, їхньої пізнавальної активності й самостійності, формуванню комунікативної компетенції.
Перегляд файлу

Урок №7   6 клас

Тема. Написання фанфіку за твором Емми Андієвської «Казка про яян»

Мета:

 Навчальна: допомогти  учням зрозуміти особливості написання фанфіку ,  формувати вміння викону­вати творчі вправи на поставлену тему ;сприяти розвиткові активного мислення школя­рів; виробляти вміння й навички самостійної роботи

Розвивальна: розвивати творче мислення, спостережливість, вміння фантазувати, робити  власні висновки

Виховна: виховувати  кращі людські  якості, силу волі , інтерес до пізнання нового

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

Методи навчання: фронтальна бесіда,  самостійна робота,  активний  метод навчання — робота в малих  групах, інтерактивний метод —  «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Коло ідей»

Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна

Обладнання: підручники, роздаваль­ний матеріал, таблиця,  комп'ютер, малюнки дітей,  фотографії,  мультимедійна презентація «Як працювати над складанням  фанфіку »

Епіграф:                                                     На світі немає нічого

більш невідомого, як те,

про що вже написали.

У. Еко

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Страшні слова, коли вони мовчать,

коли вони зненацька причаїлись,

коли не знаєш, з чого їх почать,

бо всі слова були уже чиїмись.

Хтось ними плакав, мучився, болів,

із них почав і ними ж і завершив.

Людей мільярди, і мільярди слів,

а ти їх маєш вимовити вперше!

Все повторялось: і краса, й потворність.

Усе було: асфальти й спориші.

Поезія — це завжди неповторність,

якийсь безсмертний дотик до душі.

                                             Ліна Костенко

2. Повідомлення теми й мети уроку.

     Читаючи художній твір, людина намагається інтерпретувати його, зрозуміти підтекст, пов'язати прочитане з особистими переживаннями. У якийсь момент виникає бажання висловитися... Що ж саме надає простір для  фантазій? Мабуть, детально зображений світ, який можна переосмислити або вигадати альтернативний йому. Яскравий приклад - численні фанфіки за книжками Д. Роулінг про Гаррі Поттера.

Щоб мати  позитивний результат праці на сьогоднішньому уроці ми повинні

ЗНАТИ: зміст  тексту твору, особливості написання фанфіку , як викону­вати творчі вправи на поставлену тему

 УМІТИ:   проникати  у зміст  тексту,  логічно й послідовно викладати думки на папері, словесно передавати свої почуття й переживання; фантазувати, робити  власні висновки

ЦІНУВАТИ: кращі людські  якості, силу волі , інтерес до пізнання нового

   

ІІ.  Оголошення епіграфа уроку і робота з ним.

 Вправа «Мікрофон». Пояснити значення епіграфа.

  ІII.  Актуалізація  опорних знань  учнів.

1. Бесіда на повторення  відомостей з теорія літератури

Казка  -  один із основних жанрів народної творчості, епічний, роз­повідний, сюжетний художній твір усного походження про вигадані та фантастичні події; казка відзначається чіткою будовою: зачин, основ­на подія, трикратна повторюваність подій, розв'язка. За змістом поді­ляються на кілька різновидів: казки про тварин, фантастичні (чарівні, героїчні, пригодницькі), соціально-побутові. (Слайд №5)

Притча -  коротенький фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру, орієнтований переважно на алегоричну форму доведення змісту етичних цінностей буття. (Слайд №6)

2. Переказ сюжету твору

    Хлопець, випасаючи кіз, погнався за однією, яка відокремилася від решти, і, «посковзнувшись, упав у глибочезне провалля». Пастушок по­трапив у місто Яян. Мешканці цього міста не звертали на нього уваги, бо кожний з них жив своїм внутрішнім «я». Однак козопасу пощасти­ло, він зустрів кволого діда. Старий розповів йому про мешканців Яян. Від діда

хлопець дізнався, що покинути це місто можна через браму, але до неї слід звернутися на «ти». На знак подяки, поваги до старого, пас­тушок посадив його собі на плечі і вийшов через відчинену браму.

Потрапивши додому, замість діда на своїх плечах він побачив мішок, наповнений самоцвітами.

3. Визначення сюжетних ліній

   Перебування хлопця у місті Яян, розповідь про цих мешканців.

   Попереднє життя старця (юнги).

4.  Аналіз проблематики твору за темами:

  я — ти — суспільство;

   бездушність і доброта;

   повага і особиста надмірна гордість.

 

IV. Сприймання, засвоєння та осмислення учнями нових знань

1. Надання необхідної інформації  з використанням мультимедійної  презентації   «Як працювати над складанням  фанфіку »

   Матеріал для вчителя.

Фанфік -  популярне серед сучасної молоді явище масової культури та літератури. (Слайд №7)

   Слово «фанфік» («фанфікшн») із англійської мови перекладається як £ап - «фанат» і fiction -«художня література».

    Та чи настільки нове явище фанфік? На уроках ми розповідаємо учням про те, що Вергілій вважав за честь наслідувати Гомера, а

І. Котляревський на­слідував уже Вергілія; що цей давньоримський геній став героєм «Божественної комедії» Д. Аліг'єрі; що В. Шекспір - не єдиний автор твору про Гамлета, а Й. В. Гете - про Фауста; що після «Дон Кіхота» М. Сервантеса де Сааведри з'явився псевдо-«Дон Кіхот»; що вірш Дж. Байрона «Прометей» розпо­відає про титана з давньогрецьких міфів, а цикл «Єврейські мелодії» оснований на історіях зі Старо­го Заповіту; що М. Булгаков у романі «Майстер і Маргарита» цитує «Фауста» Гете; що письменники-постмодерністи проголошують вторинність творчос­ті мистецькою позицією... І розуміємо: виникнення фанфіків - це наслідок розвитку мистецтва слова.

       На наше глибоке переконання, виникнення сучасного фанфіка пов'язане з постмодерністською свідомістю. «Один з різновидів залучення читача до співтворчості - запрошення його до трансформації або творення художнього тексту (особливо в електронно-інтернетнаму його варі­анті): дописування фіналу, початку, фрагмента, розвитку ліній персонажів тощо. Це називається «інтерактивним читанням» («інтерактивною літературою»). Звичайно, скажімо, Кальдерон або Пруст такої можливості своєму читачеві не давали, а, отже, це свіже слово в літературі», -зазначає Ю. Ковбасенко у статті «Література постмодернізму: по той бік різних боків» .

 Фанфік(Слайд №8) (також фенфік; від англ. - різновид текстів у творчості шанувальників популярних творів мистецтва (так званого фан-арту в широ­кому сенсі цього слова); літературний твір, за­снований на будь-якому оригінальному творі (як правило, літературному або кінематографічному), що використовує його ідеї сюжету і (або) персо­нажів. Фанфік може бути продовженням, пере­дісторією, пародією, «альтернативним всесвітом», кросовером (переплетення кількох творів) тощо.

    Існує й інший варіант визначення: фанфік -жанр масової літератури, створений за мотивами певного художнього твору його фанатом, котрий не переслідує комерційних цілей, для читання іншими прихильниками; це розповідь, у якій задіяні сюжет, герої або якісь інші деталі ін­шого твору.

Серед сучасних фанфіків багато літературних творів: продовження повісті Льюїса Керрола «Аліса в країні чудес» - «Автоматична Аліса» Джеффа Нуна, у якому героїня потрапляє в майбутнє; казкова повість Олександра Волкова «Чарівник Смарагдового міста» - переспів казки Френка Баумана «Чарівник країни Оз»; вигада­ні членами «Літературного товариства Шерлока Холмса» оповідання про детектива, створені професійними письменниками за згодою авторів книжки «Світи братів Стругацьких»; неофіційні продовження «Гаррі Поттера» - «Таня Гроттер» Дмитра Ємеця, «Поррі Гаттер» Андрія Жвалев-ського та Ігоря Митька.

  Літературні фанфіки представлені оповіда­ннями, повістями, романами, віршами, п'єсами. Питання, чи можна вважати фанфік жанром ху­дожньої літератури, стає приводом для дискусій для сучасних літературознавців, проте жанром масової літератури його визнають одностайно. Втім, слід пам'ятати, що між фанфіком, розміще­ним у мережі, та фанфіком - творчою роботою з літератури є істотна різниця.

   Якщо розглянути фанфіки, то в них можна знайти риси постмодерністських явищ, які нам уже відомі: інтертекст, гіпертекст, компіляція, палімпсест, центон, колаж, пастіш, кодування, симулякр, скриптор. Та слід пам'ятати і про те, що така інтерактивна література має свою термінологію, котру доведеться освоїти.

Фанфік, фенфік, фанфікшн, фік(Слайд №9) (з англ. fan - «фанат», fiction - «художня література») -1) різновид творчості шанувальників популяр­них мистецьких творів; похідний літературний твір, оснований на оригінальному творі; 2) жанр масової літератури, створеної за мотивами ху­дожнього твору його шанувальником для чи­тання однодумцями.

Фанрайтер, фанфішер (з англ. fan - «фанат», writer - «письменник», fishег - «рибалка».

Альфа (- перша літера грецького алфа­віту) - автор фанфіка.                                    

Фікрідер (з англ.  - «художня література» тf - «читач») - активний читач фанфіків.

Бета  - друга буква грецького алфавіту, гамма  - третя буква грецького алфаві­ту, бетарідер (із грецьк. та англ.  -«читач), гаммарідер - людина, котра першою читає фанфік після автора та здійснює його коректу­ру. На багатьох сайтах вимагають наявність бети, інакше твір не буде розміщено. Знаходять бету в мережі на форумах або звертаються до друзів, що також захоплюються інтерактивною літературою.

Варнінг (з англ.  - «попередження, застере­ження») - попередження про зміст фанфіка (наявність ненормативної лексики, зображення насилля та ін.).

Дісклеймер (з англ.- 1) відмова, зречення; 2) письмова відмова від відповідаль­ності; 3) примітка про випадковий збіг імен та ситуацій у художньому творі з реальними іме­нами та ситуаціями - попередження, у якому автор повідомляє про некомерційний характер фанфіка та зазначає, кому належать права на використання персонажів.

 Рейтинг  -неформальна система визначень, прийнята ав­торами фанфіків для того, щоб дати попереднє уявлення читачам про зміст твору та його від­повідність певним віковим групам.

Фендом, фондом (англ. ) - 1) нефор­мальне субкультурне товариство шанувальників певного мистецького твору; 2) оригінальний твір, за яким написано фанфік; 3) сайт, на якому розміщено фанфіки за певним художнім твором.

    Найчастіше текст фіка йде одразу за «шап­кою», котра повідомляє про зміст та його авторів. Наприклад (російською мовою).

Зазвичай інформацію розміщено таким чином:

• Автор (ім'я або нік).

  Перекладач (ім'я або нік; використовується для перекладних творів).

  Бета, гамма (ім'я або нік).

  Назва.

  Фендом.

  Персонажі (фанфік із персонажами фендому не має спеціальної назви).

Учням  слід роз­повісти про такі види фанфіків: (Слайд №10)

  • оповідання від першої особи,
  • від імені одного з героїв твору-канону;
  • тексти, персонажами яких є люди, що існували або існують реально: письменники, їхні сучасники;
  • текст, у якому діє персонаж, вига­даний автором фанфіків;
  • вписка - уведення в контекст фанфіку самого себе та ін.

Пропонуючи школярам попрацювати  над фанфіком, учителеві потрібно:

• розповісти про фанфік як жанр масової лі­тератури;

• ознайомити з одним-двома зразками таких творчих робіт;

• пояснити, який творчий прийом вони мо­жуть застосувати, почавши із найпростіших;

• чітко зазначити обсяг письмової роботи та термін її виконання.

 Учень має продемонструвати не лише знання, а й розуміння, особистісне сприйняття художнього твору, бути фанатом якого йому зовсім не обов'язково. По­зитив такої роботи - надання школярам мож­ливості розвивати фантазію, дати простір уяві, висловлювати не лише думки та оцінки, а й емоції та переживання, які виникли після про­читання художнього твору.

2. Колективна робота. Складання плану роботи

Пам'ятка       План створення фанфіку

1. Вирішіть, на основі якого твору ви хочете створити фанфік, виберіть головних персонажів, уявіть загальний сюжет і настрій фанфіку.

2.  Розпишіть сюжет за пунктами, а потім ко­жен пункт деталізуйте за допомогою підпунктів. Важливо, щоб ви чітко уявляли, куди і в який час потрапить ваш герой,з ким потоваришує або в кого закохається, з ким буде ворогувати, який артефакт знайде і де втратить свій мобільний телефон чи іншу річ, важливу  у даний момент. Інакше вам не уникнути неузгодженостей і втрачених дрібниць.

3.  Позначте для себе головні риси характеру обраних персонажів. Часом заради удосконален­ня сюжету автори змінюють їх до невпізнання. Якщо характер персонажа зовсім не підходить до сюжетної лінії, змінюйте сюжет, а не героя.

4.   Є два способи створення фанфіків. Одні автори пишуть, дочекавшись натхнення, вига­дуючи події в довільному порядку, потім вичитуюють написане, переставляють місцями і ство­рюють таким чином цілісний твір.

Інші пишуть конспект, поступово наповнюючи його деталями. Виберіть спосіб, який вам подобається більше.

5.  Після того, як ви закінчили свій твір, від­кладіть фанфік на декілька днів. Перечитайте твір ще раз і ви побачите всі помилки і невдалі моменти.

6.  Придумайте   назву.

3. Робота в групах

1-ша група. Ваш герой  потрапив у країну Яян. Він – лікар. Щоб він робив, щоб вилікувати яян і які б ліки запропонував б героям твору?

2-га група. Ваш герой  потрапив  у країну Яян. Він – вчитель. Щоб він робив, щоб перевиховати  яян ?

3-тя група. Ваш герой  потрапив у країну Яян. Він – школяр. Щоб він робив, щоб подружитися з  яянами ?

4-та група. Ваш герой потрапив у країну Яят (яяти- люди, які розуміли слова я+ти). Напишіть про життя яят.

4. Самостійна робота.  Написання фанфіку.

 

VІ. Представлення  робіт. Оцінювання

VІІ. Підсумок уроку. За допомогою методу «Незакінчені речення» учитель пропонує учням закінчити речення.

-  На сьогоднішньому уроці ми вивчили ...

-  Ми дізналися про..

-   Важливим у  житті кожного є  ...

VІІІ. Домашнє завдання. Дописати фанфік, намалювати до творчої роботи малюнки

 

Слайд №1

 

 

Слайд №2

Слайд №3

 

 

Слайд №4

 

 

Слайд №5

 

 

 

 

Слайд №6

 

 

 

 

Слайд №7

 

 

 

 

Слайд №8

 

 

Слайд №9

 

 

Слайд №10

 

 

 

Слайд №11

 

Слайд №12

 

 

 

docx
Додано
30 січня 2021
Переглядів
3967
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку