Урок №7 6 клас
Тема. Написання фанфіку за твором Емми Андієвської «Казка про яян»
Мета:
Навчальна: допомогти учням зрозуміти особливості написання фанфіку , формувати вміння виконувати творчі вправи на поставлену тему ;сприяти розвиткові активного мислення школярів; виробляти вміння й навички самостійної роботи
Розвивальна: розвивати творче мислення, спостережливість, вміння фантазувати, робити власні висновки
Виховна: виховувати кращі людські якості, силу волі , інтерес до пізнання нового
Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
Методи навчання: фронтальна бесіда, самостійна робота, активний метод навчання — робота в малих групах, інтерактивний метод — «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Коло ідей»
Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна
Обладнання: підручники, роздавальний матеріал, таблиця, комп'ютер, малюнки дітей, фотографії, мультимедійна презентація «Як працювати над складанням фанфіку »
Епіграф: На світі немає нічого
більш невідомого, як те,
про що вже написали.
У. Еко
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Страшні слова, коли вони мовчать,
коли вони зненацька причаїлись,
коли не знаєш, з чого їх почать,
бо всі слова були уже чиїмись.
Хтось ними плакав, мучився, болів,
із них почав і ними ж і завершив.
Людей мільярди, і мільярди слів,
а ти їх маєш вимовити вперше!
Все повторялось: і краса, й потворність.
Усе було: асфальти й спориші.
Поезія — це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі.
Ліна Костенко
2. Повідомлення теми й мети уроку.
Читаючи художній твір, людина намагається інтерпретувати його, зрозуміти підтекст, пов'язати прочитане з особистими переживаннями. У якийсь момент виникає бажання висловитися... Що ж саме надає простір для фантазій? Мабуть, детально зображений світ, який можна переосмислити або вигадати альтернативний йому. Яскравий приклад - численні фанфіки за книжками Д. Роулінг про Гаррі Поттера.
Щоб мати позитивний результат праці на сьогоднішньому уроці ми повинні
ЗНАТИ: зміст тексту твору, особливості написання фанфіку , як виконувати творчі вправи на поставлену тему
УМІТИ: проникати у зміст тексту, логічно й послідовно викладати думки на папері, словесно передавати свої почуття й переживання; фантазувати, робити власні висновки
ЦІНУВАТИ: кращі людські якості, силу волі , інтерес до пізнання нового
ІІ. Оголошення епіграфа уроку і робота з ним.
Вправа «Мікрофон». Пояснити значення епіграфа.
ІII. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Бесіда на повторення відомостей з теорія літератури
Казка - один із основних жанрів народної творчості, епічний, розповідний, сюжетний художній твір усного походження про вигадані та фантастичні події; казка відзначається чіткою будовою: зачин, основна подія, трикратна повторюваність подій, розв'язка. За змістом поділяються на кілька різновидів: казки про тварин, фантастичні (чарівні, героїчні, пригодницькі), соціально-побутові. (Слайд №5)
Притча - коротенький фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру, орієнтований переважно на алегоричну форму доведення змісту етичних цінностей буття. (Слайд №6)
2. Переказ сюжету твору
Хлопець, випасаючи кіз, погнався за однією, яка відокремилася від решти, і, «посковзнувшись, упав у глибочезне провалля». Пастушок потрапив у місто Яян. Мешканці цього міста не звертали на нього уваги, бо кожний з них жив своїм внутрішнім «я». Однак козопасу пощастило, він зустрів кволого діда. Старий розповів йому про мешканців Яян. Від діда
хлопець дізнався, що покинути це місто можна через браму, але до неї слід звернутися на «ти». На знак подяки, поваги до старого, пастушок посадив його собі на плечі і вийшов через відчинену браму.
Потрапивши додому, замість діда на своїх плечах він побачив мішок, наповнений самоцвітами.
3. Визначення сюжетних ліній
• Перебування хлопця у місті Яян, розповідь про цих мешканців.
• Попереднє життя старця (юнги).
4. Аналіз проблематики твору за темами:
• я — ти — суспільство;
• бездушність і доброта;
• повага і особиста надмірна гордість.
IV. Сприймання, засвоєння та осмислення учнями нових знань
1. Надання необхідної інформації з використанням мультимедійної презентації «Як працювати над складанням фанфіку »
Матеріал для вчителя.
Фанфік - популярне серед сучасної молоді явище масової культури та літератури. (Слайд №7)
Слово «фанфік» («фанфікшн») із англійської мови перекладається як £ап - «фанат» і fiction -«художня література».
Та чи настільки нове явище фанфік? На уроках ми розповідаємо учням про те, що Вергілій вважав за честь наслідувати Гомера, а
І. Котляревський наслідував уже Вергілія; що цей давньоримський геній став героєм «Божественної комедії» Д. Аліг'єрі; що В. Шекспір - не єдиний автор твору про Гамлета, а Й. В. Гете - про Фауста; що після «Дон Кіхота» М. Сервантеса де Сааведри з'явився псевдо-«Дон Кіхот»; що вірш Дж. Байрона «Прометей» розповідає про титана з давньогрецьких міфів, а цикл «Єврейські мелодії» оснований на історіях зі Старого Заповіту; що М. Булгаков у романі «Майстер і Маргарита» цитує «Фауста» Гете; що письменники-постмодерністи проголошують вторинність творчості мистецькою позицією... І розуміємо: виникнення фанфіків - це наслідок розвитку мистецтва слова.
На наше глибоке переконання, виникнення сучасного фанфіка пов'язане з постмодерністською свідомістю. «Один з різновидів залучення читача до співтворчості - запрошення його до трансформації або творення художнього тексту (особливо в електронно-інтернетнаму його варіанті): дописування фіналу, початку, фрагмента, розвитку ліній персонажів тощо. Це називається «інтерактивним читанням» («інтерактивною літературою»). Звичайно, скажімо, Кальдерон або Пруст такої можливості своєму читачеві не давали, а, отже, це свіже слово в літературі», -зазначає Ю. Ковбасенко у статті «Література постмодернізму: по той бік різних боків» .
Фанфік(Слайд №8) (також фенфік; від англ. - різновид текстів у творчості шанувальників популярних творів мистецтва (так званого фан-арту в широкому сенсі цього слова); літературний твір, заснований на будь-якому оригінальному творі (як правило, літературному або кінематографічному), що використовує його ідеї сюжету і (або) персонажів. Фанфік може бути продовженням, передісторією, пародією, «альтернативним всесвітом», кросовером (переплетення кількох творів) тощо.
Існує й інший варіант визначення: фанфік -жанр масової літератури, створений за мотивами певного художнього твору його фанатом, котрий не переслідує комерційних цілей, для читання іншими прихильниками; це розповідь, у якій задіяні сюжет, герої або якісь інші деталі іншого твору.
Серед сучасних фанфіків багато літературних творів: продовження повісті Льюїса Керрола «Аліса в країні чудес» - «Автоматична Аліса» Джеффа Нуна, у якому героїня потрапляє в майбутнє; казкова повість Олександра Волкова «Чарівник Смарагдового міста» - переспів казки Френка Баумана «Чарівник країни Оз»; вигадані членами «Літературного товариства Шерлока Холмса» оповідання про детектива, створені професійними письменниками за згодою авторів книжки «Світи братів Стругацьких»; неофіційні продовження «Гаррі Поттера» - «Таня Гроттер» Дмитра Ємеця, «Поррі Гаттер» Андрія Жвалев-ського та Ігоря Митька.
Літературні фанфіки представлені оповіданнями, повістями, романами, віршами, п'єсами. Питання, чи можна вважати фанфік жанром художньої літератури, стає приводом для дискусій для сучасних літературознавців, проте жанром масової літератури його визнають одностайно. Втім, слід пам'ятати, що між фанфіком, розміщеним у мережі, та фанфіком - творчою роботою з літератури є істотна різниця.
Якщо розглянути фанфіки, то в них можна знайти риси постмодерністських явищ, які нам уже відомі: інтертекст, гіпертекст, компіляція, палімпсест, центон, колаж, пастіш, кодування, симулякр, скриптор. Та слід пам'ятати і про те, що така інтерактивна література має свою термінологію, котру доведеться освоїти.
Фанфік, фенфік, фанфікшн, фік(Слайд №9) (з англ. fan - «фанат», fiction - «художня література») -1) різновид творчості шанувальників популярних мистецьких творів; похідний літературний твір, оснований на оригінальному творі; 2) жанр масової літератури, створеної за мотивами художнього твору його шанувальником для читання однодумцями.
Фанрайтер, фанфішер (з англ. fan - «фанат», writer - «письменник», fishег - «рибалка».
Альфа (- перша літера грецького алфавіту) - автор фанфіка.
Фікрідер (з англ. - «художня література» тf - «читач») - активний читач фанфіків.
Бета - друга буква грецького алфавіту, гамма - третя буква грецького алфавіту, бетарідер (із грецьк. та англ. -«читач), гаммарідер - людина, котра першою читає фанфік після автора та здійснює його коректуру. На багатьох сайтах вимагають наявність бети, інакше твір не буде розміщено. Знаходять бету в мережі на форумах або звертаються до друзів, що також захоплюються інтерактивною літературою.
Варнінг (з англ. - «попередження, застереження») - попередження про зміст фанфіка (наявність ненормативної лексики, зображення насилля та ін.).
Дісклеймер (з англ.- 1) відмова, зречення; 2) письмова відмова від відповідальності; 3) примітка про випадковий збіг імен та ситуацій у художньому творі з реальними іменами та ситуаціями - попередження, у якому автор повідомляє про некомерційний характер фанфіка та зазначає, кому належать права на використання персонажів.
Рейтинг -неформальна система визначень, прийнята авторами фанфіків для того, щоб дати попереднє уявлення читачам про зміст твору та його відповідність певним віковим групам.
Фендом, фондом (англ. ) - 1) неформальне субкультурне товариство шанувальників певного мистецького твору; 2) оригінальний твір, за яким написано фанфік; 3) сайт, на якому розміщено фанфіки за певним художнім твором.
Найчастіше текст фіка йде одразу за «шапкою», котра повідомляє про зміст та його авторів. Наприклад (російською мовою).
Зазвичай інформацію розміщено таким чином:
• Автор (ім'я або нік).
• Перекладач (ім'я або нік; використовується для перекладних творів).
• Бета, гамма (ім'я або нік).
• Назва.
• Фендом.
• Персонажі (фанфік із персонажами фендому не має спеціальної назви).
Учням слід розповісти про такі види фанфіків: (Слайд №10)
Пропонуючи школярам попрацювати над фанфіком, учителеві потрібно:
• розповісти про фанфік як жанр масової літератури;
• ознайомити з одним-двома зразками таких творчих робіт;
• пояснити, який творчий прийом вони можуть застосувати, почавши із найпростіших;
• чітко зазначити обсяг письмової роботи та термін її виконання.
Учень має продемонструвати не лише знання, а й розуміння, особистісне сприйняття художнього твору, бути фанатом якого йому зовсім не обов'язково. Позитив такої роботи - надання школярам можливості розвивати фантазію, дати простір уяві, висловлювати не лише думки та оцінки, а й емоції та переживання, які виникли після прочитання художнього твору.
2. Колективна робота. Складання плану роботи
Пам'ятка План створення фанфіку
1. Вирішіть, на основі якого твору ви хочете створити фанфік, виберіть головних персонажів, уявіть загальний сюжет і настрій фанфіку.
2. Розпишіть сюжет за пунктами, а потім кожен пункт деталізуйте за допомогою підпунктів. Важливо, щоб ви чітко уявляли, куди і в який час потрапить ваш герой,з ким потоваришує або в кого закохається, з ким буде ворогувати, який артефакт знайде і де втратить свій мобільний телефон чи іншу річ, важливу у даний момент. Інакше вам не уникнути неузгодженостей і втрачених дрібниць.
3. Позначте для себе головні риси характеру обраних персонажів. Часом заради удосконалення сюжету автори змінюють їх до невпізнання. Якщо характер персонажа зовсім не підходить до сюжетної лінії, змінюйте сюжет, а не героя.
4. Є два способи створення фанфіків. Одні автори пишуть, дочекавшись натхнення, вигадуючи події в довільному порядку, потім вичитуюють написане, переставляють місцями і створюють таким чином цілісний твір.
Інші пишуть конспект, поступово наповнюючи його деталями. Виберіть спосіб, який вам подобається більше.
5. Після того, як ви закінчили свій твір, відкладіть фанфік на декілька днів. Перечитайте твір ще раз і ви побачите всі помилки і невдалі моменти.
6. Придумайте назву.
3. Робота в групах
1-ша група. Ваш герой потрапив у країну Яян. Він – лікар. Щоб він робив, щоб вилікувати яян і які б ліки запропонував б героям твору?
2-га група. Ваш герой потрапив у країну Яян. Він – вчитель. Щоб він робив, щоб перевиховати яян ?
3-тя група. Ваш герой потрапив у країну Яян. Він – школяр. Щоб він робив, щоб подружитися з яянами ?
4-та група. Ваш герой потрапив у країну Яят (яяти- люди, які розуміли слова я+ти). Напишіть про життя яят.
4. Самостійна робота. Написання фанфіку.
VІ. Представлення робіт. Оцінювання
VІІ. Підсумок уроку. За допомогою методу «Незакінчені речення» учитель пропонує учням закінчити речення.
- На сьогоднішньому уроці ми вивчили ...
- Ми дізналися про..
- Важливим у житті кожного є ...
VІІІ. Домашнє завдання. Дописати фанфік, намалювати до творчої роботи малюнки
Слайд №1
Слайд №2
Слайд №3
Слайд №4
Слайд №5
Слайд №6
Слайд №7
Слайд №8
Слайд №9
Слайд №10
Слайд №11
Слайд №12