Урок " В. Винниченко. Оповідання "Федько-халамидник". Характеристика образу Федька як особистості"

Про матеріал

На нестандартному уроці на задану тему з використанням інтерактивних технологій «Мозкова атака», метод «Мікрофон», рольова гра, робота в групах учні продовжують знайомство з оповіданням В. Винниченка «Федько- халамидник"; характеризують щедрого на добро головного героя як особистість, порівнюючи його з Толиком . Урок виховує в учнів прагнення до добра й справедливості, чесності та порядності.






Перегляд файлу

1

 

Тема: В. Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник». Характеристика образу Федька як особистості.

Мета: продовжити знайомство учнів з оповіданням В. Винниченка «Федько-халамидник»; характеризувати щедрого на добро головного героя як особистість; розвивати навички виразного читання, висловлення свого ставлення до зображуваного; виховувати прагнення до добра й справедливості, чесності та порядності.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, епіграф на дошці, індивідуальні картки із завданнями, портрет письменника, збірка його творів, ілюстрації до оповідання, мультимедійна дошка з проектором.

Методи і прийоми роботи: інтерактивний метод «Мозкова атака», метод «Мікрофон», рольова гра, робота в групах; робота з підручником.

Теорія літератури: головний герой, другорядні герої.

Випереджувальні завдання: визначити риси характеру, що характеризують Федька і Толика; дібрати цитати до опису зовнішності героїв; підготувати ілюстрації і розповіді до них.

 

Хай бідні ми, хай злидні ми,

Не маємо нічого,

А будьмо чесними людьми

Й не біймося нікого.

          Роберт Бернс

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

На попередньому уроці ми ознайомилися з біографією видатного українського письменника В. Винниченка. У літературу і свідомість читачів він увійшов як громадський діяч, талановитий художник, а головне – дитячий письменник. Його перу належить оповідання «Федько-халамидник» яке ви повинні були на сьогодні опрацювати.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання.

«Мозкова атака» - усне опитування.

Давайте пригадаємо особливості твору В. Винниченка «Федько-халамидник». А перевірить ваші знання, як ви вже здогадалися, моя помічниця – учениця нашого класу Тетянка Допитлива.

Тетянка. Друзі! Я для вас підготувала питання і поклала їх у цю шкатулку. Ви зараз повинні будете швидко дати відповіді на них. Отже, розпочинаємо.

(Тетянка дістає і зачитує по черзі питання)

1. Чому твір вважається автобіографічним?

2. Що означає слово «халамидник»?

3. Яка тема твору?

4. Яка основна думка твору?

5. Визначте жанр твору.

6. Які проблеми порушив автор в оповіданні?

Тетянка. Отже, молодці, друзі, добре підготувалися до уроку.

Вчитель. Дякуємо і тобі, Тетянко, за питання. Сідай, будь ласка, на своє місце і приєднуйся до роботи своєї групи.

IV. Оголошення теми і мети уроку

Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над оповіданням українського письменника Володимира Винниченка «Федько-халамидник». Тема уроку – «Федько як особистість». Тому наше з вами завдання – охарактеризувати Федька як особистість, порівняти його з іншим персонажем твору – Толиком; з’ясувати значення понять «головний герой», «другорядні герої».

Епіграфом до уроку я взяла слова шотландського поета Роберта Бернса. Давайте прочитаємо їх (учень зачитує). Пригадайте, будь ласка, з якого вірша ці рядки?

Головна думка у цьому вірші перегукується із змістом нашого оповідання.

Запишіть у зошити дату, тему та епіграф уроку.

V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Словникова робота.

Учитель. Оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник» - епічний твір. А тепер пригадаємо визначення терміна «епічний твір».

Люди, зображені в художніх творах, - це дійові особи.

Діти, персонажі, які беруть у подіях більшу участь називаються головними дійовими особами.

А ті, що виступають лише в деяких епізодах називаються другорядними дійовими особами.

Учитель. Хто є головним героєм у творі?

(Стукіт у двері, заходить хлопець з повітряним змієм, одягнений у червону сорочку, підкочені штани, чоботи, у картузі.)

2. Інсценізація.

Хлопець. Добрий день, друзі. Це шостий клас? Я сюди потрапив?

Учитель. Так, це шостий клас. Заходь, будь ласка, будемо знайомитися.

Хлопець. Я охоче розповім про себе. Тільки ви уважно послухайте і пригадайте моє ім’я. Я – справжній розбишака, дитячий «отаман». Зі мною весь час трапляються якісь історії. То вибив рогаткою шибку, то перекинув діжку з водою, то дав прочуханки товаришам. Я перший по силі на всю вулицю. Мені подобається лазити по дахах, сидіти на воротах. А стрибаю, як кішка. І хай хтось тільки спробує мене зачепити… Спокій – мій ворог, з ним я борюся на кожному місці.

Більше всього на світі не люблю брехати. Я ніколи не ховаюся за спинами інших і не зраджую товаришів. Ви мене впізнали? Хто я такий?

3. Робота за малюнками.

Учитель. Дякуємо, Федько, що завітав до нас на урок. А тепер і ми спробуємо тебе розважити. Подивись уважно на малюнки, нікого не впізнаєш? Отже, діти підготували ілюстрації та невеличкі розповіді до них.

(Учні розповідають про свої ілюстрації, добирають заголовки.)

Федько. Дякую, друзі, за чудові малюнки. Я дуже задоволений. Молодці!

Учитель. Спасибі тобі, Федько, що завітав до нас на урок. Тепер можеш іти запускати свого повітряного змія. До побачення.

Федько. Бувайте!

Учитель. Отже, головний герой твору - Федько. А другорядними дійовими особами виступають… (Діти називають: Толик, батьки Федька і Толика, друзі-однолітки – Стьопка, Спірка, Васька, Грицик.)

4. Робота зі схемою.

Учитель. Давайте зіставимо ваші відповіді зі схемою на екрані

Учитель. Який висновок ми можемо зробити?

(Учні роблять висновок за допомогою схеми.)

5. Робота в групах пошуково-дослідницького характеру.

Учитель. Пропоную сьогодні працювати в групах, допомагаючи один одному здобувати міцні знання. Оберіть, будь ласка, капітана, який керуватиме роботою своєї групи.

Кожна група має протягом 3 хвилин дати відповіді на питання з карток.

Питання групам

І група

Характеристика образу Федька

1) Знайдіть у тексті ті слова, які допомагають уявити портрет Федька.

2) Як Федько ставиться до своїх друзів? Що в його поведінці вам подобається, а що – ні?

3) Як ставляться до Федька батько, мати, товариші?

4) Що змусило Федька, може, вперше в житті сказати неправду?

ІІ група

Характеристика образу Толі

1) Знайдіть і прочитайте опис зовнішності (портрет) Толі.

2) Чому, на вашу думку, після прогулянки під дощем Толя захворів, а Федько лишився здоровим?

3) Чому Толя, хоч і був боязливим, теж вирішив перейти річку на крижинах?

4) Чому Толя всю провину звалив на Федька? Чий учинок є благородним, а чий – підлим?

Учитель. Отже, я починаю відлік часу. Нагадую, на підготовку відповіді – 3 хвилини.

6. Виконання роботи.

(Учні обговорюють завдання в групах, виконують їх, учитель надає необхідну допомогу кожній групі.)

7. Перевірка роботи груп.

Учитель. Прошу закінчити вашу роботу і поділитися набутими знаннями з однокласниками.

(Капітан оголошує завдання групи, кожен учень дає відповідь на своє питання, а інші члени групи доповнюватимуть у разі необхідності.)

І група. Характеристика образу Федька.

1) Учні дають відповіді на питання.

ІІ група. Характеристика образу Толі.

1) Учні дають відповіді на питання.

Технологія «Мікрофон».

І група.

Учитель. А зараз я вам пропоную пограти в гру «Мікрофон».

  • Чим мене приваблює Федько?

(Учні передають мікрофон із словами: «А я хочу дізнатися чим приваблює Федько … тощо».)

ІІ група.

  • Моє ставлення до Толі.

(Учні передають мікрофон із словами: «А я хочу дізнатися як ставиться до Толі… тощо».)

Учитель. Діти, давайте узагальнимо нашу роботу і складемо схеми поведінки та рис характеру Федька (І група) і Толі (ІІ група).

І група.

Робота зі схемою «Поведінка і риси характеру Федька».

Учитель. Капітане, підведи, будь ласка, підсумки роботи своєї групи.

ІІ група.

Робота зі схемою «Поведінка і риси характеру Толі».

Учитель. А тепер, діти, складемо схему поведінки і рис характеру Толі.

Учитель. Капітане, підведи, будь ласка, підсумки роботи своєї групи.

VI. Робота з текстом оповідання

Учитель. А тепер, будь ласка, підготуйтесь до виразного читання уривку з тексту, який вас найбільше вразив.

(Учні зачитують уривки, вчитель підводять підсумки.)

VIІ. Закріплення знань умінь і навичок

Учитель. Ми сьогодні з вами плідно попрацювали. А тепер прийшов час і перевірити набуті знання. Чи уважними слухачами ви були під час вивчення творчості В. Винниченка? Як ви гадаєте, хто мені допоможе?

(Діти відповідають.)

Учитель. Прошу, Тетянко.

Тетянка. Я підготувала для вас гру «Уважний слухач». Зараз я ввійду в роль Федька і розповім про себе, допускаючи неточності. А ваше завдання – знайти їх і виправити мене.

(Читає текст)

Я, бешкетун Федько-халамидник – герой однієї з маловідомих книжок В. Винниченка. Улюбленець багатьох (кількох) українських (не лише) поколінь. Я впевнено зайняв місце поруч із Томом Сойером, Гаврошем, П’ятнадцятирічним капітаном. Винниченкові, коли він написав твір про мене було 25 років (32 роки) і мешкав автор далеко від України – у Німеччині (у Франції). Як літературний персонаж маю «німецьку» («французьку») прописку.

Ви, напевне, помітили, що я людина безсердечна (милосердна), але я відкритий. Я слабкодухий (сильний), тому й не сказав правду Толиним батькам. Мене змальовано у творі незграбним (вправним), брехуном (правдолюбом), тому я завжди і потрапляю в якість історії.

Учитель. Дякую, Тетянко, за таку цікаву гру. Молодці, діти, ви були уважними слухачами і знайшли всі недоліки.

VII. Підсумок уроку

Учитель. 1) Які риси характеру ви поважаєте в людині?

2) Кого з героїв ви можете вважати особистістю?

Учитель. Їх, маленьких бунтівників, у книжках В. Винниченка багато. Симпатії письменника – на боці гордих, неординарних, кмітливих героїв, які вміють захистити власну честь, стати в оборону правди й справедливості. Ви зможете познайомитися з ними ближче за допомогою книжок, представлених на нашій виставці.

Сподіваюся, сьогоднішній урок спонукав вас задуматися над власними звичками, характером, учинками. Тож візьміть для себе за орієнтир доброту й справедливість Федька, його чесність та порядність. А мені хочеться ще раз звернутися до епіграфа нашого уроку, до слів шотландського поета Роберта Бернса (зачитує їх), які я думаю, ви впустите в своє серце і душу.

VIII. Оцінювання і рефлексія

  1. Чого ви навчилися на уроці?
  2. Що для вас було найцікавішим?
  3. Виразіть свій настрій від уроку одним словом.
  4. Оцінювання.

IX. Домашнє завдання (на вибір)

                 1.Підготувати усну характеристику образу Федька. (І-ІІ рівень)

2.Підготувати усну розповідь на тему: «Моє ставлення до Федька і Толі».(ІІІ)

                 3.Написати твір-мініатюру на тему: «Кого б я хотів мати за друга: Толю чи

                 Федька».(ІV рівень)                                                       

doc
Додано
16 квітня 2018
Переглядів
10639
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку