Урок в запитаннях і відповідях

Про матеріал
Урок в запитаннях і відповідях До вивчення творчості Е.Т.А. Гофмана «Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер»
Перегляд файлу

Урок в запитаннях і відповідях

До вивчення творчості Е.Т.А. Гофмана «Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер»

 

 

Звучить уривок із симфонії № 40 В.А.Моцарта.

  • Ми прослухали уривок з з симфонії №40 австрійського композитора Вольфганга Амадея Моцарта. Чому, на вашу думку, саме цією музикою розпочинається наш урок?

(Бо великий Моцарт був улюбленим композитором німецького письменника Ернста Теодора Амадея Гофмана. Навіть одне із своїх імен – Вільгельм- він замінив на Амадей).

  • Гофман був талановитим письменником. А до чого він іще мав хист?

(Біографи письменника розповідають, що, коли Гофман служив у Варшаві, він весь вільний час проводив у палаці Мнішек, де завдяки йому було облаштовано концертний зал. Він не лише репетирував, диригував оркестром, а й розмальовував приміщення. Гофман був художником-декоратором, карикатуристом. Він написав і автопортрет. Вважав музику найромантичнішим мистецтвом і сам був композитором. Йому належать симфонії, опери («Аврора», «Ундіна»). Остання була поставлена в Берлінському оперному театрі та витримала понад 20 вистав. Він відомий і як диригент творів Гайдна, Глюка, Моцарта).

  • Прослухаймо дуже знайому мелодію і пригадаймо, хто ватор музики та за мотивами якого твору Гофмана написано цей музичний твір?

Звучить вальс з балету П.І.Чайковського «Лускунчик».

(У 1816 році Гофман написав казку для дітей «Лускунчик та мишачий

король». Цей поетичний твір, сповнений світлої казкової фантазії, звернений до дитячої душі, надихнув композитора П,Чайковського на створення балету «Лускунчик»).

  • Який вплив мала творчість Гофмана на інших митців?

(Під впливом поетичних образів Е.Гофмана  композитор Л.Деліб створив балет «Коппелія», А.Адан – «Жізель».

Композитор Шуман написав фортепіанний цикл «Крейслеріана», який був навіяний образом натхненного капельмейстера Йоганна Крейслера – одного з героїв письменника, а також «Фантастичні пєси» за його творами. Визначально, що Гофман чудову новелу «Дон Жуан» присвятив своєму улюбленому композитору - Моцарту).

  • З якими творами повязана світова слава Гофмана-письменника?

(Увагу широкої громадськості привернула уже його перша збірка новел і повістей «Фанатазії в дусі Калло». Пізніші твори Гофмана, такі як «Золотий горнець», «Еліксир диявола», «Життєва філософія кота Мурра», «Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер», досить швидко після опублікування в Німеччині стали відомими за межами країни).

  • Про що найдовершеніші твори Гофмана?

(Письменник показує непримиренність мистецтва і дійсності, трагедію художника-гуманіста в суспільстві ситих та обмежених філістерів, у світі бездуховності. Він розвінчує нахаб і нікчем, які домагаються багатства і влади, використовуючи талант чи розум інших, привласнюючи чужу працю).

  • Чи перекладалися твори Гофмана українською мовою?

(Окремі твори письменника перекладали Євген Попович та Сидір Сакидон).

  • А тепер пориньмо у завзяту, химерну гру чародійних сил, які населяють повість-казку Е.Гофмана «Крихітка Цахес...». Як ці

чародійні сили вплинули на Циннобера?

(Цахес народився дуже потворним. Але добра фея наділила його трьома золотими магічними волосинами, завдяки яким йому приписується все хороше, що роблять люди, які його оточують. А за все погане, що він здійснює, відповідають інші. Його важають незвичайним красенем і мудрецем. Коли студент Бальтазар, закоханий у Кандіду, прочитав свої вірші про кохання соловя до пурпурової рожі, всі оплески дістаються Цахесу. Йому приписують віртуозну гру скрипаля, виступ співачки. Цахес оселяється в розкішному будинку і стає нареченим найвродливішої дівчини князівства – Кандіди. І все це відбувається протягом кількох днів).

  • Як просувався на службі Цахес?

(Він дуже стрімко піднімається службовими сходинками. Студент, який вивчав право, стає таємним експедитором у міністерстві іноземних справ, таємним радником, міністром. Князь Барсануф нагороджує його орденом «Зелено-плямистого тигра» з двадцятьма діамантовими гудзиками).

  • У чому потворніть Цахеса?

(Він зовні потворний. «Голова в нього глибоко запала між плечима, на спині виріс горб, як гарбуз, а одразу ж від грудей звисали тонкі, немов ліщинові палички, ноги, тож весь він був схожий на роздвоєну редьку». Це був «химерно скручений цурпалок дерева», який «огидно нявчав та мурчав», «рохкав і квакав». Іноземці сприйняли його за рідкісний вид мавпи. Та найгірше, що Цахес потворний не лише зовні, він духовний виродок. У цьому вже переконалася і добра фея: «Бідний Цахесе! Пасинку природи! Я бажала тобі добра! Можливо, я помилялася, думаючи, що зовнішній прекрасний хист, яким я тебе обдарувала, пройме благотворним променем твою душу і збудить внутрішній голос, що скаже тобі: «Ти не той, за кого тебе вважають, тож

намагайся зрівнятися з людиною, на чиїх крилах ти, безкрила каліко, підносишся!». Але жоний внутрішній голос у тобі не прокинувся. Твій зашкарублий мертвий дух не зміг піднестись, ти не позбувся своєї дурості, брутальності, невихованості. »).

  • До якого висновку приводить автор читача?

(Людина мусить бути гідною своєї щасливої долі, постійно збагачуватися духовно).

  • Чому духовної потворності не помічають ті, хто оточує Цахеса?

(Усі зачаровані золотими волосинами Цахеса, що символізують у повісті достаток, багатство. Автор відкрив завісу того суспільства, де не шанується ні талант, ні розум, ні доброта – лише золото).

  • Коли всі побачили потворність Циннобера?

(Коли Бальтазар вирвав у нього з голови зачаровані волосини і спалив їх, усі ніби прокинулися від магічного сну).

  • А чому Бальтазар не підвладний чарам золотих волосин?

(Тому що він поет, романтик, любить природу, володіє даром проникливості. У нього багатий внутрішній світ).

  • Як він говорить про своє ставлення до природи?

(«Тут душа моя відчуває солодкий спокій. На квітчастій лежачи траві, дивлюся я вдалеку небесну блакить, а наді мною, над веселим лісом, тягнуться золоті хмарки, немов чудові мрії з якогось далекого світу, сповненого блаженної радості»).

  • Як він ставиться до лекції університетського професора Моша Терпіна? Чому?

(Бальтазар зневажає його лекції, бо він пояснює загадковість та принадність природи раціоналістичними методами).

  • Які ще риси характеру Бальтазара впадають у вічі?

(Він досить соромязливий. Перед читанням віршів, як і належить мололим поетам, Бальтазар звертається до слухачів зі словами, що

 «коли б не боявся надокучити та викликати нудьгу, коли б смів сподіватися на прихільність шановних зборів, то відважився б прочитати одну поему, найсвіжіший витвір своєї музи». У власні вірші він вкладає «всю проистрасть свого закоханого серця»).

  • Що, на думку автора повісті-казки, є найбільшим багатством людини?

(Її розумовий та творчий потенціал, внутрішня незаплямованість, що уособлено в образі Бальтазара).

  • На чиєму боці симпатії автора?

(Його симпатії на боці «поетичних натур», тобто людей, які живуть напруженим духовним життям, закохані в природу, мистецтво, красу. Але така людина слабка і безпорадна серед обивателів-міщан. А саме в такому світі живе поет-романтик Бальтазар).

  • Бальтазар – улюблений образ Гофмана, однак він позначений легкою авторською іронією. У чому вона проявляється?

(Бальтазар дуже кохає Кандіду і не помічає її вад. Щоб після одруження не було розчарувань, чарівники усувають їх: добра фея гарно її одягла, подарувала магічне намисто, яке ліквідувало дрібні негаразди- невдалу зачіску, плямиу на білизні, тощо, а наречена була постійно милою та веселою.

Добрий чарівник Альпанус юному романтичному другу та його дружині подарував не тільки маєток, а й кухню, в якій страви ніколи не перекипають і не пригорають, а також чудову сонячну погоду в той день, коли господиня влаштує прання.

Прання, кухня, горшики – це досить банально для людини, сповненої романтичних мрій. Таке щастя дуже примарне).

  • Де відбуваються події, зображені у творі? Що можна сказати про життя князівства та його мешканців?

(Події розвиваються у вигаданому князівстві Керепес, де князь

Пафнуцій свого часу запровадив «освіту». Вона полягала у щепленні віспи, садінні картоплі, двоголосих молитвах, а головне- у вигнанні з країни «ворогів просвіти» і носіїв марновірства- фей та магів. Більшість із них повтікала до казкової країни Джанистану, про яку князь казав, що вона була «жалюгідною країною, без культури, освіти, вченості, акацій, без щеплення віспи, власне, вона  й зовсім не існувала».

Крилатим коням обрізали крила і поставили в стайню, щоб таким чином їх одомашнити й перетворити на корисних тварин. Феї, які не бажали вступати в законний шлюб, вязатимуть панчохи для армії.

Впровадження такої «освіти» було спрямоване на виховання бездуховності, на формування філістерів).

  • Як називається прийом, коли висміюються суспільні вади? (Сатира).
  • Кого з персонажів твору можна віднести до світу філістерів? (Фабіана, Кандіду, Моша Терпіна, князів, баронів).
  • Як  у творі зображено того, скажімо, філістера, як Мош Терпін?

(Цей професор природничих наук довів, що тьма походить від нестачі світла. Цим і прославився. Студентам він пояснює, «чому йде дощ, чого гримить, блискає, чому сонце світить у день, а місяць у ночі, як і чому росте трава». З науковою метою він у князівському погрібці вивчає вина, щоб встановити, чим воно відрізняється від води.

Для Моша Терпіна основне- милість князя. Він мріє про орден Зелено-плямистого тигра хочаб з пятьма гудзиками. Цкй науковий педант віддає руку своєї доньки-красуні Кандіди виродку Цинноберу, тому що він «улюбленець князя, піде вище і вище»).

  • «Крихітку Цахеса...» Гофман створив на початку ХІХ століття. Тепер кінець ХХ століття. Чи втратили проблеми, які він порушує у творі, своєї актуальності?

Відповідь учнів.

 

   Домашнє завдання. Підготуватися до уроку розвитку звязного мовлення. Комічне у фантастичному (за повістю Гофмана «Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер»).

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Добичин Євген
Додано
10 березня 2020
Переглядів
3096
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку