Урок "Вади зору. Окуляри."

Про матеріал
Розрбка уроку "Вади зору. Окуляри."має на меті розширити можливості педагогічної спільноти щодо формування в учнів ціннісного ставлення до здоров'я на уроках фізики. Здоров´я дитини- тема достатньо актуальна для всіх часів та народів і сьогодні вона є першорядною. Наші діти на сьогодні - ослаблені та хворобливі як, урешті, і належить бути дитині, котра погано та нераціонально харчується, живе в забрудненому навколишньому середовищі, не займається фізкультурою, займає весь свій час іграми на телефоні чи планшеті, мало часу проводить на вулиці й не веде активного способу життя та постійно, особливо зараз ,у воєнний стан, зазнає нервових перевантажень. Звідси і необхідність формування в учнів ціннісного ставлення до здоров'я на уроках фізики.
Перегляд файлу

Тема: Вади зору. Окуляри.

Мета уроку:

Навчальна:

закріпити знання про будову ока;

сформувати поняття про вади зору;

поглибити розуміння учнями фізичних понять, що характеризують світлові явища;                   

скласти уявлення про значення законів світла в житті людини;   

навчити учнів берегти зір;

використовувати набуті знання та уміння у повсякденному житті.

Розвиваюча:

розвивати вміння самостійно здобувати знання, розвивати логічне мислення, просторову уяву, увагу, пам'ять, розумову активність, інтуїцію, пізнавальний інтерес, потребу в самоосвіті, ініціативу, творчість, обґрунтованість суджень, швидкість розумового орієнтування, здатність раціонально використовувати робочий час.

Виховна:

виховувати чесність, правдивість, наполегливість, силу волі, культуру

думки і поведінки, відповідальність за доручену справу, ініціативність, уміння

слухати співрозмовника, поважати думку інших та вірно відстоювати свою.

 

Очікуванні результати:

учні  розрізняють вади зору та методи їх виправлення, дотримуються необхідних правил для збереження зору: тримають очі в чистоті та бережуть від ушкоджень, запобігають осліпленню.

Виявляють ціннісне ставлення до власного здоров’я, індивідуальної діяльності щодо прагнення берегти здоров’я.

Мають уявлення про здоровий спосіб життя.

Обладнання: таблиця « Будова ока», тестові завдання, чорний ящик, окуляри, листки самооцінювання.

Тип уроку:  комбінований

Епіграф до уроку:

Бережи одяг , доки новий , а здоров’я – доки молодий.

Народне прислів’я

                                      ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент уроку.

 Методика кольоропису «Вивчення емоційного стану учнів».

А який настрій , почуття ви взяли на урок? Виберіть колір який відповідає настрою і зберіть у кошик « Мій урок».

 Колір -умовний знак емоційного стану ( настрою ) учня:

  • Червоний – радісний, захоплений;
  • Жовтий – світлий, врівноважений;
  • Зелений—спокійний, врівноважений;
  • Синій- незадовільний, сумний;
  • Чорний- повний занепад, зневіра;
  • Білий—важко відповісти;

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Виконання тестових завдань( завдання складені в міру складності).

1.Око захищене:

 А) склерою     б) сітківкою             в) скловидним тілом

2. Колір очей різних людей залежить від…..

А ) зорового неба     б) рогівки      в) райдужної оболонки

3. Прозоре тіло , за формою схоже на двоопуклу лінзу

А) скловидне тіло;     б) зіниця;  в) кришталик;

4.Задня частина склери вкрита ………

А) рогівкою   б ) сітківкою  в) скловидним тілом

5. На сітківці після заломлення в оптичній системі ока утворюється зображення предмета

а) уявне, зменшене, пряме;

б) дійсне, зменшене, пряме;

в) Дійсне, зменшене, обернене;

6. Увечері , або коли світла недостатньо райдужна оболонка….

а) звужується;

б) розширюється;

в) незмінюється;

7. Кришталик ока стає більш опуклим..

а)коли око розглядає близькі  предмети;

б) коли око розглядає далекі предмети;

в) він завжди такий;

8. Нервові волокна- колбочки….

А) утворють зображення;

Б) чутливі до кольорового світла;

Після виконання , взаємоперевірки, та обговорення. Учні виставляють бали в листок самооцінювання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. «Чорний ящик»

Загадка: Своїх очей не маю, і іншим допомагаю. Що у чорному ящику? (окуляри)

  1. Повідомлення теми, очікуваних результатів уроку.
  2. Мотивація.

Р.Кіплінг стверджував , що у людини розумний мозок. Але йому потрібно ставити запитання. От як чудово він про це говорить:   

                  Є в мене шістка слуг,

                  Моторних, вдалих,

                  І все, що бачу я навколо,

                  Усе від них я знаю.

                 Вони по запиту моєму

                 Потребують допомоги.

                 Кличуть їх ЯК і ЧОМУ,

                 ХТО, ЩО, КОЛИ, і ДЕ

Тема уроку : « Вади зору. Окуляри.» Спробуйте до даної теми, використовуючи «шістку слуг» , поставити запитання.

    Наприклад:

-         Як зберегти зір? Як виникають вади зору?

-         Чому виникають вади зору? Чому носять окуляри?

-         Хто має вади зору? Хто сьогодні буде найактивнішим учнем? Хто носить окуляри?

-         ЩО потрібно робити щоб зберегти зір?

-         Коли носять окуляри? Коли почали користуватись окулярами?

-         Де почали користуватись окулярами?

Не на всі запитання ми зможемо відповісти сьогодні на уроці . Ті, запитання , які потребують додаткової підготовки, залишимо для виступів до наступного уроку.

ІV. Сприйняття навчального матеріалу.

  1. Вади зору—  короткозорість і далекозорість.

Бесіда:

-         Де утворюється зображення в оці людини?

-         Яке утворюється зображення предмета на сітківці ока?

     Якщо зображення утворюється не на сітківці а перед нею, то таке око називається короткозорим. В такому випадку фокус оптичної системи ока у спокійному стані лежить перед сітківкою. Зображення на сітківці від віддалених предметів утворюється не чітким.

   Якщо зображення утворюється не на сітківці а поза нею, то таке око називається далекозорим.  В такому випадку фокус оптичної системи ока у спокійному стані лежить поза сітківкою. Зображення в цьому випадку теж розмивається..

Бесіда:

-         Як виникають вади зору?

Більшість людей народжується з нормальним зором . Ознакою нормального зору є наявність акомодації оптичної системи ока. Але пристосування ока має свою межу. Предмети розташовані ближче ніж 12 см від ока ми не можемо чітко розглянути якби не напружували зір. Відстань нормального зору для нормального ока 25 см.

     Вади зору часто виникають внаслідок порушення гігієни зору. Людина читає при недостатньому освітлення, працює з дрібними предметами або виконує роботу при дуже яскравому світлі. Доцільно взяти за правило роботи зарядку( гімнастику ) для очей.

  1. Фізкультхвилинка.

Хто про здоров’я своє дбає,

З нами хай відпочиває.
Хто сьогодні встав раненько,

Хай потягнеться гарненько.

Хто охайно виглядає,

Хай повторює за нами.

Подивіться вправо, подивіться вліво,

Подивіться вгору, подивіться вниз,

А тепер ви, оченята, наче дзиґа закрутись,

Подивіться у віконце аж туди за горизонт.

А тепер на кінчик носа обережно подивись.

Повторили наші вправи -вправо, вліво, вгору, низ.

Поморгали трішки, трішки,

Відпочили оченята,

Оченята молодці.

Я бажаю добре бачить, бачить вдень і уночі.

  1. Слово лікаря.

До нас завітала гостя—це лікар -окуліст Ілик Галина Михайлівна. Вона розповість про гігієну зору.

 

                      Поради лікаря

Дуже люблять діти дивитись телевізор . Це відволікає їх від шкільних занять, книжок, спорту, ігор. Та, головне щоденний перегляд телепередач негативно впливає на здоров’я. Діти перевтомлюються, збуджуються, погано сплять. Школярам дозволяється дивитись телевізор тричі на тиждень, бо, крім усього , страждає зір. Втомлюваність очей залежить від відстані до екрана. Найкраща відстань- восьмикратна висота екрана. І ще: перегляд програм в абсолютно темній кімнаті внаслідок контрасту надто втомлює очі, тому слід вмикати невелике бокове освітлювання.

Також хочеться звернути вашу увагу на роботу біля комп’ютера .

Учням вашого віку дозволяється працювати за комп’ютером 3 години на тиждень. Розміщувати книжку потрібно при читанні потрібно на відстані 25 см від очей. Звичка розглядати предмети, тримаючи близько до очей призводить до короткозорості .Щоб зберегти зір потрібно дотримуватись правил та робити зарядку.( гімнастику) для очей.

 

 

 

                           ПАМЯТКА

     Правила збереження зору.

  1. Читайте, сидячи рівно за столом, при достатньому освітленні. Світло повинно бути м’яким, не сліпити очі.
  2. Відстань між очима і книгою має лежати у межах 30-35 см.
  3. Під час читання , письма джерело світла розташовують зліва.
  4. Читайте та пишіть 20-30 хвилин , після цього слід зробити перерву.
  5. Не можна декілька годин поспіль сидіти перед телевізором або грати на комп’ютері.
  6.  Не тріть очі брудними руками.
  7. Раз на рік перевіряйте зір у лікаря, при потребі слід носити окуляри.

                   

                        ПАМЯТКА

           ГІМНАСТИКА ДЛЯ ОЧЕЙ

Вимийте руки і сядьте зручно. Закрийте очі. Робіть очима рухи вліво, вправо. Відводьте очі якомога далі. Зробіть рухи вгору, вниз. Голова при цьому не рухається. Відкрийте  очі. Зробіть рухи плечиками по колу. Подивіться на кінчик свого носа. Подушечками пальців погладьте повіки , легенько натискаючи біля носа.

 Кожна вправа виконується 10 разів.

  1. Виправлення вад

Недолік короткозорості ока усувається розсіювальною лінзою, яка зменшує оптичну силу системи ока і « пересуває» зображення предмету на сітківку.

Далекозорість не означає , що люди , яким вона властива, добре бачать далекі предмети. Вони нечітко бачать як близькі так і віддалені предмети. Виправити далекозорість можна за допомогою опуклих ,збиральних лінз.

Далекозорі люди , носять окуляри з додатною оптичною силою : + 0, 5 дптр, + 2 дптр, +3 дптр тощо.

V. Осмислення об’єктивних зв’язків.

Якісні задачі

  1. У рецепті на  виготовлення окулярів вказано:» +2 дптр.».Для корекції якої вади зору використовуються такі окуляри?
  2. Чому вдень зіниці людей звужуються , а вночі розширюються?
  3. Людина без напруження розглядає своє обличчя в дзеркалі на відстані 15 см. Який недолік зору має ця людина?

VІ. Узагальнення знань.

  1. Дати відповіді на запитання , поставлені на початку уроку, та висловити думку дітей.
  2. Розгадування кросворду.
  1.     Вада зору, при якій зображення утворюється не на сітківці ока а перед нею.
  2.     Вада зору, при якій зображення утворюється не на сітківці ока а поза нею.
  3.     Здатність ока пристосовуватись до спостереження за близькими і далекими предметами.
  4.     Пристосовування для виправлення вад зору.
  5.     Величина, яка відрізняє окуляри для виправлення далекозорості та окуляри для виправлення короткозорості.
  6.     Для збереження зору потрібно дотримуватись …
  7.     Яким повинно бути світло під час читання та письма.?
  8.     Для збереження зору необхідно виконувати…

К

О

Р

О

Т

К

О

З

О

Р

І

С

Т

Ь

 

 

 

 

 

Д

А

Л

Е

К

О

З

О

Р

І

С

Т

Ь

А

К

О

М

О

Д

А

Ц

І

Я

 

О

К

У

Л

Я

Р

И

 

 

 

О

П

Т

И

Ч

Н

А

 

С

И

Л

А

П

Р

А

В

И

Л

А

 

М

Я

К

И

М

 

З

А

Р

Я

Д

К

У

 

У виділеному стовпчику ми прочитаємо те, що ми побажаємо один одному—

ЗДОРОВ’Я

VІІ. Підсумок.

  1. Вправа « Час похвали». Учні підраховують бали в листку самооцінювання. Визначають найактивніших і найпасивніших.
  2. Вправа «вивчення емоційного стану учнів» методика кольоропису.

Учні змінюють колір , якщо настрій змінився, а якщо ні, то залишають. При бажанні на смужці пояснюють чому настрій змінився чи залишився.

  1. Вправа « Незакінчене речення»

Учні продовжують речення:

На уроці я:

-         Дізнався…

-         Зрозумів…

-         Навчився…

VІІІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати параграф 28.
  2. Підготувати повідомлення – відповіді на запитання , що залишились відкритими.

Джерела:

1. Вікіпедія   https://uk.wikipedia.org › wiki › Україна                                                                                                                                                                                 

2. Центр громадського здоров'я МОЗ України Гігієна зору для школярів  https://phc.org.ua/news/gigiena-zoru-dlya-shkolyariv

3. Підручник Фізика 9 клас Бар`яхтар 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

ПАМЯТКА

Правила збереження зору.

1.Читайте, сидячи рівно за столом, при достатньому освітленні. Світло повинно бути м’яким, не сліпити очі.

2.Відстань між очима і книгою має лежати у межах 30-35 см.

  1. Під час читання , письма джерело світла розташовують зліва.
  2. Читайте та пишіть 20-30 хвилин , після цього слід зробити перерву.
  3. Не можна декілька годин поспіль сидіти перед телевізором або грати на комп’ютері.
  4.  Не тріть очі брудними руками.
  5. Раз на рік перевіряйте зір у лікаря.

При потребі слід носити окуляри.

                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПАМЯТКА

 

ГІМНАСТИКА ДЛЯ ОЧЕЙ

Вимийте руки і сядьте зручно.

Закрийте очі.

 Робіть очима рухи вліво, вправо.

Відводьте очі якомога далі.

Зробіть рухи вгору, вниз.

 Голова при цьому не рухається.

Відкрийте  очі.

Зробіть рухи плечиками по колу.

Подивіться на кінчик свого носа.

Подушечками пальців погладьте повіки , легенько натискаючи біля носа.

 

 Кожна вправа виконується 10 разів.

          

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
29 січня
Переглядів
62
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку