На попередніх уроках ми характеризували вже готові формули, написані у підручнику чи на дошці. Напевно, кожен з вас хотів би навчитися сам складати хімічні формули. Бо без цього не можливо вивчити хімію. Бо хімія без формул, як риба без води. Чому так? Бо хімія – це наука про речовини, а кожна речовина – це формула. У зв'язку з цим слід пригадати слова вченого хіміка Франкланда, що « Поняття валентності є в хімії одним з найголовніших понять… »
Тема. Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів.
Мета: продовжити формування вмінь на підставі знань валентності складати хімічні формули бінарних сполук і за формулами визначати валентності атомів хімічних елементів; узагальнити й поглибити знання про зміст хімічної формули, склад простих і складних речовин.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, мультимедійний проектор, білий екран, комп’ютер, колонки
Базові поняття і терміни: атом, молекула, хімічний елемент, валентність, хімічні формули, бінарні сполуки
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи навчання: пояснювально-ілюстративні; практичні; розв’язування вправ, самостійна робота; репродуктивні; методи самоконтролю; сигістивний метод
Епіграф уроку: « Поняття валентності є в хімії одним з найголовніших понять… » М. Франкланд
ХІД УРОКУ
Організація класу до уроку
Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на робочий настрій.
ІІ. Мотивація
(музика Моцарта «Пісня Ангелів»)
Одного разу до старця прийшов його учень.
— Отче, поясни мені чому я, маючи такі ж очі, як і у тебе, часто не помічаю того, що помічаєш ти?
Старець вийшов з кімнати та через деякий час повернувся, тримаючи у руках старий рукопис з купою різних символів та цифр. Розгорнувши її, він сказав:
— Що ти бачиш?
Учень, не бажаючи видавати своє незнання, відповів:
— Я бачу стару мудрість в цьому рукописі. Тоді старець сказав:
— Насправді перед тобою — нотатки грецького хіміка, — а знаю та бачу цетому, що колись, не злякавшись зізнатись собі в тому, що я толком нічого не знаю, я вивчив основи хімії.
Тож, давайте й ми сьогодні поглибимо свої знання про природу речей та дамо відповідь на питання «Як скласти хімічну формулу?»
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда
Що таке валентність?
Що таке хімічна формула?
Яку інформацію несе хімічна формула?
З якою метою ми почали вивчати валентність хімічних елементів?
Давайте повторимо правила визначення валентності….
ІV. Перевірка домашнього завдання
Перевірка письмових домашніх завдань –
Визначити валентність елементів у бінарних сполуках:
а) Fe Cl3, MnCl2, CuCl2 ,Na Cl, AlCl3, KCl.
б) Li2S, Al2S3, BaS, Na2S, PbS, Fe2S3.
Cума всіх валентностей перших елементів дорівнює віку семикласника
Перевірочна робота за варіантами (супроводжується музикою Моцарта «Турецький марш»)
Варіант1
1.Визначте валентність елементів у сполуках: H2Se, Cu2O, HF, MgO, NH3, Cr2O3,MgH2, SiO2, KH, Br2O5, SO3, Mn2O7.
Варіант2
1.Визначте валентність елементів у сполуках: H2S, Ag2O, HBr, CaO, PH3, B2O3,CaH2, PbO2, NaH, N2O5, CrO3, Cl2O7
V. Вивчення нового матеріалу
На попередніх уроках ми характеризували вже готові формули, написані у підручнику чи на дошці. Напевно, кожен з вас хотів би навчитися сам складати хімічні формули. Бо без цього не можливо вивчити хімію. Бо хімія без формул, як риба без води. Чому так? Бо хімія – це наука про речовини, а кожна речовина – це формула. У зв’язку з цим слід пригадати слова вченого хіміка Франкланда, що « Поняття валентності є в хімії одним з найголовніших понять… »
Отже сьогодні ми з вами вчимося складати формули бінарних сполук, це і є завданням нашого уроку
1.Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів.
Розповідь учителя
Знаючи значення валентностей елементів, можна скласти формулу бінарної сполуки. . Для цього слід запам’ятати правила:
У металів валентність визначається за номером групи
У неметалу, що стоїть на першому місці в формулі, ставиться вища валентність.
У неметалу, що стоїть на другому місці в формулі, ставиться нижча валентність.
Алгоритм складання формул бінарних сполук
1.Записуємо символи елементів у необхідному порядку та надписуємо їхню валентність:
І ІІ VI II V II
Na O S O P O
2.Знаходимо найменше спільне кратне для значень валентностей елементів:
(І і ІІ) = 2 (VI i II) = 6 (V i II) = 10
3. Число атомів даного елемента дорівнює відношенню найменшого спільного кратного до валентності цього елемента:
2: І = 2 (Na) 6:VI = 1 (S) 10:V = 2 (P)
2:ІІ = 1(О) 6:IІ = 3(O) 10: ІІ = 5 (0)
4.Записуємо індекси після символів елементів:
І ІІ VI II V II
Na2 O S O3 P 2 O5
Складаючи хімічні формули, необхідно враховувати порядок написання символів елементів у формулі. На першому місці в хімічній формулі записується символ того елемента, який у Періодичній системі розташований зліва порівняно з іншим елементом. Так, якщо сполука складається з атомів Нітрогену й Оксигену, то на першому місці записується символ Нітрогену, а якщо сполука складається з атомів Калію та Брому, то на першому місці – символ Калію.
VI. Узагальнення та систематизація знань учнів.
1. Робота біля дошки.
1) Скласти формули бінарних сполук з Оксигеном: Силіцію(ІV), Магнію, Феруму(ІІІ),Нітрогену(V).Назвати сполуки .
2) Скласти формули бінарних сполук з Сульфуром : Алюмінію, Феруму (ІІ), Калію, Цинку.
Фізкультхвилинка
Ми валентності вивчаєм
Присідаєм, присідаєм.
Змінна є і є постійна
Руки вгору піднімаєм.
Правил масу ми завчаєм
Раз, і руки опускаєм.
Помахали, відпочили,
Головою покрутили,
І на три спокійно сіли:
Раз, два, три
2. Гра «Хрестики-нулики»
Виграшний шлях: одновалентні метали.
K2O
Fe2O3
AI2O3
SO3
Na2O
CO2
CO
SiO2
Cu2O
Виграшний шлях: тривалентні метали.
Сr2O3
Fe2O3
AI2O3
SO3
Na2O
CO2
CO
SiO2
Cu2O
VІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати §12 підручника.
2.На сторінках 94-95 виконати письмово завдання № 1, 2, 5, для більш високої оцінки № 8.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Бесіда
Із якою метою ми вивчали валентність хімічних елементів? Чи досягли мети?
Чи навчилися складати хімічні формули сполук?
Що необхідно знати для складання формул?
Чи сподобався вам урок?