Жив-був Кисень у своєму володінні, був безбарвний, несмачний, не переносив запаху, оскільки сам не мав запаху. Жив, руйнував метали, перетворюючи їх на оксиди, крім срібла, золота та платини-бо це були його гарні друзі.
Тема: Застосування кисню. Кругообіг кисню в природі.
Добування кисню в промисловості.
Мета: розширити й поглибити знання учнів про процес горіння, порівняти процеси горіння й повільного окиснення;з’ясувати умови виникнення й припинення горіння, ознайомити учнів з промисловими методами одержання кисню та сферами його застосування, розглянути кругообіг кисню в природі, виховувати доброту, людяність.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань
1Бесіда:
1Якими методами одержують кисень в лабораторії?
2Який процес називають горінням?
3Які ознаки вирізняють процес горіння?
2 «Квітка».На дощці намальована квітка з пелюстками. У середині записане поняття «кисень».Учні по черзі записують в пелюстки прояви й характеристики, які відносяться до цього поняття.
3 Показуха. Вчитель називає поняття, процес або явище, яке стосується кисню. Об’єднавши учнів в декілька груп, пропонує їм через хвилину представити його у вигляді скульптури(без слів).Після демонстрації вчитель організовує обговорення за такими питаннями:
- Що вказує на те, що саме назване поняття представлене групою?
- Якими засобами вони його передали?
- Які ознаки поняття їм удалося передати?
ІІІ Вивчення нового матеріалу
Робота в групах:
1група-застосування кисню.
2група-колообіг кисню в природі.
3група-добування кисню .
В групах працюють 8 хв, потім обговорюють завдання.
Робота з підручником (ст. 82)
Ознайомлення з планом характеристики простої речовини.
Колективне обговорення.
Одержання кисню в промисловості.
Ⅳ Узагальнення й систематизація знань
1Скласти рівняння згоряння простих речовин: сірки, фосфору, вугілля.
2 Обговорити казку. Висловити своє «За» і «Проти».
Казка « Як кисень вмовили робити добро»
Жив-був Кисень у своєму володінні, був безбарвний, несмачний, не переносив запаху, оскільки сам не мав запаху. Жив, руйнував метали, перетворюючи їх на оксиди, крім срібла, золота та платини-бо це були його гарні друзі.
Кисень був дуже високої думки про себе, адже в нього великі володіння в атмосфері Землі(23%).Таке положення Кисню не могло не позначитися на металах, що оточують його. Кисень знищував і неметали, перетворюючи їх на гази -оксиди. Отже, метали які оточували кисень, окислювалися і поступово руйнувались. Кисень дуже радів, що він такий сильний окисник. І от одного разу Кисень гуляв лісом, а в цей час почалася гроза, блискавка влучила в дерево, і Кисень, наблизившись до цього дерева, побачив, як воно яскраво спалахнуло, і полум’я перекинулося на інше дерево. Кисень дуже радів, що він такий маг і чарівник, адже він розпалив це полум’я і воно перекидалося з дерева на дерево. Почалася лісова пожежа, горіли дерева-батьки Кисню.
Злість і гордовитість Кисню робили свою справу, і він забув про те, що гинуть його батьки. Задихалися від диму й інші жителі Хімічної держави. Таке поводження Кисню дуже стурбувало жителів Хімічної держави, не могли вони далі миритися з цим. І залізо стало мислити: Кисень нас усіх окиснить, знищить усіх підряд.
Жителі Хімічної держави швидко зібрали раду. Довго думали, як переконати Кисень робити добро. Першим заговорив Азот: «Давайте подібно до природної стихії за допомогою електричного розряду викличемо у Кисню шоковий стан, це швидко приведе його до тями і він перетвориться на Озон».Уважно вислухавши пропозицію Азоту, у розмову втрутився Водень. - «Я проти насильства і зла, - сказав Водень, - вони не можуть породити добро. До того ж Озон ще більший окисник. Він ще й відбілювач, може знищити всі фарби, і тоді світ стане безбарвним.»Хоча хворим людям він може допомогти, особливо у разі захворювання органів дихання, також може провести дезінфекцію в нашій Хімічній державі. Але Кисень теж може допомогти хворим людям. Невже ніхто з вас не знає Кисень з гарної сторони?
- Погодьтеся, мені, як найближчому сусідові Кисню, - заговорив Азот, - видніше, і я стверджую, що в Кисні немає нічого хорошого, оскільки він запальний, у його присутності навіть маленька іскра перетворюється на полум’я. Азот з насмішкою додав: «Хіба тільки те, що він, як і багато з нас, закоханий у красун. Воду». «Це прекрасно! - сказав Водень. Якщо він здатний на високе почуття – любов значить, від нього можна чекати і шляхетного вчинку».З цими словами Водень пішов до Кисню. Він представився батьком Води, і Кисень люб’язно прийняв його. Мудрість Водню підказала йому, що до мети свого візиту потрібно підійти здалеку. Він завів розмову про красу Землі, що потопає в зелені, і, виходячи з цього, вони згадали про Воду, що багато трудиться для процвітання життя на Землі. Водень відчув зацікавленість Кисню цією розмовою і ризикнув викласти мету свого візиту: «Шановний Кисень, чи не вважаєте ви, що за бажання могли б допомогти Воді зробити Землю ще прекраснішою? Використовувати свою силу і могутність не для розпалення лісової пожежі, а підтримувати горіння речовин з користю для всіх жителів і ,звичайно, сприяти життю людей, підтримуючи дихання.»
Кисень, подумавши, відповів: «Я не знаю, чи захоче Вода зі мною знатися і спілкуватися. Скажу вам по секрету, якось я спробував порозумітися з нею, і от що почув у відповідь: -Я співчуваю тобі, - сказав Водень, - не засмучуйся. Я спробую тобі допомогти.
З нетерпінням чекав Кисень світанку. І от настала година зустрічі. Водень сказав: «Щоб привернути увагу Води, ти, Кисню, повинен прославитися добрими справами».--Але що таке добро? - запитав Кисень.-Таке поняття мені невідоме.
Водень почав говорити про добро і зло, про безкорисливість, про егоїзм. Нарешті Водневі вдалося переконати Кисень і передати йому трохи мудрості. Кисень вгамував свою запальність, і Цариця хімії, що з’явилася, сказала: «Тепер без людей не обійтися нам. Наказую розіслати в усі куточки землі гінців і оголосити про те, що якщо кому потрібний Кисень, нехай повідомлять нам, цим вони допоможуть робити добрі справи».
Чи довго, чи швидко , але прийшла довгоочікувана звістка від людей, що їм дуже потрібний Кисень для підтримки горіння і дихання і в такий спосіб врятувати все живе.
Отже, наша казка завершується. Як у всіх казках, у нашій добро перемагає зло. На Кисень у такому вигляді звернула увагу Вода, і відтоді вони живуть разом у мирі та злагоді, своєю працею прикрашаючи Землю і рятуючи все живе. Щастя не шукають, а роблять. Поспішайте робити добро!
ⅤДомашнє завдання:
Опрацювати параграф 19,дати відповіді на запитання на сторінці 82.
Скласти казку про кисень